Elbil/elhybrid/laddhybrid och släpvagn!

Har erfarenhet av husvagn kombinerat medKia optima plug in hybrid och volvo V60 twin engine (plug in). Volvon vinner med hästlängder, diesel och 4awd. Bättre dragbil än passaten dieslel 190 hästkrafter vi hade innan! Kian gick att dra husvagn med, men automatlådan var inte anpassad för drag, skulle aldrig tagit den med släp till kuperad mark så som Norge.
 
Att dra med el har jag inga betänkligheter om, kör jag dragtrucken på jobbet så drar jag upp till 9ton utan problem. Så inga problem att dra med el utan då ligger problemet inte på elen utan på bilen.
Skillnaden är väl att en bil förväntas gå i högre hastigheter än en truck, det i kombination med att dra något tungt och försöka ta sig längre sträckor kan nog bli en utmaning för vissa modeller tror jag.
 
Skillnaden är väl att en bil förväntas gå i högre hastigheter än en truck, det i kombination med att dra något tungt och försöka ta sig längre sträckor kan nog bli en utmaning för vissa modeller tror jag.

Tesla gör ju ellastbilar också, så el och dra tungt verkar ju egentligen inte vara något problem. Är nog helt enkelt bara något som inte fokuserats på med de flesta personbilar hittills, eller ja det finns ju starkare redan nu.
 
Har erfarenhet av husvagn kombinerat medKia optima plug in hybrid och volvo V60 twin engine (plug in). Volvon vinner med hästlängder, diesel och 4awd. Bättre dragbil än passaten dieslel 190 hästkrafter vi hade innan! Kian gick att dra husvagn med, men automatlådan var inte anpassad för drag, skulle aldrig tagit den med släp till kuperad mark så som Norge.
Tror inte volvo gör sina laddhybrider m diesel längre utan nu är det el/bensin. Men ändå. Vet du vilken dieselmotor den du kört har?
 
Tesla gör ju ellastbilar också, så el och dra tungt verkar ju egentligen inte vara något problem. Är nog helt enkelt bara något som inte fokuserats på med de flesta personbilar hittills, eller ja det finns ju starkare redan nu.
Var en stor kapplöpning för att vara först med att visa en ellatbil på mässa.
Tesla var inte först ut med det:angel:.

Det går redan ellastbilar i Göteborg.
 
Vilken bra tråd! Vi pratade om detta idag på vägen hem, att vi kanske skulle funderat på att byta till el/laddhybrid nästa gång och om man kunde dra husvagn/släp med den. Vi har bara B-kort så får inte dra med V70 vi har idag utan drar med Caddyn, så om vi byter bort Caddyn måste vi få dra med nästa bil. Tänkte att jag skulle sätta mig och googla på detta så det var ju passande med denna tråd nu!
 
Det svåra är nog inte att dra tungt, det svåra är nog att få elen att räcka för längre sträckor, där tror jag problematiken ligger.

Jovisst, men med tanke på att lastbilsbranschen är som den är med all stress så tror jag ju inte att dom har tid att stanna en timme här och en timme där för att ladda, dom måste ju klara av att köra långt. Jag är inte insatt alls bland ellastbilar dock så vet ju inte hur det ser ut, men det låter inte realistiskt att elen inte skulle räcka. Och räcker den på lastbil så ska det väl inte vara så himla svårt att få det räcka på en personbil också tycker jag. Så egentligen borde det väl inte vara ett problem, utan att fokus lagts på annat?
Om nu planen är att vanliga bilar ska "bytas ut" såsmåningom så måste ju elbilarna klara det en vanlig bil klarar menar jag.
 
Jovisst, men med tanke på att lastbilsbranschen är som den är med all stress så tror jag ju inte att dom har tid att stanna en timme här och en timme där för att ladda, dom måste ju klara av att köra långt. Jag är inte insatt alls bland ellastbilar dock så vet ju inte hur det ser ut, men det låter inte realistiskt att elen inte skulle räcka. Och räcker den på lastbil så ska det väl inte vara så himla svårt att få det räcka på en personbil också tycker jag. Så egentligen borde det väl inte vara ett problem, utan att fokus lagts på annat?
Om nu planen är att vanliga bilar ska "bytas ut" såsmåningom så måste ju elbilarna klara det en vanlig bil klarar menar jag.
Ellastbilar ligger nog längre bort i tiden än elbilar, ska en ellastbil klara kraven vi har idag måste den kunna dra totalt 74tons totalvikt, klara att köra i 10-15 timmar innan laddning. Tror det blir tufft.
Vet att Volvo håller på att utveckla en elbil, men det är liten lastbil som inte drar släp, dvs en sådan lastbil som oftast går i städerna med distribution, sopor osv.
 
Ellastbilar ligger nog längre bort i tiden än elbilar, ska en ellastbil klara kraven vi har idag måste den kunna dra totalt 74tons totalvikt, klara att köra i 10-15 timmar innan laddning. Tror det blir tufft.
Vet att Volvo håller på att utveckla en elbil, men det är liten lastbil som inte drar släp, dvs en sådan lastbil som oftast går i städerna med distribution, sopor osv.

Men dom finns ju redan?
 
Ja och? De kan fortfarande inte ersätta t ex en boggiebil som drar släp och har en totalvikt på 64ton-74ton, det är det de utvecklar att se möjligheterna, inget konstigt med det.

Du skrev att ellastbilar ligger längre bort i tiden, trodde du då menade att dom inte fanns och att det bara är i utvecklingsstadie hos volvo.
 
Du skrev att ellastbilar ligger längre bort i tiden, trodde du då menade att dom inte fanns och att det bara är i utvecklingsstadie hos volvo.
Jag menar en ellastbil som kan ersätta den dieseldrivna lastbil jag kör på jobbet i nuläget, som klarar att dra 34 ton och hålla igång en hel arbetsdags och köra runt 60 mil på en dag utan att behöva ladda om, just de bilarna tror jag ligger längre bort i tiden ja.
Volvo håller på att utveckla ja, men de är ej i mål än.
 
:crazy: Oj, så enormt usel räckvidd de var på allt som inte kostar som ett mindre hus. Många ligger ju sämre till än en medelbra elcykel.
Det är hybriderna och laddhybriderna som har sämre räckvidd. Jag skulle klara mig på en laddhybrid med räckvidd på 4-6 mil, kör väldigt sällan längre sträckor än så och kan ladda i parkeringshuset. De få gångerna man åker långt blir det på alternativt bränsle.
(Jag skulle aldrig cykla så långt 😉)

Finns rena elbilar som inte är med på listan eftersom de inte har drag, med ok räckvidd och vettigt pris :)
 
Audis e-tron har knappt kommit till Sverige än.
Det jag hört är att när de går över på bensin så drar de enorma mängder pga för klena motorer. De är inte gjorda för tungt släp än.
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 630
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: Gnapp
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 109
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp