Bukefalos 28 år!

elak & dum vildkatt

jerseyko

Trådstartare
Bor en vildkatt här som spöar mina små bebisar, dessutom springer han runt i vårat hus och äter upp mina kissars mat.

Hur kan man göra för att få bort honom? Vår hyresvärds tant vill inte att vi fångar eller avlivar honom!
 
Sv: elak & dum vildkatt

Min morfar hadde en vildkatt som åt upp simbas mat. Han sprutade vatten på den katten. TYckte lite synd om vild katten då. Men han förstörde jätte mycket. Rabbatter och så.
 
Sv: elak & dum vildkatt

Denna är och spöar alla katter runt omkring, såg han en gång på nära håll när han skulle spöa Butch INNE i vårat hus! Såg riktigt "slagen" ut över ena ögat och dessutom hade han bara 1 ½ öra och inte 2, såg mindre skönt ut.

Alvedon i kattmat har jag hört ska ta död på dom inom 30min, någon som vet hur och vad som slås ut i katten då? vill ju inte att han ska lida fast han är dum.
 
Sv: elak & dum vildkatt

Men inte ska du ge honom alvedon, tänk så dör han inte utan blir extremt dålig! Jag hade fångat in katten och avlivat den, varesig hyresvärden vill eller inte! Annars kan ju hyresvärden stå för allt som förstörs så som veterinärskostnader på era katter som blir skadade!
 
Sv: elak & dum vildkatt

Nejdå, inte är det elakt! Så har vi gjort med våra katter när de har gjort fel (ex rivit på möbler, bitit på sladdar mm) Det är enligt mig bra i fostringssyfte för katten lider ju inte av det.

Pmm: Den där katten kan ju inte ha nåt hem så varför vill inte hyresvärden att ni ska fånga in honom och göra nåt åt saken så att era katter får vara ifred?? Jag tycker att ni ska fånga in honom och absolut INTE lägga alvedon i maten. TÄNK om någon annan katt skulle äta av den :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: elak & dum vildkatt

pmm skrev:
Alvedon i kattmat har jag hört ska ta död på dom inom 30min, någon som vet hur och vad som slås ut i katten då? vill ju inte att han ska lida fast han är dum.

Det där låter du bli. Man förgiftar inte katter :mad:

Edit: I den här tråden framgår hur laglig avlivning går till. Alvedon är olagligt.
 
Senast ändrad:
Sv: elak & dum vildkatt

att spruta vatten katter tycker jag inte är så farligt.
det gjorde jag på min lr nån annan katt bråkade med med ninnis
 
Sv: elak & dum vildkatt

Avliva katten på laglig väg - om ni är 100%säkra på att det är en vildkatt, ni behöver ju inte ens tala om det för hyresvärden.
 
Sv: elak & dum vildkatt

Hmm, jag hade lite halvfel där...Så här säger lagen:

". Om vildkatter står att "en katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får dödas av jakträttsinnehavaren eller av någon som företräder denne. Inom tättbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten." Det är polismyndigheten som är tillsynsmyndighet för denna lag.

>Ang Miljö och hälsoskyddet så griper dom in OM ägarna till katten är känd och att katterna/katten klassas som olägenhet för människors hälsa.

Så med andra ord är det Polis du vänder dig till...ELLER så tar du kontakt med närmsta djurskyddsförening...de brukar hjälpa till med sådant också. Inte med att döda dom, men med att fånga in dom...

Men inga hemmagjorda avlivningsmetoder tack. :mad:
 
Sv: elak & dum vildkatt

Polis tror jag inte jag behöver kontakta då det inte är på tättbebyggt område utan på en egen gård.

Fånga honom blir nog omöjligt, han är otroligt snabb och skulle jag försöka jaga honom med vattenspruta så skulle jag få gå med den 24/7, vi har flyttat på våra katters mat nu så han inte kommer åt den lika lätt.


Vet inte varför hyresvärden inte vill skjuta/avliva honom då han är elak mot våra katter och den 3e grannkatten går inte ens ut längre (en gammal frabror).

Har en hel del jägare i bekantskapskretsen, läste någonstans att de fick avliva vild katter, ligger man där han inte upptäcker en och lockar med mat kommer han ju nära och skjuter man med hagal så är ju risken ännu mindre att man missar och han blir skadeskjuten.


Pratade med min mamma i helgen som också bekräftade att alvedon i kattmat tar död på katten inom 30 minuter, slår ut njurar och lever, katten går och lägger sig sen stannar allt.
 
Sv: elak & dum vildkatt

skjut inte på en katt du inte vet ÄR! förvildad. Han må se ut som skrutt och vara i allmänt dåligt skick men han kan tillhöra någon för det, han kan blivit bortappad.
Skulle min katt försvinna skulle han säkert börja mucka om revir där han hamnar (även fast han är kastrat) och då skulle det vara bättre att man efterlyste ägaren (dvs mej!) eller försökte fånga in honom i en fälla än att skjuta på min katt med hagelgevär.. inte för att min katt är så svårfångad men å andra sidan så vet man aldrig vad som händer katter när de är ute på vift, de blir sparkade på, slagna och får skit kastad efter sej -inte konstigt att de är skygga.

Pratade med min mamma i helgen som också bekräftade att alvedon i kattmat tar död på katten inom 30 minuter, slår ut njurar och lever, katten går och lägger sig sen stannar allt.

Det där tycker jag är en värdelös ide, sen får du säja vad du vill -ungefär lika illa som idioten till mor till en av mina elever som dödade sin katt med en överdos insulin (hon var själv diabetiker) för några år sedan.

...
elak & dum vildkatt
.. föresten, vad då elak och dum.. okastrerad förmodligen (även fast kastrater kan vara riktigt jäkliga de också *min exempelvis*). Så här är det när det är många katter inklämda på liten boyta .. det blir gruff och slagsmål och det kommer garanterat nya katter och vill ta över från de äldre hanarna. Jag är medveten om att min äldsta katt kommer få på nöten endera dagen men det är bara att plåstra om och försöka se glad ut. Annars får både du och jag hålla katterna inne vilket jag iallafall inte vill då det är finfin natur att ströva i för dem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: elak & dum vildkatt

Jaha, men du tycker det är kul med 30 min lidande då ? Först plågas den INNAN den avlivder..och 30 minuters djurplågeri är väl inte sunt :( Det finns faktiskt kattfällor man kan få låna av Miljö och Hälsoskyddet. VARFÖR inte ringa dit istället för att sitta och fundera ut värsta avlivningsmetoderna ??
 
Sv: elak & dum vildkatt

Så gjorde jag med en eländes vildkatt som gått här i 4 år och spöat up och jagat bort 4 av min egna katter :cry:

Ringde miljö och hälsa, fick låna deras kattbur och godkänt av dem att granne med jägarexamen fick avliva katten fortast möjligt den kommit i fällan.

Den var otroligt skygg men fångades redan första natten (2 ggr fångade jag en av minaa egna som var hungrig)

På morgonen kom grannen och så var det klart, väldigt obehagligt men bäst för stackars vildkatten.

Man ska INTE använda huskurer!!!!
 
Sv: elak & dum vildkatt

pmm skrev:
Pratade med min mamma i helgen som också bekräftade att alvedon i kattmat tar död på katten inom 30 minuter, slår ut njurar och lever, katten går och lägger sig sen stannar allt.

Och vad vet din mamma om det, är hon katt? :mad:

Det finns inga djur det finns så mycket snack och myter om som katter. Tro inte på allt du hör. Och avliva inte katten på ett olagligt och smärtsamt sätt. Att slå ut njurar och lever ger en plågsam död.
 
Sv: elak & dum vildkatt

Jag vet inte vad din mamma har för erfarenher av alvedonförgiftade katter men vid de doser där levern slås ut tar det lång tid. Vid riktigt höga doser på katt förstörs blodets förmåga att ta upp syre o de kvävs men det tar flera timmar.
PL
 
Sv: elak & dum vildkatt

*lånar knapp*

Katten är en vildkatt, har hört med dom som bor här, dvs vi 4 som bor här + 2 till längre bort på vägen som oxå får stå ut med att han spöar deras katt.

Han bor uppe på gamla höloftet i stallet.

Kostar det någonting att låna en såndär bur? Hur stor är den och hur fungerar den?
 
Sv: elak & dum vildkatt

Nej, man lånar buren gratis, den är stor, som en avlång transportbur ungefär.

Man lägger mat längst fram och katten går in, trampar på en bit plåt som är fäst i ståltråd via buröppningen, som då fälls ner BAKOM katten.
Katten kommer få panik så det är bra att lägga en filt över buren och ställa den mörkt tills man avlivat den, ochdet ska ske snarast.
 
Sv: elak & dum vildkatt

Några kompisar till mig flyttade inte i ett hus på landet... då de bott där en stund undrade de vem som äter upp katten mat hela tiden... de började se fler och fler katter i området och det visade sig att en "granne" dött och ingen tagit hand om hans 20-tals förvildadekatter som bodde i ladugården... då de hade inget val än att börja skjuta... tråkigt, men hur roligt är det att ha ett 20-tals katter runt hus knuten?!
 
Sv: elak & dum vildkatt

Okey får försöka hitta ett lämpligt ställe att ställa buren och hoppas på att inte våra katter eller grannens går in i den. Lämpligt är ju nere vid stallet på hans rivir dit inga andra katter vågar gå.

När är bäst att ställa ut den? På dagen eller natten? Jag såg han stryka runt här inatt när jag kom hem vid 2 tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 351
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 342
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 639
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 200
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp