Eldragning i stall

Hästmassören

Trådstartare
Eftersom vi bygger nytt stall, har jag nu möjligheten att dra all el inne i väggarna, något som jag först tyckte lät som en bra idé.
Men, när jag tänkt lite så undrar jag om det är inte är bättre att dra ledning utanpå väggarna. Om något går sönder så är det ju inte så kul att behöva riva väggen. Skador, (gnagande möss...), upptäcks ju inte så lätt om all ledning är inne i väggarna.
Någon som har några synpunkter på detta?
 
Sv: Eldragning i stall

Om en kabel måste gå igenom en vägg måste det ligga i ett gnagsäkert rör t.ex. järnrör. Plaströr är inte bra för möss kan gnaga igenom det också. Tror också att elledningar inte dras inne i väggar i ett stall.
 
Sv: Eldragning i stall

nu vet jag inte vad lagstiftning säger om dold eldragning men att det skulle gå sönder är föga troligt, om det inte är gnagare i farten.. jag hade nog lagt den öppen i stallet på kabelstege.
 
Sv: Eldragning i stall

nu vet jag inte vad lagstiftning säger om dold eldragning men att det skulle gå sönder är föga troligt, om det inte är gnagare i farten.. jag hade nog lagt den öppen i stallet på kabelstege.

Observera att kabelstegen enligt LBK ska sitta vertikalt (alltså inte så att råttor och möss kan springa ovanpå). Hur kablar ska dras och vilka kablar som är tillåtna för användning i jordbruket finns mycket väl beskrivet i LBK. Elektriker som gör mycket jobb i jordbrukets byggnader brukar kunna reglerna.

Hela LBK (kapitel fem handlar om elsäkerhet) kan laddas ner här: http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/lbk_parm_pdf.zip
 
Sv: Eldragning i stall

Observera att kabelstegen enligt LBK ska sitta vertikalt (alltså inte så att råttor och möss kan springa ovanpå). Hur kablar ska dras och vilka kablar som är tillåtna för användning i jordbruket finns mycket väl beskrivet i LBK. Elektriker som gör mycket jobb i jordbrukets byggnader brukar kunna reglerna.

Hela LBK (kapitel fem handlar om elsäkerhet) kan laddas ner här: http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/lbk_parm_pdf.zip

Tack för länken! Verkar vara en gammal adress, men denna funkar:
http://www.brandskyddsforeningen.se...-09d013806c89&MediaArchive_ForceDownload=true
Jag har snckat med elektrikern, och javisst är det så att dold el inte får finnas stall. Så, nu kan man börja spika innerpanel!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 524
Senast: Ajda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp