Elitryttaren åtalas för tre fall av våldtäkt

Självklart ska ingen som inte kan hålla fingrarna i styr bland människor i den åldern (oavsett kön) vara tränare eller ens vistas i åldersgruppen. Jag kan tycka det är högst olämpligt att ha vårdnaden om sin barn, som ju har kompisar.

Ja, ridsporten har genom alla tider sett mellan fingrar med detta, och jag säger inte att tjejer i 15-årsåldern alltid är oskyldiga små lamm. MEN en fullvuxen människa ska inte ha så dåligt omdöme att denne drar nytta av situationer som uppstår.

Och förbundet SKA ta mig tusan agera korrekt. Dax att städa ur där också. Platsannonsen får låta det framgå att det krävs folk med ryggrad till tjänsten.
 
Ja, för mig är det verkligen en tydlig symbol för PK-panik och fullständigt panisk skräck att behöva göra något seriöst ställningstagande och låta handlingarna få konsekvenser.

Så. Djävla. Lamt. Skämmes, ta mig fan.

Här sitter hur många tjejer som helst ute i stugorna och har varit eller är utsatta och så sitter någon sammansvärjd gubbdjävel och försvarar sitt anhang genom att göra det vanliga: uttala sig svävande och sedan slutklämmen: ingenting.

Gubbklubb. Överallt.
Men vad menar du med PK-panik? Är det just politiskt korrekt att inte agera?
Fegt, lamt - sure, men pk-panik är väl ett larvigt uttryck som låter som hämtat av en Svärjevän.
 
Ja, för himmel hjälpe oss om vi - oavsett vem som begått gärningen - fördömde handlingen och förberedde oss genom att noga besluta vilka följderna ska bli (och påföljder som inte följs av "på livstid" kan jag inte annat än fnysa åt) så att tjejer runt om kan känna någon form av upprättelse att deras liv, sexualitet och version av vad som hänt är värt i alla fall något.
Men vad menar du att förbundet ska göra om han nu skulle bli helt friad?
Jag håller med om att han borde blivit avstängd under utredning/rättegång och att vidare åtgärder ska ske när dom fallit men om han nu skulle bli helt friad i tingsrätten, menar du då att förbundet ska agera domare och utdöma egna straff?

Jag tycker också att förbundet ska ha mandat att hålla hårdare regler än lagen så tillvida att olämpligt beteende som inte i lagens mening är straffbara ska kunna vara det inom SvRF men där måste de väl ändå avvakta utredning?
 
Men vad menar du att förbundet ska göra om han nu skulle bli helt friad?
Jag håller med om att han borde blivit avstängd under utredning/rättegång och att vidare åtgärder ska ske när dom fallit men om han nu skulle bli helt friad i tingsrätten, menar du då att förbundet ska agera domare och utdöma egna straff?

Jag tycker också att förbundet ska ha mandat att hålla hårdare regler än lagen så tillvida att olämpligt beteende som inte i lagens mening är straffbara ska kunna vara det inom SvRF men där måste de väl ändå avvakta utredning?

Hade förbundet haft några skills ö h t i den värld vi lever i år 2021 hade de piskat ihop sina trötta arslen och kommit överens om i alla fall ta tillfället i akt och redovisa sin inställning. Oaktat just DENNA incident (som sannolikt kommer att följas av en skitstorm av liknande nu när locket är av asken) kan det ju vara klädsamt att fördöma sexuella övergrepp inom sporten i stort och i alla fall våga prova uttala orden att vi nogsamt kommer utreda påföljderna för den som .... hur en nu vill uttrycka det.

Att bara sitt och säga att vi avvaktar till vi vet hur vinden blåser så kappan kommer rätt (med den glasklara förhoppningen att slippa göra något ö h t - slutet gott, allting gott) är ju helt absurt.

Det finns väl INGEN människa av kvinna född som vistats längre tid i större stall utan att bli medveten om de tongångar som strömmar mellan män och barn/unga kvinnor?
 
Men vad menar du att förbundet ska göra om han nu skulle bli helt friad?
Jag håller med om att han borde blivit avstängd under utredning/rättegång och att vidare åtgärder ska ske när dom fallit men om han nu skulle bli helt friad i tingsrätten, menar du då att förbundet ska agera domare och utdöma egna straff?

Jag tycker också att förbundet ska ha mandat att hålla hårdare regler än lagen så tillvida att olämpligt beteende som inte i lagens mening är straffbara ska kunna vara det inom SvRF men där måste de väl ändå avvakta utredning?
Det är ju så SafeSport i USA funkar. Dom utan rättegång. Ju fler fall som kommer upp till ytan som icke är USA-relaterade desto mer kluven blir jag över det förfarandet.

Å ena sidan lite svinn får man räkna med å andra sidan har folk tagit livet av sog för att någon startat ett rykte som sedan visat sig inte vara sant.
 
Det är ju så SafeSport i USA funkar. Dom utan rättegång. Ju fler fall som kommer upp till ytan som icke är USA-relaterade desto mer kluven blir jag över det förfarandet.

Å ena sidan lite svinn får man räkna med å andra sidan har folk tagit livet av sog för att någon startat ett rykte som sedan visat sig inte vara sant.

Jag tycker inte det ska finnas inofficiella domstolar som dömer på rykten. Absolut inte. Däremot ska det finnas handlingplaner får sådant som idag inte är lagligt men som pågått sedan Jesus gick i kortbyxor, med allas goda minne.

Det här är ju ett gyllne tillfälle för både skolor och förbund att dra gränsen OCH BERÄTTA VAR GRÄNSEN GÅR, oavsett vad just detta fall mynnar ut i.
 
Jag tycker inte det ska finnas inofficiella domstolar som dömer på rykten. Absolut inte. Däremot ska det finnas handlingplaner får sådant som idag inte är lagligt men som pågått sedan Jesus gick i kortbyxor, med allas goda minne.

Det här är ju ett gyllne tillfälle för både skolor och förbund att dra gränsen OCH BERÄTTA VAR GRÄNSEN GÅR, oavsett vad just detta fall mynnar ut i.
Jag kan på sätt och vis hålla med dig men det är ju det här som SvRF utnyttjar gång på gång och därmed driver den här kulturen inom förbundet. Man sitter på sin röv och väntar på dom och så andas man lättat ut om den blir friande eftersom då behöver inget göras och så fick gubbslemmen ytterligare acceptans för sitt beteende. Det är ju ett gigantiskt problem att det är så hopplöst svårt att bli dömd för sexuella övergrepp så att helt gå på domstolarnas utslag kommer i längden visa att det är ok så länge inget kan bevisas.
Om någon blir dömd så kan man ändå lättat andas ut eftersom den var ett enstaka undantag och man ser ju att de flesta blir friade och så lägger man skulden personligen på en individ istället för att se den ursnuskiga kulturen som är djupt rotad i sporten.
Nej SvRF har ett gigantiskt och extremt eftersatt städbehov och med den acceptans man visat och det ryggdunkande man använt sig av genom åren så är nog risken stor att några oskylda riskerar att offras på det altaret för att man ska ha tillstymmelsen av en chans att komma tillrätta med problemet.
 
Jag tycker inte det ska finnas inofficiella domstolar som dömer på rykten. Absolut inte. Däremot ska det finnas handlingplaner får sådant som idag inte är lagligt men som pågått sedan Jesus gick i kortbyxor, med allas goda minne.

Det här är ju ett gyllne tillfälle för både skolor och förbund att dra gränsen OCH BERÄTTA VAR GRÄNSEN GÅR, oavsett vad just detta fall mynnar ut i.
Ja handlingsplaner borde finnas och i dessa borde ligga i att man är avstängd i väntan på utredning/rättegång.

Jag har läst tråden på Flashback om det här fallet och man blir ju mörkrädd vad som kommit till ytan gällande flera profiler inom svensk ridsport. Vem tar tag i de ryktena liksom för att säkerställa om de är lögn, förbannad dikt eller rent av rena rama sanningen. En tjej hade ju mailat med en av facktidningarna som dessutom erkänner att "de känner till ryktena om just den ryttaren" men att ingen har klivit fram så de kan inte göra något. Undersökande journalistik anyone? Inrätta en tip line liksom!

Jag har själv grävt i en story om en lokal förmåga (bor inte i Sverige) i över ett halvår nu. Den skit jag fått fram om honom får tiden att stå still :yuck:
 
RF har ju en visselblåsarfunktion (som är krypterad) som de hänvisar till med frågor som inte går att skicka till specialförbunden och enskilda föreningar. I det här fallet, om jag skulle ha något att anmäla (vilket jag personligen inte har) så skulle jag hellre välja att anmäla dit med hänvisningen att SvRF inte visat att de tar i detta. Det skulle kanske gå att anmäla den här hanteringen också, jag är inte helt insatt i funktionen.
 
RF har ju en visselblåsarfunktion (som är krypterad) som de hänvisar till med frågor som inte går att skicka till specialförbunden och enskilda föreningar. I det här fallet, om jag skulle ha något att anmäla (vilket jag personligen inte har) så skulle jag hellre välja att anmäla dit med hänvisningen att SvRF inte visat att de tar i detta. Det skulle kanske gå att anmäla den här hanteringen också, jag är inte helt insatt i funktionen.
Man kan även anmäla till FEI utan att skriva under. Men det underlättar ju om de har kontaktuppgifter till ett eventuellt offer.
 
Det är ju inte så konstigt egentligen att han blir anmäld först nu. Vilken 13 åring vågar anmäla egentligen? Det är mycket skam och skuldbeläggande på våldtäktsoffer.
Tror inte det har så mycket med skam att göra. När man är 13 vet man ju typ ingenting och är plätt lätt att grooma till att tro att det som sker är ok. Skammen kommer förmodligen senare när man börjar förstå att det som skett inte var rätt :(

Kolla bara på Larry Nasser - läkaren hos US gymnastics - han kom ju undan med sina vidrigheter hur länge som helst för att han fick tjejerna att tro att det han gjorde med dem var normalt och ingick i deras utveckling som gymnaster.
 
Jag fick ju reda på att han som hade ridskolan hemma hade varit på många tjejer.
Tur jag var för ful för att vara intressant
 
Stämmer det som står på Flashback lär ridsporten skakas om ordentligt nu.

Hoppas också det städas på förbundet, skrämmande tycker jag när tjejer försöker anmäla gymnasie-lärare/tränare på Strömsholm och möts av såna här svar:

”Du har till Svenska Ridsportförbundets kansli skickat nedanstående mail.

För att ett ärende ska prövas av Svenska Ridsportförbundet gäller generellt främst följande;
anmälan ska vara skriftlig,
den ska vara undertecknad av anmälaren eller innehålla tillförlitlig information om anmälaren
den ska innehålla namnet på den anmälde (däri inkluderat att det ej får finnas tvekan om vem som anmälan avser),
den ska innehålla klart angivande av vilken förseelse som anses begången,
den ska innehålla tidsangivelse när den angivna förseelsen anses begången,
de närmare omständigheterna rörande det inträffade samt
den bevisning som åberopas.


Innehållet i ditt mail uppfyller inte ovanstående krav och kan därför inte prövas av Svenska Ridsportförbundet

Mvh ***** ********”

Man struntar helt i det bara för att inte viss formalia är uppfylld.

Det borde vara deras jävla skyldighet att ta tag i sånt här!
 
Stämmer det som står på Flashback lär ridsporten skakas om ordentligt nu.

Hoppas också det städas på förbundet, skrämmande tycker jag när tjejer försöker anmäla gymnasie-lärare/tränare på Strömsholm och möts av såna här svar:



Man struntar helt i det bara för att inte viss formalia är uppfylld.

Det borde vara deras jävla skyldighet att ta tag i sånt här!
Fast det där är väl helt i linje med hur de agerat hittills i alla sådana här fall, leta ursäkt, göm och glöm bort. SvRF är ju decennier efter andra förbund inom det här området och verkar fortfarande inte anse att det är ett problem, de är en stor skam för sporten.
 
Jag har arbetat utomlands inom hästsporten i 10 år och har nog haft riktig tur som aldrig råkat ut för någon sån snuskgubbe. Men sen har jag aldrig varit den typen som tackat ja till fester och after ride. Hos andra ryttare har det ju pågått saker men aldrig där jag arbetat som jag vet om iallafall.
 
Stämmer det som står på Flashback lär ridsporten skakas om ordentligt nu.

Hoppas också det städas på förbundet, skrämmande tycker jag när tjejer försöker anmäla gymnasie-lärare/tränare på Strömsholm och möts av såna här svar:



Man struntar helt i det bara för att inte viss formalia är uppfylld.

Det borde vara deras jävla skyldighet att ta tag i sånt här!
Jag rekommenderar ALLA som blivit utsatta för något av någon eller känner någon som blivit utsatt att gå via RFs visselblåsartjänst som nämnts på annan plats. I slutändan kommer de inte kunna fortsätta ignorera det om det kommer in rapport efter rapport.

https://report.whistleb.com/sv/riksidrottsforbundet

Om det gäller en internationell licensierad aktiv ryttare, tränare, steward etc. gå direkt till FEIs tjänst. Där kan man välja att vara anonym.

https://inside.fei.org/sites/defaul... Form_Final 4Dec2018 - clean -interactive.pdf

Man kan även tipsa Radio Leaks

https://upload.radioleaks.se/
 
Stämmer det som står på Flashback lär ridsporten skakas om ordentligt nu.

Hoppas också det städas på förbundet, skrämmande tycker jag när tjejer försöker anmäla gymnasie-lärare/tränare på Strömsholm och möts av såna här svar:



Man struntar helt i det bara för att inte viss formalia är uppfylld.

Det borde vara deras jävla skyldighet att ta tag i sånt här!

Man ser - lyckligtvis - att det går att hitta brister så en kan strunta i att rota i skiten, den luktar. Så tolkar jag det. Ursäkter för att slippa hugga de egna i ryggen, s a s.

Har förrövarna hållts om ryggen i generationer, känns det kanske konstigt att det helt plötsligt inte skulle vara i sin ordning att spänna på småtjejer på ena eller andra sättet. Det kan ju rent av vara så att det är andra som åker med i den städningen. Den som stått och hållt om ryggen t ex.

Jag tror också många huvuden kommer - och ska! - rulla.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det uppmärksammade fallet med elitryttaren som åtalades för flera våldtäkter har fått sitt slut inom rättsväsendet.
Svar
12
· Visningar
2 017
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten och friar den elitryttare som misstänkts för våldtäkt och våldtäkt mot barn från...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag kom domen från Svea hovrätt, i fallet med elitryttaren och tränaren som stod åtalad för tre våldtäkter förra sommaren. Han friades...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ärendet gällande elitryttaren som har åtalats för ett fall av våldtäkt och två fall av våldtäkt mot barn går vidare till...
Svar
0
· Visningar
715
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp