Elak/dålig medryttare :/

Felicia

Trådstartare
Hej! Skulle verkligen behöva lite stöd/hjälp här :(
Jag har en foderponny som i precis har skaffat medryttare till, hon är jätteduktig på att rida men väldigt slarvig och tja, kaxig.
Vi är lika gamla och nästan lika långa, dock är hon ca 2 cm längre, väger mer & är kraftigre byggd.
Jag har nästan alltid varit lite oroad över min längd (Är ca 1,50 cm lång.) och väger bara ca 33,5 kg så jag är väldigt tunn & smal. Jag vill verkligen inte vara kort men som tur är har jag underbar familj och vänner som stöttar mig och säger att jag inte är kort osv.

Jag har då en b-ponny på 125 cm. Det har varit flera gånger då hon har sagt, gud vad liten du ser ut på din ponny, osv. Jag blir oftast väldigt sårad eftersom jag är 1,50 cm hög och enligt min tränare ska rida maxad c-ponny.
Hon har flera gånger klagat på att hon är för lång för Lisa (som ponnyn heter.) vilket jag först bar struntade i eftersom hon bara är lite längre än mig.
Men eftersom min tränare tycker att jag börjar växa ur Lisa så var vi och provred en ny ponny att köpa i helgen. Det var en superfin C-ponny på 1,38 cm som jag älskade och gick jättefint.
Berättade nu för medryttaren om hästen via sms & hon bad om en bild. Jag skickade bilden och den första kommentaren jag fick var: Gud vad liten du ser ut! haha XD
Tycker verkligen inte att det var ett dugg kul, började nästan gråta, eller jag började faktiskt att gråta. Känner mig sjukt ledsen och det känns som att jag inte har något självförtroende kvar. Vet inte ifall jag längre vill köpa ponnyn då jag kanske är för liten.
Vet inte vad jag ska ta mig till då jag verkligen älskar denna ponnyn!

Tycker ni att medryttaren bara var ärlig och att det är jag som överdriver? SNÄLLA BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP! :(

//En ledsen snart 13-årig tjej.
 
Du är inte för liten! Tror att en C-ponny skulle vara jättebra till dig. Säg upp medryttaren också, hon verkar inte vara något att hänga i granen.

Jag var lite liten på min D-ponny när jag fick henne, jag var 14 år då och 155 cm lång, Men jag växte och är 170 cm idag. Så det är väl himla bra om du nu skulle se liten ut på ponnyn, för då har du ju något att växa i så att du inte behöver växa ur henne alldeles för fort!
 
Jag tänker som så att medryttaren kanske inte säger så för att vara elak, utan hon kanske inte tänker så långt som att någon kan ta illa upp av det. Vet hon att du har problem med kommentarer om din längd? Kan annars vara en idé att tala om det för henne, att du inte vill ha sådana kommentarer. Respekterar hon inte det sedan är det en annan sak. Som de andra säger så har du ju även valet att säga upp henne och skaffa någon du trivs bättre med.

Om du känner att den hästen du provred var bra så ser jag ingen anledning till att strunta i den. Strunta hellre i vad din medryttare säger och gå efter vad du själv tycker!
 
Hej! Skulle verkligen behöva lite stöd/hjälp här :(
Jag har en foderponny som i precis har skaffat medryttare till, hon är jätteduktig på att rida men väldigt slarvig och tja, kaxig.
Vi är lika gamla och nästan lika långa, dock är hon ca 2 cm längre, väger mer & är kraftigre byggd.
Jag har nästan alltid varit lite oroad över min längd (Är ca 1,50 cm lång.) och väger bara ca 33,5 kg så jag är väldigt tunn & smal. Jag vill verkligen inte vara kort men som tur är har jag underbar familj och vänner som stöttar mig och säger att jag inte är kort osv.

Jag har då en b-ponny på 125 cm. Det har varit flera gånger då hon har sagt, gud vad liten du ser ut på din ponny, osv. Jag blir oftast väldigt sårad eftersom jag är 1,50 cm hög och enligt min tränare ska rida maxad c-ponny.
Hon har flera gånger klagat på att hon är för lång för Lisa (som ponnyn heter.) vilket jag först bar struntade i eftersom hon bara är lite längre än mig.
Men eftersom min tränare tycker att jag börjar växa ur Lisa så var vi och provred en ny ponny att köpa i helgen. Det var en superfin C-ponny på 1,38 cm som jag älskade och gick jättefint.
Berättade nu för medryttaren om hästen via sms & hon bad om en bild. Jag skickade bilden och den första kommentaren jag fick var: Gud vad liten du ser ut! haha XD
Tycker verkligen inte att det var ett dugg kul, började nästan gråta, eller jag började faktiskt att gråta. Känner mig sjukt ledsen och det känns som att jag inte har något självförtroende kvar. Vet inte ifall jag längre vill köpa ponnyn då jag kanske är för liten.
Vet inte vad jag ska ta mig till då jag verkligen älskar denna ponnyn!

Tycker ni att medryttaren bara var ärlig och att det är jag som överdriver? SNÄLLA BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP! :(

//En ledsen snart 13-årig tjej.

Jag har samma "problem" som dig, men tvärtom; jag är lång. Jag skulle gärna vilja vara lite kortare och HATAR när folk kommenterar min längd. Men jag tror att folk tror att det är okej, dom förstår inte att jag blir störd av det och att det är lite "känsligt". Det är säkert samma sak med din medryttare, hon förstår inte att du tar illa upp och att du blir ledsen. Speciellt när hon är i ungefär samma längd som dig, då tycker hon nog att det är okej att skoja om det, plus att hon säkert är lite avundsjuk på att du ska få en till ponny. Men OM hon vet att du blir ledsen, då tycker jag att du ska säga upp henne som medryttare. Självklart är inte en c-ponny för stor för dig, det kan jag aldrig tänka mig. Och det är ju mycket bättre att vara lite för liten för sin häst än att vara för stor. Så köp ponnyn!
 
Jag tycker du ska leta upp tråden här inne på Buke om vuxna/långa som fortfarande rider ponny! Det kommer nog att ge dig lite boost. Du är absolut inte för lång för en c-ponny och med tanke på din ålder/vikt så låter det som en jättebra idé att hitta en större ponny än Lisa. :)
Håller dessutom med som dom andra skrivit - skaffa dig en ny medryttare. Ska ni behålla Lisa så kanske du kan hitta en ryttare till henne? Då har du möjligheten att hitta en ridkompis som du kan ha roligt med. Ponnytiden ska man ha kul under, ut och "busrid" och ta vara på tiden. Onödigt att slösa åren med en kaxig medryttare som gör dig obekväm.
 
Jag tycker du ska leta upp tråden här inne på Buke om vuxna/långa som fortfarande rider ponny! Det kommer nog att ge dig lite boost. Du är absolut inte för lång för en c-ponny och med tanke på din ålder/vikt så låter det som en jättebra idé att hitta en större ponny än Lisa. :)
Håller dessutom med som dom andra skrivit - skaffa dig en ny medryttare. Ska ni behålla Lisa så kanske du kan hitta en ryttare till henne? Då har du möjligheten att hitta en ridkompis som du kan ha roligt med. Ponnytiden ska man ha kul under, ut och "busrid" och ta vara på tiden. Onödigt att slösa åren med en kaxig medryttare som gör dig obekväm.

Medryttaren sa att hon såg liten ut på c-ponnyn, inte stor. :)
 
Hej! Skulle verkligen behöva lite stöd/hjälp här :(
Jag har en foderponny som i precis har skaffat medryttare till, hon är jätteduktig på att rida men väldigt slarvig och tja, kaxig.
Vi är lika gamla och nästan lika långa, dock är hon ca 2 cm längre, väger mer & är kraftigre byggd.
Jag har nästan alltid varit lite oroad över min längd (Är ca 1,50 cm lång.) och väger bara ca 33,5 kg så jag är väldigt tunn & smal. Jag vill verkligen inte vara kort men som tur är har jag underbar familj och vänner som stöttar mig och säger att jag inte är kort osv.

Jag har då en b-ponny på 125 cm. Det har varit flera gånger då hon har sagt, gud vad liten du ser ut på din ponny, osv. Jag blir oftast väldigt sårad eftersom jag är 1,50 cm hög och enligt min tränare ska rida maxad c-ponny.
Hon har flera gånger klagat på att hon är för lång för Lisa (som ponnyn heter.) vilket jag först bar struntade i eftersom hon bara är lite längre än mig.
Men eftersom min tränare tycker att jag börjar växa ur Lisa så var vi och provred en ny ponny att köpa i helgen. Det var en superfin C-ponny på 1,38 cm som jag älskade och gick jättefint.
Berättade nu för medryttaren om hästen via sms & hon bad om en bild. Jag skickade bilden och den första kommentaren jag fick var: Gud vad liten du ser ut! haha XD
Tycker verkligen inte att det var ett dugg kul, började nästan gråta, eller jag började faktiskt att gråta. Känner mig sjukt ledsen och det känns som att jag inte har något självförtroende kvar. Vet inte ifall jag längre vill köpa ponnyn då jag kanske är för liten.
Vet inte vad jag ska ta mig till då jag verkligen älskar denna ponnyn!

Tycker ni att medryttaren bara var ärlig och att det är jag som överdriver? SNÄLLA BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP! :(

//En ledsen snart 13-årig tjej.
En C-ponny kommer att bli perfekt för dig!
Du är inte kort alls, lagom! Är perfekt att som ponnytjej inte vara jättestor, då kan man njuta av att rida alla storlekar på häst o ponny längre.
Tycker du ska säga till medryttaren att om hon vill fortsätta ha det privilegiet att få rida på dina ponnyer så får hon behandla dig med respekt och vara snäll.
Tror det kan vara så att hon antingen inte förstår att det sårar dig, eller så kanske hon säger som hon gör för att hon har svårt att hantera att hon är avundsjuk på dig som har en så fin ponny och dessutom ska få en ny kanske ännu finare. Det kan oxå vara så att hon känner sig stor, då hon säkert är på gränsen till lite stor för Lisa, och därför väljer att vara taskig mot dig för att känna sig bättre själv. Detta är dock ingen ursäkt för att vara elak mot andra och hon får absolut inte bahndla dig så där!
Om du pratar med henne om det och hon ändå fortsätter tycker ajg du ska leta efter en snällare medryttare, för det finns det många av :)
 
Hej! Skulle verkligen behöva lite stöd/hjälp här :(
Jag har en foderponny som i precis har skaffat medryttare till, hon är jätteduktig på att rida men väldigt slarvig och tja, kaxig.
Vi är lika gamla och nästan lika långa, dock är hon ca 2 cm längre, väger mer & är kraftigre byggd.
Jag har nästan alltid varit lite oroad över min längd (Är ca 1,50 cm lång.) och väger bara ca 33,5 kg så jag är väldigt tunn & smal. Jag vill verkligen inte vara kort men som tur är har jag underbar familj och vänner som stöttar mig och säger att jag inte är kort osv.

Jag har då en b-ponny på 125 cm. Det har varit flera gånger då hon har sagt, gud vad liten du ser ut på din ponny, osv. Jag blir oftast väldigt sårad eftersom jag är 1,50 cm hög och enligt min tränare ska rida maxad c-ponny.
Hon har flera gånger klagat på att hon är för lång för Lisa (som ponnyn heter.) vilket jag först bar struntade i eftersom hon bara är lite längre än mig.
Men eftersom min tränare tycker att jag börjar växa ur Lisa så var vi och provred en ny ponny att köpa i helgen. Det var en superfin C-ponny på 1,38 cm som jag älskade och gick jättefint.
Berättade nu för medryttaren om hästen via sms & hon bad om en bild. Jag skickade bilden och den första kommentaren jag fick var: Gud vad liten du ser ut! haha XD
Tycker verkligen inte att det var ett dugg kul, började nästan gråta, eller jag började faktiskt att gråta. Känner mig sjukt ledsen och det känns som att jag inte har något självförtroende kvar. Vet inte ifall jag längre vill köpa ponnyn då jag kanske är för liten.
Vet inte vad jag ska ta mig till då jag verkligen älskar denna ponnyn!

Tycker ni att medryttaren bara var ärlig och att det är jag som överdriver? SNÄLLA BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP! :(

//En ledsen snart 13-årig tjej.

Du är väl i alldeles lagom och perfekt längd för din ålder! Köp ponnyn och ha så kul som du bara kan med den och vill du ha en medryttare - skaffa en annan. Jag fick massor med skit när jag var i din ålder, bara för att jag hade en egen häst. Det är en känslig punkt det där. De hittar dessutom massor av punkter att trycka på för att få önskad effekt - hon trycker på din storlek och vet väl antagligen att det är känsligt för dig. Jag själv blev kallad djurplågare för att de tyckte att min Dundertunna var tjock, eftersom hon inte var lika nätt och spänstig som fullblodskorsningarna mina "vänner" hade. De lade till och med ut bilder på nätet på min häst och skrev dumma kommentarer.

Din medryttare verkar inte vara så bra kompismaterial för din del, däremot verkar ponnyn vara underbar. Så skaffa ponnyn du och var stolt över att du har en så fin vän i din ponny, så kan medryttaren klara sig bäst hon vill med en annan ponny!
 
Du kommer se alldeles lagom ut på den nya ponnyn!
Eller tycker du jag ser liten ut på min?
Han mättes till 134,7 cm i lördags och jag är 155 cm kort. Nytaget foto.
Jag tycker jag ser lagom lång ut på min kille.

img_20140508_134252_536b71259606ee6583ce4ce4.jpg


Och skaffa en ny trevlig medryttare :)
 
Tycker du om C-ponnyn och känner att du kommer trivas med den så köp den.

Vad medryttaren säger ska du inte lyssna på. Det är det fina med att vara hästägare, man får själv bestämma hur man vill ha det. Jag hade sagt upp medryttaren, för det verkar ju inte vara så att hen har råkat säga något obetänksamt av otur en gång. Det verkar ju vara återkommande.

För övrigt är jag 1,59 lång o trivdes väldigt bra på häst 1,68. Har nu ponny 1,44 och trivs lika bra (trots att någon sa att jag såg ut som en fluglort på ponnyn. Undrar vad någon sagt om de sett mig rida storhästen.)
 
Jag tänker som så att hon kanske menar det som något positivt att du ser liten ut på hästen då hon själv känner sig stor och kanske själv skulle vilja höra det? Men jag är kanske bara naiv. Själv har jag några gånger fått höra att jag är på gränsen till för lång för min häst vilket gör mig lite ledsen varje gång (jag 177, häst ca 161). Har även fått höra att jag skulle passa bättre med en piggare häst etc. Men huvudsaken är ju att man själv trivs med hästen eller hur?! Så köp den där fina ponnyn och skit i vad andra säger och kör ditt race. Man blir aldrig lycklig om man lyssnar för mycket på andra och försöker vara alla till lags.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 893
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 623
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp