Eksemtips inför sommaren...

Hmm jahaha då verkar det ju inte alls värt med linfrökaka x) Tack för att ni kunniga svarar :D Vars köper ni oljan då? Jag kollade på granngården och de verkar bara ha 1litersflaskor och det räcker ju inte länge alls :O

Gunnarshög har 10 liters förpackningar för häst.
 
Mina tips:

Zinktillskott i fodret (finns i t.ex. Hoof Aid)
Bra insektstäcke, t.ex. Snuggy Hood
Inte ute dygnet runt (endera inne vid gryning/skymning, eller tas in hela nätterna)
Dexem salva från Apoteket fungerar bra på min häst där det blir skorvigt
 
1. Vilket täcke är bäst? Vill att det ska andas och ha bra passform då hon är väldigt känslig för skav på sommaren. Funderar på Boett?
Boett inklusive huva är överlägset bäst i passform och kvalitet. Jag kompletterar med Hööks och Ullareds täcken samt huva från Jacson (Lillhästen i Stav). Du behöver minst två! :)

2. När ska man börja täcka henne? Bor i norrland, Umeå.
Har också haft eksemhäst på norrländska breddgrader och generellt åker täcket på i böran av maj. Kanske något tidigare vid kusten? Så fort du ser första knottknyttet!

3. Antar att hästarna kommer sova inne nattetid i början av täckningsperioden. Räcker det att hon bara har täcket ute eller ska hon ha det även inne i boxen?
Jag kör täcke på hela tiden. Särskilt på hösten är det viktigt att ha på det i boxen, det är när man tror att insektssäsongen är över i september som de flesta manar och svansar ryker. Ha på täcket överdrivet länge är mitt tips.

4. Är det lugnt att hon är naken när man tex rider eller hinner dom små otäckingarna få fäste då? Så man måste täcka även då?
Täckar inte vid ridning, promenader, pyssel, långritter etc. men släpper aldrig ut i hagen utan täcke om så bara för en stund.

5. Schamponera osv, ja/nej? Hur ofta?
Det viktiga är att hålla täckena rena. Brukar inte duscha och schamponera, om jag gör det så använder jag PROB- schampo. Ju mer smörjor du använder desto större infektionsrisk har du (i och med att du oundvikligt kladdar bakterier från öppnade salvor och otvättade stallhänder).

Jag ger inget extra tillskott för eksemen och kommer aldrig att göra. Ett extremt noggrant täckande (heltäckande, alltid huva och ingen glipa mellan huva och nacke) så slipper de flesta hästar ens visa symptom. Är man slarvig får man sår och då är cirkusen igång med kliande och kladdande. Undvik om möjligt träd i sommarhagen. Om täcket får en reva, byt täcke och laga omgående. :up: Vid extra högt insektsstryck kör jag ibland dubbla täcken (om det inte är hett ute vill säga, men det är det ju sällan i Norrland ;)).
 
Tack för bra svar! :D Ska hon ha luva på i boxen också haha?
Träd går ej att undvika och jag antar att dom andra hästarna kommer bita sönder täckena också... Men det är väl smällar man får ta :)
 
Om hon kliar sig inne så är mitt råd att absolut ha full mundering! Annars kör nog de flesta utan täcke i boxen. Man får ju prova sig fram. Och täcken kommer att gå sönder, det lovar jag. :D
 
Om hon kliar sig inne så är mitt råd att absolut ha full mundering! Annars kör nog de flesta utan täcke i boxen. Man får ju prova sig fram. Och täcken kommer att gå sönder, det lovar jag. :D
Min kliade mest i boxen, ute fanns mindre att klia på- Stadiga tjocka stolpar finfint tyckte han. Så full mundering den lilla stunden inne :devil:
 
Hon brukar klia sig inne också. Så då får hon kanske ha på sig det ute och inne redan från typ april nånting? x) blir ju åtminstone enklare för in/utsläppare
 
Det finns kallpressad linfröolja från Gunnarshögs gård, som är i Bag in box. I och med den förpackningen så håller oljan mkt bättre (det kommer inte in syre),
 
Det finns kallpressad linfröolja från Gunnarshögs gård, som är i Bag in box. I och med den förpackningen så håller oljan mkt bättre (det kommer inte in syre),

Alltså sätter du på en pump på dunken, så ger det samma sak som en bag in box, ingen skillnad. Sedan så är det E vitaminet som inte bör exponeras med syre för mycket, då den sakta men säkert försvinner. För oljans del kvittar det.
 
På min irish cob passar börjes exemtäcken bäst, köp en storlek större för att förhindra skav.
Jag har kompleterat med att smörja med Horosol och fungerat bra, täcke på inne
 
Ett skydd att gå in är det absolut bästa mot knott. Att bara sätta på ett täcke hjälper men hästen blir ju ändå biten och kliar sig. Jag hade aldrig täcke inne. Tätt och varmt att ha det dygnet runt halva året. Sista åren med eksemhäst så gick hästarna i vinterhagen på natten med ingång från hagen till varsin box. Behövde aldrig täcke på natten, hästarna stod i boxarna tills det det var knottfritt ute. Ren häst och rena täcken annars blir det tätt och kliar. Min häst gick från svår eksem till att det inte syntes att han hade eksem. Inga sår eller avkliad man/ svans. Mycket jobb men det är skönt att ha en häst som mår bra.
 
Mitt bästa tips är att täcka i tid. Täcket behöver komma på redan i april! när det är varmare än 5 grader nattetid frodas knotten, och har de redan börjat bita så har klådan redan triggats.

Linfrökaka lindrar för alla hästar vid foderbyten, vilket det blir när gräset börjar växa även i gyttjiga små fållor.

Mjukgörande kräm i mankammen och jag tar även kortisonkräm i perioder för att det inte ska bli elefanthud, då spricker huden lättare när hästen kliar sig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 638
Senast: Fetaost
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Speedway
·
Övr. Hund Den gästande salukijycken har nu vant sig vid de flesta underligheter och bekvämligheter i vår flock (man får inte jaga katter men sova...
2
Svar
20
· Visningar
2 280
Senast: Luff
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 469
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp