Elaggregat - vad ska man tänka på?

ameo

Trådstartare
Moderator
Mitt aggregat gick inte att laga (nämnde det i tidigare tråd) utan jag måste köpa ett nytt.
Och jag vet inte riktigt vad det är jag söker...
OM man vill ha ett aggregat (nätdrivet) som ger rejäla stötar (rymningsbenägna ponnyer...), klarar långa stängsel och viss vegetation - vilken typ av aggregat är det då man ska leta efter?
Hur många Joule är det minsta som är lämpligt? Och är det några andra värden man bör titta efter?
 
Jag kan inte det där med joule. Men jag köpte ett på Börjes för en massa år sen, i beskrivningen står det hur många meter tråd som den klarar. Jag tror jag typ typ två-tre kilometer, ett av dom rejälare aggregaten just då. Det aggregatet klarade ett bete på 9ha och har inga problem att klara två vanliga hagar. Det är inte roligt att få en stöt kan jag säga.
Men det som är minst lika viktigt är att ha en bra tråd och "ordentliga" skarvar. Har man inte det så spelar det ingen roll hur bra aggregatet är.
 
Jag kan inte det där med joule. Men jag köpte ett på Börjes för en massa år sen, i beskrivningen står det hur många meter tråd som den klarar. Jag tror jag typ typ två-tre kilometer, ett av dom rejälare aggregaten just då. Det aggregatet klarade ett bete på 9ha och har inga problem att klara två vanliga hagar. Det är inte roligt att få en stöt kan jag säga.
Men det som är minst lika viktigt är att ha en bra tråd och "ordentliga" skarvar. Har man inte det så spelar det ingen roll hur bra aggregatet är.
Jag har blanktråd (ståltråd) och ordentligt med jordning, det är minsta problemet.
Jag vill veta vad jag ska söka efter för att få ett så rejält aggregat som möjligt utan att behöva lägga en hslv förmögenhet på det.
 
I mina ögon är ett aggregat med 12- 15 joule rejäla grejer, sen finns det ju värre, men det borde räcka. Sen är det ju lite expressen eller Aftonbladet. Men mellan 3500-4000 kanske du bör räkna med.
 
Jag skulle sikta på runt 14 joule beroende på längd på staketet om du vill ha ordentligt med fart. Har du ståltråd med bra skarvar och ordentlig jordning så räcker kanske 10-12 om du har under 3000 m tråd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 076
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 447
Senast: manda
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 572
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp