Elbil/elhybrid/laddhybrid och släpvagn!

5 timmars laddpauser?

För full laddning i det mesta utom Superchargerstationer där man kommer undan med 30 minuter, och det är inte en särskilt orimlig pausvila efter 10-15 mils körning.

Finns det utbyggda Superchargers som man med lätthet kommer åt med hästsläp påkopplat längs vägarna numer?
 
För full laddning i det mesta utom Superchargerstationer där man kommer undan med 30 minuter, och det är inte en särskilt orimlig pausvila efter 10-15 mils körning.

Finns det utbyggda Superchargers som man med lätthet kommer åt med hästsläp påkopplat längs vägarna numer?
Men folk står ju inte och laddar i 5 timmar vid mackar osv längst med vägarna?

Hur tillgången ser ut och hur man kommer åt med släp vet jag dock inte.
 
Nej, grundproblemet är att man inte får med sig tillräckligt med energi för att åka mer än ett lågt antal mil i stöten och att återladdningstiden är så stor. Så är man beredd att köra i tiomilsintervaller med 5 timmars laddpauser - är det inget fel

Körsträckan med en snål diesel brukar ligga kring 80 mil med släp och uppladdningstiden under 5 minuter.

Två bilar där en sällan används är inte särskilt klimatsmart, så det resonemanget är helt rätt.
För en resa på 30 mil, som i vanliga fall gjorts med en laddpaus om 30 min om man tajmar en supercharger och vill komma fram med i vart fall 40 % blir väl då sannolikt utfallet i vart fall max 1,5 h. Vid laddning med vanlig laddare tar det förstås mkt längre tid, så en får ju hoppas på att systemet med snabbladdare byggs ut ordentligt i större delar av landet än längs de största motorvägarna. De flesta som drar släp för häständamål och som bor i större städer (där skadan med dieselbilar är större ur hälsosynpunkt) gör nog ändå inte det i 30 mil enkel väg på särskilt regelbunden basis, utan snarare 5-10 mil max skulle jag tro. Husvagnsresa däremot är värre, så tapper kommer jag nog inte bli så länge vi fortfarande har en diesel kvar i familjen att jag väljer elbilen för husvagnssemester. Att däremot behöva ha två dieselbilar pga mitt behov av att ibland dra hästtransport kändes denna gång over-kill - men så fick jag möjligheten att prova elbil i ett kort avtal (12 månader) också så då vågade jag prova. Min lilla diesel kommer inte ens 80 mil på en tank (om jag inte ska köra på reserven) utan släp bakpå, pga liten tank, men å andra sidan är ju tiden för att tanka väldigt försumbar så spelar ju inte någon större roll.
 
För en resa på 30 mil, som i vanliga fall gjorts med en laddpaus om 30 min om man tajmar en supercharger och vill komma fram med i vart fall 40 % blir väl då sannolikt utfallet i vart fall max 1,5 h. Vid laddning med vanlig laddare tar det förstås mkt längre tid, så en får ju hoppas på att systemet med snabbladdare byggs ut ordentligt i större delar av landet än längs de största motorvägarna. De flesta som drar släp för häständamål och som bor i större städer (där skadan med dieselbilar är större ur hälsosynpunkt) gör nog ändå inte det i 30 mil enkel väg på särskilt regelbunden basis, utan snarare 5-10 mil max skulle jag tro. Husvagnsresa däremot är värre, så tapper kommer jag nog inte bli så länge vi fortfarande har en diesel kvar i familjen att jag väljer elbilen för husvagnssemester. Att däremot behöva ha två dieselbilar pga mitt behov av att ibland dra hästtransport kändes denna gång over-kill - men så fick jag möjligheten att prova elbil i ett kort avtal (12 månader) också så då vågade jag prova. Min lilla diesel kommer inte ens 80 mil på en tank (om jag inte ska köra på reserven) utan släp bakpå, pga liten tank, men å andra sidan är ju tiden för att tanka väldigt försumbar så spelar ju inte någon större roll.
Ja precis. De flesta resor med hästtransport är väl förmodligen tur och retur till tränare, veterinär och tävling. Hur långa de sträckorna är beror ju på en mängd faktorer, alla hästägare har ju inte samma förutsättningar här (tex beroende på i vilken del av landet man bor) men för många handlar det säkert om en del del korta resor.
 
Ja precis. De flesta resor med hästtransport är väl förmodligen tur och retur till tränare, veterinär och tävling. Hur långa de sträckorna är beror ju på en mängd faktorer, alla hästägare har ju inte samma förutsättningar här (tex beroende på i vilken del av landet man bor) men för många handlar det säkert om en del del korta resor.

Då kan man tänka sig att det är effektivt att ha en elbil och hyra en diesel de gånger man ska åka långt.

Det är inte särskilt bra för miljön att välja en diesel bara för att det fungerar bättre för några enstaka tillfällen om året.
 
Då kan man tänka sig att det är effektivt att ha en elbil och hyra en diesel de gånger man ska åka långt.

Det är inte särskilt bra för miljön att välja en diesel bara för att det fungerar bättre för några enstaka tillfällen om året.
Precis. Dock är det ju en väldigt stor prisskillnad också. Det är där skon klämmer för min del. Jag skulle ha råd att byta ut min diesel mot en av de billigare elbilsvarianterna, men jag har definitivt inte råd att köpa en Tesla eller motsvarande och jag vill ha en egen bil som jag kan köra hästen med om akuta behov uppstår.
 
Men är inte hybrid en smart lösning då? Till vardags kör jag kortare sträckor, max 5 mil enkel typ. Vore grymt med el då. Samtidigt kör jag släp en del, i snitt 1 gång/veckan. Oftast max 5-10 mil men ibland längre till tävlingar. Tänker att bensinmotorn då är bra att ha. Frågan är om den är så törstig då att det i slutet blir +-0? Hörde att Outlandern drog typ 3 l/milen md släp på.
 
Då kan man tänka sig att det är effektivt att ha en elbil och hyra en diesel de gånger man ska åka långt.

Det är inte särskilt bra för miljön att välja en diesel bara för att det fungerar bättre för några enstaka tillfällen om året.

Jag som redan har en elbil och ett hästsläp lyckades inte hitta att hyra en (helt vanlig) dragbil när den jag brukar låna var ur funktion. Letade jag dåligt eller finns det inte bilar med drag att hyra?
 
Jag funderar på om det inte kommer elbilar som klarar att dra släp. Det finns redan lastbilar som går på el, kontra vikterna och storleken tror jag det jämnar ut sig.
Personligen är jag inget jättefan av elbilar vare sig det är bil/buss/lastbil osv.
 
Jag som redan har en elbil och ett hästsläp lyckades inte hitta att hyra en (helt vanlig) dragbil när den jag brukar låna var ur funktion. Letade jag dåligt eller finns det inte bilar med drag att hyra?
Det är Jättesvårt att hitta hyrbil som både har drag och dessutom tål en hel del vikt på draget. När min gamla bil krånglade massor hade jag typ en stående likadan hos BMW som de liksom paxade åt mig, eftersom det var den enda som klarade kraven. Hyrbilsfirmorna i Göteborg i alla fall hade ingen bil som klarade 2 ton på utökat B-kort märkte jag när jag blev påkörd bakifrån och akut behövde lösa bil över en helg.
 
Det är Jättesvårt att hitta hyrbil som både har drag och dessutom tål en hel del vikt på draget. När min gamla bil krånglade massor hade jag typ en stående likadan hos BMW som de liksom paxade åt mig, eftersom det var den enda som klarade kraven. Hyrbilsfirmorna i Göteborg i alla fall hade ingen bil som klarade 2 ton på utökat B-kort märkte jag när jag blev påkörd bakifrån och akut behövde lösa bil över en helg.

Jag har ett litet lätt släp o liten häst men hittade inget med drag öht. Lund/Malmö. Konstigt tyckte jag då det ju är många som (av outgrundlig anledning förutom små/elbil) inte har drag på sin bil men kanske behöver flytta någon gång/slänga skräp. Då det varit perfekt att kunna hyra bil.
 
Men är inte hybrid en smart lösning då? Till vardags kör jag kortare sträckor, max 5 mil enkel typ. Vore grymt med el då. Samtidigt kör jag släp en del, i snitt 1 gång/veckan. Oftast max 5-10 mil men ibland längre till tävlingar. Tänker att bensinmotorn då är bra att ha. Frågan är om den är så törstig då att det i slutet blir +-0? Hörde att Outlandern drog typ 3 l/milen md släp på.

Tanken är ju god men de hybrider jag vet att folk har, är jätteslöa på sin förbränningsmotor. Den är ju i huvudsak en elbil, så att ha en halvslö motor och sen ett tungt släp på det... nja. Men jag är nyfiken att höra om nån vet nån som är bra. Bra för mig är då att kunna dra Minst 2 ton utan att vara soppatorsk efter 10 mil. Då har jag kompromissat väldigt mkt då mitt släp har tot.vikt 2.4 ton samt att jag åker betydligt mer än 10 mil regelbundet.
 
Tanken är ju god men de hybrider jag vet att folk har, är jätteslöa på sin förbränningsmotor. Den är ju i huvudsak en elbil, så att ha en halvslö motor och sen ett tungt släp på det... nja. Men jag är nyfiken att höra om nån vet nån som är bra. Bra för mig är då att kunna dra Minst 2 ton utan att vara soppatorsk efter 10 mil. Då har jag kompromissat väldigt mkt då mitt släp har tot.vikt 2.4 ton samt att jag åker betydligt mer än 10 mil regelbundet.
Vi har en Volvo V60 Twin engine elhybrid. Den är då verkligen inte trött att dra med men den har ju erforderliga hästkrafter att dra med. 340 hk varav 87 hk är elmotor. Så även om elen är slut så har jag fortfarande 253 hk kvar och det räcker gott och väl till att dra mitt släp iaf. Max släpvagnsvikt är 2000 kg. Bränsleförbrukning med släp utan el är ca 0,9 l/mil. Sjukt pigg och rolig bil att köra 0-100 på strax över 5 sek. Märks inte heller någon jätte skillnad utan elen faktiskt utan den rör på sig då med.

Har tidigare haft en Mitsubishi Outlander PHEV och den var sjukt trött att dra med utan elen.. Den var visserligen inte superpigg med elen heller..🤣
 
@MiniLi Har du kommit något vidare i funderingarna att byta bil?

Jag har bytt till ett större släp nu och kommer behöva ta utökat B (pga pallar ej ta BE) för att ha större urval av bilar att dra med än den jag lånar idag. Och då dök tanken upp om att nästa bil skulle kunna vara en hybrid jag själv kan dra med men som täcker mina dagliga behov med el. Jag kör typ 6-7 mil i snitt per dag och kan ladda på de två ställena jag förbrukar minst tid på (tyvärr inte hemma), dvs jobbet och stallet.

Har absolut noll koll på bilmarknaden dock och är inte aktuellt än på något år hoppas jag men ska läsa om tråden från början igen och hoppas på den allt snabbare utvecklingen :)
 
@MiniLi Har du kommit något vidare i funderingarna att byta bil?

Jag har bytt till ett större släp nu och kommer behöva ta utökat B (pga pallar ej ta BE) för att ha större urval av bilar att dra med än den jag lånar idag. Och då dök tanken upp om att nästa bil skulle kunna vara en hybrid jag själv kan dra med men som täcker mina dagliga behov med el. Jag kör typ 6-7 mil i snitt per dag och kan ladda på de två ställena jag förbrukar minst tid på (tyvärr inte hemma), dvs jobbet och stallet.

Har absolut noll koll på bilmarknaden dock och är inte aktuellt än på något år hoppas jag men ska läsa om tråden från början igen och hoppas på den allt snabbare utvecklingen :)
Nä jag har kvar samma bil, den får nog hänga med ett tag till men skulle gärna ha ngn form av elbil när det väl blir byte😊
 
Puttar upp den här tråden igen! Dieselpriset har verkligen aktualiserat elbilsfunderingarna och nu tror jag det har kommit ett helt gäng elbilar som får dra lite mer.

Någon som har nya elbilserfarenheter med tungt släp?
Vilka alternativ finns det nuförtiden om man som minimum vill dra 15/1600 kg på ett bra sätt?

Jag funderar mycket över räckvidden och hur man ska tänka där där man ska dra släp. Någon som har sett eller har erfarenhet av hur räckvidden påverkas av att man hänger på hästtransport?
Tänker att man helst inte vill behöva ladda när man åker med hästen. Framförallt eftersom att inte alla laddstationer är byggda så att det funkar med påkopplat släp.

Själv är jag väldigt sugen på en Tesla Y, men priset är lite saftigt så undrar vad det finns för andra alternativ..
 
Har en nördig mycket smart kompis.
Man ska vara medveten om att batterierna är olika i olika bilmärken.
Vissa bilmärken går inte att snabbladda när batteriet är varmt.
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 630
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: Gnapp
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 109
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp