Elbil/elhybrid/laddhybrid och släpvagn!

Puttar upp den här tråden igen! Dieselpriset har verkligen aktualiserat elbilsfunderingarna och nu tror jag det har kommit ett helt gäng elbilar som får dra lite mer.

Någon som har nya elbilserfarenheter med tungt släp?
Vilka alternativ finns det nuförtiden om man som minimum vill dra 15/1600 kg på ett bra sätt?

Jag funderar mycket över räckvidden och hur man ska tänka där där man ska dra släp. Någon som har sett eller har erfarenhet av hur räckvidden påverkas av att man hänger på hästtransport?
Tänker att man helst inte vill behöva ladda när man åker med hästen. Framförallt eftersom att inte alla laddstationer är byggda så att det funkar med påkopplat släp.

Själv är jag väldigt sugen på en Tesla Y, men priset är lite saftigt så undrar vad det finns för andra alternativ..
Jag tror att man måste väga in hur frekvent man drar släp, och hur kalkylen slår beroende på om det är skallkrav eller ej. Ser jag till mig själv så drar jag släp så sällan att det inte är rimligt att dimensionera en jobbpendlar-elbil utifrån det, utan det är bättre med kombinationen av en dieselkombi för släp- och långfärdsbruk och en liten snik-elbil för jobbpendlingen. Behöver man å andra sidan dra släp väldigt frekvent och/eller en stor del av den totala körsträckan så kanske en stor och tung elbil är rätt val.
 
För priset av en i mina ögon dragduglig elbil är det fortfarande så att jag kan tanka mkt diesel för mellanskillnaden i pris. Även med dagens dieselpriser.
Dessutom är jag mkt skeptisk till beg.marknaden för elbilar i framtiden. Elpriset går inte heller åt rätt håll. Jag tror lösningen är att köra mindre bil generellt och sedan vackert betala bränslet när man kör.
 
För priset av en i mina ögon dragduglig elbil är det fortfarande så att jag kan tanka mkt diesel för mellanskillnaden i pris. Även med dagens dieselpriser.
Dessutom är jag mkt skeptisk till beg.marknaden för elbilar i framtiden. Elpriset går inte heller åt rätt håll. Jag tror lösningen är att köra mindre bil generellt och sedan vackert betala bränslet när man kör.
Det är ju inte bara skillnad i drivmedelskostnad. Även service, skatt osv skiljer sig rejält mellan elbilar och förbränningsbilar :)
 
Jag tror att man måste väga in hur frekvent man drar släp, och hur kalkylen slår beroende på om det är skallkrav eller ej. Ser jag till mig själv så drar jag släp så sällan att det inte är rimligt att dimensionera en jobbpendlar-elbil utifrån det, utan det är bättre med kombinationen av en dieselkombi för släp- och långfärdsbruk och en liten snik-elbil för jobbpendlingen. Behöver man å andra sidan dra släp väldigt frekvent och/eller en stor del av den totala körsträckan så kanske en stor och tung elbil är rätt val.
För min del är det inte aktuellt att ha två bilar så oavsett hur ofta jag drar släp vill jag att min enda bil ska klara av det bra. Det varierar dessutom så mycket. Under hela sommarhalvåret körde jag enbart mitt släp typ till och från besiktning och däckbyte, men nu under vintern har jag snittat på varannan vecka (till veterinären :meh:).
 
Det finns en sida som heter teslakalkylen där man kan göra jämförelser på totala ägandekostnaden, finns flera exempelkalkyler att titta på. Det har ju gjort studier som visar att elbilar är billigare att äga totalt trots betydligt högre inköpspris.
 
Någon som har erfarenhet av dessa?

Ni som drar släp med elbil - hur tänker ni kring vilken räckvidd ni behöver för att det ska funka även när förbrukningen ökar pga släpet?

Volvo C40​

  • dragvikt 1 800 kg
  • pris från 530 900 kr
  • räckvidd 420 km

Tesla Model Y​

  • dragvikt 1 600 kg
  • pris från 719 900 kr
  • räckvidd 505 km

Hyundai IONIQ 5​

  • dragvikt 1 600 kg
  • pris från 479 900 kr
  • räckvidd 481 km

Kia EV6​

  • dragvikt 1 600 kg
  • pris från 569 900 kr
  • räckvidd 528 km

Volvo XC40​

  • dragvikt 1 500 kg
  • pris från 494 900 kr
  • räckvidd 400 km

Polestar 2​

  • dragvikt 1 500 kg
  • pris från 499 000 kr
  • räckvidd 470 km
 
Känner att diskussionen har hamnat lite förbi att dra med elbil, men antalet snabbladdare ökar stadigt hela tiden och under vissa premisser kommer andra bilmärken få ladda på Testas superchargers så då underlättas ju livet enormt för de som kan ta emot snabbladdning.

Ang laddtider, att ladda från 20-80% som är det vanligaste när man kör långt tar max 40 min, med de nya teslorna kan man ladda med V3 och CCS och dessa går då ändå snabbare. Jag tittar på tex Tesla X Plaid som ger en 80 mils sträcka, laddas till 80% på 30 min och med släp inte märker av det mer än snömodd och regn på milen. Jag räknar alltid in milen i priset när jag tittar på bil och för mig just nu går det inte alls men som mina bekanta som kör över hela Sverige och norden med släp de är hur nöjda som helst!
 
Känner att diskussionen har hamnat lite förbi att dra med elbil, men antalet snabbladdare ökar stadigt hela tiden och under vissa premisser kommer andra bilmärken få ladda på Testas superchargers så då underlättas ju livet enormt för de som kan ta emot snabbladdning.

Ang laddtider, att ladda från 20-80% som är det vanligaste när man kör långt tar max 40 min, med de nya teslorna kan man ladda med V3 och CCS och dessa går då ändå snabbare. Jag tittar på tex Tesla X Plaid som ger en 80 mils sträcka, laddas till 80% på 30 min och med släp inte märker av det mer än snömodd och regn på milen. Jag räknar alltid in milen i priset när jag tittar på bil och för mig just nu går det inte alls men som mina bekanta som kör över hela Sverige och norden med släp de är hur nöjda som helst!
Tesla X vore ju drömmen!

Jag är inte det minsta orolig över hur lång tid det tar att ladda osv i vanliga fall, men ska jag tex köra akut och långt med hästen till veterinär vill man ju inte behöva stanna efter halva vägen och ladda i en halvtimma tex. Likaså om man ska till tävling eller liknande, min häst uppskattar inte när vi står still med släpet så har helst så lite stillastående tid som möjligt med henne där bak :)

Och som jag förstått det (är med i en grupp på FB för elbilar) så är det många laddstationer som inte är planerade så att man smidigt laddar med påkopplat släp (eftersom ekipaget blir så långt).
 
Ok, jag trodde att det var ekonomin som var prioriterad.
Jag tror det är helt omöjligt att få det till ekonomiskt fördelaktigt att ha två bilar. Då är det nog mer ekonomiskt att köpa en dyrare elbil än att försörja både budgetelbil och dieselbil.

Dubbla parkeringsplatser (800 kr per månad och plats i mitt fall), dubbla försäkringar, dieselbilens skatt, dieselbilens service, däckbyten osv för båda mm. Plus att jag då inte skulle kunna använda pengarna från dieselbilens försäljning till kontantinsats för elbilen.

Kalkylerna där elbil är billigare i det långa loppet byter ju på att man byter en förbränningsmotorbil mot en elbil och därmed blir av med en hel del fasta kostnader.
 
Senast ändrad:
Som jag fattat det är servicekostnaden väldigt låg på de rena elbilarna. Mycket av det som behöver servas i en förbränningsbil finns inte ens i elbilarna.
Kan så vara. Jag har så förspänt att jag servar bilen hos en bekant med egen verkstad, så hen gör det momsfritt = billigt. Jag lider inte så mkt av kostnaderna men kan tänka mig att det är precis som du säger - saker finns inte på elblarna som finns på fossilblarna. Dock är jag skeptisk till skatter, förmåner och elrpiser och hur det kommer förändras. Se bara på hur det blev med "miljödiesel"...
 
Tesla X vore ju drömmen!

Jag är inte det minsta orolig över hur lång tid det tar att ladda osv i vanliga fall, men ska jag tex köra akut och långt med hästen till veterinär vill man ju inte behöva stanna efter halva vägen och ladda i en halvtimma tex. Likaså om man ska till tävling eller liknande, min häst uppskattar inte när vi står still med släpet så har helst så lite stillastående tid som möjligt med henne där bak :)

Och som jag förstått det (är med i en grupp på FB för elbilar) så är det många laddstationer som inte är planerade så att man smidigt laddar med påkopplat släp (eftersom ekipaget blir så långt).
Vad gäller ladda med släp är detta påtänkt på alla nya SuperChargers, så alla V3 har tillgång till lätt laddning utan att behöva tänka på släp. Dock inte på alla platser, tex Kungälv har de 20 platser vara av 8 är för släp. Där kan man köra in och köra ut. Och det är så det ska se ut. De som inte har släp ska helst ta de där släp inte fungerar och jag måste säga att deta verkar fungera utmärkt hittills.
 
Vad gäller ladda med släp är detta påtänkt på alla nya SuperChargers, så alla V3 har tillgång till lätt laddning utan att behöva tänka på släp. Dock inte på alla platser, tex Kungälv har de 20 platser vara av 8 är för släp. Där kan man köra in och köra ut. Och det är så det ska se ut. De som inte har släp ska helst ta de där släp inte fungerar och jag måste säga att deta verkar fungera utmärkt hittills.
Aha! Så bra!👍
 
Ja, mycket bra att det tänks på!

Sedan ang att inte vilja stå still att ladda med häst i släpet förstår jag helt, dock vet jag en person som alltid hade med en till för att ladda under tävlingen. De kom dit, lastade ur, kopplade av släpet och gjorde iordning allt. Sedan åkte den andre iväg och laddade, åkte tillbaka, kopplade på och hjälpte till med allt efter. Men det krävde ju planering osv. I a better route planner kan man tex fylla i hela turen, samt med/utan släp och få förslag på tex två kortare laddningar vs en längre osv.
 
Puttar upp tråden lite grann igen då det till vintern är dax att byta ut Volvon V6 twin engine som vi har som förmånsbil. Har varit super nöjd med den bilen, kanonbra att dra med och pigg och kul att köra så var inne på att ta en ny likadan. Men nu börjar dom ju prata om att straffbeskatta laddhybrider med stor motor.. Så nu lutar det åt att det blir en ren elbil iaf.

Har då kollat på marknaden och det vi får välja mellan och som har någon form av dragvikt samt inte är för tunga för mitt b96 är följande:

Kia EV6 dragvikt 1600
BMW i4 M50 dragvikt 1600
Volvo C40 dragvikt 1800

Kan verka lyxigt att ha två dragbilar men vi bor på landet och behöver fyrhjulsdrivet för att ta oss upp för närmaste backen ändå så då kan vi lika gärna ta en som får dra oxå.

Var helt inne på att ta Volvon iom mest dragvikt men den drar mycket el och har bara en räckvidd på ca 40 mil och ännu sämre på vintern. Så då fick sambon räckviddsångest så den är tyvärr avskriven.. Kvar blir då BMW och Kia som båda har räckvidd på ca 50 på sommaren. Tyvärr så tycker jag Kian är anskrämligt ful... Men vi får väl åka och provköra och se vad vi tycker irl. BMW verkar grymt kul och har dessutom automatiska luftdämpare bak så sjunker aldrig ihop som vissa bilar kan göra och det är ju ett stort plus. Kian har extremt långt axelavstånd och väldigt kort överhäng så den är nog då oxå ganska stabil att dra med. BMWn har mycket mer under huven och 0-100 går på 3.9 sek.. Efter att ha haft Volvon som gör 0-100 ca 5 sek så är man bortskämd med att kunna ta sig förbi eventuella moppebilar och A-traktorer som frodas på våra ganska kurviga vägar till tex stallet.
Körde Tiguanen för ngn vecka sedan (har den mest som extrabil då sambon mest jobbar hemifrån) och i jämförelse är den sjukt trött.. Vilket gör det obehagligt att ta sig om när man inte har så lång tid på sig..
Kian gör 0-100 på ca 5.7 sek så ganska mycket tröttare än BMWn men väldigt mycket piggare än Tiguanen som jag har för mig har siffror på typ 10-11 sek..

Dock är ju Tiguanen fortfarande en väldigt stabil bil att dra med så det kan jag inte ta ifrån den.

Provade att dra mitt släp tomt med min brors WV id4 och det gick ju lekande lätt, märktes inte att vi hade släp på men däremot så ökade ju förbrukningen med typ det dubbla från ca 18~30. Så det får man ju alltid räkna med. Bror är annars jätte nöjd med sin id4 förutom då att den har alldeles för klen dragvikt men för honom så fungerar det ändå. Han får helt enkelt låna föräldrarnas Skoda när familjen ska iväg på den årliga husvagnssemestern..

Har någon provat någon av bilarna vi funderar över eller något annat tips så är det jätte välkommet!🙏
 
Puttar upp tråden lite grann igen då det till vintern är dax att byta ut Volvon V6 twin engine som vi har som förmånsbil. Har varit super nöjd med den bilen, kanonbra att dra med och pigg och kul att köra så var inne på att ta en ny likadan. Men nu börjar dom ju prata om att straffbeskatta laddhybrider med stor motor.. Så nu lutar det åt att det blir en ren elbil iaf.

Har då kollat på marknaden och det vi får välja mellan och som har någon form av dragvikt samt inte är för tunga för mitt b96 är följande:

Kia EV6 dragvikt 1600
BMW i4 M50 dragvikt 1600
Volvo C40 dragvikt 1800

Kan verka lyxigt att ha två dragbilar men vi bor på landet och behöver fyrhjulsdrivet för att ta oss upp för närmaste backen ändå så då kan vi lika gärna ta en som får dra oxå.

Var helt inne på att ta Volvon iom mest dragvikt men den drar mycket el och har bara en räckvidd på ca 40 mil och ännu sämre på vintern. Så då fick sambon räckviddsångest så den är tyvärr avskriven.. Kvar blir då BMW och Kia som båda har räckvidd på ca 50 på sommaren. Tyvärr så tycker jag Kian är anskrämligt ful... Men vi får väl åka och provköra och se vad vi tycker irl. BMW verkar grymt kul och har dessutom automatiska luftdämpare bak så sjunker aldrig ihop som vissa bilar kan göra och det är ju ett stort plus. Kian har extremt långt axelavstånd och väldigt kort överhäng så den är nog då oxå ganska stabil att dra med. BMWn har mycket mer under huven och 0-100 går på 3.9 sek.. Efter att ha haft Volvon som gör 0-100 ca 5 sek så är man bortskämd med att kunna ta sig förbi eventuella moppebilar och A-traktorer som frodas på våra ganska kurviga vägar till tex stallet.
Körde Tiguanen för ngn vecka sedan (har den mest som extrabil då sambon mest jobbar hemifrån) och i jämförelse är den sjukt trött.. Vilket gör det obehagligt att ta sig om när man inte har så lång tid på sig..
Kian gör 0-100 på ca 5.7 sek så ganska mycket tröttare än BMWn men väldigt mycket piggare än Tiguanen som jag har för mig har siffror på typ 10-11 sek..

Dock är ju Tiguanen fortfarande en väldigt stabil bil att dra med så det kan jag inte ta ifrån den.

Provade att dra mitt släp tomt med min brors WV id4 och det gick ju lekande lätt, märktes inte att vi hade släp på men däremot så ökade ju förbrukningen med typ det dubbla från ca 18~30. Så det får man ju alltid räkna med. Bror är annars jätte nöjd med sin id4 förutom då att den har alldeles för klen dragvikt men för honom så fungerar det ändå. Han får helt enkelt låna föräldrarnas Skoda när familjen ska iväg på den årliga husvagnssemestern..

Har någon provat någon av bilarna vi funderar över eller något annat tips så är det jätte välkommet!🙏
Jag har fortfarande inte passerat funderar/önskestadiet så har tyvärr inga tips. Läser en del i en elbilsgrupp på FB dock och där kan man få höra bra erfarenheter!
Jag tyckte Kian lät bra men sen läste jag ngt som jag inte gillade, minns inte vad..
Själv är jag inne på tesla model y för jag vill ha rejäl och pålitlig dragvikt även vintertid. Folk som kör häst men den verkar väldigt nöjda!
 
Jag har fortfarande inte passerat funderar/önskestadiet så har tyvärr inga tips. Läser en del i en elbilsgrupp på FB dock och där kan man få höra bra erfarenheter!
Jag tyckte Kian lät bra men sen läste jag ngt som jag inte gillade, minns inte vad..
Själv är jag inne på tesla model y för jag vill ha rejäl och pålitlig dragvikt även vintertid. Folk som kör häst men den verkar väldigt nöjda!
Vi får tyvärr inte välja Tesla så går tyvärr bort. Om du orkar snoka reda på vad det var du inte gillade så skulle det vara toppen!🤗 Alltid intressant med andra infallsvinklar.😊
 
Jag har fortfarande inte passerat funderar/önskestadiet så har tyvärr inga tips. Läser en del i en elbilsgrupp på FB dock och där kan man få höra bra erfarenheter!
Jag tyckte Kian lät bra men sen läste jag ngt som jag inte gillade, minns inte vad..
Själv är jag inne på tesla model y för jag vill ha rejäl och pålitlig dragvikt även vintertid. Folk som kör häst men den verkar väldigt nöjda!
Var nyfiken ändå så läste på och Teslan fick ju inte dra mer än dom förslagen jag hade så då behöver jag inte gräma mig över att vi inte får välja den. Sambon var inne på Audi e-tron men den är alldeles för tung. Den väger liksom 3140 kg.. Pappas husbil väger 3400 kg bara som jämförelse.🤓
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 744
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 109
Senast: Gnapp
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 117
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp