ELDING är död

juvelen

Trådstartare
Från www.trav24.no

"Tidenes avlsmatador Elding døde i dag etter å ha gjennomgått en tarmslyngoperasjon i går. Rappfot-sønnen er far til Moe Odin, Spikeld og Bokli Eld for å nevne de aller beste, i tillegg har han utallige

andre sønner og sønne-sønner som nå dominerer kaldblodsavlen. Det er muligvis en avlsdominans som ikke har sidestykket i hele verden, hva angår Elding. Elding travet 23.6 og tjente snaut 1.5 millioner kroner som løpshest, men det var i avlen han fikk sin enorme betydning. Elding er far til de fem hurtigste norskfødte kaldblodshestene som er født noensinne. Spikeld 18.6, Bokli Eld 19.1, Moe Odin 19.3, Eng Svarten 19.9 og Bjørkeelden 19.9. Hans første årgang er født 1990 og Elding er far til utrolige 25 millionærer, samt et ti-talls hester som snart passerer milemelen.

25-åringen som stod oppstallet ved Sandnes Hingstestasjon ble dårlig i går og stutterisjef Sigurd Todnem kontaktet umiddelbart eier Olav L. Hauge fra Bergen.

Hauge forteller til Trav24 at veterinær Løkken ved klinikken på Forus Travbane ikke ville gå i gang å operere alene, så sjefsveterinær Arne Holm ble tilkalt fra Bjerke. Det var en vridning i magesekken som lot seg ordne og prognosen var egentlig bra på et slikt inngrep etter hva jeg har forstått forteller Hauge. Hesten ble operert klokken 14:00 i går og det hele så ut til å gå bra.

Elding så helt pigg ut i dag klokken 17:00 når Tondem gikk hjem, men når stallgutten kom tilbake for å sjekke hadde han lagt seg ned og hadde smerter. Elding ble avlivet for bare en drøy time siden.

Jeg reiser ned og henter Elding hjem i morgen forteller Hauge, han skal gravlegges ved siden av sin pappa, Rappfot. Både Elding, Rappfot og Elnett er alle født i samme boksen hjemme på Hauge Gård forteller Olav som trekker frem andreplassen i Derby som det aller morsomste minne fra løpskarrieren. Han var ikke på tipslinjen i det løpet om jeg husker rett, Elding var ærligheten selv og ga oss utrolig mange gleder. Sønnen Even driver på med travsporten enda og familien har avkom etter superhingsten."
:cry::cry::cry:

R.I.P
 
Sv: ELDING är död

en stor förlust för kallblodsaveln..

Får hoppas att någon/några av hans avkommor kan fylla hans "skor".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jeg vil gjerne høre erfaringer med Equito baselayers. Er de tykke eller tynne i stoffet. Fleece for inni? Puster de? Hvor elastiske...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Så min lille hest er øm i mage muskulaturen, og jeg lurer på å kjøpe en ny gjord til hoppsadelen. Finnes det noe ala Eric Tissant...
Svar
7
· Visningar
559
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 308
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp