Elda i kakelugn

niardasp

Trådstartare
Jag har flyttat till en lägenhet med kakelugn och tänkte använda den som främsta värmekälla under hösten/vintern :)

Spjället ska absolut inte stängas helt så länge det finns minsta antydan till eld vet jag, men annars är mina kakelugnskunskaper väldigt begränsade.

Jag tycker att det luktar en del brasa, men inte nödvändigtvis rök, i rummet när jag eldar. Är det normalt eller gör jag något fel?

Hur mycket ska man elda för att hålla värmen? Jag bor i en etta på 40 kvm där kakelugnen står i rummet vilket är ungefär halva lägenheten, och sen är kök och badrum ungefär andra hälften.

Andra eldningstips mottages med öppen famn :)
 
Jag utgår från att den är sotad och provtryckt och att du har torr ved. Sen kommer jag ihåg att man inte får elda så hårt att kaklet blir för varmt att lägga handen på samt att kakelugnen skall vila mellan eldningarna. 10 tim? Morgon och kväll? Hur ofta den skall sotas beror på vad sotaren anser.
Det finns säkert andra här som kan bidra med mer tips och råd. Det var länge sen jag eldade i kakelugn.
 
https://www.gysinge.com/article/1165/om-kakelugnar

Alltid liggande ved. Inte mer packat än att luften kan stiga mellan vedträna.
Tänd lågt och se till att det snabbt "övertänds" så gaserna ovanpå veden brinner (=blå lågor). Efter det kan du strypa luften till lagom flöde (först hålen på luckorna, sedan spjället).

Rör i glöden och bre ut den jämnt på botten så ser du lättare när det är säkert att stänga helt. Det går mycket luft genom den varma skorstenen så det gör stor skillnad att bryta det flödet så snart man kan. Öppna spjället tillfälligt när du ska öppna luckorna för koll/rörande så slipper du att det ryker in då.

Kaklet på utsidan ska aldrig bli varmare än att du kan hålla handen på det. Med lövved kan det bli för mycket värme om du fyller eldstaden helt i vissa ugnar. Större vedträn hellre än många små gör att du kan få en långsammare brasa = mer värme och bättre för ugnen. Elda en eller två gånger om dygnet, beroende på hur kallt det är ute.
 
Tillägger att man inte får starta brasan för häftigt. Smygstarta så skonar du materialet. Risk att det spricker om det blir för häftigt direkt.
Häftigt ska ju aldrig något vara i en kakelugn.
Det är väl mer första brasan i en kall ugn man ska vara försiktig med, t.ex. göra den mindre.

Med "övertänd" menar jag alltså att lågor med tillräcklig värme nått toppen av veden och etablerat förbränning av gasen. Inte att allt vedmaterial brinner.
Bättre att snabbt få etablerat den nivå som behövs för att kunna strypa, och sedan ha effektiv förbränning som stabiliserats på den nivån den ska hålla framöver. Det är alltså inte någon stor mängd lågor jag talar om, men att det ska bli rätt typ och på rätt ställe direkt.

Jag gjorde i början felet att vara försiktig och börja strypa med bara röda lågor i början. Det slutar med att man behöver dra på mer luft längre och skaffa för stora lågor istället. Och slösar energi och förstör miljö med den obrända gasen.

Hopplöst att försöka uttrycka sig om detta i text. :crazy:
 
Jag har fått lära mig att det är en brasa morgon och kväll som gäller typ. Alltid öppet spjäll när du öppnar luckorna, annars så stryp det så mycket det går. Gör man två brasor om dagen regelbundet så ska den hålla värmen.

Jag myseldar bara i min då och då, men har aldrig upplevt att den gett ifrån sig någon speciell värme? Är jag en dålig eldare, eller är en kakelugn helt enkelt ingen bra värmekälla? 🤔 I förra huset hade vi en öppen spis där vi installerade en braskassett/kamin och herregud vad den värmde huset!

(Jag erkänner dock att jag är feg med spjället på kakelugnen..)
 
Jag har fått lära mig att det är en brasa morgon och kväll som gäller typ. Alltid öppet spjäll när du öppnar luckorna, annars så stryp det så mycket det går. Gör man två brasor om dagen regelbundet så ska den hålla värmen.

Jag myseldar bara i min då och då, men har aldrig upplevt att den gett ifrån sig någon speciell värme? Är jag en dålig eldare, eller är en kakelugn helt enkelt ingen bra värmekälla? 🤔

(Jag erkänner dock att jag är feg med spjället..)
Våran gav kanon värme, var fortfarande varm dagen efter.

Vi föreldade alltid våran först med lite tidningspapper som fick brinna upp innan vi startade en brasa.
 
Våran gav kanon värme, var fortfarande varm dagen efter.

Vi föreldade alltid våran först med lite tidningspapper som fick brinna upp innan vi startade en brasa.

Jag har ibland eldat några dagar på raken, och visst är den fortfarande lite ljummen på morgonen, men det känns som sagt inte som om den gör någon skillnad i det stora hela. Har min i vardagsrummet och det blir aldrig den här riktiga värmen som det blev från kaminen i förra huset, rummet den satt i blev varmare på direkten.


Grannen tyckte jag skulle montera ner kakelugnen och installera en braskamin istället, men jag tycker ju kakelugnen är så vacker så det kommer inte på frågan!
Är nog kanske bara jag som behöver lära mig den ordentligt.
 
Jag har ibland eldat några dagar på raken, och visst är den fortfarande lite ljummen på morgonen, men det känns som sagt inte som om den gör någon skillnad i det stora hela. Har min i vardagsrummet och det blir aldrig den här riktiga värmen som det blev från kaminen i förra huset, rummet den satt i blev varmare på direkten.


Grannen tyckte jag skulle montera ner kakelugnen och installera en braskamin istället, men jag tycker ju kakelugnen är så vacker så det kommer inte på frågan!
Är nog kanske bara jag som behöver lära mig den ordentligt.
Nej det blir inte samma höga värme som en kamin, men det blir en jämnare värme, så länge den är varm så värmer den luften i rummet.
Det bästa av två världar är kamin med mycket täljsten, vi har en sån och nu på hösten räcker det ofta med en brasa och sen håller den värmen resten av dagen, riktigt kalla vinterdagar eldar vi längre tid.
 
Jag har ibland eldat några dagar på raken, och visst är den fortfarande lite ljummen på morgonen, men det känns som sagt inte som om den gör någon skillnad i det stora hela. Har min i vardagsrummet och det blir aldrig den här riktiga värmen som det blev från kaminen i förra huset, rummet den satt i blev varmare på direkten.


Grannen tyckte jag skulle montera ner kakelugnen och installera en braskamin istället, men jag tycker ju kakelugnen är så vacker så det kommer inte på frågan!
Är nog kanske bara jag som behöver lära mig den ordentligt.
Man kan ansluta en liten "braskamin" till kakelugnen, det var inte helt ovanligt förr, och på så sätt utnyttja båda eldstädernas fördelar.
 
Jag hade ingen aning om hur man skulle elda första gången men tydligen gjorde jag ändå rätt , jag behövde bara lite värme då jag inte vill ha för varmt. Sen efter ett par år hörde jag att den som hyrt efter mig hade tokeldat så att den sprack och de fick renovera ugnen. Så onödigt , hoppas att ugnens ursprungliga skick fick vara kvar då den var jättefin.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 254
Fritid För ungefär en månad sedan så flyttade jag in i min första egna lägenhet som jag ska ha nu i några år medan jag studerar och jag trivs...
Svar
11
· Visningar
1 658
Senast: fickan
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 413
Senast: Lupin
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 031
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp