nejlica

Trådstartare
Är det någon här som äger en elbil? Eller leasar en kanske?

Vi börjar fundera på en 2a bil hemma och maken är inne på elbil. Rent spontant känns det som en vettig idé, men jag känner att jag kan för lite om det för att riktigt kunna fatta ett beslut.

Vi har i dagsläget en större kombi som jag får dra hästsläpet med och som kan funka om vi vill göra längre utflykter, så det är mest för att hämta och lämna barn på förskola och ta sig ett par mil enkel väg till och från jobbet.

Vägen till förskolan är tyvärr inte så rolig, så cykel eller mopedbil faller bort av den anledningen, det behöver liksom vara en riktig bil.

Kan verkligen ingenting om elbilar, eller bilar alls :o men om man köper en begagnad elbil av handlare, kan man räkna med mindre reparationer än en "vanlig" bil? (Det är makens främsta argumentet) Känner ni att månadskostnaden verkligen blir betydligt lägre utan drivmedel, eller tillkommer andra kostnader?
Känns spontant som så jävla mycket pengar att lägga på en bil, även om vi hittar en begagnad, men blir månadskostnaden mycket lägre än en bebsinbil kanske man ändå tjänar på det i längden?

Blir det billigare/bättre/annorlunda med en hybrid? Vad ska man tänka på då?

Vet inte riktigt vad jag ska fråga ens, men delge gärna alla erfarenheter av elbilar!
 
Är det någon här som äger en elbil? Eller leasar en kanske?

Vi börjar fundera på en 2a bil hemma och maken är inne på elbil. Rent spontant känns det som en vettig idé, men jag känner att jag kan för lite om det för att riktigt kunna fatta ett beslut.

Vi har i dagsläget en större kombi som jag får dra hästsläpet med och som kan funka om vi vill göra längre utflykter, så det är mest för att hämta och lämna barn på förskola och ta sig ett par mil enkel väg till och från jobbet.

Vägen till förskolan är tyvärr inte så rolig, så cykel eller mopedbil faller bort av den anledningen, det behöver liksom vara en riktig bil.

Kan verkligen ingenting om elbilar, eller bilar alls :o men om man köper en begagnad elbil av handlare, kan man räkna med mindre reparationer än en "vanlig" bil? (Det är makens främsta argumentet) Känner ni att månadskostnaden verkligen blir betydligt lägre utan drivmedel, eller tillkommer andra kostnader?
Känns spontant som så jävla mycket pengar att lägga på en bil, även om vi hittar en begagnad, men blir månadskostnaden mycket lägre än en bebsinbil kanske man ändå tjänar på det i längden?

Blir det billigare/bättre/annorlunda med en hybrid? Vad ska man tänka på då?

Vet inte riktigt vad jag ska fråga ens, men delge gärna alla erfarenheter av elbilar!

’Kör elbil och kan säga skulle aldrig byta bort den. Behöver ni max 20 mil kan ni hitta många bra begagnade bilar till vettig peng. enkelheten, slippa tanka, slippa fundera på kamrem, regen fixar bromsarna så de är fina GULD! Hade jag hamnat i sitsen att jag behövde bil nu hade jag köpt en tesla 3a. Billigare, har ändå tillgång till SuC, bra räckvidd, bra batterigaranti, bra app (halva grejen!). Tänk på att köpa laddbox, säkra upp den på rätt sätt, aldrig behöva tanka igen. Japp jag är frälst!
 
Vi har Renault Zoë och är nöjda, men har också en gasdriven Subaru för längre turer, dra släp och sådant. Vår är köpt begagnad (ett år) och vi har inte haft särskilt mycket problem.
En sak att kolla upp är batteri. På somliga bilar hyr man batteriet (= extra kostnad) medan man äger det på andra bilar (= stor kostnad när det ska bytas).
 
Har ren elbil. Nissan Leaf från 2014 så litet batteri (typ 24 kWh om jag minns rätt). Kört över 13 kmil nu och borde väl lämna in den för att serva bromsarna. Aldrig servat den öht. Älskar min bil 😍 och då kan jag inte ens ladda hemma numera (men på jobb o stall).
 
Tesla S, BMW i3 och i veckan Renault Kangoo eldriven. Klockrent val. Under 1 kr/mil, service på några tusen vartannat år. Sååå roliga att köra.
 
Är det någon här som äger en elbil? Eller leasar en kanske?

Vi börjar fundera på en 2a bil hemma och maken är inne på elbil. Rent spontant känns det som en vettig idé, men jag känner att jag kan för lite om det för att riktigt kunna fatta ett beslut.

Vi har i dagsläget en större kombi som jag får dra hästsläpet med och som kan funka om vi vill göra längre utflykter, så det är mest för att hämta och lämna barn på förskola och ta sig ett par mil enkel väg till och från jobbet.

Vägen till förskolan är tyvärr inte så rolig, så cykel eller mopedbil faller bort av den anledningen, det behöver liksom vara en riktig bil.

Kan verkligen ingenting om elbilar, eller bilar alls :o men om man köper en begagnad elbil av handlare, kan man räkna med mindre reparationer än en "vanlig" bil? (Det är makens främsta argumentet) Känner ni att månadskostnaden verkligen blir betydligt lägre utan drivmedel, eller tillkommer andra kostnader?
Känns spontant som så jävla mycket pengar att lägga på en bil, även om vi hittar en begagnad, men blir månadskostnaden mycket lägre än en bebsinbil kanske man ändå tjänar på det i längden?

Blir det billigare/bättre/annorlunda med en hybrid? Vad ska man tänka på då?

Vet inte riktigt vad jag ska fråga ens, men delge gärna alla erfarenheter av elbilar!

I er situation där ni även har en alternativ bil så hade jag alla dagar i veckan köpt en elbil. Vi har en hybrid och grannen har den samma bil fast i elbilsversionen och han är lyrisk. Han kör massor i jobbet (egen företagare) och är vansinnigt nöjd över hur han som en bonus har fått ner sina bilkostnader (trots lån på ny bil).
 
Jag väntar på leverans av en Opel eCorsa. Planen är att ladda den så mycket som möjligt på egen sol-el (vilket icke kommer att ske i november...)

Det ska bli vår pendlarbil, som familje-/semesterbil har vi en Ford SMax
 
Tack för alla svar!

Vi ska och provköra en Renault Zoë imorgon :D
Verkar finnas flera sådana på begagnatmarknaden, så gillar vi den så får vi väl se om det blir en ny (maken tycker det, jag tycker att det tar emot att lägga så mycket pengar på en bil :nailbiting:) eller om vi kan hitta en vettig begagnad.
 
Tack för alla svar!

Vi ska och provköra en Renault Zoë imorgon :D
Verkar finnas flera sådana på begagnatmarknaden, så gillar vi den så får vi väl se om det blir en ny (maken tycker det, jag tycker att det tar emot att lägga så mycket pengar på en bil :nailbiting:) eller om vi kan hitta en vettig begagnad.
Blev det elbil?
 
Blev det elbil?
Japp! :D

När vi provkört demo-bilen så hade säljaren lämpligt nog en begagnad Zoë inne, som jag slog till på utan att ens blinka :o:laugh:

Vi är jättenöjda :love: Just denna har lite dålig räckvidd, men för den dagliga pendlingen och fram och tillbaka till förskola, stall och ärenden som ju är därför vi behövde en till bil, så funkar den väldigt bra!
 

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 117
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp