Ekvint corona

LECH

Trådstartare
Vi har fått konstaterat ekvint Corona på en häst i stallet. Någon som har erfarenhet av det? Blev många smittade? Allvarligt sjuka? Eller fick de flesta lindriga symptom?

Jag har läst vad som skrivits på SLUs websida men är nyfiken på om någon har erfarenhet av det.
 
Jag har varit med om det, min hemmaklubb var första konstaterade fallet i Sverige förra året. Jag var inte på plats då, men vet att det var två hästar med feber och kolik, dessa flyttade till vårat gamla stall och hölls isolerade där. Tror anläggningen var stängd i 2-3 månader men ridskolans lektioner höll igång som vanligt.

Min arbetsplats drabbades under hösten/vintern. Igen feber över huvudtaget men ett par hästar med återkommande kolik/dålig mage. Vi kunde hålla igång verksamheten precis som vanligt.
 
Så två hästar blev smittade? Av hur många? Och hur såg hagfördelningen ut? Många i samma hage eller en och en? Och ingen blev jättesjuk?

Hos oss går de flesta två och två, men det är samma personer som släpper ut och in samtliga hästar.
 
Så två hästar blev smittade? Av hur många? Och hur såg hagfördelningen ut? Många i samma hage eller en och en? Och ingen blev jättesjuk?

Hos oss går de flesta två och två, men det är samma personer som släpper ut och in samtliga hästar.
2 (möjligen 3) av 24 i första stallet. (Vet dock inte hur många hästar man tog prov på, men det var bara dessa som uppvisade symptom). Ridskolehästarna går i två flockar. Privata två och två för det mesta. Privathästen som blev sjuk gick i flock med ridskolehästarna.

Andra anläggningen var det ca 7 hästar av 20 som blev sjuka. Samtliga ridskolehästar plus ett par privata går i en och samma flock.

Stall 1. 2019 hög feber ock kolik. Få smittade.
Stall 2. 2020 ingen feber, två hästar påverkade av kolik övriga bara lite lös träck.
 
2 (möjligen 3) av 24 i första stallet. (Vet dock inte hur många hästar man tog prov på, men det var bara dessa som uppvisade symptom). Ridskolehästarna går i två flockar. Privata två och två för det mesta. Privathästen som blev sjuk gick i flock med ridskolehästarna.

Andra anläggningen var det ca 7 hästar av 20 som blev sjuka. Samtliga ridskolehästar plus ett par privata går i en och samma flock.

Stall 1. 2019 hög feber ock kolik. Få smittade.
Stall 2. 2020 ingen feber, två hästar påverkade av kolik övriga bara lite lös träck.

Tack för info!

Det känns ju som att risken att smittan sprids i ett stall där hästarna går två och två inte är jättestor. Hoppas på det iallafall 😊
 
Finns det inte fler som har erfarenhet av ekvint Corona? Det verkar ju inte vara särskilt ovanligt.
 
Vi hade det i vårat stall i februari i år . Hästarna går två och två i hagen . Första hästen insjuknade med hög feber och blev riktigt dålig . Hon fick åka in akut till klinik och det konstaterades på kliniken . Hon blev kvar några dagar för hon var så sjuk . Vi började febrilt tempa alla i stallet både morgon och kväll. Två hästar visade symptom på kolik den ena så pass att hon fick åka in . De gick inte i samma hage som den smittade hästen med de två gick tillsammans i en annan hage i hop med en tredje häst som fick feber i några dagar .
Min häst var hagkompis med den smittade hästen hon hade möjligtvis lite förhöjd temp och var lite dålig på att äta någon dag men annars mådde hon bra .
Vi följde rekommendationerna och isolerade hela stallet i en månad efter sista sjuka höstens tillfrisknande .
 
Vi hade det i vårat stall i februari i år . Hästarna går två och två i hagen . Första hästen insjuknade med hög feber och blev riktigt dålig . Hon fick åka in akut till klinik och det konstaterades på kliniken . Hon blev kvar några dagar för hon var så sjuk . Vi började febrilt tempa alla i stallet både morgon och kväll. Två hästar visade symptom på kolik den ena så pass att hon fick åka in . De gick inte i samma hage som den smittade hästen med de två gick tillsammans i en annan hage i hop med en tredje häst som fick feber i några dagar .
Min häst var hagkompis med den smittade hästen hon hade möjligtvis lite förhöjd temp och var lite dålig på att äta någon dag men annars mådde hon bra .
Vi följde rekommendationerna och isolerade hela stallet i en månad efter sista sjuka höstens tillfrisknande .

Okej, där sprack min teori.. Hur som helst så har den sjuka hästen i vårt stall varit feberfri en vecka imorgon och ingen annan har insjuknat än så länge. 👍
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: ylvalill
·
Hästvård Hej, Min 22 år gamla ponny hade tandkoll igår (hade senaste tandkollen för ett år sen) och tandläkaren konstaterade att han nog har...
Svar
18
· Visningar
1 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp