D

Dasjenka

Jag ska snart flytta till en lägenhet där jag måste betala hushållselen själv. Jag har aldrig betalat hushållsel förut och nu har det slagit mig att det kanske är något man ska teckna innan man flyttar in. :o Hur brukar det gå till? Kommer elen att vara avstängd när jag flyttar in om jag inte har tecknat avtal i förväg? :crazy:
 
Sv: Elavtal

när vi flyttade till den här lägenheten, det var första gången vi fick stå för elen själv, jag och min sambo..

då ringde vi till elbolaget som i det här fallet var EON och sa att vi kommer flytta in detta datumet.
det var den 1dec.. men vi behvde inte betala nått förrens nästa år.

efter det fick vi problem, så jag tänkte varna dig för det.. kolla så elbolaget vet vilken elmätare din lägenhet går till, så dom läser av rätt elmätare.. det står ju ett mätarnummer på fakturan, och det ska ju vara samma nummer som din elmätare..

för när vi flyttade in så trodde EON att vi var på elmätaren för fastigheten. medans vi visste exakt vilken mätare vi hade och läste av den varje månad. så det gick aldrig ihop. så efter det fick vi en fet räkning på 4000kr! och EON klagade på oss.
fast det var dom som gjorde fel,, och jag fick rätt till slut.

vi tecknade elen via tel. och när vi betalade första räkningen då blev vi kund hos dom.
så första fakturan fungerade som vårat avtal.

men eftersom att jag inte ger upp så behöver jag inte betala den räkningen nått mer ^^

vad jag vet kan man ringa in dagen före och säga att imorgon kommer jag flytta in. då tror jag att elen är påslagen, men det är ju bara å ringa!
 
Sv: Elavtal

Visst ska du flytta in i en bostaden-lägenhet?

Oftast finns det ett elavtal för lägenheten sen tidigare och bostaden brukar skicka uppgifter på den nya som ska flytta in. Ring UE och fråga hur det ser ut hos dem. Bara du vet adress och lägenhetsnummer(kolla kontraktet) så ska det inte vara några problem att teckna elavtal!
 
Sv: Elavtal

Om du inte gör ngt aktivt val själv kommer du att få ett tillsvidare-avtal hos elbolaget i området till ofördelaktigt elpris. Kolla med nuvarande hyresgäst om du kan få reda på vilken elförbrukning de har så vet du på ett ungefär vad du ska ange när du tecknar avtal. Vilket bolag som är mest fördelaktigt kan du söka på via elskling.nu eller konsumentverket.se. Du kan välja vilken elleverantör du vill och är inte hänvisad till vilket nätbolag som finns i området eller vad nuvarande hyresgäst har. Se bara till att teckna avtal innan du flyttar in så du slipper byta elleverantör, brukar vara en månad innan tillträde som avtalen ska tecknas om jag minns rätt.
 
Sv: Elavtal

Ring redan nu till nätbolaget och anmäl inflytten, då är det bra att du har namnet på den som bor där idag. Sen är du fri att välja ett elavtal från vilken leverantör du vill som Mia_R precis skrev. Däremot behöver du inte uppge någon årsförbrukning, detta sköter ditt nätbolag. Du ärver den tidigare hyresgästens årsförbrukning om inte det finns fjärravsläst mätare!

Vad gäller att nätbolag läser av fel mätare så är det inte direkt vanligt så det tycker jag inte du behöver oroa dig för. Jag jobbar för flertalet el- och nätbolag på ett callcenter och det har bara hänt här en gång!

Avtal för nya adressen kan tecknas fram till och med senast dagen innan ni sagt till nätbolaget att ni flyttar in!

Om du undrar över nåt mer så skicka ett pm :)
 
Sv: Elavtal

Tack för svaren.
Kivina: ja, jag ska flytta till Bostaden. Antar att UE är Umeå energi? Är det alltid de man ringer? Jag vet ju att det finns massor av elleverantörer liksom.
 
Sv: Elavtal

Dum fråga kanske, men vad är ett nätbolag? Hur skiljer sig det frn elleverantören?
 
Sv: Elavtal

Du betalar för årsavgiften till Umeå Energi, det är de som står för att elen är inkopplad i din bostad (tror att det är det som kallas för nätbolag), sen kan du välja själv vilken elleverantör du vill ha. Jag vet att Skellefteå Kraft och Vattenfall är billigare än UE iallafall.

Du ringer alltså UE för att kolla att du har ett abonnemang hos dem, sen kan du välja elleverantör hur du själv vill:)
 
Sv: Elavtal

Jag har Vattenfall och det har aldrig varit några problem med dom. Får inga dyra räkningar heller fast jag och sambon föbrukar överdrivet mycket el.
Vi har s.k rörligt avtal, så fast det är prishöjningar på elen så drabbas inte vi som bor i lägenhet något nämnvärt.
 
Sv: Elavtal

Nätbolaget är de som äger ledningarna där du bor, dvs de som ser till att strömmen kan komma fram. Elleverantören är kraftbolaget som säljer den el du förbrukar, så även om det är UE som äger själva nätet kan du välja vilken elleverantör du vill.

Själv har jag Skelleftekraft för tillfället men ska kolla om de fortfarande är billigaste alternativet för mig och i annat fall byta. Sist jag kollade så var bästa alternativen för mig Storumans Energi eller Skellefteå, men det är individuellt och var man bor. Jag kollar alltid på konsumentverkets hemsida när jag kollar leverantörerna, en del har fasta avgifter som tillkommer utöver elpris och skatter som man får ta hänsyn till när man jämför bolagen. På konsumentverkets hemsida kan man lätt jämföra bolagen mellan varandra. :idea:
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 930
Senast: MiniLi
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
857
Senast: mysboll
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 651
Senast: Squie
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
734
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp