Elitsatsning vid åtta???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nebraska

Trådstartare
Pratade med en bekant till mig som tränar ett flicklag födda -96.Han sa att "Bästa tjejen i laget valt att byta klubb.Och jag förstår henne & föräldrarna.Hon har bättre chans att lyckas i en större klubb".
Jag tappade hakan :eek: .Trodde att vid åtta är var det mest lek,och alla fick vara med.Jag har inga egna barn och kände att jag inte nog substans till en diskution.Men helt plötsligt förstår jag mera hur bullemi,anorexia och de som skär sig själva har kunnat öka så explotionsartat.
 
Senast ändrad:
Sv: Elitsatsning vid åtta???

MIn grannpojke spelar fotboll, han är 9 alltså född -95. De var med i nån turnering med laget. De kom sist, inte ens ett mål gjorde de. Och de spelar för att ha roligt och är med i turneringar för att det är roligt. Men det är inte så särsklit roligt när ALLA andra lag slår en med hästlängder....vad gör man då ? Den här killen tycker det är JÄTTEKUL att spela fotboll - men just nu tycker han att hans lag suger för att de är så dåliga.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Att göta en rak koppling mellan ätstörningar och självskador och att byta klubb i idrotten är för enkelt.

Idrotten är komplicerad, det är en lek men att vinna finns med som en komponent, man skulle kunna säga att ingen vill spela tex. fotboll utan boll. I idrotten lär man sig att BÅDE vinna och förlora.

Men som tränare vet jag också att barnen är olika. Vissa älskar allt, vinna eller förlora spelar ingen roll, andra är egentligen ganska ointresserade, det är föräldrarna som tagit dit dom. Sen finns det barnen som tar det på blodigaste allvar. Det ger allt och gråter vid en förlust.

Är det inte bra att alla kan få sin läggning tillgodosedd? Att man kan hitta klubben som utvecklar de olika barnen?

Det finns ju en vinst i att "stjärnan" i laget byter klubb och kanske blir en medelmåtta, och får en insikt i ödmjukhet.

/Jane
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Det finns ju barn med stora talanger inom sporter eller annat, sång ,läsning, skrivninng, räkning osv. Jag tycker inte det är fel att låta de utvecklas där man tror att de gör det bäst. Ex, skulle jag inte låta mitt barn gå kvar i en skola där undervisningsnivån är för låg. Det är bra när det finns sportklubbar även för barn som inte satsar för fullt. Det är då upp till varje familj att välja rätt klubb.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

jag är tveeggad. Att elitsatsa på småbarn tycker jag är vansinne. Samtidigt är det ju jättetråkigt att spela i ett lag som alltid är sämst. Man kanske tom skulle begränsa antalet träningar för dessa små barn så att alla i den åldern tränar ungeför lika mycket.

Min grabb spelar hockey, deras lag är ganska bra, de tränar 1-2 ggr per vecka och har 1 match i veckan från Januari. De är ungeför MAX av vad han (och vi) mäktar med. I våras mötte de ett annat lag som de fick storstryk av (alla andra i den turneringen också) det visade sig att de barnen tränar 5 ggr/vecka och har tränat sen de var i 5 års åldern. jag tyckte synd om det laget - stackars barn - och då var de bara ÅTTA år. Jag undrar när de barnen leker och läser läxor ?

Det är inget fel i att elitsatsa, men det måste börja vid en rimlig ålder.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Att satsa är inte fel så länge det är barnets vilja och det sker på barnets villkor. Det kan ju i vissa fall göra större skada att INTE satsa och frågan är ju om man då ska hålla benhårt på principen att "för barn är det bara på lek". För vissa barn är det inte på lek. Vi är ju faktiskt födda med tävlingsinstinkt.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Fast det är skillnad på att satsa och att satsa. Visst finns tävlingsinstinkten där och det är okay att de spelar matcher och så, men att det tränas så hårt från så låg ålder tycker jag är ett problem. Jag förstår inte hur det skulle kunna vara bra för barnen att träna 5 gånger i veckan och vinna allt när man är 8 år - och samtidigt bli ödmjuk inför sin uppgift.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Jag vet inte heller vad jag tycker, men jag funderar på om man blir en bättre hockeyspelare/idrottare om man elitsatsar som 8-åring än om man väntar med elitsatningen några år. Pallar kroppen med att träna så mycket när man är så liten? Hur blir man i psyket om man aldrig får förlora? Att kunna ta en förlust gör att man mognar som människa, blir man en sämre idrottare om man ibland får förlora?

Ärligt talat tror jag inte det är möjligt att begränsa tränningstiden inte ens för 8-åringar, men det kanske inte är självklart att man ska spela i samma "division" dvs möta samma lag bara för att man är lika gamla.

Det hemska med elitsatsningar med småbarn är att man vet att de skulle aldrig skulle fungera om mamma och pappa inte ställde upp till 100% och man kan aldrig veta vem som vill elitsatsa mamma/pappa eller barnet. Är en 8-åring tillräckligt mogen att ta beslutet om den är beredd att lägga all sin fritid på träning eller om den ska prioritera ned träningen och hinna med andra fritidsintressen?

/Soapbubble
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Problemet är väl bara att dom flesta elitspelare idag inte var bäst när dom var 8 år. Det är helt omöjligt att avgöra vid den åldern hur bra ett barn kommer att bli som äldre, även om dom har talang. Att satsa stenhårt på en sport är oftast inte heller något framgångsrecept. En studie av svenska tennisspelare visade t.ex. att de som blev bäst var de som hade hållit på med flera sporter samtidigt en god bit upp i tonåren. Så att överhuvudtaget försöka göra någon slags elitsatsning med så unga barn tycker jag bara är korkat, dessutom är det ju ännu större risk att ungen tröttnar och aldrig vill se åt en fotbollsplan igen.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Till alla:

Kanske ville DOTTERN satsa? Hon kanske inte vill något hellre att spela fotboll (om vi säger att det var det hon höll på med). Det är det absolut bästa hon vet och hennes sätt att leka och umgås med kompisar är genom att spela fotboll.
Hon får mkt motion samtidigt, som hon har kul och gör det hon allra helst vill hålla på med, på fritiden, och som hon vill bli när hon blir stor. Proffesionell fotbollsspelare.

Varför dömma elitsatsningar (om man ens ska kalla det så?), tänk om det faktiskt är det som barnet allra helst vill. Ska man alltid se det som att föräldrarna vill att barnet ska bli bäst?
Ska de vara tvungna att säga till barnet "Nej, du måste gå kvar på den här klubben där (som det där fotbollslaget som förlorade varenda match) ni alltid förlorar vilket sänker ditt självförtroende. Bara jag inte blir dömmer mig för att de tror jag vill leva genom dig."


Varför direkt se det som att föräldrarna vill att barnet ska bli bra, varför inte se det som att barnet vill bli bra och föräldrarna ger det en chans?

Sen finns det såklart de som lever genom sina barn, ponnyföräldrar som köper dyra ponnyer och pressar ungarna upp mot SM. Men de är nog lika många om inte färre som de som ger barnet en chans.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

"Jag förstår inte hur det skulle kunna vara bra för barnen att träna 5 gånger i veckan ...." Det gör ju ponnytjejerna också. Min dotter (nyss fyllda 11) rider 4 ponnysar som rids 5 dagar i veckan vardera. Ca 1-1½ timme varje gång. Hon har hjälp 2 pass i veckan av en kompis som rider med i skogen på en av ponnysarna. Sen har hon ju en del stalljobb. Hon rider för instruktör minst 2, ibland 4 pass/vecka. I snitt rider hon 3½ timmar om dagen, 7 dagar i veckan. Men det är ändå inte någon elitsatsning. Det är en tjej som valt att lägga all ledig tid (nästan) på att göra det hon älskar mest av allt. Och när hon vill lägga så mycket tid och ork på hästarna så vill jag naturligtvis att hon ska ha tillgång till bra tränare och att hon har en bra klubb i ryggen.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Men tror du att det är bra för din dotter att göra detta/ha det så? Tror du att hon klarar skolan oxå?
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Det kryper längre och längre ner i åldrarna, fler träningar per vecka, längre säsonger.
Barn i den åldern ska inte elitsatsa de ska prova olika idrotter och ha roligt!
Tränar man fotboll två ggr/vecka hinner man ju inte mer och missar kanske något som man skulle gillat jättemycket.
Min pojke som är tolv har de senaste tre åren haft en ung kille som tränare de har startat inomhusträningen när slalombacken stängt och nöjt sig med en träff i veckan, andra lag i klubben startar inomhus INNAN slalombacken öppnar och har två pass i veckan.
Våra ungar avgudar sin tränare de håller ångan uppe hela sommaren och de har ROLIGT!
De gillar att vinna men tycker att det är lika skoj fast de förlorade. Alla får spela på alla platser i laget och de har kontinuerliga byten så att alla får spela lika mycket när det är match.
Vi föräldrar berömmer denne unge kille han är nu 19 år för att han håller glädjen högt i tak bland ungarna, vet ni vad han svarade en gång? Jo detta, jag hade *** som tränare när jag var i deras ålder och då bestämde jag mig för att aldrig göra som han om jag blev tränare för ett grabblag!
Denne *** är beryktad som den tränare som driver på och toppar sina ungdomslag som skriker och skäller när det spelas match, han är också den tränare som får ringa runt och jaga spelare till matcherna...
Nej, låt barn vara barn och leka sig fram, sen att det finns de som självmant tidigt fastnar för en aktivitet och fortsätter med den är väl klart. Men verksamheten ska inte vara det som binder ungarna till sig.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Hon har så gott som alla rätt på alla prov i skolan (de har ju inte fått betyg ännu) så skolan oroar jag mig inte det minsta för. Hon är en bokmal då hon inte rider.

Och ja, jag tror att hon mår bra av att ha det så. Annars hade hon naturligtvis inte fått hålla på.
 
nej usch!

förra året gick de borglömda barnen i vår konståkningsklubb förbi de åkare som lämnade vår klubb och blidade eget för att de ville elitsatsa.

förr så fick de bortsorterade och talanglösa de sämsta träningstiderna och sämre träning. när "talangerna" gick så började de talanglösas talanger visa sig.

jag hade två killar i fobollskola en gång, de var lika bra då när de var åtta. En spelade många år i sveriges bästa klubb och var bofast som 14:e man i landslaget, den andre spelade aldrig seniorfotboll.

Själv var jag på uttagningsläger i tidiga tonåren i ett av Sveriges största distrikt. Vi var kanske 30 och med viss reservation så tror jag att det var bara en av oss som nådde allsvenskan.

Man bör betänka att det varje år i TV-pucken spelar ungefär dubbelt så många nya spelare som överhuvud taget spelar i elitserien.

alltså, det finns extrem talang och i den del sporter måste man träna väldigt mycket väldigt tidigt för att nå världseliten. I de flesta sporter klarar man sig väldigt långt genom allsidig träning långt upp i åren. I många östländer är det vanligt att man i och för sig tränar hårt från unga år, men också att man byter sport väldigt sent. Ludmilla var rätt gammal när hon började hopa häck. Många av stavtjejerna kommer från gymnastiken.

Det är få, extremt få, som kommer att nå någon form av elit. Det är väldigt svårt att se vilka de är, liksom det är mycket svårt att se vilka som inte kommer att ha någon framgång alls.

Därför är det vi viktigt att alla har roligt. så länge som möjligt.

glt
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Många av de som spelar elitfotboll idag blommade inte ut som spelare förrän i 13-14 årsåldern! Men runt Sthlm så finns det vissa flicklag som "elitsatsar" redan när tjejerna är 10 år, dom värvar t.ex. spelare...

Precis som Snuffsan har jag en dotter som rider (och spelar fotboll). Dock händer det ibland att hon hoppar över ett rid eller fotbollspass. Det låter vi henne göra eftersom idrott inte ska kännas som tvång i den åldern. Hon är också duktig i skolan, men har inte lika mycket tid för kompisar som en del andra i samma ålder. Det finns ju barn som prioriterar att vara med kompisar i stället för att idrotta.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

mimmipigg skrev:
Barn i den åldern ska inte elitsatsa de ska prova olika idrotter och ha roligt!
Ska man tvinga barn att prova flera olika idrotter mot sin vilja, bara för att "barn ska prova olika idrotter"?

Inom barnidrott finns det ETT enda "ska": Det SKA ske på just den individens villkor och med den individens egen vilja.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Jag håller med!
Min dotter har dessutom hållit på med "elitsatsning" med truppgymnastik från ca 7 års ålder. (Hon har nu valt att sluta i våras för att satsa mer på ridningen.) Hon har älskat varje gympapass och även fortsatt gympa när hon kommer hem. Bara för att det är elitsatsning behöver det inte vara negativt för barnet.

Jämför tiden de här barnen lägger ner på sin idrott med tiden de flesta barn som inte gör motsvarande lägger ner på att sitta framför datorn. Då är man glad för att barnen har sina fritidsintressen tycker jag med den sociala samvaron, lagandan mm. som ofta ges även vid elitsatsning.

Sedan vad gäller läxor så är jag mycket skeptiskt till att barn i 7-12 års åldern ska begränsa sin lediga tid med övertidsarbete redan i den åldern. Barnens fritidsintressen ska gynnas i stället och barnen ska arbeta färdigt i skolan är min bestämda uppfattning.

Föräldrar och skolan sätt att pressa "elitsatsa" på barnen i skolan nämns mycket sällan i sådana här diskussioner även om den inverkan också borde jämföras med annan satsning på fritiden, tycker jag.
 
Sv: Elitsatsning vid åtta???

Sahar i efterhand onskar jag att nagon seriost satsat pa min ridning nar jag var 8 ar. Jag visade stor talang nar jag borjade rida vid 5 ars alder, men eftersom mina foraldrar inte ville ha det ansvaret en ponny innebar samt inte hade intresset sjalva, sa jag fick aldrig nagon egen.

Om jag far saga det sjalv sa ar jag en ganska bra ryttare, men tank hur duktig jag kunde varit om jag hade tranat seriost med duktiga ponnier som barn. Jag gick pa ridskola i MANGA ar, men det man lar sej dar ar mycket lite.

Jag tycker inte att det ar fel att satsa seriost, att satta upp rimliga mal och att forsoka na toppen. Vem har sagt att man inte kan ha kul under tiden??
Sjalv levde jag pa ridskolan som liten, ville bara ha mer av hastarna, rida mer, borsta mer, rengora mer sadlar och trans, mm, etc. Jag alskade hastar redan fran forsta stund, och hade nagon gett mej en chans att rida fler, tavla mer, trana mer, sa hade jag tagit den chansen pa en gang. Jag gjorde aven andra saker under min uppvaxt, spelad basket, softball, handboll, akte snowboard....men hastarna och ridningen var alltid speciell och nagonting som alltid var konstant.
Idag gor jag nagonting som jag alskar, jag arbetar med hastar pa heltid. . .men kanske jag varit med i eliten om nagon satsat pa mej?!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 857
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp