Elbil/elhybrid/laddhybrid och släpvagn!

Finns det någon elbil som får dra som inte har batterikylning?
Jag tror det varierar i hur mycket de kan kyla ner? Och att det krävs extra kylning när man ska dra tungt?

Men jag kan egentligen inget om det tekniska, det här är bara sånt jag har läst någon gång och som ligger i bakhuvudet. Det skiljer sig iaf mellan elbilarna om de klarar att dra tung eller inte utan risk för överhettning.
 
Jag tror det varierar i hur mycket de kan kyla ner? Och att det krävs extra kylning när man ska dra tungt?

Men jag kan egentligen inget om det tekniska, det här är bara sånt jag har läst någon gång och som ligger i bakhuvudet. Det skiljer sig iaf mellan elbilarna om de klarar att dra tung eller inte utan risk för överhettning.
Vissa bilar har inte kylning på batterierna, dessa kan endast snabbladda en gång, ingen gång eller om det är rejälvinter (enl teori, har inte hört någon som det fungerat för i verkliga livet). Dessa har inte drag och därmed ”spelar det ingen roll”. Av de jag känner som drar har alla kylning så detta har inte ens kommit upp som ett problem :up:
 
Vissa bilar har inte kylning på batterierna, dessa kan endast snabbladda en gång, ingen gång eller om det är rejälvinter (enl teori, har inte hört någon som det fungerat för i verkliga livet). Dessa har inte drag och därmed ”spelar det ingen roll”. Av de jag känner som drar har alla kylning så detta har inte ens kommit upp som ett problem :up:

Mjae båda våra löv går att snabbladda mer än en gång per resa men man får hålla koll på temperaturen.
 
Nu är det iaf bestämt att det blir en Volvo C40 recharge plus. Den får dra 1800 kg. Tyvärr räckte inte budgeten till en fyrhjulsdriven Kia ev6 då företaget sambon jobbar för inte har samma förmånliga vilkor hos dom som hos Volvo. Provkörde den iaf och den är ju grymt pigg men lite mer vinglig iom att det är en suv än den V60 som vi har idag som jag iaf upplever som mer sportig. En grej som den har som jag faktiskt inte gillar är hängande gaspedal, V60 och Tiguanen har båda stående pedaler och det tycker jag är mycket mer behagligt, mycket lättare att hitta en skön körställning på stående pedal tycker jag.
Sköna stolar och trevlig bil i övrigt, räckvidden kunde ju vara lite längre men jag tänkte att jag kan ju ställa in pallbockar i släpans sadelkammare så kan jag i värsta fall häkta av släpan med hästen i och ladda om det inte går att komma åt en laddats med släpan sas. På Iforn fanns ju stödben och det är det enda jag faktiskt saknar på nuvarande släpa. Sedan har vi ju Tiguanen om man vet att man ska åka långt och det är knepigt med laddplatser. Men handen på hjärtat hur ofta åker jag så långt som 20 mil med min häst utan att stanna och äta ngt.😊
 
Nu är det iaf bestämt att det blir en Volvo C40 recharge plus. Den får dra 1800 kg. Tyvärr räckte inte budgeten till en fyrhjulsdriven Kia ev6 då företaget sambon jobbar för inte har samma förmånliga vilkor hos dom som hos Volvo. Provkörde den iaf och den är ju grymt pigg men lite mer vinglig iom att det är en suv än den V60 som vi har idag som jag iaf upplever som mer sportig. En grej som den har som jag faktiskt inte gillar är hängande gaspedal, V60 och Tiguanen har båda stående pedaler och det tycker jag är mycket mer behagligt, mycket lättare att hitta en skön körställning på stående pedal tycker jag.
Sköna stolar och trevlig bil i övrigt, räckvidden kunde ju vara lite längre men jag tänkte att jag kan ju ställa in pallbockar i släpans sadelkammare så kan jag i värsta fall häkta av släpan med hästen i och ladda om det inte går att komma åt en laddats med släpan sas. På Iforn fanns ju stödben och det är det enda jag faktiskt saknar på nuvarande släpa. Sedan har vi ju Tiguanen om man vet att man ska åka långt och det är knepigt med laddplatser. Men handen på hjärtat hur ofta åker jag så långt som 20 mil med min häst utan att stanna och äta ngt.😊
Spännande! Rapportera gärna sen hur den är och hur det funkar att köra den med släp! Jag är framförallt jättenyfiken på hur långt man kommer ”i verkligheten” när man hänger på släp, sommar som vinter. I ert fall när ni har annan dragbil kvar lär ni ju klara er utmärkt 😊

Jag har fattat det som att man bygger ganska många nya laddplatser så att man kan ”åka igenom” och därmed får plats att ladda med släpet bakom. Bland annat bygger Tesla många laddplatser så och de har ju öppnat upp vissa för andra märken nu 😊

Vad innebär hängande gaspedal?
 
Spännande! Rapportera gärna sen hur den är och hur det funkar att köra den med släp! Jag är framförallt jättenyfiken på hur långt man kommer ”i verkligheten” när man hänger på släp, sommar som vinter. I ert fall när ni har annan dragbil kvar lär ni ju klara er utmärkt 😊

Jag har fattat det som att man bygger ganska många nya laddplatser så att man kan ”åka igenom” och därmed får plats att ladda med släpet bakom. Bland annat bygger Tesla många laddplatser så och de har ju öppnat upp vissa för andra märken nu 😊

Vad innebär hängande gaspedal?
Ja det ska bli intressant! Insåg faktiskt att det kan bli på håret en kall vinterdag till tränaren dit det är lite drygt 8 mil enkel väg.. Så började kolla laddare lite av nyfikenhet. Fanns några på vägen men svårt att se på Google maps om det gick att köra igenom eller ej.

Hängande pedal är när pedalen liksom hänger ner uppifrån och det är ett mellanrum mellan golv och pedal där man kan få in foten. På nuvarande V60 och Tiguanen så sitter pedalen fast i golvet och det går inte att få under foten vilket innebär att jag kan dra tillbaka foten och i princip bara ha tåna på pedalen och på det sättet kunna ha foten i ett avslappnat läge på ett annat sätt. När pedalen hänger så måste jag själv lyfta foten konstant lite grann iom att jag inte når med bara tåna sas.😊 Det kan man ju lösa på långresor med farthållare så det är ju inte ett enormt problem men lite irriterande ändå då tex på vägen till stallet när det är kurvigt så har inte jag och den adaptiva farthållaren samma åsikt om körstil så då kör jag för det mesta utan. Den adaptiva farthållaren anser tex att i varje kurva ska köras ganska långsamt och sedan är det plattan i mattan på rakan till nästa kurva.. Inte såå bekvämt tycker jag som tycker det går att glida igenom kurvorna i högre fart än farhållaren. Kan ju dock bli att på denna bil som är högre så går det inte att hålla så pass hög hastighet som 70 på den kurviga vägen och då försvinner ju problemet med farthållaren sas.😊
 
Ja det ska bli intressant! Insåg faktiskt att det kan bli på håret en kall vinterdag till tränaren dit det är lite drygt 8 mil enkel väg.. Så började kolla laddare lite av nyfikenhet. Fanns några på vägen men svårt att se på Google maps om det gick att köra igenom eller ej.

Hängande pedal är när pedalen liksom hänger ner uppifrån och det är ett mellanrum mellan golv och pedal där man kan få in foten. På nuvarande V60 och Tiguanen så sitter pedalen fast i golvet och det går inte att få under foten vilket innebär att jag kan dra tillbaka foten och i princip bara ha tåna på pedalen och på det sättet kunna ha foten i ett avslappnat läge på ett annat sätt. När pedalen hänger så måste jag själv lyfta foten konstant lite grann iom att jag inte når med bara tåna sas.😊 Det kan man ju lösa på långresor med farthållare så det är ju inte ett enormt problem men lite irriterande ändå då tex på vägen till stallet när det är kurvigt så har inte jag och den adaptiva farthållaren samma åsikt om körstil så då kör jag för det mesta utan. Den adaptiva farthållaren anser tex att i varje kurva ska köras ganska långsamt och sedan är det plattan i mattan på rakan till nästa kurva.. Inte såå bekvämt tycker jag som tycker det går att glida igenom kurvorna i högre fart än farhållaren. Kan ju dock bli att på denna bil som är högre så går det inte att hålla så pass hög hastighet som 70 på den kurviga vägen och då försvinner ju problemet med farthållaren sas.😊
Ah ok! Har inte ens reflekterat över att pedalerna sitter olika, bra koll😆🤣
 
Ah ok! Har inte ens reflekterat över att pedalerna sitter olika, bra koll😆🤣
Vi hyrde en Renault på Gran Canaria för tre år sedan och den var hemsk! Pedalen satt så högt så efter att ha kört typ en dag så kände jag av benhinnorna så bytte illa kvickt till den bil vi faktiskt hade hyrt (dom försökte pracka på oss denna för dom hade ingen av den som vi bokat inne.).. Efter det är jag allergisk mot hängande pedaler..🙈😅
 
Spännande! Rapportera gärna sen hur den är och hur det funkar att köra den med släp! Jag är framförallt jättenyfiken på hur långt man kommer ”i verkligheten” när man hänger på släp, sommar som vinter. I ert fall när ni har annan dragbil kvar lär ni ju klara er utmärkt 😊

Jag har fattat det som att man bygger ganska många nya laddplatser så att man kan ”åka igenom” och därmed får plats att ladda med släpet bakom. Bland annat bygger Tesla många laddplatser så och de har ju öppnat upp vissa för andra märken nu 😊

Vad innebär hängande gaspedal?

Jag drar med en Tesla Y. Testade Sthlm-Göteborg häromveckan med häst i.

Ned hade jag rätt bra motvind så hade kommit 25 mil ish. Valde att ladda 3 kortare gånger. Drog 330 ned.
Hem var vinden bättre och förbrukningen nere på 250ish vilket hade gett mig 30 mil. Laddade ordentligt en gång och sen tog jag en kortladdning nära hemma då jag ville ha lite till godo för hem från stall osv.

Inga problem att ladda med släp på då jag körde teslas supercharger man kan köra igenom. I Södertälje stod jag på sniskan hos Ionity.

Har hittills inte sett några nackdelar och helt skrotat idén på en b-kortslastbil.
 
Jag drar med en Tesla Y. Testade Sthlm-Göteborg häromveckan med häst i.

Ned hade jag rätt bra motvind så hade kommit 25 mil ish. Valde att ladda 3 kortare gånger. Drog 330 ned.
Hem var vinden bättre och förbrukningen nere på 250ish vilket hade gett mig 30 mil. Laddade ordentligt en gång och sen tog jag en kortladdning nära hemma då jag ville ha lite till godo för hem från stall osv.

Inga problem att ladda med släp på då jag körde teslas supercharger man kan köra igenom. I Södertälje stod jag på sniskan hos Ionity.

Har hittills inte sett några nackdelar och helt skrotat idén på en b-kortslastbil.
Låter super!👍
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 765
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 112
Senast: Gnapp
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 121
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp