El eller handkraft (TSFW)

Sleepy

Trådstartare
- vilket föredrar ni när det gäller köksredskap?

I snickarverkstan använder jag tacksamt alla elverktyg en kan tänka sig, men i köket föredrar jag handkraft. Jag älskar både det rent estetiska och känslan i en manuell kaffekvarn, mandelkvarn, kökskvarn (omdöpt köttkvarn till mina veganska bestyr) osv och vill inte ha något oväsen. Gillar att blanda och röra och hacka och knåda för hand, finner det avkopplande.
 
Jag använder maskin till det mesta. Mycket för att är så oskönt att ta i med händerna. Jag har värk så elkraft underlättar allt väsentligt. :)

Sedan kanske jag har nån manlig gen som gör att jag gillar när det brummar :rofl:
Skönt att det finns maskiner, när du har värk. Manlig gen... :D
 
Elvisp föredrar jag. Och ÄLSKAR saker jag inte kan namnet på (assistent? Fast liten, kan max röra ihop en pajdeg) som river och skivar tex morot och potatis. Jag avskyr rivjärn, är rädd hela tiden att riva mig och att det blir bitar kvar. Min "assistent" är samma som min mamma har men från mormor. Har köpt någon nyare en gång men tyckte inte alls om den. Gul och ful i sin plast men så lätt att diska och använda 😍 Om jag så bara ska riva 2 morötter använder jag den, står på en bra plats precis tillgänglig att koppla i elen bara o köra!
 
- vilket föredrar ni när det gäller köksredskap?

I snickarverkstan använder jag tacksamt alla elverktyg en kan tänka sig, men i köket föredrar jag handkraft. Jag älskar både det rent estetiska och känslan i en manuell kaffekvarn, mandelkvarn, kökskvarn (omdöpt köttkvarn till mina veganska bestyr) osv och vill inte ha något oväsen. Gillar att blanda och röra och hacka och knåda för hand, finner det avkopplande.
Elvisp framför handvisp.
Hushållsassistent används till bröd, vispa saker länge (pga slipper hålla), pajdeg, med matberedarinsats för att tex finhacka stora mängder.
Däremot gillar jag min månlandare för att riva saker, och har en mandolin med lite olika tillbehör som är absolut överlägsen för att skiva och hacka saker.
Lite 50/50 med andra ord. :)
 
Elvisp framför handvisp.
Hushållsassistent används till bröd, vispa saker länge (pga slipper hålla), pajdeg, med matberedarinsats för att tex finhacka stora mängder.
Däremot gillar jag min månlandare för att riva saker, och har en mandolin med lite olika tillbehör som är absolut överlägsen för att skiva och hacka saker.
Lite 50/50 med andra ord. :)
Månlandare. :D
 
Så bra grej ju :D Smidig att ta fram och himla effektiv.
Bild för den som inte vet vad det är:
1629882584394.png
Det finns säkert ett officiellt namn också :p
 
Jag föredrar handkraft till allt som går utom när jag ska riva eller skiva stora mängder. Hatar verkligen att diska köksutrustning så det är ren lathet. Fast bröd gillar jag att knåda eftersom det känns som att man är en husmor från förr med starka armar :D
 
I köket är jag väldigt omodern. Kaffebryggare, brödrost och elvisp/stavmixer går på el. Resten kör jag för handkraft.
Matberedare är i mitt tycke bara 100 saker att plocka fram, ta ihop, ta isär, diska och ställa undan och tar plats. Så den sålde jag. Likaså sålde jag hushållsassistenten. Tyckte den bara tog plats och jag lyckades alltid tillsätta för mycket mjöl i degarna så de blev torra. Jag bakar bättre för hand.

Sambon däremot som älskar att baka och laga mat har precis all teknologi som går att hitta så nu är skåp och bänkar fulla med prylar med sladd och gärna display igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp