Elhalsband

linnsan

Trådstartare
Blev lite nyfiken pga min andra tråd på vad ni på buke anser om detta.

Jag själv skrev detta i andra tråden (för lat för att skriva igen:D )

Nu kommer jag antagligen bli halshuggen av hela buke, men det tar jag.

Jag tycker nog inte att elhalsband är helt av ondo. Och det är just vid olovlig jakt som jag tycker att det är okej att använda (nu tänker jag alltså inte på lagen, eller om det ens skulle göras i sverige).

Jag ser nog på det som så att har jag en hund som sticker så fort den ser vilt så ger jag den hellre ett par elstötar (som såklart ska vara anpassade efter hunden) än att aldrig ha den lös. Nu kommer säkert ngn att säga att "har man bara tillräckligt bra inkallning så händer inte det", men mja. Riktigt så enkelt tycker jag inte att det är. Min lilla drar om han ser vilt, nu har jag honom kopplad för det mesta pga det och jag märker en negativ skillnad på honom. Jag hade faktiskt hellre gett honom ett par stötar än att alltid ha honom kopplad eller riskera vid ngt tillfälle att han eller viltet dör, tex blir påkörd. Och då finns ju även risken att bilisten råkar illa ut.

Jag menar, vi använder el i tråden till tex hästars hagar. Det tycker jag inte heller är fel. Och JA, hästarna ser eltråden. Men har man även korrigerat hunden när den är påväg att jaga så vet den även om att matte/husse inte är helt okej med det. Att då förstärka det med en stöt ser jag inte helt av ondo om man kan få beteéndet att upphöra. Jag tror hunden mår bättre av att få ett par stötar och sen kunna vara lös än att hela tiden vara kopplad.

Och nej, jag tycker inte det är okej att använda el vid ngt annat tillfälle. Tex vid hundmöten som ju tråden handlar om. Men just jakt är väl jävligt svårt att få dom att bryta...

Anledningen till förbudet är väl faktiskt för att el-dressyren missbrukades?



Vad är eran syn på det? Skulle ni kunna tänka er att använda det? Hur/när isåfall? Eller om ni inte kan tänka er det? Varför? Nu tänker jag att vi ska diskutera utan att ta hänsyn till lagen, låtsas att den inte finns helt enkelt om ni själva fått välja.

Jag hade gärna velat att tråden hölls på en schysst nivå :)
 
Sv: Elhalsband

Precis som du skriver, möjligen vid olovlig jakt när man h
ar prövat allt annat.
 
Sv: Elhalsband

Jag menar, vi använder el i tråden till tex hästars hagar. Det tycker jag inte heller är fel. Och JA, hästarna ser eltråden. Men har man även korrigerat hunden när den är påväg att jaga så vet den även om att matte/husse inte är helt okej med det. Att då förstärka det med en stöt ser jag inte helt av ondo om man kan få beteéndet att upphöra. Jag tror hunden mår bättre av att få ett par stötar och sen kunna vara lös än att hela tiden vara kopplad.

Men du har knappast ett elband runt hästens hals som ger den en stöt om den börjar springa......

Jag säger koppel på sådana hundar-ägarna får helt enkelt börja jogga, då får hunden också springa av sig.
 
Sv: Elhalsband

Jag förstår att dom som har hundar som drar på vilt kan tänka sig det som en lösning. Men jag tycker det är taskigt mot hunden, det finns så många bättre alternativ att använda sig av!
Jaga med hunden.
Använda långlina.
Träna till bättre inkallning/stopp kommando.
Ha den lös på inhägnat område... Ja listan kan göras lång.
Med risk för att låta dryg så tror jag de flesta skulle sätta sig emot att använda elhalsband till personer med demenssjukdom eller barn dom rymmer/springer också iväg men där får man vackert springa efter eller helt enkelt låsa dörren.
 
Sv: Elhalsband

Som sista utvag sa ja okey. Under forutsattning att den som haller i kontrollen vet vad den gor da timing ar extremt viktigt!

Och ar pa det klara med att det ar en god ide att ha hunden pa langlina de forsta korrektionerna, finns en tendens att hundar blir radda och ranner ivag - sen ett jakla harke att leta ratt pa dom igen.

Ratt halsband, ratt hanterat, i ratt situation - som sista utvag, da sager jag inte mycket emot det, jag gillar det -inte- men kan se det som en sista utvag sa att saga. Det ar en snabb, tydlig, distans korrigering som gar over fort. Manga battre halsband har rejalt med olika installningar i styrka, finns aven de med vibration/pip.

eh ja, som sagt.. jag gillar inte elhalsband, och verkligen inte vad jag anser vara "overdrivet bruk" av dom vilket tyvarr finns representerat har dar de ar lagliga.
 
Sv: Elhalsband

Kl

Även jag tycker att det är lustigt att det blir ramaskri när tex Caesar använder halsband med mkt svag el. Men när det gäller boskapsdjur så är det helt okej att ha rejält med kräm i staketen. Det är okej att fölen går in i elstaket och får sig en pärla men att ge hunden en stöt det är helt galet fel?
Det finns andra sätt att träna bort beteendet men det finns ju även andra staket att sätta upp till tex hästar. Men där försvaras det av kostnadsfråga.
Jag ser ärligt talat inget större fel i att ge en hund en stöt för att få bort ett farligt beteende om man inte får rätsida på det.
 
Sv: Elhalsband

Jag är ingen vän av att ela hundarna. Men jag vet också att det finns hundar där man fått väldigt bra resultat av el vid rätt tillfälle.

Träna i all ära, men det finns hundar där jakten är mer värt än allt annat och där kan man behöva bryta bryskt. Men då tycker jag nog att det ska vara värt något och jag tycker faktiskt inte att många hundar som uppfostrats med el ska föras vidare i avel (nu pratar jag jakthundar) för de är uppenbarligen svårtränade.

Och det ska inte vara lagligt.
 
Sv: Elhalsband

Vet en del stövare som man har elat vid rådjursjakt (förbjudet för dem), oftast med bra resultat. Vad jag tycker kan vara dåligt med det är om dessa hundar senare går jaktprov och får RR i papprerna.

Men det är bättre än gamla metoden som användes, slänga ner hunden i en säck tillsammans med rådjursdelar och slå allt du kan.
 
Sv: Elhalsband

ett halsband med vibration anser jag är ok, men stötar är jag ytterst tveksam till, även om man kan vriida ner styrkan. vibrationer är en annan sak, liksom vattensprutande halsband.
 
Sv: Elhalsband

Har du SETT en hund som blivit elad och det har slagit snett? Det har jag, och det var ingen rolig syn. En hundkompis hade en hund som hon övertagit från några i Tyskland; de hade elat henne när hon skulle spåra. Huvudet upp -> elstöt. När min kompis första gången plockade fram spårsele och lina började hunden darra och kissade ner sig.
Saken är den att elhalsband kan slå så jävla fel rent ut sagt - men det skulle förstås inte visas i ett visst program på TV.
Fel timing på fel hund och du har förstört den för livet eller så krävs det mycket, mycket jobb för att få hunden att funka normalt igen.
Det kräver alltså en oerhörd kunskap och hundkänsla - och har du den kunskapen kan du sannolikt få hunden att kunna vara lös under kontrollerade former. Men det kräver förstås mer jobb...
 
Sv: Elhalsband

För mig är el TOTALT mot alla mina principer och jag har väldigt lite förståelse för människor som är beredda att använda el mot en familjemedlem. Ha hunden kopplad och åk till säkra platser som är inhägnade för att kunna träna hunden lös då och då, det är bra mycket mer skonsamt än att använda elchocker för att bryta hundens jaktbeteende.

En bra grundläggande träning och fortsatt mycket träning i kontrollbitarna bör kunna ge den lydnad du söker på din hund. Få hundar är omöjliga fall, det handlar nog mer om hur många timmar vi orkar med att lägga ner på träning. El är en genväg, en dålig sådan i mina ögon. Jag tycker att det är sorgligt att ens överväga det. Jag blir mörkrädd av att läsa inlägg här om att det i alla fall är bättre med el än att slänga hunden i en säck med rådjursdelar och banka skiten ur den - vad i h-v-te är det för jämförelse:mad: Vi har väl kommit längre än så får man hoppas.
 
Sv: Elhalsband

Men det är okej att ge hästar stötar av elstängsel?
Det finns hästar som blir livrädda av det med och får panik om dom hör en elknäpp. Hästar trasslar in sig i eltråd och får en oerhört traumatisk upplevelse.
Det är ganska lustigt hur folk tycker det är fullkomligt normalt att utsätta sin häst för el men när det kommer till hund så är det djurplågeri iprincip?
Jag förespråkar inte el användande på hund men tycker som sagt det är lustigt att folk gör sådan skillnad på djurslag.
Jag vet att det blev ramaskri när Caesar använde el på en hund som var helt galen på ormar. Vad är bäst, en hund som får en elstöt eller en hund som blir biten av en giftig orm?
Det är ju samma med häst, elen har man för att hålla hästen i säkert förvar.
 
Sv: Elhalsband

Jag är inte heller med i det resonemanget. Jag har aldrig använt elhalsband på mina hundar, men däremot har de allihopa sprungit in i elstängsel och nästan alla har verkligen kommit över det. En av dem vill inte gå i närheten av hästhagen, men det är också den enda hunden som elats (innan jag fick henne) så det kan ju ha samband.
 
Sv: Elhalsband

Delvis kl*

Den hunden som jag då har som springer efter vilt är en liten blandras mellan lhasa apso och yorkshire terrier. Med långlina rör han sig knappt då den är i vägen och "tung" enligt honom. Jag tycker även den är ivägen så jag och andra hunden kliver på den titt som tätt vilket ger obehagliga ryck, och han kan ändå inte springa runt som han vill. Att jaga med honom är verkligen uteslutet, ingen jakthund och han skulle bara springa efter som en dåre. Han sticker inte på rådjur och älg utan det är räv och hare han sprungit efter. Han blir okontaktbar och hade han vägt mycket så hade han varit riktigt svår att hantera vid dessa tillfällen. Han är van vid smådjur. Har både kanin och marsvin hemma och dom springer han inte efter, men det är en helt annan femma om han ser det ute...

Han cyklas med, går långpromenader, tränar lydnad, spår (både vilt och person) och saksök. Vad skulle ni gjort?

Att ha ett halsband med vibration eller som sprutar ut en äcklig doft tror jag inte funkar då jag kan slänga saker på/efter honom och han är helt inne i jakten, bryr sig inte ett skit i det läget.

Sist han stack (nu har han bara stuckit ett par gånger, men ändå) så var det efter en räv och han var borta i 30(!) minuter, vilket är det längsta någonsin. Innan har han bara varit borta i ett par minuter.

Jag blir lite nyfiken på vad det är som gör folk så upprörda över el? Nu menar jag inte att man ska ela hunden så den blir helt förstörd, utan så den bryter jakten och då kallar man in och har den bästa belöningen.

Jag har tex el i hagarna till hästarna, och där får hästarna lära sig att tråd=stöt. Likadant får hundarna lära sig att trådarna har el i sig om de går emot dom. Och det har dom gjort, stora mer än en gång. Och nej han har inte blivit förstörd över det. Han har krypit och hoppat mer noggrant under och över tråden bara. Och där är det långt mycket högra ström än vad jag tänkte vrida på i halsbandet... Och även jag har fått stötar, så starkt är ju inte det heller.
 
Sv: Elhalsband

Alltså, den där hunden kan ju omöjligt vara särskilt snabb. Jag hade sprungit efter och läst lusen av hunden, det är den strategin jag har kört på mina och om jag lyckas komma ifatt mina långbeningar kommer du i fatt din hund.
 
Sv: Elhalsband

Vad är det som gör elen så hemsk? Om man har den på så hög nivå att hunden precis bryter och inte blir helt livrädd så varför inte? Är du emot hästhagar med el i också? Varför?

Jag blir uppriktigt lite nyfiken!:)
 
Sv: Elhalsband

Haha komma ikapp? Han kommer upp i 30 km/h på raksträcka :D så snabb är inte jag haha. Jag kan filma när han springer i full kareta ngn gång!;)

Att läsa lusen av honom hjälper inte heller i det läget, de gånger jag haft honom kopplad och mött vilt så har jag både ruskat och nypit tag i honom ordentligt. Och han kan pipa till men sekunden efter jag släppt så är han lika taggad på djuret igen...
 
Sv: Elhalsband

Fast jag har inte pratat om att ela en hund som tar upp huvudet under spår:crazy: utan om att ge en hund som springer okontrollerat efter vilt om han skulle få chansen. Där risken att han springer ut på vägen och orsaker en olycka som dödar både han och kanske den som sitter i bilen. Alternativet är att ha honom kopplad, men jag märker skillnad på honom. När han kommer lös så springer han runt som en liten galning en stund innan han kan sansa sig... Det gjorde han inte när han gick lös dagligen.
 
Sv: Elhalsband

Jag är ingen vän av att ela hundarna. Men jag vet också att det finns hundar där man fått väldigt bra resultat av el vid rätt tillfälle.

Träna i all ära, men det finns hundar där jakten är mer värt än allt annat och där kan man behöva bryta bryskt. Men då tycker jag nog att det ska vara värt något och jag tycker faktiskt inte att många hundar som uppfostrats med el ska föras vidare i avel (nu pratar jag jakthundar) för de är uppenbarligen svårtränade.

Och det ska inte vara lagligt.


Ja precis. Jag tycker inte att en vanlig svensson ska få använda el, det kan som sagt missbrukas så in i helvete. Men att det skulle kunna finnas vissa utvalda instruktörer med bra vana som man kan ta hjälp av och som har ngn slags licens tror jag skulle kunna vara ngt.

Undrar om folk tycker el är så fel för att dom tror att det dras upp på högsta nivå det första man gör och skrämmer skiten ur hunden?
 
Sv: Elhalsband

Problemet med el är att du inte vet vad hunden håller på med när den elas.. Kanske är den på väg att svänga tillbaka och blir elad.. Det finns dessutom flera exempel på hundar som elats men ändå jagar. Jag har hundar som springer efter vilt om de kommer åt(på synretning och en på vittring), och jag skulle aldrig välja el som alternativ..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 863
Senast: Tranan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 283
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp