Elev kritiserar Åres fritidsbudget: "När ska tjejer också prioriteras?"

"Ishockeyhallen får cirka 3 miljoner kronor per år medan ridklubben får cirka 200 000 kronor per år. Att det skulle vara sådan stor skillnad, det trodde jag inte", säger Malva Hallbäck.
 
Skillnaden mellan hockey och ridning är att hockey då ska man vara ung och frisk för att få spela. I många klubbar ska man dessutom vara pojke/man. I ridningen kan man vara gammal/ung, kvinna/man, normalfungerande/funktionsvarierad, satsa på eliten eller bara rida en dag i veckan för välbefinnandets skull. Den ridskolan jag känner till har en väldigt bra verksamhet för funktionsvarierade!

Just för att ridningen passar så många fler än hockey så borde ridningen väga tyngre när det offentliga ska bidra med pengar. Hockeyklubbar håller oftare på elitsatsning och det tycker jag inte att man ska använda offentliga pengar till. Det offentliga ska sponsra sånt som bidrar till ökad folkhälsa.
Men är det verkligen bara ishallen som menas och inte hela Röjsmohallen?
 
Men är det verkligen bara ishallen som menas och inte hela Röjsmohallen?

Jag vet inget om den aktuella hallen. Jag vet bara vad det står d.v.s. att ishockeyhallen får 3 milj. kronor per år och ridklubben får 200000 kr per år. Då antar jag att det ärjust ishockeyhallen som får det. Inte eventuella andra faciliteter som befinner sig i samma anläggning.
 
Skriver du om simhallen eller ishallen nu?

Allt inom Röjsmohallen används ju massor av skolor och föreningar. Inte bara elitidrott. Det är ju mycket mer användbart än bara ett ridhus. Integrationsprojekt har haft aktiviteter där. Det blir ju konstigt om man buntar ihop hela Röjsmohallen och jämför med ridhus eller ridklubben.
Jag skrev om ishallen i början men tryckfelsnisse smög sig in. I slutet jämför jag med simhallar där allmänheten oftast har hyfsad access även vardagskvällar.
 
Jag skrev om ishallen i början men tryckfelsnisse smög sig in. I slutet jämför jag med simhallar där allmänheten oftast har hyfsad access även vardagskvällar.
Och simhallen (som iofs är en pyttebassäng men ändå) har allmänheten tillgång till flera kvällar i veckan. 10:- för de under 18 år så typ vem som helst har råd med det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter En enig kommunstyrelse gav grönt ljus till den tidigare överenskommelsen att bevilja ridklubben 3,5 miljoner kronor för ett köp av...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp