Elektriska apparater igång när man inte är hemma

Jag kör ofta diskmaskinen under natten. Mest för att det har blivit en kvällsrutin att plocka ren diskbänken när jag är klar för dagen.

Tvättmaskin och tumlare i ett annat hus och de körs helt oberioende på om jag är hemma eller inte. Ugnen kan jag ha igång medan jag åker iväg. Specellt om jag har något där på låg temp som ska stå inne i många många timmar.

kort sagt är jag itne speciellt försiktig. Kanske beroende på att jag inte hört talas om brandriskerna förrän på senare år. Jag har liksom aldrig fått några förhållningsorder inpräntade.
 
@tanten: Vissa maskiner, som frys och kyl, är ju igång jämt. Jag utgår ifrån att de flesta hushållsmaskiner av den kalibern är byggda för att tåla lite (med undantag av tvättmaskinen dels pga hård mekanisk slitning och dels risken för vattenläcka... förra tvättmaskinen såg inte vacker ut när vi slängde den, det var nog enbart tur att den inte börjat brinna).
 
Jag lämnar diskmaskinen igång över natten och om jag åker hemifrån. Lämna spis/ugn/tvättmaskin/torktumlare vågar jag inte några längre stunder. Fast oftast tvättar jag ändå i vår tvättstuga istället.
 
Allt igång också? Tvättmaskin etc.
Nu är jag inte helt säker på vad du menar,så svarar efter vad jag tror du menar.
Nä jag kör ju inte alltid allt på en gång.

Backade bakåt o läste,ja jag kör tvätt,disk,ugn,robban även när jag har åkt hemifrån, men då är jag ju inte så långt bort, dock behöves det ju bara några min för en brand att ta sig så det kanske inte hjälper att jag är hemma men ute på gården.
 
Förstår inte argumentet riktigt att man inte skulle hinna tvätta eller diska om man enbart gör det när man är hemma?
I sådana fall måste man ju vara borta otroligt mycket från hemmet. Här jobbar vi båda heltid men det är inga problem att sätta på en tvätt när någon kommit hem från jobbet. På helgerna händer det att det körs några tvättar på raken. Ett program tar väl knappt 1-1,5 timmar att köra, vissa kortare än så.
Diskmaskinen sätter vi oftast igång direkt när vi kommer hem eller efter middagen, då är den klar och hinner även tömmas innan sänggående.
Men det kanske är skillnad om man är en hel familj med barn.
 
Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, sous vide, långkok i ugnen.. har ni sådant igång när ni inte är hemma? I så fall vilka, och gör det någon skillnad på hur lång tid ni lämnar hemmet?

Inget är på när jag lämnar huset. Har alldeles för många exempel på nära och kära som lämnat och sedan fått vattenläckor och bränder. Och sedan inte fått ut på försäkringen eftersom man lämnat utan tillsyn...
 
Robotdammsugaren är igång dagtid. Kan lämna diskmaskin, spis och ugn (låga temperaturer) om jag bara ska ut 10-15 minuter men inte längre än så. Tvättar i tvättstuga.
 
Nej, vanligtvis inget igång. Tvättmaskin eller torktumlare (och även diskmaskin men det har jag ingen nu) kan jag lämna kort om jag ska ha nåt på ICA som ligger två minuters promenad bort (men hade jag haft husdjur hemma så hade jag inte vågat lämna ens kort). Försöker undvika att lämna ens 10 min.
 
Förstår inte argumentet riktigt att man inte skulle hinna tvätta eller diska om man enbart gör det när man är hemma?
I sådana fall måste man ju vara borta otroligt mycket från hemmet. Här jobbar vi båda heltid men det är inga problem att sätta på en tvätt när någon kommit hem från jobbet. På helgerna händer det att det körs några tvättar på raken. Ett program tar väl knappt 1-1,5 timmar att köra, vissa kortare än så.
Diskmaskinen sätter vi oftast igång direkt när vi kommer hem eller efter middagen, då är den klar och hinner även tömmas innan sänggående.
Men det kanske är skillnad om man är en hel familj med barn.
Maskinen vi hade på mitt senaste jobb (hushållsmaskin) tog ungefär 4 timmar på sig för ett program. Vilken familj har tid att glo på maskinen så lång tid under veckorna?
 
Maskinen vi hade på mitt senaste jobb (hushållsmaskin) tog ungefär 4 timmar på sig för ett program. Vilken familj har tid att glo på maskinen så lång tid under veckorna?

Fanns det inget snabbprogram? Ingen av alla fyra tvättmaskiner jag ägt har tagit så lång tid på sig och det har mestadels varit budgetmaskiner. Kläderna har blivit rena även hårt smutsade sådana.
 
Har helst inget igång när vi inte är hemma. Skulle det behövas så sätter jag med fördröjd start så det är klart lagom tills jag kommer hem. Vi hade vattenläcka i köket från diskmaskinen förra året och jag var rätt tacksam över att jag var hemma.
 
Har alltid hört att man inte ska lämna disk/tvätt/tork på när man inte är hemma. Eller nattetid.
Vi har inte brytt oss.
Tills häromveckan när tvättmaskinen brann - i trumman troligen för förutom att det var rök utanför så blev det fullt med rök inuti.
Som tur var var vi hemma.
 
Försöker så långt det är möjligt att inte ha igång grejer om jag är borta mer än en kortare stund, men ärligt talat går inte livet alltid ihop sig då, så det händer att diskmaskin eller tvättmaskin är igång när jag är iväg. Spisen skulle jag inte ha på alls utan att vara hemma, långkok i ugnen om jag ska iväg ett kort ärende i hyfsad närhet kan jag göra (typ gå till insamlingen). Robotdammsugaren drar jag gärna igång när jag går och handlar så slipper jag vara i vägen. Det tar ungefär lika lång tid för mig att handla som den att dammsuga.
 
Så långt som möjligt har vi bara maskiner igång när vi är hemma och vakna. Kan ta en promenad eller åka ner till affären under tiden, i övrigt håller jag mig hemma.

Visst hade det varit mer effektivt att kunna köra maskiner alla tider på dygnet men det värsta som händer är ju att det blir lite stökigt och det kan jag leva med.
 
Diskmaskin, tvättmaskin och robotdammsugare är rätt ofta igång när ingen är hemma. Spisen kan lämnas med något i ugnen, men då bara för en liten stund - typ liten kisserunda med hundarna. Visst KAN det väl hända något, men jag känner mig ändå rätt trygg med detta.
 

Liknande trådar

Hemmet Använder ni diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare på natten eller när ni inte är hemma? Varför/varför inte?
5 6 7
Svar
122
· Visningar
3 693
Senast: Rie
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 298
Senast: Helly
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 512
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp