Elkunnig? Byte av elcentral!

Texaz

Trådstartare
Kastar ut en fråga som säkert inte är helt lätt att svara på....

Ska byta ut elcentralen i stugan jag hyr ut. Det är en sån där gammal med proppar och vill nu sätta in en med normsäkringar.
Tanken är att jag köper en och anlitar en elektriker för att koppla in.

Går det att gissa sig till hur stor jag bör ha? Bara 10 A eller måste det vara med 16A? Såvitt jag kan se är det enbart 10 idag.... Hur många säkringar kan jag behöva ha?

Vet att det är svårt att säga, men chansar! ;)
 
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Går det att gissa sig till hur stor jag bör ha? Bara 10 A eller måste det vara med 16A? Såvitt jag kan se är det enbart 10 idag.... Hur många säkringar kan jag behöva ha?

Vet att det är svårt att säga, men chansar! ;)
Om det nån gång fanns en hur-långt-är-ett-snöre-fråga så är det den. ;)
Säkringarnas antal är beroende på hur finmaskigt elinstallationen är sektionerad, dvs indelad per rum och/eller per förbrukare. Den biten är ofta rätt omständlig (läs: kostsam) att ändra på i efterhand. Säkringarnas storlek är beroende dels på sektioneringen, dels på förbrukarnas strömbehov, dels på kablarna i installationen och dels på huvudsäkringens/-arnas storlek.
Det enklaste du kan [låta] göra är att byta befintlig central till en normcentral med precis samma bestyckning som du har nu, möjligen kompletterad med en jordfelsbrytare. Det finns även kombinerade säkringar och jordfelsbrytare, så kallade personskyddsautomater som kan vara lämpliga för att skydda specifika säkringsgrupper. Beroende på hur stor centralen är och hur den är monterad - om längden på befintliga kablar vid centralen räcker för att ansluta till en ny central - kan det vara allt från en rätt enkel operation till en mer tidskrävande.
Strängt taget har du nog mer att förlora än att vinna på att köpa den nya centralen själv, om du låter elektrikern tillhandahålla den så har du dels större chans att det blir ett utförande som är smidigt att montera i just din stuga, dels en litet bättre position som konsument/kund i och med att du köper hela "paketet" med material och arbete.
 
Senast ändrad:
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Dessutom måste man ha koll på om det är 4- eller 5-ledarsystem in i kåken. Låt elektrikern själv välja så slipper du en massa strul. Köper du en central själv kanske du sparar 300:-, men då får elektrikern jobba en timme extra för att anpassa så att installationen är möjlig. Och då har du genast förlorat pengar på det istället.
1,5mm2 FK kan man idag säkra med 13A under gynnsamma förhållanden istället för 10A som var fallet förut.
 
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Tanken är att jag köper en och anlitar en elektriker för att koppla in.

Säger som de andra - tycker inte du ska köpa centralen.

Som fd sammanlevande med en elektriker så har jag lärt mig att el - det ska man hålla på med om man vet vad man gör.

Överskatta inte din förmåga att skaffa rätt grejor ;)
 
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Elektriker är dyra per timme.
Låt dem jobba efter eget huvud så blir det bäst och billigast.
Eller i alla fall minst dyrt.

Jag har just gjort det där i en stuga och lät dem göra som de tyckte.
 
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Ja nu tänkte jag iofs anlita en hobbyelektriker (och jo, han har behörighet!)

Får helt sonika kolla närmare och avvakta...

Tänker dock att den borde vara mindre än den jag har i mitt hus (120 kvm) då stugan enbart är på två rum (50 kvm). Antar att det inte gör något om det är för stort???
 
Senast ändrad:
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Bäst är om den är rätt för just där den skall sitta.
De som inte är så tränade i att byta elcentral behöver mera de rätta grejorna än en som håller igång.
De rutinerade är bättre på att improvisera.

Låt elektrikern själv bestämma.
 
Senast ändrad:
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Ja nu tänkte jag iofs anlita en hobbyelektriker (och jo, han har behörighet!)

Får helt sonika kolla närmare och avvakta...

Tänker dock att den borde vara mindre än den jag har i mitt hus (120 kvm) då stugan enbart är på två rum (50 kvm). Antar att det inte gör något om det är för stort???

Hobbyelektriker eller inte - vad hindrar att han köper den central han anser bäst? Istället för att du ska gissa?
 
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Jo det har jag tänkte! :laugh:

Om eldragningen i övrigt är gammal är det inte säkert att det funkar med jordfelsbrytare.
De är i allmänhet känsliga nog att lösa ut bara du kopplar ihop flera skarvsladdar....

Det betyder inte att elen är akut farlig - bara att den är gammal.
 
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Den är dragen för ca 25 år sen, är det gammalt eller inte?:confused:
 
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Ja nu tänkte jag iofs anlita en hobbyelektriker (och jo, han har behörighet!)

Får helt sonika kolla närmare och avvakta...

Tänker dock att den borde vara mindre än den jag har i mitt hus (120 kvm) då stugan enbart är på två rum (50 kvm). Antar att det inte gör något om det är för stort???

Om jag inte missuppfattat allt så ligger det till så här:
Om en elektriker tar på sig jobb utanför företaget så arbetar han helt utan behörighet.
Med andra ord han får göra lika lite som du själv får göra.
Men när han "jobbar" så finns det en som har "behörighet" som gäller för hela arbetsplatsen.( lång utbildning)
Att han gör lika bra jobb är en annan femma.

Men köp inget utan att ha pratat med honom först, bara för att du har 10 eller 16 A idag så betyder inte det att du kan ha det.
Så låt honom kolla och tycker han att det är okej att du köper sakerna själv så....
 
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Aha, så fattade inte jag det när vi talades vid....

OK, jag kanske får lov att koppla in elfirma iaf då
 
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Varför just en HAN?

Om en elektriker tar på sig jobb utanför företaget så arbetar han helt utan behörighet.
Med andra ord han får göra lika lite som du själv får göra.
Men när han "jobbar" så finns det en som har "behörighet" som gäller för hela arbetsplatsen.( lång utbildning)..

Du det finns en massa välutbildat folk som har en alldeles egen behörighet att arbeta med.
Så jag gissar att Texas elektriker har det, en egen behörighet alltså.
 
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Just så.
Det är faktiskt ganska så många som har en egen behörighet i fickan även om de sedan jobbar med något annat eller är pensionerade.
 
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Aha, ja just denna är pensionerad, men har jobbat med starkström i hela livet...

Ja jag har egentligen fler att välja på, pensionärer då:D

Och som jag fattat har denna både egen behörighet samt behörighet att låta ickebehörig utföra jobbet och sen inspektera/godkänna det, kan det stämma?

Är dock denna med behörighet som får utföra just det här jobbet´.... Känns liksom säkrare så...
 
Sv: Elkunnig? Byte av elcentral!

Det stämmer nog alldeles utmärkt.
Men låt "Pensionären" själv välja elcentral.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 538
Senast: svea
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 479
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp