Elbilarnas fördelar och utmaningar (utbruten från Vad gör vi? Del CXL)

Eller så betyder det att vi måste minska på elkonsumtionen, oavsett konsumtionsslag.

Just nu får man ju räkna på den produktion som är den som genererar kraften.

Inom Europa är andelen "grön" energi plus kärnkraft bara runt en fjärdedel om jag kommer ihåg rätt. Den "gröna" el vi producerar kommer inte på långa vägar räcka för en omställning av fordonsparken utan en dramatisk minskning av transporterna, såväl gods som människor. Till det kommer en rad andra energianvändningsområden inom industrin och inom det privata som också skall ställas om och drivas på el.

Det leder fullständigt fel att försöka överföra något till storskalighet utan att ta hänsyn till hur det kommer ändra förutsättningarna.
 
Inom Europa är andelen "grön" energi plus kärnkraft bara runt en fjärdedel om jag kommer ihåg rätt. Den "gröna" el vi producerar kommer inte på långa vägar räcka för en omställning av fordonsparken utan en dramatisk minskning av transporterna, såväl gods som människor. Till det kommer en rad andra energianvändningsområden inom inom industrin och inom det privata.

Det leder fullständigt fel att försöka överföra något till storskalighet utan att ta hänsyn till hur det kommer ändra förutsättningar.
Fast den är inte överförd till storskalighet, den baseras på nuvarande situation. Om man ruckar rejält på något och gör det storskaligt måste man noga följa hur det slår, och skulle kunna komma fram till något annat.

Just nu är det 38 % bättre med elbil baserat på nuvarande produktionsmix som genomsnitt i EU och ganska mycket bättre i Sverige.
 
Fast den är inte överförd till storskalighet, den baseras på nuvarande situation. Om man ruckar rejält på något och gör det storskaligt måste man noga följa hur det slår, och skulle kunna komma fram till något annat.

Just nu är det 38 % bättre med elbil baserat på nuvarande produktionsmix som genomsnitt i EU och ganska mycket bättre i Sverige.
Varifrån får du de siffrorna? Volvo Cars presenterade andra.
 
Inom Europa är andelen "grön" energi plus kärnkraft bara runt en fjärdedel om jag kommer ihåg rätt. Den "gröna" el vi producerar kommer inte på långa vägar räcka för en omställning av fordonsparken utan en dramatisk minskning av transporterna, såväl gods som människor. Till det kommer en rad andra energianvändningsområden inom industrin och inom det privata som också skall ställas om och drivas på el.

Det leder fullständigt fel att försöka överföra något till storskalighet utan att ta hänsyn till hur det kommer ändra förutsättningarna.
En ingenjör jag känner skrev detta i tidningen
"Skulle elbilar vara ett hot mot Sveriges elförsörjning? Efter stark försäljning senaste året finns nu nästan 100 000 rena elbilar på vägarna, en fördubbling på ett år. Om man räknar på att en elbil drar ca två kWh per mil och att den går som genomsnittsbilen, ca 1500 mil om året, så blir det 3 000 kWh per elbil och år.
Det blir alltså ca 300 miljoner kWh eller 300 GWh eller 0,3 TWh. Även om hela bilparken, fem miljoner bilar, skulle gå uteslutande på el i morgon skulle vi inte ha några större problem med elförsörjningen. Det skulle innebära 15 TWh förbrukning, ungefär 60 % av vår nuvarande elexport.

Den närbelägna vindparken räcker förresten till att förse dagens 100 000 elbilar med ström. 120 MW med en 30 %-ig kapacitetsfaktor ger 120 * 0,3 * 24 * 365 = 315 360 MWh = 315 GWh.

Sedan kan inte alla köpa elbil i dag. De flesta får hålla tillgodo med begagnade bilar. Men de som har råd borde tänka på klimatet och gå före. Tids nog kommer de bilarna ut på begagnatmarknaden. "
 
19CE3D79-8D43-4D4D-ADB4-20221E7A8019.jpeg
Volvos siffror verka bero på vems tolkning man läser.
 
Nja. Det berlr nog på hur man läser rapporten. Sverige har ett stort överskott, bolagen säljer det till europa men det är ju inga problem att välja helt fossilfri el här för oss som vill.
Vi har inget stort elöverskott, vintertid är vi beroende av import för att klara efterfrågan i södra Sverige och inom en snar framtid så kommer det överskott som finns i norr att slukas av vår egen industri. Blir det kallt i vinter har vi ett beräknat underskott på 2800 MW vid topplast och annars 1600 MW vid en mildare vinter, ett underskott vi behöver importera från Polen, Tyskland, Danmark och Litauen i huvudsak, det kommer då att till största delen var kolkraft.
 
Vi har inget stort elöverskott, vintertid är vi beroende av import för att klara efterfrågan i södra Sverige och inom en snar framtid så kommer det överskott som finns i norr att slukas av vår egen industri. Blir det kallt i vinter har vi ett beräknat underskott på 2800 MW vid topplast och annars 1600 MW vid en mildare vinter, ett underskott vi behöver importera från Polen, Tyskland, Danmark och Litauen i huvudsak, det kommer då att till största delen var kolkraft.

Svaret har getts ovan men jag citerar igen:
"Även om hela bilparken, fem miljoner bilar, skulle gå uteslutande på el i morgon skulle vi inte ha några större problem med elförsörjningen. Det skulle innebära 15 TWh förbrukning, ungefär 60 % av vår nuvarande elexport."
 
Svaret har getts ovan men jag citerar igen:
"Även om hela bilparken, fem miljoner bilar, skulle gå uteslutande på el i morgon skulle vi inte ha några större problem med elförsörjningen. Det skulle innebära 15 TWh förbrukning, ungefär 60 % av vår nuvarande elexport."

Största anledningen till att vi importerar är helt enkelt priset.
 
Största anledningen till att vi importerar är helt enkelt priset.
Och överföringskapaciteten. Men elbilar är alltså bra i livscykelsanalysen även om vi importerar EU:s produktionsmix. Med sådär 30-40% bättre än fossilt.

Sen är det såklart sämre om man måste elda fossil olja för att driva bilarna indirekt med. Dålig verkningsgrad på det sättet.

Och nu strävar vi efter att nå bättre, upp mot 80-90% mindre klimatpåverkan. Med fossilfri el.

Bilar är bra på sättet att de ofta står så länge att de kan laddas när el finns. Om man fick önska så skulle elbilar bara laddas när det finns överskott i produktionen, så att vi slipper ösa in kolel i topparna. Sådär supersmarta laddare som kan regleras bort från centralt håll, innan man väljer att producera eller köpa ful-el. Så kanske man nästan alltid kan slippa göra det.

Och kärnkraften MÅSTE finnas kvar och vi MÅSTE bygga nya reaktorer med nästa generations kärnkraft. Det är så mycket hål i huvudet att sluta använda kärnkraft i det läge vi befinner oss. Men jag hoppas att den insikten ska drabba de som säger sig värna klimatet väldigt snart.
 
Ungefär tre fjärdedelar av energin som används inom EU idag är fossil, det är inte bara transporter utan även andra verksamheter och när dessa också skall ställa om till klimatneutral energi behövs stora mängder el.. Man kan inte bryta ut en sektor, elbilar, och enkom titta på den utan måste se till hela bilden.
 
Ungefär tre fjärdedelar av energin som används inom EU idag är fossil, det är inte bara transporter utan även andra verksamheter och när dessa också skall ställa om till klimatneutral energi behövs stora mängder el.. Man kan inte bryta ut en sektor, elbilar, och enkom titta på den utan måste se till hela bilden.

Det är just det jag menar. Man kan inte bryta ut just elbilar och påstå att det är de som gör att vi måste producera fossilel. Alla energiförbrukare måste stå för den del de förbrukar. Då är det rimligt att förhålla sig till nuvarande produktionsmix, och tillför man förbrukare i stor skala får man titta på den nya mixen som blivit.
 
Ett annat fel är också att jämföra energin till ytterligare en elbil med energin för ett genomsnitt av hur el produceras. I en situation där vi har ett underskott och importerar fossil el från kontinenten kommer elbilen läggas på toppen av förbrukningen och då till och med kanske släppa ut mer en motsvarande fossildriven bil.

Det är inte svårt att ställa om slutanvändningen till el oavsett om det gäller bilar eller annat, tvärtom är el den energikälla som är mest förädlad och kan användas till allt. Svårigheten ligger i produktionen och till viss del i distributionen. Det är här man måste tänka igenom hur det skall kunna åstadkommas, är det löst så är resten inga problem alls. En del verkar tyvärr tycka att miljön är helt sekundär vid en omställning till förnyelsebar energi - jag är en av dem som är allra mest mot det synsättet.
 
Ett annat fel är också att jämföra energin till ytterligare en elbil med energin för ett genomsnitt av hur el produceras. I en situation där vi har ett underskott och importerar fossil el från kontinenten kommer elbilen läggas på toppen av förbrukningen och då till och med kanske släppa ut mer en motsvarande fossildriven bil.

Det är inte svårt att ställa om slutanvändningen till el oavsett om det gäller bilar eller annat, tvärtom är el den energikälla som är mest förädlad och kan användas till allt. Svårigheten ligger i produktionen och till viss del i distributionen. Det är här man måste tänka igenom hur det skall kunna åstadkommas, är det löst så är resten inga problem alls. En del verkar tyvärr tycka att miljön är helt sekundär vid en omställning till förnyelsebar energi - jag är en av dem som är allra mest mot det synsättet.

Jag tycker att det är mer rätt än fel att göra just så. Annars kommer alla nya bra idéer att falla mot gamla dåliga som redan slukar all bra el som produceras. Det vore verkligen tokigt.
 
Jag tycker att det är mer rätt än fel att göra just så. Annars kommer alla nya bra idéer att falla mot gamla dåliga som redan slukar all bra el som produceras. Det vore verkligen tokigt.
Oavsett hur det är med det är det en liten fråga. Det saken handlar om är dels hur produktionen av energi skall ske i framtiden och dels hur stor energianvändning vi kan tillåta oss, de är sammanlänkade och är de två stora frågorna.
 
Ungefär tre fjärdedelar av energin som används inom EU idag är fossil, det är inte bara transporter utan även andra verksamheter och när dessa också skall ställa om till klimatneutral energi behövs stora mängder el.. Man kan inte bryta ut en sektor, elbilar, och enkom titta på den utan måste se till hela bilden.

Det är väl ingen som säger att man enbart ska kolla på en grej? men nu var detta en tråd om elbilar så då diskuterar vi såklart elbilar.
 
Och överföringskapaciteten. Men elbilar är alltså bra i livscykelsanalysen även om vi importerar EU:s produktionsmix. Med sådär 30-40% bättre än fossilt.

Sen är det såklart sämre om man måste elda fossil olja för att driva bilarna indirekt med. Dålig verkningsgrad på det sättet.

Och nu strävar vi efter att nå bättre, upp mot 80-90% mindre klimatpåverkan. Med fossilfri el.

Bilar är bra på sättet att de ofta står så länge att de kan laddas när el finns. Om man fick önska så skulle elbilar bara laddas när det finns överskott i produktionen, så att vi slipper ösa in kolel i topparna. Sådär supersmarta laddare som kan regleras bort från centralt håll, innan man väljer att producera eller köpa ful-el. Så kanske man nästan alltid kan slippa göra det.

Och kärnkraften MÅSTE finnas kvar och vi MÅSTE bygga nya reaktorer med nästa generations kärnkraft. Det är så mycket hål i huvudet att sluta använda kärnkraft i det läge vi befinner oss. Men jag hoppas att den insikten ska drabba de som säger sig värna klimatet väldigt snart.

Enligt Ygeman tar en sådan process minst 10-15 år, att få kärnkraften duglig för nuvarande säkerhetskrav. Det är en lång tidshorisont. och under tiden måste vi lösa problemet på annat sätt.
 
Ett annat fel är också att jämföra energin till ytterligare en elbil med energin för ett genomsnitt av hur el produceras. I en situation där vi har ett underskott och importerar fossil el från kontinenten kommer elbilen läggas på toppen av förbrukningen och då till och med kanske släppa ut mer en motsvarande fossildriven bil.

Det är inte svårt att ställa om slutanvändningen till el oavsett om det gäller bilar eller annat, tvärtom är el den energikälla som är mest förädlad och kan användas till allt. Svårigheten ligger i produktionen och till viss del i distributionen. Det är här man måste tänka igenom hur det skall kunna åstadkommas, är det löst så är resten inga problem alls. En del verkar tyvärr tycka att miljön är helt sekundär vid en omställning till förnyelsebar energi - jag är en av dem som är allra mest mot det synsättet.

men vi har inte ett underskott, vi har ett nettoöverskott. Att det finns vissa svårigheter idag kan inte innebära att fossila bilar är en bra lösning framöver. Och oavsett, biltillverkarna ställer om helt nu så vändningen har redan skett.
 
Enligt Ygeman tar en sådan process minst 10-15 år, att få kärnkraften duglig för nuvarande säkerhetskrav. Det är en lång tidshorisont. och under tiden måste vi lösa problemet på annat sätt.

Det är politiska krav som ställts upp för att förhindra kärnkraft. Med en annan regering, som tyvärr inte är ett reellt alternativ, finns det inget som hindrar tillskott om ett år.

Det är här hålet i huvudet finns, bland annat. Och ganska oärligt att låtsas som att det är annat än politiska motiv bakom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp