Elakt balltramp

Puppan

Trådstartare
Min häst har lyckats trampa (eller skrapa mot något vasst) så att han fått en djup ficka mellan kronranden och hoven, rakt ner utmed inre hovväggen eller hur man nu ska säga.
Jag har rengjort så gott det går, spolat ut med koksaltlösning, lagt bandage (som dock ofta har åkt upp så att det ligger ovanför såret - suck :(- när jag kommer tillbaka till stallet).
Han ömmar inte alls, man kan klämma och skrubba i denna läskiga ficka, men det ser nästan oförändrat ut även efter drygt en vecka så jag börjar tycka att det är lite otrevligt.
Vet ni något om hur lång tid det tar innan sådant läks? Komplikationer?
 
precis så hade min sköthäst! det tog ganska lång tid innan det läkte eftersom hon trampade upp det hela tiden och så kom de in skräp. vi lindade, satte på boots och allt men de blev aldrig bättre. hovslagaren la på silvertejp och det höll i rätt många dar så det läkte litegrann.. men sen åkte hon på sommarbete och när hon kom tillbaka så var hon bra! men jag har läst om såna ringar man kan sätta om karleden så att dom inte trampar upp det. sen hade vi en jättebra antibakteriell salva som vi sprutade i såret. men som sagt vet jag inte riktigt när och hur det läkte.. hoppas hästen blir bättre snart i alla fall!
 
Tack för svaret!
Då vet jag att jag får ha tålamod...
Red ni under tiden eller var hästen helt avställd?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har hand om en halvblodsvalack på 29 år. I regel är han frisk och kry, men är naturligtvis rätt stel av sig. För ca 14 dagar...
Svar
7
· Visningar
1 538
Senast: hallonmumrik
·
Hästvård Hittade dessa sår på Chili.. (06:a) Det övre blödde lite lätt när jag tog ut henne ur boxen. Hon står inne och har boxvila och rastas...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: Sidekick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp