Elitryttaren åtalas för tre fall av våldtäkt

Man ser - lyckligtvis - att det går att hitta brister så en kan strunta i att rota i skiten, den luktar. Så tolkar jag det. Ursäkter för att slippa hugga de egna i ryggen, s a s.

Har förrövarna hållts om ryggen i generationer, känns det kanske konstigt att det helt plötsligt inte skulle vara i sin ordning att spänna på småtjejer på ena eller andra sättet. Det kan ju rent av vara så att det är andra som åker med i den städningen. Den som stått och hållt om ryggen t ex.

Jag tror också många huvuden kommer - och ska! - rulla.
Det är så mycket som inte går att skriva öppet, som är sant men som vi inte får skriva för det kan räknas som förtal fast det är många år sen det hände. Dessa personer darrar nu för att det ska bli offentligt. Och jag gissar att de är beredda att skrämmas och ta med sig andra i fallet om det blir ngt. Men det lär det ju inte bli. Det finns ju många historier tyvärr där männen välkomnats tillbaka så snart som institutionerna tycker att det lugnat sig...
 
Absolut är det så. Men bara för att det är så får vi inte sluta reagera och agera. Vi måste fortsätta, och fortsätta och fortsätta. Det är aldrig OK att bära sig åt så som beskrivs, vare sig det har hänt i detta fallet eller inte.

Det får aldrig bli normaliserat eller "det får en räkna med". Vi har växt upp med det, det gör det inte OK. Vi kan också kliva in i detta århundrade och luta oss mot #metoo, för att nämna ett exempel.

Ja, det är säkert rätt svettigt i vissa kalsonger just nu - hösten kan komma att betyda slutet på mycket. Och varje slut är början på något nytt. Låt oss se till att rätt saker börjar.
 
Jag tycker inte det ska finnas inofficiella domstolar som dömer på rykten. Absolut inte. Däremot ska det finnas handlingplaner får sådant som idag inte är lagligt men som pågått sedan Jesus gick i kortbyxor, med allas goda minne.

Det här är ju ett gyllne tillfälle för både skolor och förbund att dra gränsen OCH BERÄTTA VAR GRÄNSEN GÅR, oavsett vad just detta fall mynnar ut i.
Man kan också ha tydliga regler för att förebygga. T ex precis som det inte är tillåtet att lärare har sex med elever skulle det kunna vara uttryckligt förbjudet för en tränare/ridlärare inom förbundet att ha förhållanden med elever, oavsett ålder. Om tycke uppstår får tränar/elevförhållandet upphöra. Även om det inte förhindrar allt så kan det kanske få någon att tänka efter före och få omgivningen att reagera/vara mer uppmärksamma. (Skulle f ö gälla alla tränare oavsett sport). Om man definierar relationen tränare/elev som att tränaren får betalt så borde det fungera.
 
Kan vi komma överens om att inte lägga ut detaljer öppet från FUP:en här? Dels är det här inte Flashback och dels är det rätt hög sannolikhet att hans offer finns här på Buke. Vi kan väl respektera dem och inte fläka ut öppet vad de varit med om, för att inte göra dem till offer igen.

Plus att jag tycker det liknar mest sensationslystet gottande att lägga ut sådant helt ärligt. Det här är väl inte riktigt den sortens forum.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är så mycket som inte går att skriva öppet, som är sant men som vi inte får skriva för det kan räknas som förtal fast det är många år sen det hände. Dessa personer darrar nu för att det ska bli offentligt. Och jag gissar att de är beredda att skrämmas och ta med sig andra i fallet om det blir ngt. Men det lär det ju inte bli. Det finns ju många historier tyvärr där männen välkomnats tillbaka så snart som institutionerna tycker att det lugnat sig...

På flashback går det. Lycka till att få någon ansvarig att lämna ut några uppgifter om användarna på det forumet.
 
Kan vi komma överens om att inte lägga ut detaljer öppet från FUP:en här? Dels är det här inte Flashback och dels är det rätt hög sannolikhet att hans offer finns här på Buke. Vi kan väl respektera dem och inte fläka ut öppet vad de varit med om, för att inte göra dem till offer igen.

Plus att jag tycker det liknar mest sensationslystet gottande att lägga ut sådant helt ärligt. Det här är väl inte riktigt den sortens forum.
Var är sensationen? Den enda sensation jag kan se är att den här typen av övergrepp sker i hästsporten. Så för egen del tror jag folk har lättare att vakna upp och hajja till om de verkligen vet vad som är uppe på diskussion och vad som sker ute i gård och stallar.

Unga tjejer och killar får dessutom svart på vitt att denna typ av handlingar = övergrepp. Vilket i sin tur kanske ger dem mod att anmäla någon dipshit som så här långt gått under radarn.
 
Senast ändrad av en moderator:
Var är sensationen? Den enda sensation jag kan se är att den här typen av övergrepp sker i hästsporten. Så för egen del tror jag folk har lättare att vakna upp och hajja till om de verkligen vet vad som är uppe på diskussion och vad som sker ute i gård och stallar.

Unga tjejer och killar får dessutom svart på vitt att denna typ av handlingar = övergrepp. Vilket i sin tur kanske ger dem mod att anmäla någon dipshit som så här långt gått under radarn.
Ja, det är bra att andra får upp ögonen. Men inte på bekostnad av offren. De finns säkert här. Hur tror du det känns för dem? Håller helt med @athena_arabians
 
Var är sensationen? Den enda sensation jag kan se är att den här typen av övergrepp sker i hästsporten. Så för egen del tror jag folk har lättare att vakna upp och hajja till om de verkligen vet vad som är uppe på diskussion och vad som sker ute i gård och stallar.

Unga tjejer och killar får dessutom svart på vitt att denna typ av handlingar = övergrepp. Vilket i sin tur kanske ger dem mod att anmäla någon dipshit som så här långt gått under radarn.

Du missar TOTALT min poäng. Men om jag framställer det så här, skulle du vara ok med att liknande detaljer lades ut så här om det var du som var brottsoffret? Eller någon av dina närstående? Och ja, jag vet att FUP:en är offentlig... men det betyder inte att det är moraliskt försvarbart att lägga ut den så här.

Jag har blivit våldtagen. Aldrig i helvete att jag skulle vara ok med att detaljer från det lades ut så här. Jag var vuxen när det hände mig men här är det dessutom barn vi pratar om.

Det går faktiskt att få folk att få upp ögonen för sådant här utan att komma med detaljer om vad som skett. Men visst, är du ok med att traumatisera offren en gång till så kör på.
 
Vilken otroligt svart läsning förundersökningen är. Jag kan för lite juridik för att veta om bevisningen räcker till en fällande dom, men det som finns är ju ändå så att det vänder sig i magen på en. Det är en olycka att han rider så bra som han gör, så att han kunnat göra detta med hjälp av sin status som ryttare och hästmänniska.
 
Vilken otroligt svart läsning förundersökningen är. Jag kan för lite juridik för att veta om bevisningen räcker till en fällande dom, men det som finns är ju ändå så att det vänder sig i magen på en. Det är en olycka att han rider så bra som han gör, så att han kunnat göra detta med hjälp av sin status som ryttare och hästmänniska.
Ja jag orkade inte ta mig igenom hela. Så fruktansvärt! Hoppas verkligen han blir dömd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det uppmärksammade fallet med elitryttaren som åtalades för flera våldtäkter har fått sitt slut inom rättsväsendet.
Svar
12
· Visningar
1 982
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten och friar den elitryttare som misstänkts för våldtäkt och våldtäkt mot barn från...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag kom domen från Svea hovrätt, i fallet med elitryttaren och tränaren som stod åtalad för tre våldtäkter förra sommaren. Han friades...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ärendet gällande elitryttaren som har åtalats för ett fall av våldtäkt och två fall av våldtäkt mot barn går vidare till...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp