Elektriska apparater igång när man inte är hemma

Fanns det inget snabbprogram? Ingen av alla fyra tvättmaskiner jag ägt har tagit så lång tid på sig och det har mestadels varit budgetmaskiner. Kläderna har blivit rena även hårt smutsade sådana.

Alla program på våran tar jättelång tid (2-4h) förutom 20graders tvätt(ca 1,5h) och snabbtvätt 20 min(max 3 plagg).
 
Jag tvättar och diskar bara på kvällarna tror jag, dvs då jag är hemma. Maskinerna kan råka stå på (men färdiga) till nästa morgon dock. Torktumlar sällan då jag hänger upp det mesta.

Och en robotdammsugare vill jag ha :cautious:
 
Jag undviker att ha saker igång när jag inte är hemma. Jag kan ibland gå ut i trädgården medan jag har något långkok på spisen eller disk/tvätt igång men då är jag ju ändå hemma, bara inte inomhus. Äger ingen slowcooker eller robotdammsugare men planerar att köpa robotgräsklippare i år, kommer nog också att endast köra den när jag är hemma.
 
Kör allt utom torktumlare när jag inte är hemma/sover.
Eller ja, numera har vi inte tvättmaskin hemma sen den dog så det blir bara tvättande i tvättstuga.
 
Har aldrig disk-, tvättmaskin, torktumlare eller ugn igång när vi inte är hemma. Ibland har vi diskmaskinen igång när vi sover men försöker undvika det. Förr kunde jag starta både disk- och tvättmaskin innan jag åkte till jobbet men har slutat med det nu.
 
Diskmaskin, tvättmaskin och robotdammsugare är rätt ofta igång när ingen är hemma. Spisen kan lämnas med något i ugnen, men då bara för en liten stund - typ liten kisserunda med hundarna. Visst KAN det väl hända något, men jag känner mig ändå rätt trygg med detta.

Ska jag bara vara borta en kort stund stänger jag av ugnen, den håller ändå värmen nog för långkok en så kort stund..
 
Ugn och spis kör jag i princip bara när jag är hemma och inne, eventuellt att jag är ute i trädgården i 5-10 minuter.

Tvättmaskinen kör jag bara när jag är hemma, och första stunden även när jag är inne så jag hör om den börjar vibrera konstigt - min tvättmaskin står på en 10 cm upphöjd platå och börjar den röra sig av vibrationerna är det inte så stora marginaler (den står ca 10 cm innan kanten) innan den välter av, vilket inte precis är bra för vatten/elkopplingarna, eller för maskinen. Det har hänt en gång, med resultatet att jag nu har en ny tvättmaskin :down: Kopplingarna överlevde dock den gången, även om elsladden drogs ur. Torktumlare har jag ingen.

Diskmaskin kör jag när jag är hemma, men jag kan vara ute och pyssla med saker under tiden den går.

Robotdammsugaren är den enda som går när jag inte är hemma, och den går i princip bara när jag inte är hemma eftersom jag blir störd av ljudet :p

Om vi pratar brandfara i hemmet så har jag ju dock en vedpanna intill spisen i köket (kopplat till vattensystemet), och där kan jag sätta igång en eld och sedan åka iväg (t.ex. sätta igång en brasa på morgonen och sedan åka till jobbet). Det har aldrig hänt något hittills, men jag har sett någon liten gnista ibland komma ut från hålet/luckan där draget/lufttillförseln kommer in. Och det finns ju alltid en risk med överhettning av skorstenen, och överhettning av vattensystemet om jag hållt på att elda en stund.
 
Jag har förövrigt varit med om en tvättmaskin som inte stod särskilt bra utan den vandrade iväg vid centrifugering.
En dag stod badrummet i vatten och tvättmaskinen hade slitit sej från vägguttaget (den var inkopplad i väggen så ingen vanlig kontakt) livsfarligt!
 
Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, sous vide, långkok i ugnen.. har ni sådant igång när ni inte är hemma? I så fall vilka, och gör det någon skillnad på hur lång tid ni lämnar hemmet?
Undviker det så långt det går. Det enda jag kan ha på om jag är borta en kort stund är tvättmaskinen. Datorn kan förvisso stå på om jag inte är hemma. Allt annat brukar jag försöka att inte ha igång om jag inte är hemma.
 
Tvättmaskin och diskmaskin kör jag bara när jag är hemma. Båda går att ställa in på rätt korta program, så det är inga större problem.

Crock-potten kan jag lämna på när vi åker iväg någonstans. Spisen skulle jag inte våga lämna, men det händer att jag har något i ugnen och att vi går en kortare promenad till exempel.
 
Jag ser till att vara nära då jag har igång spis, diskmaskin och tvättmaskin. Crockpot vägar jag lämna på brandsäker yta.

Har helt nya maskiner. Tvättmaskinen på 60 grader tar en timme och en kvart, 40 grader knappt en timme. Långprogram tar två och en halv. Tvättar mest på söndagar.
 
Spisen orsakar flest bränder i svenska hem, men det är väldigt sällan jag har ugn eller spis på ifall jag inte är hemma. Möjligtvis att jag gör någon stek och är ute i stallet en sväng, men då hör jag ju brandvarnaren ifall det händer någonting.

Däremot tvättar jag när jag inte är hemma. Har ingen torktumlare eller diskmaskin, men jag hade säkert kört de ifall jag hade.
 

Liknande trådar

Hemmet Använder ni diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare på natten eller när ni inte är hemma? Varför/varför inte?
5 6 7
Svar
122
· Visningar
3 840
Senast: Rie
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 164
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 305
Senast: Helly
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp