Elbil/elhybrid/laddhybrid och släpvagn!

Jag menar en ellastbil som kan ersätta den dieseldrivna lastbil jag kör på jobbet i nuläget, som klarar att dra 34 ton och hålla igång en hel arbetsdags och köra runt 60 mil på en dag utan att behöva ladda om, just de bilarna tror jag ligger längre bort i tiden ja.
Volvo håller på att utveckla ja, men de är ej i mål än.

Jag vet inte vad det är för ellastbilar som redan går i Göteborg och vad dom klarar, men den Teslan jag pratade om ska ha räckvidd på 80mil per fulladdning och ska klara fullastad inklusive lastbilens vikt att dra 40ton. Så jag tycker inte det låter så himla långt bort.
 
Men dom finns ju redan?
Nej, det finns inte redan en massa ellastbilar som rullar, annat än som ett fåtal konceptbilar och prototyper.

Då räknar jag helt bort små lastbilar/lastvagnar/specialtruckar som kanske inte ens körs i vägtrafik, utan som kör inom distributionscentraler bl.a. inomhus. Alltså fordon som kan vara mindre än personbilar.

Och just Tesla verkar inte ha levererat några lastbilar eller "långtradare", utan har enbart prototyper som testkörts.

Volvo däremot har nyligen levererat två stycken, såvitt jag förstår en sopbil och en distributionsbil i Göteborg för ett fullskaligt försök att köra dessa i praktisk trafik.

Det är precis som @TheRedLightning säger, distributionsbilar, eller sopbilar det handlar om till att börja med. Det är också i stadstrafik där de största miljövinsterna finns att göra med eldriven trafik.
 
Nej, det finns inte redan en massa ellastbilar som rullar, annat än som ett fåtal konceptbilar och prototyper.

Då räknar jag helt bort små lastbilar/lastvagnar/specialtruckar som kanske inte ens körs i vägtrafik, utan som kör inom distributionscentraler bl.a. inomhus. Alltså fordon som kan vara mindre än personbilar.

Och just Tesla verkar inte ha levererat några lastbilar eller "långtradare", utan har enbart prototyper som testkörts.

Volvo däremot har nyligen levererat två stycken, såvitt jag förstår en sopbil och en distributionsbil i Göteborg för ett fullskaligt försök att köra dessa i praktisk trafik.

Det är precis som @TheRedLightning säger, distributionsbilar, eller sopbilar det handlar om till att börja med. Det är också i stadstrafik där de största miljövinsterna finns att göra med eldriven trafik.

Var har jag sagt att det finns en massa ellastbilar som rullar? Jag pratade helt enkelt om att ellastbilar existerar, att det inte är bara är en tanke om framtiden.
Teslas lastbilar går att beställa så det är inte i teststadie bara.
 
Var har jag sagt att det finns en massa ellastbilar som rullar? Jag pratade helt enkelt om att ellastbilar existerar, att det inte är bara är en tanke om framtiden.
Teslas lastbilar går att beställa så det är inte i teststadie bara.
Men, det blir så konstigt, om man inte skiljer på fungerande produkter som är köpbara, och diverse prototyper, som kanske aldrig kommer att bli tillräckligt bra för att kunna serietillverkas för att säljas.

Och än så länge du inte kan gå till "lastbilsaffären", och beställa en standard "ellastbil", utan det handlar om prototyper, inte serietillverkning.

För varje företeelse som finns att köpa, så finns det också ett stort antal produkter, som det egentligen aldrig blev något av.
Inte sällan så marknadsförs produkter långt innan de är "färdiga", bl.a. för att få in kapital för utveckling av produkter.

Tesla, bolaget, är ordentligt skakigt ekonomiskt, vilket gör att Elon Musk (VD), håller på och brer på riktigt ordentligt om alla de fantastiska kommande produkter som Tesla "snart" ska leverera. Oljigt munläder på den där karln.
Huruvida Tesla någonsin kommer att få till fungerande tunga lastbilar, i serietillverkning, vet jag inte.

Har du en källa på att det går att beställa en definierad tung lastbil frånTesla? Alltså snarare än att göra en intresseanmälan för "om/när det finns en ellastbil så är jag intresserad"?
 
Men, det blir så konstigt, om man inte skiljer på fungerande produkter som är köpbara, och diverse prototyper, som kanske aldrig kommer att bli tillräckligt bra för att kunna serietillverkas för att säljas.

Och än så länge du inte kan gå till "lastbilsaffären", och beställa en standard "ellastbil", utan det handlar om prototyper, inte serietillverkning.

För varje företeelse som finns att köpa, så finns det också ett stort antal produkter, som det egentligen aldrig blev något av.
Inte sällan så marknadsförs produkter långt innan de är "färdiga", bl.a. för att få in kapital för utveckling av produkter.

Tesla, bolaget, är ordentligt skakigt ekonomiskt, vilket gör att Elon Musk (VD), håller på och brer på riktigt ordentligt om alla de fantastiska kommande produkter som Tesla "snart" ska leverera. Oljigt munläder på den där karln.
Huruvida Tesla någonsin kommer att få till fungerande tunga lastbilar, i serietillverkning, vet jag inte.

Har du en källa på att det går att beställa en definierad tung lastbil frånTesla? Alltså snarare än att göra en intresseanmälan för "om/när det finns en ellastbil så är jag intresserad"?

Det är inget jag ens diskuterat så varför ta upp det med mig? Jag visste inte ens att det fanns ellastbilar som kördes redan, det var någon annan som sa.
Jag trodde Tesla var först ut med sin modell Semi nu med release nu i år som man kunde förboka och få den levererad strax efter releasedate (planen var 2019 men man får troligtvis vänta till 2020).
Sedan att jag argumenterat mot att ellastbilar inte existerar har jag gjort, för det gör dom ju, att dom inte står uppställda i butik så man kan åka och köpa här och nu har jag däremot inte sagt, men för det så betyder det inte att det bara är en "tanke för framtiden".

Om du menar att förbokning och få leverans strax efter releasedatumet (2019-2020) är "intresseanmälan" så nej.
 
Tror ni man ska tänka att om man ska dra tungt släp så behöver man antingen 1) köpa en tesla eller 2) köpa en laddhybrid med rejäl bensin/dieselmotor? Många laddhybrider har väl förmodligen en lite mer måttlig motor, det är trots allt mer miljövänligt och mer bränslesnålt.
 
@skogaliten @Riru @TheRedLightning

Jag förstår att det är jätteintressant och viktigt att diskutera el-lastbilar men det kanske passar bättre i en annan eller en egen tråd? Kan vi ha fokus på personbilar och släp i den här tråden?

Sorry, blev ett sidospår att ämnet lastbil kom in när det påstods att el inte kan ge lång räckvidd eller dra tungt alls. Ska inte fortsätta det nu mer.
 
Räddningstjänsten i Värnamo delade en intressant text idag:

Har du en elbil eller låter du kanske vänner ladda bilen när de är på besök? 🔌🚙

Räddningstjänstens Olycksutredare vill be alla som kör eller laddar en elbil att läsa igenom Elsäkerhetsverkets broschyr ”Ladda elbilen”. Där ges information om hur man undviker olyckor till följd av felaktig laddning.

Olyckor har inträffat inom Värnamo kommun! ⚠️ Bland annat har nätkontakter bränts fast i uttag och bränder har varit på väg att uppstå.

ℹ️
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen.pdf

Känns som det kan va bra å läsa för de som har elbilar eller låter andra ladda osv. :)
 
Räddningstjänsten i Värnamo delade en intressant text idag:

Har du en elbil eller låter du kanske vänner ladda bilen när de är på besök? 🔌🚙

Räddningstjänstens Olycksutredare vill be alla som kör eller laddar en elbil att läsa igenom Elsäkerhetsverkets broschyr ”Ladda elbilen”. Där ges information om hur man undviker olyckor till följd av felaktig laddning.

Olyckor har inträffat inom Värnamo kommun! ⚠ Bland annat har nätkontakter bränts fast i uttag och bränder har varit på väg att uppstå.


https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen.pdf

Känns som det kan va bra å läsa för de som har elbilar eller låter andra ladda osv. :)
Ja bra info! Vem som helst borde väl dock fatta att man bör tänka till om laddningen och inte bara hugga ett eluttag utan att kolla först..
 
Ja bra info! Vem som helst borde väl dock fatta att man bör tänka till om laddningen och inte bara hugga ett eluttag utan att kolla först..

Gemene man har ingen koll på el, säkringar och effekter. Och ju mer elbilar som rullar runt ju fler verkar glömma bort att det inte är "bara" att plugga in i väggen...
 
Räddningstjänsten i Värnamo delade en intressant text idag:

Har du en elbil eller låter du kanske vänner ladda bilen när de är på besök? 🔌🚙

Räddningstjänstens Olycksutredare vill be alla som kör eller laddar en elbil att läsa igenom Elsäkerhetsverkets broschyr ”Ladda elbilen”. Där ges information om hur man undviker olyckor till följd av felaktig laddning.

Olyckor har inträffat inom Värnamo kommun! ⚠ Bland annat har nätkontakter bränts fast i uttag och bränder har varit på väg att uppstå.


https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen.pdf

Känns som det kan va bra å läsa för de som har elbilar eller låter andra ladda osv. :)

Dessutom när de som säljer bilarnas inte har koll på att man kan ställa A i laddning samt max % så de som köper inte kan få infon... :banghead:

Åter till släp, Tesla X är många som är mycket nöjda med, klarar bra distans, drar fint i snö, modd och lera.
 
Dessutom när de som säljer bilarnas inte har koll på att man kan ställa A i laddning samt max % så de som köper inte kan få infon... :banghead:

Åter till släp, Tesla X är många som är mycket nöjda med, klarar bra distans, drar fint i snö, modd och lera.
Ah kul att höra om Tesla X! Om man bara hade sådana pengar 😅
 
De bekantingar jag har med tesla x hävdar att totalt sett är den billigare än deras gamla dragbil. Dessa har dock fri supercharge, och kör Sverige/norden runt.
Ja jag har läst att elbilarna på sikt är billigare än motsvarande bensin/dieselbil, men jag kör inte bil i den klassen idag så det blir definitivt dyrare. Allt beror ju på vilken typ av bil man jämför med. Den kostar ju ändå kring miljonen?
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 626
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: Gnapp
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 109
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp