Elbil/elhybrid/laddhybrid och släpvagn!

Ja jag har läst att elbilarna på sikt är billigare än motsvarande bensin/dieselbil, men jag kör inte bil i den klassen idag så det blir definitivt dyrare. Allt beror ju på vilken typ av bil man jämför med. Den kostar ju ändå kring miljonen?

De finns från 7-800 kr begagnat. Körsträckan spelar definitivt roll, därav att jag la till att de kör mycket och fri SuC. Det blir trist om folk tror att de ska gå plus på 500 mil om året. Kikar på att byta ut min dragbil mot en x... Jobbigt läge, det är en avbetald gasbil som kostar under 10kr milen, går ca 1500 mil om året.... :cautious:
 
De finns från 7-800 kr begagnat. Körsträckan spelar definitivt roll, därav att jag la till att de kör mycket och fri SuC. Det blir trist om folk tror att de ska gå plus på 500 mil om året. Kikar på att byta ut min dragbil mot en x... Jobbigt läge, det är en avbetald gasbil som kostar under 10kr milen, går ca 1500 mil om året.... :cautious:
Jag har inte sådana pengar till bil hur gärna jag skulle vilja.. Men om jag blir rik i framtiden så ;)
 
Puttar upp den här tråden igen!
Någon som hunnit få nya erfarenheter av att dra med elbilsvariant? Har det kommit några nya prisvärda alternativ?
 
Är det någon som testat Toyota Rav4 hybrid med släp? Såg att den får dra 1650 kg.
Ska tydligen komma som laddhybrid senare i år också..
 
Är det någon som testat Toyota Rav4 hybrid med släp? Såg att den får dra 1650 kg.
Ska tydligen komma som laddhybrid senare i år också..
Tesla Y intressant ut när den kommer, den kan få dra vettigt men finns inte i Sverige ännu. Tesla 3 får dra men glöm hästsläp pga vikten. Sedan har ju jag hunnit boka en cybertruck som verkar ultimata hästbilen med massa dragvikt och plats för leriga kläder/skor... *teslanörd*
 
Kan uppdatera då vi nu har en Volvo V60 Twin engine. Den är en laddhybrid där bakhjulen drivs med el och framhjulen med bensin. Den får dra 2000 kg på E-kort och 1700 kg på utökat. Den är vansinnigt pigg och kul att köra samt faktiskt riktigt bra att dra med. Nu har vi inte utsatt den för några extrema förhållanden än men var ute och körde med transport i torsdags och det blåste upp rejält till hemresan men den var faktiskt väldigt stadig om än att det var lite läskigt på Essingeleden på broarna då det sög tag bra i transporten. Hade nog inte gått med ett lättare ekipage.. Den klarar även vår branta backe vid huset utan problem även med snömodd, vi hade en framhjulsdriven Golf Sportkombi och den hade stora problem med backen och med snö var det tvärkört.
Så så här långt är vi iaf väldigt nöjda med den!!
Bild😋
Resized_20200204_141013.jpg
 
Kan uppdatera då vi nu har en Volvo V60 Twin engine. Den är en laddhybrid där bakhjulen drivs med el och framhjulen med bensin. Den får dra 2000 kg på E-kort och 1700 kg på utökat. Den är vansinnigt pigg och kul att köra samt faktiskt riktigt bra att dra med. Nu har vi inte utsatt den för några extrema förhållanden än men var ute och körde med transport i torsdags och det blåste upp rejält till hemresan men den var faktiskt väldigt stadig om än att det var lite läskigt på Essingeleden på broarna då det sög tag bra i transporten. Hade nog inte gått med ett lättare ekipage.. Den klarar även vår branta backe vid huset utan problem även med snömodd, vi hade en framhjulsdriven Golf Sportkombi och den hade stora problem med backen och med snö var det tvärkört.
Så så här långt är vi iaf väldigt nöjda med den!!
Bild😋
Visa bifogad fil 48298
Åh kul att höra en recension! Jag önskar att min plånbok var större, de är ju inte direkt billiga..
 
Den här sökfunktionen tyckte jag var rätt bra: https://www.dragbilarna.se/be/3500kg/
Volkswagen Touareg med dragvikt 3500kg finns enligt denna lista.
Vi funderar på att byta ut vår jeep men det känns jättetrist att köpa en diesel eller bensin idag. Dock behöver vi 3,5ton dragvikt med tanke på vårt släp och tummar inte på kraften i bilen då vi har en lång backe ner till oss och på vintrarna kan de vara svårt att ta sig upp. Höll på o kika runt förut och läste på en del men blev så deppig över räckvidd och kapacitet att dra tungt att jag gav upp tyvärr.
 
Åh kul att höra en recension! Jag önskar att min plånbok var större, de är ju inte direkt billiga..
Nej i inköp är dom inte billiga men som förmånsbil är dom faktiskt väldigt prisvärda. Vi betalar 2000:-/mån efter skatt för den..😊
 
Puffar upp tråden om någon fortsatt är nyfiken och lägger till Mercedes EQC till listan över elbilar som får lov att dra. Den får dra upp till 1800 kg. Krävs dock BE-kort pga att bilen är tung (nästan 2200 kg tror jag).

Jag har inte BE men har provat att flytta mitt tunga släp på stallets gårdsplan och det gick som en dans. Den lär väl dock dra Väldigt mkt el med 1800 kg bakpå skulle jag tro, men bortsett från det så lär det nog vara riktigt käckt att dra släp med den, givet hur pigg och stark den kändes med släpet bakpå i uppförslut, backning i vinkel osv.
 
Puffar upp tråden om någon fortsatt är nyfiken och lägger till Mercedes EQC till listan över elbilar som får lov att dra. Den får dra upp till 1800 kg. Krävs dock BE-kort pga att bilen är tung (nästan 2200 kg tror jag).

Jag har inte BE men har provat att flytta mitt tunga släp på stallets gårdsplan och det gick som en dans. Den lär väl dock dra Väldigt mkt el med 1800 kg bakpå skulle jag tro, men bortsett från det så lär det nog vara riktigt käckt att dra släp med den, givet hur pigg och stark den kändes med släpet bakpå i uppförslut, backning i vinkel osv.
Spännande! Du får fortsätta utvärdera om hur det går ifall bilen får testa att dra mer än på stallplanen.
Det är ju just det där med både hög dragvikt OCH tillräcklig batterikapacitet för att ta sig normala turer som är grejen..
 
Jag såg förövrigt ett klipp på youtube där de testade att dra tungt med Tesla X. Det var i USA och de kopplade på världens monstersläp som vägde två ton tomt, sen körde de på motorvägen i vanlig hastighetsbegränsning (typ 130 km/h). De tog sig knappt runt testslingan och det var verkligen på håret tillbaka till laddstolpe, men ur ett svenskt perspektiv känns ju förutsättningarna helt bisarra. Vi kör ju inte så snabbt med släp. När batteriet började sina minskade de till 80 km/h och var helt uppstressade för att de ”krypkörde” på motorvägen😆
 
Jag såg förövrigt ett klipp på youtube där de testade att dra tungt med Tesla X. Det var i USA och de kopplade på världens monstersläp som vägde två ton tomt, sen körde de på motorvägen i vanlig hastighetsbegränsning (typ 130 km/h). De tog sig knappt runt testslingan och det var verkligen på håret tillbaka till laddstolpe, men ur ett svenskt perspektiv känns ju förutsättningarna helt bisarra. Vi kör ju inte så snabbt med släp. När batteriet började sina minskade de till 80 km/h och var helt uppstressade för att de ”krypkörde” på motorvägen😆

Jag som kör mycket motorväg kör oftast i 90. Det är stor skillnad i vad bilen drar i 90 resp 110 upplever jag. Min stallägare drar släp typ 3 mil motorväg med sin likadana Leaf dvs det lilla batteriet på 24 kWh. Vet inte hur mycket vikt (inte tungt dock såklart) eller hur mycket det påverkar.
 
Spännande! Du får fortsätta utvärdera om hur det går ifall bilen får testa att dra mer än på stallplanen.
Det är ju just det där med både hög dragvikt OCH tillräcklig batterikapacitet för att ta sig normala turer som är grejen..
Ja, den har ju inte mer än typ 30 mil lite drygt i räckvidd utan släp så tänker att med 1800 kg bakom lär den halveras kanske? Klarar alltså nog bara kortare turer och inte kanske meetingfärder långt bort, om man inte tajmar en supercharger förstås, då funkar det säkert.

Får se till att ta det där BE-kortet helt enkelt. Allt för vetenskapen!
 
Puffar upp tråden om någon fortsatt är nyfiken och lägger till Mercedes EQC till listan över elbilar som får lov att dra. Den får dra upp till 1800 kg. Krävs dock BE-kort pga att bilen är tung (nästan 2200 kg tror jag).

Jag har inte BE men har provat att flytta mitt tunga släp på stallets gårdsplan och det gick som en dans. Den lär väl dock dra Väldigt mkt el med 1800 kg bakpå skulle jag tro, men bortsett från det så lär det nog vara riktigt käckt att dra släp med den, givet hur pigg och stark den kändes med släpet bakpå i uppförslut, backning i vinkel osv.

2200 plus lastvikten?
 
Tesla Y intressant ut när den kommer, den kan få dra vettigt men finns inte i Sverige ännu. Tesla 3 får dra men glöm hästsläp pga vikten. Sedan har ju jag hunnit boka en cybertruck som verkar ultimata hästbilen med massa dragvikt och plats för leriga kläder/skor... *teslanörd*

vad är en cybertruck för nåt?
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 625
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: Gnapp
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 109
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp