Elbilarnas fördelar och utmaningar (utbruten från Vad gör vi? Del CXL)

Beroende på vilken Zoe, så skulle det kunna vara att det är ett litet batteri i den.
Jag behöver inte så otroligt stor räckvidd. Laddar i så fall hemma och de flesta resor jag gör är under 10 mil. Oftast bara ett par.

Det jag funderar mer på är om jag behöver byta batterier på en beg bil. Typ som kamremsbyte på en fossilbil :)
 
Jag behöver inte så otroligt stor räckvidd. Laddar i så fall hemma och de flesta resor jag gör är under 10 mil. Oftast bara ett par.

Det jag funderar mer på är om jag behöver byta batterier på en beg bil. Typ som kamremsbyte på en fossilbil :)

Troligen inte. De äldre Teslor som rullat som taxi verkar klara 30-40 000 mil utan problem. Man får lite sämre prestanda på batteriet så var det litet i början kanske det blir lite väl klent.

Men jag ser många rekommendera Zoe också.
 
Jag tittade på Zoe i början men valet blev Opel corsa för den kändes mer rejäl, hade mer utrustning och var rymligare. Zoe kändes budgetaktig mot corsan. Prisnivån och räckvidd var den samma. Jag vet flera som är mycket nöjda med sina Zoe.
 
Varför?

Det är väl egentligen optimala förutsättningar för att köpa elbil istället (kör långt, kan ladda hemma) så sannolikt borde varenda elbil funka som uppfyller övriga ev. önskemål.
Ok.

Beror på vilken storlek på bil du behöver. Vi har en Skoda Enyaq IV 80 som är helt underbar, kör du enbart 80-120 så kommer du drygt 40 mil på en laddning. Men det är en stor bil så behöver man inte storleken hade jag valt ngt annat för att komma ner i pris.
Hur ser ditt körbehov ut utöver det?
Om det är en mindre bil/pendlarbil du är ute efter så är Opel Corsa (som växt i storlek) Opel Mokka (liten suv) och Renault Zoe kanske något? Corsa och Zoe har wlp på 32 mil. Men mer realistiskt är 28 mil eftersom väder mm inte ofta är optimalt.
Jag kör corsa och kör 8 mil om dagen till jobbet mestadels motorväg. Har inga problem att ta två vändor till jobbet plus lite ärenden och småkörning hemmavid på en laddning. Laddar ca 2-3 ggr i veckan (gillar att ha mil i "tanken")
Har idag en Opel Astra Sports Tourer -13. Bra lastutrymme, helt ok körkomfort. Maken kör Skoda Yeti. Det skijer 25 cm i längd mellan oss, vilket inte har funkat med t ex Citroen, Hyundai, Peugeot och Reunalt när vi letat bil tidigare.
Ibland saknar vi den Ford Transit vi hade förut - fantastiskt med liten skåpbil när man ska lasta mycket! Fungerade dock inte när två blev tre i familjen. Astran har, för det mesta, bättre lastmöjligheter än Yetin, men Yetin går att dra hästtransport med. (Transiten hade både och.)
Vi är tre familjen. Rätt ofta är min mamma också med.
Jag har 5 mil till jobbet, 1,5 mil till stallet och i pandemifri tid åker jag en del både inrikes och i grannland.
 
Varför?


Ok.



Har idag en Opel Astra Sports Tourer -13. Bra lastutrymme, helt ok körkomfort. Maken kör Skoda Yeti. Det skijer 25 cm i längd mellan oss, vilket inte har funkat med t ex Citroen, Hyundai, Peugeot och Reunalt när vi letat bil tidigare.
Ibland saknar vi den Ford Transit vi hade förut - fantastiskt med liten skåpbil när man ska lasta mycket! Fungerade dock inte när två blev tre i familjen. Astran har, för det mesta, bättre lastmöjligheter än Yetin, men Yetin går att dra hästtransport med. (Transiten hade både och.)
Vi är tre familjen. Rätt ofta är min mamma också med.
Jag har 5 mil till jobbet, 1,5 mil till stallet och i pandemifri tid åker jag en del både inrikes och i grannland.
I Enyaqen sitter jag bra som förare trots bakåtvänd bilbarnstol bakom mig. Jag kan t om sitta bra bakom mig själv och då är jag 185cm lång med mycket av min längd i överbenen.

Vi får, precis, plats med schäferns hundbur i bagaget också. Luckan lutar lite vilket gör att det blir precis. Dock den rakaste luckan jag lyckats hitta på elbil. Nu ska tydligen alla suvar se ut som en sedan 🙄

Kör man över 90km/h så drar bilen som mest. Vår gillar 50-70 allra bäst då kommer man över 50mil på en laddning. Vi har drag på vår men ngt hästsläp får den tyvärr inte dra.

Den har möjlighet till snabbladdning om man är iväg.
 
Viktigast är ju att ta reda på vilka förutsättningar en behöver. Många (även säljare) fattar ju t ex inte att alla bilar inte kan snabbladdas. Det handlar inte bara om vad laddaren kan skicka ut, utan vad bilen kan ta emot. Senast i december tittade vi på Mercedes där säljaren svor på att det var snabbladdare på bilen. Till han efter 30 minuter tvingades visa fram specen som tydligt visade att så inte var fallet. Hade vi inte varit pålästa hade vi kunnat gå iväg med en bil som varit helt oduglig till det den är köpt till (periodvis långpendlig).

Men de flesta körningar vi gör klarar vi (de flesta av oss) med elbil. Det kan för somliga vara lite bökigare med laddning (om en inte kan ladda hemma), men körsträckorna är sällan bekymret.
 
B6ABF343-7454-4A15-A7E9-5ECB979AE860.jpeg
Här är en sammanfattning av en livscykelanalys från Scania. Med förnybar energi, är skillnaden stor till batteridriftens fördel.
 
Visa bifogad fil 78925Här är en sammanfattning av en livscykelanalys från Scania. Med förnybar energi, är skillnaden stor till batteridriftens fördel.
Volvo har nyligen presenterat en livscykelanalays där de jämför XC40 med C40 och fått det till att utläppen är på samma nivå med dagens elproduktion. Vi har idag inget överskott av el direkt i Europa eller i andra delar av världen och för att elbilar skall vara väsentligt bättre krävs en ganska omfattande förändring av elproduktionen.

Det vi kan göra, och göra snabbt, är att minska transporterna. Det är vad vi i nuläget måste fokusera på.
 
Volvo har nyligen presenterat en livscykelanalays där de jämför XC40 med C40 och fått det till att utläppen är på samma nivå med dagens elproduktion. Vi har idag inget överskott av el direkt i Europa eller i andra delar av världen och för att elbilar skall vara väsentligt bättre krävs en ganska omfattande förändring av elproduktionen.

Det vi kan göra, och göra snabbt, är att minska transporterna. Det är vad vi i nuläget måste fokusera på.

Nja. Det berlr nog på hur man läser rapporten. Sverige har ett stort överskott, bolagen säljer det till europa men det är ju inga problem att välja helt fossilfri el här för oss som vill.
 
Volvo har nyligen presenterat en livscykelanalays där de jämför XC40 med C40 och fått det till att utläppen är på samma nivå med dagens elproduktion. Vi har idag inget överskott av el direkt i Europa eller i andra delar av världen och för att elbilar skall vara väsentligt bättre krävs en ganska omfattande förändring av elproduktionen.

Det vi kan göra, och göra snabbt, är att minska transporterna. Det är vad vi i nuläget måste fokusera på.
Eller så betyder det att vi måste minska på elkonsumtionen, oavsett konsumtionsslag.
 
Volvo har nyligen presenterat en livscykelanalays där de jämför XC40 med C40 och fått det till att utläppen är på samma nivå med dagens elproduktion. Vi har idag inget överskott av el direkt i Europa eller i andra delar av världen och för att elbilar skall vara väsentligt bättre krävs en ganska omfattande förändring av elproduktionen.

Det vi kan göra, och göra snabbt, är att minska transporterna. Det är vad vi i nuläget måste fokusera på.

Just nu får man ju räkna på den produktion som är den som genererar kraften.
 
Nja. Det berlr nog på hur man läser rapporten. Sverige har ett stort överskott, bolagen säljer det till europa men det är ju inga problem att välja helt fossilfri el här för oss som vill.
Genom att vi har bundit samman elnäten inom stora delar av Europa så blir det ingen skillnad för oss här med att köpa "grön" el, det är samma som ett genomsnitt av all elproduktion.
 
Det var inte min fråga. Hur stor andel av all el som elbilarna laddas med är förnybar och miljövänlig? Och hur stor del är från kolkraft och
Går det verkligen att ange?

Elen laddas ju med den kraft som bolaget erbjuder till den kunden. Min ev. elbil laddas med den el som jag har.
Laddar jag "på stan" så ä det den el som ägaren av laddstolpen tecknat sig för.
det är ju inte nån speciell el som går till elbilen.

Men får väl fråga ägaren till resp. laddstolpe vilket avtal de har?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp