Elbilarnas fördelar och utmaningar (utbruten från Vad gör vi? Del CXL)

Det är politiska krav som ställts upp för att förhindra kärnkraft. Med en annan regering, som tyvärr inte är ett reellt alternativ, finns det inget som hindrar tillskott om ett år.

Det är här hålet i huvudet finns, bland annat. Och ganska oärligt att låtsas som att det är annat än politiska motiv bakom.

Det jag har läst är att säkerhetskraven kom internationellt efter Hiroshima. Kärnkraften ägs också av bolag som valt att inte investera.
 
Det jag har läst är att säkerhetskraven kom internationellt efter Hiroshima. Kärnkraften ägs också av bolag som valt att inte investera.

Att ställa samma krav på kärnkraft oavsett plats, är extremt hål i huvudet. Men ja, det är anledningen till också Tysklands hål i huvudet när det gäller energin som utmanar klimatmålen på ett extremt sätt. Jag blir så ledsen bara över all denna koldioxid som eldas in i atmosfären när det finns alternativ.
 
man vet ju inte vad man ska satsa på. Först var det etanolen och det förde med sig ”mackdöden” sen skulle man ha en snål dieselbil och alla köpte det, sen blev de miljöfarliga och dieselpriset sköt i höjden, nu är det elbilar, hur länge då? När kommer bestraffningen för de som skaffar elbilar? Tror denna osäkerhet är en förklaring varför plug-in hybrider har blivit stora. Hängsel och livrem pga osäkerheten i den närmaste framtiden.
 
Det jag har läst är att säkerhetskraven kom internationellt efter Hiroshima. Kärnkraften ägs också av bolag som valt att inte investera.
Om säkerhetskraven kom internationellt efter Hiroshima skulle kärnkraften aldrig ha producerat en endaste Watt i världen.

Så du pratar Fukushima och 2011.
 
Största anledningen till att vi importerar är helt enkelt priset.
Nej, största anledningen att vi importerar vintertid har inget alls med priset att göra, vi har helt enkelt ett stort, gapande underskott som gör att om importen av olika anledningar fallerar kan det vara en fråga om att koppla bort förbrukning för att klara de tuffaste timmarna.
 
En ingenjör jag känner skrev detta i tidningen
"Skulle elbilar vara ett hot mot Sveriges elförsörjning? Efter stark försäljning senaste året finns nu nästan 100 000 rena elbilar på vägarna, en fördubbling på ett år. Om man räknar på att en elbil drar ca två kWh per mil och att den går som genomsnittsbilen, ca 1500 mil om året, så blir det 3 000 kWh per elbil och år.
Det blir alltså ca 300 miljoner kWh eller 300 GWh eller 0,3 TWh. Även om hela bilparken, fem miljoner bilar, skulle gå uteslutande på el i morgon skulle vi inte ha några större problem med elförsörjningen. Det skulle innebära 15 TWh förbrukning, ungefär 60 % av vår nuvarande elexport.

Den närbelägna vindparken räcker förresten till att förse dagens 100 000 elbilar med ström. 120 MW med en 30 %-ig kapacitetsfaktor ger 120 * 0,3 * 24 * 365 = 315 360 MWh = 315 GWh.

Sedan kan inte alla köpa elbil i dag. De flesta får hålla tillgodo med begagnade bilar. Men de som har råd borde tänka på klimatet och gå före. Tids nog kommer de bilarna ut på begagnatmarknaden. "

Ett annat sätt att räkna är att se hur mycket fossil energi transportsektorn förbrukar och räkna om det till elförbrukning, bilar är bara en del av transporterna.

Transportsektorn använder idag ca. 100 TWh fossila bränslen [SCB], skulle dessa istället använda el behövs någonstans runt 35-45 TWh el eftersom verkningsgraden är högre för en elmotor. Alltså mer än dubbelt mot beräkningen du visade för enbart elbilar.
 
Det är en hel del och kräver ökad kapacitet i såväl nät och produktion och det är detta som borde diskuteras och planeras för mycket mer än idag, inte om hur man skall få folk att köpa elbilar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp