Elbil - leasa eller köpa?

Hittarinte

Trådstartare
Jag kommer att köpa elbil framöver, har både solpaneler och möjlighet att sätta upp laddstolpe hemma. MEN: Det annonseras mycket om leasing, och jag är skeptisk. Jag har hund och är inte världens mest ordningsamma... Kommer jag att få betala en förmögenhet för slitage vid leasingtidens slut, eller finns det nån annan hake?

Tänker å andra sidan att om jag köper en bil nu så är den teknologin omodern om ett par år... Vill dessutom gärna köpa begagnade bilar, vet inte om det är smart när det gäller elbil.

Nu som har koll, vilket är bäst? Köpa ny, köpa begagnad eller leasa?
 
Senast ändrad:
Jag kommer att köpa elbil framöver, har både solpaneler och möjlighet att sätta upp laddstolpe hemma. MEN: Det annonseras mycket om leasing, och jag är skeptisk. Jag har hund och är inte världens mest ordningsamma... Kommer jag att få betala en förmögenhet för slitage vid leasingtidens slut, eller finns det nån annan hake?

Tänker å andra sidan att om jag köper en bil nu så är den teknologin omodern om ett par år... Vill dessutom gärna köpa begagnade bilar, vet inte om det är smart När det gäller elbil.

Nu som har koll, vilket är bäst? Köpa ny, köpa begagnad eller leasa?
Vi leasar genom jobbet. Har elbil nu men haft 2 diesel tidigare. Hund i bur och 2 barn. Har aldrig haft några problem när vi lämnat tillbaka ☺️
 
Jag kommer att köpa elbil framöver, har både solpaneler och möjlighet att sätta upp laddstolpe hemma. MEN: Det annonseras mycket om leasing, och jag är skeptisk. Jag har hund och är inte världens mest ordningsamma... Kommer jag att få betala en förmögenhet för slitage vid leasingtidens slut, eller finns det nån annan hake?

Tänker å andra sidan att om jag köper en bil nu så är den teknologin omodern om ett par år... Vill dessutom gärna köpa begagnade bilar, vet inte om det är smart När det gäller elbil.

Nu som har koll, vilket är bäst? Köpa ny, köpa begagnad eller leasa?
Jag tänker att om du ändå vill byta om 3 år så är leasing inte så tokigt. Värdeminskningen som uppstår för slitage uppstår även om du köpt bilen, och gör ont när man ska sälja vidare bilen. Leasingavtal innehåller risken också att man använder bilen för mycket och det kostar ganska mycket, men det är samma mekanism om man köper, att mil drar ner värdet.
 
Jag tänker att om du ändå vill byta om 3 år så är leasing inte så tokigt. Värdeminskningen som uppstår för slitage uppstår även om du köpt bilen, och gör ont när man ska sälja vidare bilen. Leasingavtal innehåller risken också att man använder bilen för mycket och det kostar ganska mycket, men det är samma mekanism om man köper, att mil drar ner värdet.
Jag brukar köpa begagnat och behålla bilarna länge, men när det gäller elbil är det nog en annan ska, då tekniken utvecklas fort...

Ja just ja antal mil också... Är det höga straffavgifter om nån överskrider?
 
Jag valde bort leasing för att enkelt kunna sälja bilen snabbt om livet förändras.

Och betalade av såpass mycket de första månaderna att jag inte riskerar att behöva sälja för mindre än vad som är kvar på lånet. Köpte en tillräckligt ny bil för att försäkringen ska täcka ”oväntade” skador på motor/el osv ett par år till.
 
Jag brukar köpa begagnat och behålla bilarna länge, men när det gäller elbil är det nog en annan ska, då tekniken utvecklas fort...

Ja just ja antal mil också... Är det höga straffavgifter om nån överskrider?

Du kan ofta teckna extra mil på en gång, räkna på vad du brukar köra och lägg till lite extra.
 
Jag kommer att köpa elbil framöver, har både solpaneler och möjlighet att sätta upp laddstolpe hemma. MEN: Det annonseras mycket om leasing, och jag är skeptisk. Jag har hund och är inte världens mest ordningsamma... Kommer jag att få betala en förmögenhet för slitage vid leasingtidens slut, eller finns det nån annan hake?

Tänker å andra sidan att om jag köper en bil nu så är den teknologin omodern om ett par år... Vill dessutom gärna köpa begagnade bilar, vet inte om det är smart när det gäller elbil.

Nu som har koll, vilket är bäst? Köpa ny, köpa begagnad eller leasa?

En idé kan vara att titta efter vilken modell som kan fungera och räkna utifrån det du vill ha. Det kan bli dyrt med extramil och extraslitage, det är absolut något att ta med i beräkningen. Men bäst är att höra vad de intressanta märkena har för erbjudande på aktuella modeller.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: Gnapp
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 824
Senast: Presto
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 109
Senast: lillkillen
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
3 671
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp