Elbilarnas fördelar och utmaningar (utbruten från Vad gör vi? Del CXL)

Fjordfrälst

Trådstartare
Med tanke på att elementet inte går att stänga av tycker jag det är väldigt dumt.

@bettysmatte ja vi ska kolla på en sån lösning.

@Tranan inte aktuellt med elbil på många många många år. Finns ingen ekonomi till det. Dock ska hela porten bytas nästa år.
Ja du tjatas ju om att elbil, lär vara ett måste ganska så snart men med kilometerskatten som pratas om lär ju verkligen gemene mans ekonomi öka...
 
Ja du tjatas ju om att elbil, lär vara ett måste ganska så snart men med kilometerskatten som pratas om lär ju verkligen gemene mans ekonomi öka...

Gillar inte att sänka räckvidden med 50% och samtidigt höja laddtiden med flera tusen procent. Lite bättre kanske det kan bli med teknikutveckling och infrastruktur, men aldrig i närheten av det jag är van vid idag.

Plus att investeringen är helt utanför finansiella kartan idag.
 
Med tanke på att elementet inte går att stänga av tycker jag det är väldigt dumt.

@bettysmatte ja vi ska kolla på en sån lösning.

@Tranan inte aktuellt med elbil på många många många år. Finns ingen ekonomi till det. Dock ska hela porten bytas nästa år.
Jag hoppas verkligen att elbilarna blir mycket billigare snart,. För jag vet inte hur det ska gå för landsbygden när bensinpriset stiger mer och snar sluter det säljas nya bilar med bränsle drift. På något sätt måste man kunna leva på landsbygden med.
 
Jag hoppas verkligen att elbilarna blir mycket billigare snart,. För jag vet inte hur det ska gå för landsbygden när bensinpriset stiger mer och snar sluter det säljas nya bilar med bränsle drift. På något sätt måste man kunna leva på landsbygden med.
Ja du, jag kanske ska fortsätta vara arbetsbefriad och leva på a-kassan:grin::meh::cautious::wtf:. Verkar ju inte va lönt att skaffa jobb och åka från landet och in till stan om detta fortsätter. För folk lär ju resonera så snart och det blir ju verkligen bättre för samhället i stort. Eller inte.
 
Gillar inte att sänka räckvidden med 50% och samtidigt höja laddtiden med flera tusen procent. Lite bättre kanske det kan bli med teknikutveckling och infrastruktur, men aldrig i närheten av det jag är van vid idag.

Plus att investeringen är helt utanför finansiella kartan idag.
Men med Powerswap så löser man laddningstiden. Andra tekniska utmaningar dock, men klart finurligt.

https://www.svenskverkstad.se/news/Svensk_uppstickare_Byt_batteriet_i_stallet_for_att_ladda_det/649j
 
Jag hoppas verkligen att elbilarna blir mycket billigare snart,. För jag vet inte hur det ska gå för landsbygden när bensinpriset stiger mer och snar sluter det säljas nya bilar med bränsle drift. På något sätt måste man kunna leva på landsbygden med.

Jag köpte en billig liten elbil i fjol, har varit supernöjd med den... tills den hamnade på verkstad för tre månader sedan och ingen där har någon aning om hur man lagar en elbil :cool:
 
Men med Powerswap så löser man laddningstiden. Andra tekniska utmaningar dock, men klart finurligt.

https://www.svenskverkstad.se/news/Svensk_uppstickare_Byt_batteriet_i_stallet_for_att_ladda_det/649j

Fast det funkade daligt nar Tesla hade "power swap" stationer mellan San Francisco och New York (om jag inte missminner mig hade folk "trottare" batterier an man raknat med och det inte alls jamnade ut sig). Nu finns det ocksa "power swap" stationer runt San Francisco omradet for "vanliga" elbilar, har jag for mig, men har svart att se hur det skulle fungera mer an for korta resor i naromradet.
 
Hur kommer elbilarna påverkas av tillgången på el? Dvs jag läser om att det är brist på el... Om en stor del av befolkningen skaffar elbil- vad händer då?
Bästa är om vi hade smarta laddare för de som har laddare hemma som kan ta el från nätet när det finns överskott. som när vindkraften producerar för fullt eller nätter mellan 00:00 till 05:30. då kan elbilar hjälpa till att balansera nätet.
 
Elbilar är ingen magisk lösning på problemen.
Brytningen av litium, att det kostar nästintill lika mycket att byta batterier som köpa ny bil, går ej att återvinna i dagsläget, blir det en brand går den inte att släcka osv osv.
För att inte tala om att vi inte ens har hel så det räcker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp