Krans

Trådstartare
Hej! Nu blir det ett litet stall härhemma.🙂Var skulle ni rekommendera att sätta el-uttag? Vid skötselspiltan ifall man vill klippa häst men mer då? Var är det smart att ha? Och belysning då? Vad ska man välja? Som sagt bara ett 2 hästars stall så det är ungefär bara 2 boxar och lite stallgång som går ihop med skötselspiltan där man även kan spola av benen.Gillar inte lysrör så värst... Hur mkt belysning behövs i taket vid varje box?
 
Hej! Nu blir det ett litet stall härhemma.🙂Var skulle ni rekommendera att sätta el-uttag? Vid skötselspiltan ifall man vill klippa häst men mer då? Var är det smart att ha? Och belysning då? Vad ska man välja? Som sagt bara ett 2 hästars stall så det är ungefär bara 2 boxar och lite stallgång som går ihop med skötselspiltan där man även kan spola av benen.Gillar inte lysrör så värst... Hur mkt belysning behövs i taket vid varje box?
Vi har våra urtag ganska högt upp (i nivå med lysknapparna). Jag är mycket nöjd med den lösningen. Så länge belysningen är säkerhetsklassad (får användas i stall) så kan du ju välja lite som du vill. Lysrör är inte så snyggt, men effektivt och bra. Jy mer ljus desto bättre skulle jag säga. Sätt upp den i stallgången, men nära boxarna så kan du utnyttja samma armaturer för både stallgång och boxar.
 
Hej! Nu blir det ett litet stall härhemma.🙂Var skulle ni rekommendera att sätta el-uttag? Vid skötselspiltan ifall man vill klippa häst men mer då? Var är det smart att ha? Och belysning då? Vad ska man välja? Som sagt bara ett 2 hästars stall så det är ungefär bara 2 boxar och lite stallgång som går ihop med skötselspiltan där man även kan spola av benen.Gillar inte lysrör så värst... Hur mkt belysning behövs i taket vid varje box?
Jag får väl tillägga att kristallkronor ytterst sällan är klassade för att få användas i stallmiljö.
 
Hej! Nu blir det ett litet stall härhemma.🙂Var skulle ni rekommendera att sätta el-uttag? Vid skötselspiltan ifall man vill klippa häst men mer då? Var är det smart att ha? Och belysning då? Vad ska man välja? Som sagt bara ett 2 hästars stall så det är ungefär bara 2 boxar och lite stallgång som går ihop med skötselspiltan där man även kan spola av benen.Gillar inte lysrör så värst... Hur mkt belysning behövs i taket vid varje box?

Jag har lysrör i stallgången och ovanför boxarna. Behöver inte tända alla och de ovanför boxarna använder jag sällan men de är bra att ha. Även jag har eluttagen i samma höjd som lysknapparna och tycker att det fungerar bra. Hellre för mycket belysning och uttag än för lite!
 
Skulle själv inte vilja ha så det går att spola hästen inne i stallet, bättre att ha det utanför stallet för både hästars och stalls hälsa.
 
Jag har lysrör både i stallgång och i boxarna. De som sitter i stallgången är placerade efter rådgivning av både veterinär och hovslagare för att dom ska ha så bra arbetsbelysning som möjligt.
De som sitter i boxarna är lite svagare för att inte störa hästarna men då ge bra ljus när man behöver göra något i boxen.
De tänds med olika kontakter så man välja hur mycket ljus man vill ha.
Eluttag sitter en vid strömbrytarna och en sitter riktigt högt upp under taket. Den använder vi till övervakningskamera.
 
Har ett stall med 3 boxar. Vi har uttag vid lysknappen och även uttag i taket vid stallgången. Så smidigt när man klipper hästarna att inte behöva ha sladden runt benen.😃
Vi har vanliga lysrör som är godkända för stall i stallgången, de lyser upp även i boxarna. Vill undvika att ha för mycket grejer i boxarna, trots högt i tak.
Har även en liten lampa på insidan, över stalldörren som nattbelysning.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 199
Senast: Hannah199
·
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 229
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 302
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, jag kommer att hyra ut mitt stall fram till maj. Det är ett litet stall med 2 boxar, en stallgång, sadelkammare/foderkammare i ett...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp