Elcykel, elmoped eller en liten bil?

mysboll

Trådstartare
Jag har lite beslutsångest som ni gärna får hjälpa mig med. 😅

Minst varannan helg så måste jag ta mig ca 1 mil in till ”stan” och eftersom det inte går några vettiga bussar på helgen så måste jag ta mig dit på annat sätt. Alternativen är då elcykel, elmoped eller en liten billig bil. Ni som har något av dessa får gärna lista för- och nackdelar. Vad ska man tänka på vid köp osv osv? Jag kan verkligen inte bestämma mig! 😂

Budget är max 15.000 kr gärna mindre..

(Vanlig cykel är inte ett alternativ #lat.. 🙄)
 
Utifrån dina alternativ tror jag inte att "en liten billig bil" är aktuellt. En bil, framför allt en för 15 000 kr, är aldrig billig att äga utan kommer att innebära extremt mycket högre kostnad över tid än dina andra alternativ.
Det är precis så jag känner oxå! Jag har haft ”billiga” bilar innan och det är DYRT! Även om det ger en större frihet så vet jag inte om det är värt det..
 
Utifrån dina alternativ tror jag inte att "en liten billig bil" är aktuellt. En bil, framför allt en för 15 000 kr, är aldrig billig att äga utan kommer att innebära extremt mycket högre kostnad över tid än dina andra alternativ.
Jag röstar på elcykel.
Jag har en sån som reservbil, en Mazda 323, har förutom försäkring och besiktning lagt runt 1000 kr i service på den de senaste fem åren och då har det mesta av det gått till ny olja och filter. Hittar man en vettig volvo 740/940 kan det säkert också fungera. Men om enda behovet är att ta sig någon mil ett par gånger i månaden så skulle jag satsa på en cykel/moppe och åka taxi de få gånger som vädret var riktigt kasst. Garanterat billigare än vilken bil som helst. Nackdelen med både elcyklar och elmopeder är att de är ordentligt stöldbegärliga så det skulle jag inte vilja ha om försäkringen blir dyr och jag inte hade möjlighet till att parkera den bra och ta med mig batteriet. Men med vettig försäkring och bra parkeringsmöjligheter så känns det absolut som ett bra alternativ.
 
Jag hade lätt satsat på en elcykel, med dubbdäck till vintern om du bor så att det blir snö under vintern. Dels för motionens skull, dels för att att slippa betala för parkering, bilskatt och -försäkring.
 
Har du övervägt att gå? En mil på asfalt tar mac två timmar dvs fyra timmar t.o.r. En elcykel har en toppfart på 25km/h. Jag har en bra dag en snitthastighet på 20 km/h med elcykeln dvs. t.o.r. skulle ta en timme.

Om du ska köpa en elcykel välj en av ett bättre märke t.ex. Ecoride. Man får vad man betalar för när det gäller cyklar.
 
Jag röstar på elcykel (även om jag hade problem med just min Ecoride som rekommenderades här). Kostar endast i inköp och el, till skillnad från en moped/bil som kostar i inköp, drivmedel och försäkring (minst, även parkering och service kan ju tillkomma).
 
Jag har lite beslutsångest som ni gärna får hjälpa mig med. 😅

Minst varannan helg så måste jag ta mig ca 1 mil in till ”stan” och eftersom det inte går några vettiga bussar på helgen så måste jag ta mig dit på annat sätt. Alternativen är då elcykel, elmoped eller en liten billig bil. Ni som har något av dessa får gärna lista för- och nackdelar. Vad ska man tänka på vid köp osv osv? Jag kan verkligen inte bestämma mig! 😂

Budget är max 15.000 kr gärna mindre..

(Vanlig cykel är inte ett alternativ #lat.. 🙄)
Beror ju lite på var du bor i landet, hur vädret är, vad ändamålet med resorna är, vilka resvägar som finns. Det finns ju olika sätt att hyra bil av andra för kortare ärenden; titta på Hygglo etc. Ska du lasta mycket varor? Finns det vettiga cykelvägar? Osv. En mil är en halvtimme på cykel, ingen match. Elcykel är fantastiskt. Ellastcykel ännu bättre. Mer pengar i insats ger hållbarhet på lång sikt. Egen liten billig bil är pengarna i sjön.

Glöm inte kolla möjligheter till hemleverans, om det gäller att hämta varor av olika slag. Det kommer fler och fler sådana möjligheter.
 
Jag röstar för en vanlig cykel med lättrullade däck som är pumpade. En mil två gånger i månaden är ju ingenting :)
I solsken och vindstilla är cykel oöverträfat.

Mem den den gången det blåser småspik och väglageet inte är kul alls - då skulle det itne var någon hit att cykla.

En liten moppe eller moppebil kostar i princip inget när den står tilla - till skillnad från bilen. Och en moppebil skyddar från regn och snöslask. Plus att den tillåter att man tar med sig lite bagage - som matkassar eller andra inköp.

Kollade blocket och det finns några till salu inom den budgeten.
 
I solsken och vindstilla är cykel oöverträfat.

Mem den den gången det blåser småspik och väglageet inte är kul alls - då skulle det itne var någon hit att cykla.

En liten moppe eller moppebil kostar i princip inget när den står tilla - till skillnad från bilen. Och en moppebil skyddar från regn och snöslask. Plus att den tillåter att man tar med sig lite bagage - som matkassar eller andra inköp.

Kollade blocket och det finns några till salu inom den budgeten.
En moped är väl inte bättre än en cykel i dåligt väglag?
 
Har du övervägt att gå? En mil på asfalt tar mac två timmar dvs fyra timmar t.o.r. En elcykel har en toppfart på 25km/h. Jag har en bra dag en snitthastighet på 20 km/h med elcykeln dvs. t.o.r. skulle ta en timme.

Om du ska köpa en elcykel välj en av ett bättre märke t.ex. Ecoride. Man får vad man betalar för när det gäller cyklar.
Det stämmer ju inte riktigt dock. Jag kommer ofta upp i hastigheter på 30-40 km/h i nedförsbackar. Däremot så hjälper inte motorn på elcykeln till när det är över 25 km/h.
Det går mycket fortare för mig med elcykel än vanlig, plus att det inte är jobbigt att cykla på en elcykel. Vilket gör att det många gånger är lättare att välja elcykel-alternativet särskilt dom där dagarna man känner sig trött och vädret kanske inte är på topp. Hade jag inte haft elcykel dom dagarna hade jag sannolikt valt andra (mindre miljövänliga) färdsätt.

En nackdel med elcykel är att du måste släpa på ett tungt batteri, inte så kul om man tänkt strosa på stan några timmar. Men för kortare ärenden eller mer stilla aktiviteter som restaurangbesök, bio, läkarbesök osv där man kan lägga ifrån sig batteriet är det inga problem.
15.000 kr är dock lägsta kostnad för en vettig elcykel. Man får vad man betalar för skulle jag säga.
 
Har du övervägt att gå? En mil på asfalt tar mac två timmar dvs fyra timmar t.o.r. En elcykel har en toppfart på 25km/h. Jag har en bra dag en snitthastighet på 20 km/h med elcykeln dvs. t.o.r. skulle ta en timme.

Om du ska köpa en elcykel välj en av ett bättre märke t.ex. Ecoride. Man får vad man betalar för när det gäller cyklar.
När jag kommer fram till stan så ska jag åka buss/tåg i två timmar för att ta mig till jobbet. Jag är sådääär sugen på att lägga lika mkt tid på pendlingen som på själva jobbet.. 😂🙈
 
Jag röstar på elcykel! Älskar min!
Älskar också min :love:

Jag har Lifebike C-mute i unisexmodell. Testade flera olika märken och modeller i prisklassen 13-18.000 kr bland annat Crescent och Lifebikes billigare varianter men tyckte de hade betydligt klenare motor än C-mute. Ecoride har jag en kollega som har och verkar väldigt nöjd.

Fördelar med min är att allt ingår med lysen osv. De är automatiska och slå på och av själva, dvs ingen risk att man glömmer. Korgen där fram är rejäl och kan lastas tungt plus att det ingår en avtagbar väska. Den har flera växlar samt ett högkvalitativt batteri som går att serva och laga till skillnad från Biltemas varianter som bara är att skrota om de går sönder. Bra allrounddäck och sen är den snygg med sin blåa metallicfärg och cognacsfärgade däck och sadel. Styret och sadeln går att reglera på flera sätt. Funkar jättebra att dra en hundvagn med tre hundar i trots uppförsbacke.

Nackdelar är att unisexmodellen av C-mute som jag har är tung. Det är skitjobbigt att cykla utan batteriet påslaget och den är tung att lyfta. Min sambo har herrmodellen och den är superlätt och rullar snabbare samt okej att cykla på även utan batteri. Min modell har inte heller någon vidare stötdämpning så ska man cykla över massa rötter och större stenar blir det lite jobbigt. Tror också att det inte går att göra service på Lifebike överallt utan bara hos de som kan Lifebike. Vet inte hur det är för andra märken.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Fetaost
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 804
Senast: ptr
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Bonita4
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 462
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp