Elhandelsavtal

ufot

Trådstartare
Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut.

Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och om det är läge att byta bolag.

Jag bor i lägenhet. Föreningen betalar värmen vilket gör att min elräkning inte varit jättehög. Normalt runt 500 kr. I vintras när elpriset var som högst runt 1000 kr.

Min fråga är om priset skiljer sig mellan olika bolag?

Jag har kollat runt lite och det lägsta priset för rörligt är runt 150 kr/månaden och det högsta för bundet är runt 350 kr/månaden. Då står det att elnätsavgift inte ingår.

Vad är elnätsavgift? Går det att få fram mer exakta siffror på elpris inklusive elnätsavgift?

Självklart vill jag (som alla) betala så lite som möjligt. Samtidigt har jag råd och det kostar mig mer att behöva lägga ner tid och kolla upp allt, än att betala några 100-lappat extra i månaden.
 
Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut.

Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och om det är läge att byta bolag.

Jag bor i lägenhet. Föreningen betalar värmen vilket gör att min elräkning inte varit jättehög. Normalt runt 500 kr. I vintras när elpriset var som högst runt 1000 kr.

Min fråga är om priset skiljer sig mellan olika bolag?

Jag har kollat runt lite och det lägsta priset för rörligt är runt 150 kr/månaden och det högsta för bundet är runt 350 kr/månaden. Då står det att elnätsavgift inte ingår.

Vad är elnätsavgift? Går det att få fram mer exakta siffror på elpris inklusive elnätsavgift?

Självklart vill jag (som alla) betala så lite som möjligt. Samtidigt har jag råd och det kostar mig mer att behöva lägga ner tid och kolla upp allt, än att betala några 100-lappat extra i månaden.
Elnätsavgift, elskatt och elöverföringasavgift och ev nåt mer betalar du till nätägaren.
Elen du använder + moms betalar du till elhandelsbolaget.
Har du inga gamla fakturor du kan kolla på, från nätägaren och nuvarande elhandelsbolag?
Eller logga in på deras hemsidor och kolla där.

Även om det lägsta priset för rörligt är 150 kr/mån så är det ju just rörligt och kan bli mycket högre i slutändan..
 
Vi betalar Eon ca 500 elr om det är 550 kronor i månaden för att det äger nätet i vårt område. Där ingår alla avgifter som skatt osv. Sen betalar vi typ 350 kronor i månaden i rena elkostnader men till ett annat bolag som vi valde i för som det hade bättre avtal en Eon när vårt löpte ut.
 
Jag fattar inte riktigt hur du har kollat.
Månadspris? Du betalar per kW/h så månadspriset beror på hur mycket du gör av med och det brukar kunna skilja lite beroende på årstid.

Elnätet är den fasta avgift du betalar för elnätet.
 
En del bolag har fast månadsavgift som du måste betala oavsett hur mycket du förbrukar. Viktigt att kolla innan man binder. :)

Det har jag aldrig varit med om 😅
Jag betalar 30:- extra per månad för att stötta lokala elproducenter, det är dock frivilligt.
 
Hänger på den här tråden. Jag försöker också hitta ett bra avtal men är lost in the jungle. Trots att jag varit inne på elkollen så fattar jag inte vad som är bäst och vad jag ska välja. Eftersom jag bor i lägenhet är det bara hushållselen jag betalar för.
 
Hoppsan detta verkar ju långt mer komplicerat än jag trodde…

Jag har aldrig tidigare kollat upp olika elavtal. Jag har liksom bara tagit ”första bästa”, antagligen det bolag som föreningen haft avtal med.
 
Hänger på den här tråden. Jag försöker också hitta ett bra avtal men är lost in the jungle. Trots att jag varit inne på elkollen så fattar jag inte vad som är bäst och vad jag ska välja. Eftersom jag bor i lägenhet är det bara hushållselen jag betalar för.
Skönt att höra att någon annan är i samma situation.

I normala fall jämför och kontrollerar jag allt för att få det så billigt som möjligt. Av någon anledning har jag aldrig kollat på olika elavtal.
 
Kolla på dina fakturor så blir det mer tydligt hur det fungerar 😊
Jag brukar jämföra på Elskling.
Jättebra idé.
Måste bara hitta dem…
Jag betalar via autogiro och får fakturan elektroniskt. Måste erkänna att jag aldrig tittat på fakturan.

Det låter ju som att jag är totalt oansvarig … i normala fall har jag stenkoll på allt … utom elen uppenbarligen…
 
Jättebra idé.
Måste bara hitta dem…
Jag betalar via autogiro och får fakturan elektroniskt. Måste erkänna att jag aldrig tittat på fakturan.

Det låter ju som att jag är totalt oansvarig … i normala fall har jag stenkoll på allt … utom elen uppenbarligen…

Det brukar gå och se hos ditt bolag.
Jag använder Kivra för detta, mycket smidigt och tydligt 😊
 
Jättebra idé.
Måste bara hitta dem…
Jag betalar via autogiro och får fakturan elektroniskt. Måste erkänna att jag aldrig tittat på fakturan.

Det låter ju som att jag är totalt oansvarig … i normala fall har jag stenkoll på allt … utom elen uppenbarligen…
Tycker inte att du låter oansvarig. Elfakturorna är krångliga att läsa och om man bara betalar för hushållsel i en lägenhet kan jag förstå att man inte är jättemotiverad att kolla upp det närmare.
 
Får jag fråga hur stort du bor? 1000 kr per månad i lägenhet för bara din hushållsel utan uppvärmning låter högt. Jag bor i en 2a på 60 kvm i Stockholm så elområde 3, har inte bundet och min elkostnad brukar ligga på 100-200 kr i månaden (senaste två månaderna dock 50 kr pga av lågt pris). Har rörligt. Högsta var i januari tror jag och då var den typ 210 kr. Detta är alltså bara för hushållsel (ej uppvärmning som går via föreningen).

Detta innefattar dock inte elnätsavgiften. Den brukar ligga runt 400 kr för 2 månader.

Men jag har tidigare tittat på olika jämförelsesidor. Då jag bor i bostadsrätt och endast har elavtal för min hushållsel (ej uppvärmning) så tycker jag att rörligt är bättre för mig. Även i vintras var min elkostnad låg. Men vill man veta vad man kommer betala per kW/h så bör man ju välja fast. Ett annat alternativ är att välja avtal med fastpriseffekt under viss period (tex vintermånaderna) och rörligt under sommarmånaderna. Bolaget jag har erbjuder det. Såklart dyrare än rörligt.

Du bör kunna hitta dina fakturor om du loggar in på ditt elbolag. Jag har autogiro och får fakturan per mail men kan även hitta samtliga om jag loggar in på bolagets sida.
 
Jättebra idé.
Måste bara hitta dem…
Jag betalar via autogiro och får fakturan elektroniskt. Måste erkänna att jag aldrig tittat på fakturan.

Det låter ju som att jag är totalt oansvarig … i normala fall har jag stenkoll på allt … utom elen uppenbarligen…
Inte alls oansvarigt. Att kolla upp elkostnad/elavtal är verkligen tråkigt och historiskt har vi ju haft låga elpriser i Sverige, vilket nog har medfört att många inte har tittat på elavtal så noga.
 
En
Får jag fråga hur stort du bor? 1000 kr per månad i lägenhet för bara din hushållsel utan uppvärmning låter högt. Jag bor i en 2a på 60 kvm i Stockholm så elområde 3, har inte bundet och min elkostnad brukar ligga på 100-200 kr i månaden (senaste två månaderna dock 50 kr pga av lågt pris). Har rörligt. Högsta var i januari tror jag och då var den typ 210 kr. Detta är alltså bara för hushållsel (ej uppvärmning som går via föreningen).

Detta innefattar dock inte elnätsavgiften. Den brukar ligga runt 400 kr för 2 månader.

Men jag har tidigare tittat på olika jämförelsesidor. Då jag bor i bostadsrätt och endast har elavtal för min hushållsel (ej uppvärmning) så tycker jag att rörligt är bättre för mig. Även i vintras var min elkostnad låg. Men vill man veta vad man kommer betala per kW/h så bör man ju välja fast. Ett annat alternativ är att välja avtal med fastpriseffekt under viss period (tex vintermånaderna) och rörligt under sommarmånaderna. Bolaget jag har erbjuder det. Såklart dyrare än rörligt.

Du bör kunna hitta dina fakturor om du loggar in på ditt elbolag. Jag har autogiro och får fakturan per mail men kan även hitta samtliga om jag loggar in på bolagets sida.
En ytterligare kommentar, jag väljer inte elbolag/elavtal där jag behöver betala en fast månadsavgift. Dom avtalen faller bort direkt. En hel del bolag har att man slipper den fasta avgiften första året som ny kund men sen finns det en hel del bolag som inte har någon sådan avgift alls.

Kan vara värt att ha koll på sina medlemskap också, jag får tex rabatt hos mitt elbolag genom att jag är medlem på HSB.
 
Får jag fråga hur stort du bor? 1000 kr per månad i lägenhet för bara din hushållsel utan uppvärmning låter högt. Jag bor i en 2a på 60 kvm i Stockholm så elområde 3, har inte bundet och min elkostnad brukar ligga på 100-200 kr i månaden (senaste två månaderna dock 50 kr pga av lågt pris). Har rörligt. Högsta var i januari tror jag och då var den typ 210 kr. Detta är alltså bara för hushållsel (ej uppvärmning som går via föreningen).

Detta innefattar dock inte elnätsavgiften. Den brukar ligga runt 400 kr för 2 månader.

Men jag har tidigare tittat på olika jämförelsesidor. Då jag bor i bostadsrätt och endast har elavtal för min hushållsel (ej uppvärmning) så tycker jag att rörligt är bättre för mig. Även i vintras var min elkostnad låg. Men vill man veta vad man kommer betala per kW/h så bör man ju välja fast. Ett annat alternativ är att välja avtal med fastpriseffekt under viss period (tex vintermånaderna) och rörligt under sommarmånaderna. Bolaget jag har erbjuder det. Såklart dyrare än rörligt.

Du bör kunna hitta dina fakturor om du loggar in på ditt elbolag. Jag har autogiro och får fakturan per mail men kan även hitta samtliga om jag loggar in på bolagets sida.
Alltså … jag har inte direkt sparat på el, om man nu säger så. Har tvättmaskin och torktumlare i lägenhet som går ett par gånger i veckan. Diskmaskinen går mer eller mindre varje dag. Jag har lampor tända osv… Det enda jag gjorde i vintras när elen var som dyrast var att jag stängde av golvvärmen i toaletten (som jag betalar) och satte på elementet (som föreningen betalar) istället.

Jag vet inte vad nätavgiften går på, eller hur mycket el jag förbrukar. Innan höjningen av elpriset betalade jag knappt 500 kr/månaden vilket jag inte reagerade på. När priset höjdes till det dubbla (rörligt elpris) började jag faktiskt tänka lite mer.
 
Alltså … jag har inte direkt sparat på el, om man nu säger så. Har tvättmaskin och torktumlare i lägenhet som går ett par gånger i veckan. Diskmaskinen går mer eller mindre varje dag. Jag har lampor tända osv… Det enda jag gjorde i vintras när elen var som dyrast var att jag stängde av golvvärmen i toaletten (som jag betalar) och satte på elementet (som föreningen betalar) istället.

Jag vet inte vad nätavgiften går på, eller hur mycket el jag förbrukar. Innan höjningen av elpriset betalade jag knappt 500 kr/månaden vilket jag inte reagerade på. När priset höjdes till det dubbla (rörligt elpris) började jag faktiskt tänka lite mer.
Har du koll på hur många kWh du använder per månad/år?
 
Nätavgifterna kommer man aldrig ifrån men de baseras på hur mycket el du förbrukar och påverkas inte av elpriset. Det jag tittar på när/om jag ska byta är om jag ska fast eller rörligt, kan jag flytta min förbrukning till låglast eller spelar det ingen större roll om jag bara använder hushållsel och inte har det till uppvärmning? Som tidigare nämnts så kan man som ny kund hos många elbolag få extra förmånliga avtal första året, men sedan gör man klokast i att byta avtal igen då det kan tillkomma avgifter eller avtalet inte är lika förmånligt längre efter första året. Kolla även upp om det finns fördelar med t ex medlemskap i olika föreningar som Coop och liknande.

Jag har rörligt elpris. Jag kan till viss del påverka min egen förbrukning och nu i helgen t ex har det varit flera timmar med negativt elpris, dvs i praktiken får jag betalt för att tända en lampa eller köra en tvättmaskin. I vintras när det var som dyrast kostade det å andra sidan väldigt mycket när det var höga priser, men eftersom jag älskar tända ljus och har möjligheter att elda samt gillar att ha kallt när jag ska sova kunde jag ändå minska min förbrukning och hade hjälp av en mild vinter. Jag har även draperier så mina djur kan passera mellan rummen men ändå hålla svalare i t ex sovrum och hall än i vardagsrummet.

Jag brukar kolla på Nordpools hemsida där spotpriserna för nästkommande dygn publiceras varje dag vid 13-tiden, men det kanske är lite överkurs. Jag bor i SE3. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 927
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Är 1.65 kr/kWh ett bra pris? Kan binda på det och tycker inte det känns så himla dyrt? Tänker att huset förbrukar typ 8000/år (förra...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 073
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 146
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp