El eller handkraft (TSFW)

Elvisp framför handvisp.
Hushållsassistent används till bröd, vispa saker länge (pga slipper hålla), pajdeg, med matberedarinsats för att tex finhacka stora mängder.
Däremot gillar jag min månlandare för att riva saker, och har en mandolin med lite olika tillbehör som är absolut överlägsen för att skiva och hacka saker.
Lite 50/50 med andra ord. :)

Matberedare är det jag har!! 😍
 
Vilken maskin?? rivmaskinen? :D
Ja precis! :laugh: nej, den här med rivjärnsgrej till! (Kan för mitt liv inte namnet just nu). Även perfekt att göra blomkålsmos i med tillbehöret som sitter i nu.

IMG_20210825_120352.jpg
 
Så bra grej ju :D Smidig att ta fram och himla effektiv.
Bild för den som inte vet vad det är:
Visa bifogad fil 75915
Det finns säkert ett officiellt namn också :p
Den heter multirivare! Det vet jag eftersom jag tillbringat typ 15 år med att leta efter en sån i metall. Hittade bara I plast, tills jag för nån månad sen hittade en på loppis, med alla skivor med! Lyckan var fullkomlig, den slår mandolin med hästlängder :love:
 
Elvisp för att vispa när det ska vispas tungt eller hårt, i övrigt är det nog handkraft som gäller. Äger ingen hushållsassistent eller matberedare, och har inte riktigt utrymme för en heller. Har en mixer, men använder den sällan, tycker bara det är bökigt att rota fram och så blir det mer disk. Så handkraft och skarpa knivar är väl vad som gäller för det mesta.
 
Senast ändrad:
Elvisp för att vispa när det ska vispas tungt eller hårt, i övrigt är det nog handkraft som gäller. Äger ingen hushållsassistent eller matberedare, och har inte riktigt utrymme för en heller. Har en mixer, men använder den sällan, tycker bara det är bökigt att rota fram och så blir det mer disk. Så handkraft och skarpa knivar är väl vad som gäller för det mesta.
Våffeljärn kom upp i annan tråd, det har jag och använder då och då.
 
Den heter multirivare! Det vet jag eftersom jag tillbringat typ 15 år med att leta efter en sån i metall. Hittade bara I plast, tills jag för nån månad sen hittade en på loppis, med alla skivor med! Lyckan var fullkomlig, den slår mandolin med hästlängder :love:
Hurra - nu har jag ett namn på den. TACK!
Jag skilde mig från min och saknar den. Nu vet jag vad jag ska leta efter.
 
Jag tror det är släktens ingenjörsgener som slår igenom: i köket gillar jag maskiner (men de får gärna vara tysta).
Har elvisp, mixer och senaste tillskottet: en hushållsassistent som jag fick i våras. Använder dem alla för olika ändamål.

Har även våffeljärn, vattenkokare, kaffebryggare.
"Vi" har en brödmaskin, men det är bara maken som använder den, så jag tycker den är hans fast jag har köpt den på yngre bronsåldern. :D
(Och ja, innan någon frågar: vi har ett stort kök).
 
Jag har en glassmaskin från evigheter sen, men det blir så irriterande lite varje gång. Bättre att hantverka. :d
 
Absolut el. Jag vill köra min bröddeg i maskinen i minst 10 minuter, och den knådningen skulle jag ALDRIG göra för hand. Då hade det inte blivit något bröd... Elvisp vill jag också ha, speciellt när man ska vispa ägg och socker pösigt till kakor. Men hackar och river gör jag för hand.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp