Elitryttaren åtalas för tre fall av våldtäkt

Med tanke på hur länge han varit häktad å de restriktioner han haft under tiden verkar det ju mer och mer som att de har ett starkt case.
Jag tycker verkligen att det ska bli intressant att se hur förbundet reagerar. Både efter dom och efter eventuellt avtjänat straff.

Att någon frias betyder ju inte att något inte hänt. Det betyder ju bara att det inte gick att säkerställa brott.
 
Inom den engelska fotbollen är det ett liknande case just nu där spelaren blivit avstängd i väntan på utredning och eventuell rättegång. Det är så de flesta förbund verkar göra. Jag förstår faktiskt inte varför förbundet inte gör det. Det har ett ganska kraftigt (numera uteblivet) symbolvärde.
 
Kommentaren från förbundet:

– I dagsläget kan vi inte prata med tränaren eftersom han är häktad med restriktioner. Vi kan inte göra så mycket just nu, vi har diskuterat kring avstängning men det ger ändå ingen effekt i och med häktningen, säger ordförande Ulf Brömster och fortsätter:
– Vi arbetar vidare och förbereder noggrant hur vi ska agera utifrån olika scenarion. Sedan får vi se efter rättegången vilket utfall det blir.
 
Kommentaren från förbundet:

– I dagsläget kan vi inte prata med tränaren eftersom han är häktad med restriktioner. Vi kan inte göra så mycket just nu, vi har diskuterat kring avstängning men det ger ändå ingen effekt i och med häktningen, säger ordförande Ulf Brömster och fortsätter:
– Vi arbetar vidare och förbereder noggrant hur vi ska agera utifrån olika scenarion. Sedan får vi se efter rättegången vilket utfall det blir.
Ganska lamt kan man tycka. Speciellt när sådana här fall på intet sätt är någon ny företeelse. Lärde man sig ingenting av affären med biskopssonen 🤔 Som baserat på dokumentationen jag tog del av tidigare idag nästan känns som en mysfarbror jämfört med den här snubben 😱
 
Kommentaren från förbundet:

– I dagsläget kan vi inte prata med tränaren eftersom han är häktad med restriktioner. Vi kan inte göra så mycket just nu, vi har diskuterat kring avstängning men det ger ändå ingen effekt i och med häktningen, säger ordförande Ulf Brömster och fortsätter:
– Vi arbetar vidare och förbereder noggrant hur vi ska agera utifrån olika scenarion. Sedan får vi se efter rättegången vilket utfall det blir.
Även om det inte ger en effekt är det ett symbolvärde. Och det är det jag efterlyser.
 
Ganska lamt kan man tycka. Speciellt när sådana här fall på intet sätt är någon ny företeelse. Lärde man sig ingenting av affären med biskopssonen 🤔 Som baserat på dokumentationen jag tog del av tidigare idag nästan känns som en mysfarbror jämfört med den här snubben 😱
Förbundet är väl inte direkt kända för att ha någon ryggrad och det gäller både i den här typen av fall och hästvälfärd. Det är massor av fina ord men när det kommer till kritan så kryper man och gömmer sig
 
Ganska lamt kan man tycka. Speciellt när sådana här fall på intet sätt är någon ny företeelse. Lärde man sig ingenting av affären med biskopssonen 🤔 Som baserat på dokumentationen jag tog del av tidigare idag nästan känns som en mysfarbror jämfört med den här snubben 😱
Ja, det är under all kritik. Våldtäkt på BARN är bland dom grövsta brotten man kan begå.
 
Jag har läst Flashback-tråden om detta och man får ju lite intrycket av att detta bara är toppen på isberget inom svensk ridsport när det kommer till sexuella övergrepp på yngre tjejer/elever.

Säkert 10-15 högt uppsatta tränare/lärare/ryttare pekas ut i tråden (dock med halvmaskade namn, men det går att tyda om man känner till ridsporten).

Någon av de som nämns har jag hört rykten om innan, men vad säger ni som vet; är det så illa på ex Flyinge och Strömsholm?
 
Jag har läst Flashback-tråden om detta och man får ju lite intrycket av att detta bara är toppen på isberget inom svensk ridsport när det kommer till sexuella övergrepp på yngre tjejer/elever.

Säkert 10-15 högt uppsatta tränare/lärare/ryttare pekas ut i tråden (dock med halvmaskade namn, men det går att tyda om man känner till ridsporten).

Någon av de som nämns har jag hört rykten om innan, men vad säger ni som vet; är det så illa på ex Flyinge och Strömsholm?
Såg att det var en tjej som mailat med en av tidningsredaktionerna som säger att de hört rykten om en av personerna som hängs ut där men inte hittat någon som vill tala om det. Tacka f-n för det liksom när folk håller varandra om ryggen som de gör och media (läs fackpressen) så här långt inte direkt visat något back bone gällande de storys som kommit ut genom åren.

Strömsholm har tidigare inte brytt sig ett skvatt om att anställda haft ihop det med elever. Nu är de fall jag känner till överlag mellan vuxna myndiga människor men det säger ju ändå en hel del om den mentala inställningen. T.ex hade en tidigare lärare som var knuten till hippologprogrammet ihop det med minst två elever. Det har även skett på Flyinge fast där var det den vuxna eleven som fokuserade på och lyckades med att få omkull läraren..
 
Även om det inte ger en effekt är det ett symbolvärde. Och det är det jag efterlyser.

Ja, för mig är det verkligen en tydlig symbol för PK-panik och fullständigt panisk skräck att behöva göra något seriöst ställningstagande och låta handlingarna få konsekvenser.

Så. Djävla. Lamt. Skämmes, ta mig fan.

Här sitter hur många tjejer som helst ute i stugorna och har varit eller är utsatta och så sitter någon sammansvärjd gubbdjävel och försvarar sitt anhang genom att göra det vanliga: uttala sig svävande och sedan slutklämmen: ingenting.

Gubbklubb. Överallt.
 
Ja, för mig är det verkligen en tydlig symbol för PK-panik och fullständigt panisk skräck att behöva göra något seriöst ställningstagande och låta handlingarna få konsekvenser.

Så. Djävla. Lamt. Skämmes, ta mig fan.

Här sitter hur många tjejer som helst ute i stugorna och har varit eller är utsatta och så sitter någon sammansvärjd gubbdjävel och försvarar sitt anhang genom att göra det vanliga: uttala sig svävande och sedan slutklämmen: ingenting.

Gubbklubb. Överallt.

Jag kan inte låta bli att kommentera:
"– I dagsläget kan vi inte prata med tränaren eftersom han är häktad med restriktioner. Vi kan inte göra så mycket just nu, vi har diskuterat kring avstängning men det ger ändå ingen effekt i och med häktningen, säger ordförande Ulf Brömster och fortsätter:
– Vi arbetar vidare och förbereder noggrant hur vi ska agera utifrån olika scenarion. Sedan får vi se efter rättegången vilket utfall det blir."

Ja, för himmel hjälpe oss om vi - oavsett vem som begått gärningen - fördömde handlingen och förberedde oss genom att noga besluta vilka följderna ska bli (och påföljder som inte följs av "på livstid" kan jag inte annat än fnysa åt) så att tjejer runt om kan känna någon form av upprättelse att deras liv, sexualitet och version av vad som hänt är värt i alla fall något.
 
Jag kan inte låta bli att kommentera:
"– I dagsläget kan vi inte prata med tränaren eftersom han är häktad med restriktioner. Vi kan inte göra så mycket just nu, vi har diskuterat kring avstängning men det ger ändå ingen effekt i och med häktningen, säger ordförande Ulf Brömster och fortsätter:
– Vi arbetar vidare och förbereder noggrant hur vi ska agera utifrån olika scenarion. Sedan får vi se efter rättegången vilket utfall det blir."

Ja, för himmel hjälpe oss om vi - oavsett vem som begått gärningen - fördömde handlingen och förberedde oss genom att noga besluta vilka följderna ska bli (och påföljder som inte följs av "på livstid" kan jag inte annat än fnysa åt) så att tjejer runt om kan känna någon form av upprättelse att deras liv, sexualitet och version av vad som hänt är värt i alla fall något.
När hans tjej dessutom uttalar sig om att han har relationer med elever så är det väl inte så mycket och snacka om. Det var den tränarlicensen. I mina ögon i a f…
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det uppmärksammade fallet med elitryttaren som åtalades för flera våldtäkter har fått sitt slut inom rättsväsendet.
Svar
12
· Visningar
1 981
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten och friar den elitryttare som misstänkts för våldtäkt och våldtäkt mot barn från...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag kom domen från Svea hovrätt, i fallet med elitryttaren och tränaren som stod åtalad för tre våldtäkter förra sommaren. Han friades...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ärendet gällande elitryttaren som har åtalats för ett fall av våldtäkt och två fall av våldtäkt mot barn går vidare till...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp