Elbil/elhybrid/laddhybrid och släpvagn!

MiniLi

Trådstartare
Det finns ju några trådar igång nu som handlar om elbilar och det här med drag kommer upp ofta. Jag har googlat lite och sett att det finns flera modeller om får dra tillräckligt för hästtransport, men jag saknar en vettig sammanställning. Kan vi inte hjälpas åt?

Vilka elbilar/elhybrider/laddhybrider får dra släp och hur ser det ut med maxvikt för resp modell? Räckvidd och förbrukning med och utan släp?

Jag skulle vilja byta till antingen ren elbil eller laddhybrid. Vill klara mig på ren el i min vardagliga körning (inom tätort, till och från stallet och ibland till grannstäderna), vill kunna koppla på hästtransport men är ok med att vid dessa tillfällen koppla över på bensin även om det såklart vore drömmen att alltid klara sig på el.

Håll gärna tråden fri från inlägg som diskuterar för/nackdelar med elbilar, finns andra trådar som är mer lämpliga för sånt.
 
Hittade en lista från 2017 på elbilar med dragkrok, tyvärr framgår inte dragvikter där men jag kompletterar inom parentes på de jag har koll på.

Miljöbilar med dragkrok
Elbilar med dragkrok
Audi e-tron (1800 kg)
Kia e-Niro
Nissan e-NV200
Tesla Model X (2250 kg)

Laddhybrider med dragkrok
Audi A3 e-tron
Audi Q7 e-tron
BMW X5 xDrive45e
Kia Niro Plug-In Hybrid (1300 kg)
Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid (1500)
Mercedes GLC 350 e
Mercedes GLE 500 e
Mitsubishi Outlander PHEV
Range Rover Si4 PHEV
Range Rover Sport P400e PHEV
Volkswagen Golf GTE
Volkswagen Passat GTE
Volvo V60 twin engine (2000 kg)
Volvo V90 (2100 kg)
Volvo XC60 (2100 kg)
Volvo XC90 (2200 kg)

Hybridbilar med dragkrok
Kia Niro
Lexus IS
Lexus NX
Toyota C-HR
Toyota Prius
 
Senast ändrad:
Jag har dragit ett obromsat gallersläp med en Prius. Helt ok för det. Däremot så var max dragvikt max 750 kg eller någonting liknande så att dra hästsläp är bara att glömma.
 
Jag har dragit ett obromsat gallersläp med en Prius. Helt ok för det. Däremot så var max dragvikt max 750 kg eller någonting liknande så att dra hästsläp är bara att glömma.
Ja det är ju många av elbilarna/hybriderna som går bort så fort man vill koppla på transport.. Så det är väl de större modellerna som gäller.
 
Miljöbilar med dragkrok
Elbilar med dragkrok
Audi e-tron (1800 kg)
Kia e-Niro
Kia e-Soul
Nissan e-NV200
Tesla Model X (2250 kg)

Laddhybrider med dragkrok
Audi A3 e-tron
Audi Q7 e-tron
BMW X5 xDrive45e
Kia Niro Plug-In Hybrid (1300 kg)
Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid (1500 kg)
Mercedes GLC 350 e
Mercedes GLE 500 e
Mitsubishi Outlander PHEV
Range Rover Si4 PHEV
Range Rover Sport P400e PHEV
Volkswagen Golf GTE
Volkswagen Passat GTE (1600 kg)
Volvo V60 (2000 kg)
Volvo V90 (2100 kg)
Volvo XC60 (2100 kg)
Volvo XC90 (2200 kg)

Hybridbilar med dragkrok
Kia Niro
Lexus IS
Lexus NX
Toyota C-HR (725 kg)
Toyota Prius (750 kg)
Toyota RAV4 (1650 kg)
 
Jag drar med Golf GTE (laddhybrid), den får dra 1500 kg och jag upplever den som stark! Däremot är ju räckvidden utan släp bara ca 3-4,5 mil (de uppger 5 mil men så långt räcker det inte) och med släp brukar jag spara elen till när jag kör i låga hastigheter (för med släp på så räcker det verkligen inte långt).

Jag klarar vardagen på el (till från jobb och skola, men inte mer än så). Extra ärenden innebär nästan alltid att bensindriften går in.

Bilen är annars rolig att köra.

Vad gäller styrka så är bilen väldigt bra för att vara framhjulsdriven - när andra har problem efter ett rejält snöfall på 20 cm och plogbilen ännu inte hunnit fram så tar den sig fram utan problem när jag ser andra större bilar kämpa.
 
Senast ändrad:
Jag drar med Golf GTE (laddhybrid), den får dra 1500 kg och jag upplever den som stark! Däremot är ju räckvidden utan släp bara ca 3-4,5 mil (de uppger 5 mil men så långt räcker det inte) och med släp brukar jag spara elen till när jag kör i låga hastigheter (för med släp på så räcker det verkligen inte långt).

Jag klarar vardagen på el (till från jobb och skola, men inte mer än så). Extra ärenden innebär nästan alltid att bensindriften går in.

Bilen är annars rolig att köra.

Vad gäller styrka så är bilen väldigt bra för att vara framhjulsdriven - när andra har problem efter ett rejält snöfall på 20 cm och plogbilen ännu inte hunnit fram så tar den sig fram utan problem när jag ser andra större bilar kämpa.
Ja jag har suttit googlat mer och såg att både Golf och Passat har vettiga dragvikter. Trist att räckvidden alltid är lägre än de uppger, men det är väl som med bensin/diesel också att man testat förbrukning vid optimala förutsättningar..
 
Intressant! Jag undrar även hur starka de upplevs jämfört med förbränningsbilar. Om någon har testat vore det kul att höra erfarenheter ☺
Vi har haft en Mitsubishi PHEV som dragbil. Fick dra 1500 kg så precis på gränsen med mitt släp. Gick utmärkt att dra med så länge man hade el kvar, totalt hopplös utan el. Stor och tung med 120 hk bensinmotor är inte mycket att hurra för..
Som tur var fanns det en sk savefunktion så man kunde köra med bensinmotorn och så gick elen in och toppade när det behövdes.
En smart grej var att det fanns bromsåtervinning så istället för att bromsa så typ motorbromsade man och laddade då batteriet, det saknar jag. Så istället för att trycka på bromsen så släppte man bara på gasen så bromsade bilen själv sas, man kunde välja själv hur hårt den skulle ta sas.
Bilen i sig upplevde jag som lite plastig med tanke på att den kostade ca 500"..
Den var ju fyrhjulsdriven så framkomligheten var det inget fel på.

Idag har vi bytt till gasbil och måste säga att det faktiskt är smidigare. Tyvärr är den för klen för att ha som dragbil så har en vanlig Tiguan diesel att dra med. Suzuki har en fyrhjulsdriven gasbil som vi förmodligen kommer byta nuvarande golf gas mot då vi bor på landet och behöver fyrhjulsdrift. Tyvärr är den oxå för klen för att dra med.:cautious:
 
Eftersom jag egentligen borde skriva tenta så blev det att jag satt och sökte på elbilar, räckvidd och dragvikter..
Namnlös.png
 
Vi har haft en Mitsubishi PHEV som dragbil. Fick dra 1500 kg så precis på gränsen med mitt släp. Gick utmärkt att dra med så länge man hade el kvar, totalt hopplös utan el. Stor och tung med 120 hk bensinmotor är inte mycket att hurra för..
Som tur var fanns det en sk savefunktion så man kunde köra med bensinmotorn och så gick elen in och toppade när det behövdes.
En smart grej var att det fanns bromsåtervinning så istället för att bromsa så typ motorbromsade man och laddade då batteriet, det saknar jag. Så istället för att trycka på bromsen så släppte man bara på gasen så bromsade bilen själv sas, man kunde välja själv hur hårt den skulle ta sas.
Bilen i sig upplevde jag som lite plastig med tanke på att den kostade ca 500"..
Den var ju fyrhjulsdriven så framkomligheten var det inget fel på.

Idag har vi bytt till gasbil och måste säga att det faktiskt är smidigare. Tyvärr är den för klen för att ha som dragbil så har en vanlig Tiguan diesel att dra med. Suzuki har en fyrhjulsdriven gasbil som vi förmodligen kommer byta nuvarande golf gas mot då vi bor på landet och behöver fyrhjulsdrift. Tyvärr är den oxå för klen för att dra med.:cautious:
En Outlander?
Bra att veta det där med hur stark bilen är när elen är slut!
 
En Outlander?
Bra att veta det där med hur stark bilen är när elen är slut!
Ja sorry Outlander ska det naturligtvis vara. :o Ja den var grymt trött på enbart bensinmotorn.
Glömde skriva att att när savefunktionen var på så körde den på el i låga hastigheter så i stan tex så tog elen över och när man körde på motorväg/landsväg så gick bensinmotorn in. Så om man ville se till att alltid ha el till stadskörning även vid längre färder så var savefunktion väldigt bra!
 
Ja sorry Outlander ska det naturligtvis vara. :o Ja den var grymt trött på enbart bensinmotorn.
Glömde skriva att att när savefunktionen var på så körde den på el i låga hastigheter så i stan tex så tog elen över och när man körde på motorväg/landsväg så gick bensinmotorn in. Så om man ville se till att alltid ha el till stadskörning även vid längre färder så var savefunktion väldigt bra!
Okej! Det här är ju lite av en djungel. Så mkt nytt att överväga som jag aldrig behövt fundera på tidigare när det gäller bilar ;)
 
En Outlander?
Bra att veta det där med hur stark bilen är när elen är slut!

Jag har kört en hel del Outlander Phew i jobbet, ute på småvägar/landsväg. En sak man fick tänka på var att bensintanken var liten, och elen räckte inte så långt, alltså behövde vi ha stenkoll på vart den fanns bensinmackar. Kanske inget problem alls, men kan vara.
 
Okej! Det här är ju lite av en djungel. Så mkt nytt att överväga som jag aldrig behövt fundera på tidigare när det gäller bilar ;)
En sak till att tänka på vad gäller elbil är värmen i bilen på vintern. I en förbränningsmotor så får du ju värmen lite gratis, det är ju en biprodukt från förbränningen sas. I en elbil så måste värmen produceras sas så vill man att elen ska räcka ngt på vintern så får man inte köra för mycket värme.. Det tyckte jag var jobbigt som är van att köra full stolsvärme och full kupévärme..
 
Att dra med el har jag inga betänkligheter om, kör jag dragtrucken på jobbet så drar jag upp till 9ton utan problem. Så inga problem att dra med el utan då ligger problemet inte på elen utan på bilen.
 
Någon som har uppgifter om pris på bilarna.
Andra hands värdet på tesla model x ligger på runt 900 tusen.
Jag har skrivit upp pris på vissa. De stora rena elbilarna är ju dyra.
Volvos laddhybrider ligger från ca 600 000 kr och uppåt i nypris.

Alla dessa modeller förbättras ju hela tiden. Det är alltså inte säkert att en begagnad bil har samma räckvidd eller dragvikt som de helt nya modellerna.
 
En sak till att tänka på vad gäller elbil är värmen i bilen på vintern. I en förbränningsmotor så får du ju värmen lite gratis, det är ju en biprodukt från förbränningen sas. I en elbil så måste värmen produceras sas så vill man att elen ska räcka ngt på vintern så får man inte köra för mycket värme.. Det tyckte jag var jobbigt som är van att köra full stolsvärme och full kupévärme..
Ja just ja. Alltså jag förstår inte hur jag ska klara det. Jag kör full värme och stolsvärme till och från även nu i maj. :o
Tack för påminnelsen!
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 626
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: Gnapp
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 109
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp