Elnätsavgifter och överföringskostnader.

FadeAway

Trådstartare
Då jag försöker minska mina kostnader på huset så funderar jag på att sänka vår nuvarande säkring från 25A till 16A. Vi har fjärrvärme så vi förbrukar rätt lite el och tanken är att minska avsevärt mer sen. Dock ökar överföringsavgiften med typ 300% om jag gör detta.
Vad kommer det sig att det blir tre gånger så dyrt att överföra elen till mig om jag har en lägre säkring?
 
Då jag försöker minska mina kostnader på huset så funderar jag på att sänka vår nuvarande säkring från 25A till 16A. Vi har fjärrvärme så vi förbrukar rätt lite el och tanken är att minska avsevärt mer sen. Dock ökar överföringsavgiften med typ 300% om jag gör detta.
Vad kommer det sig att det blir tre gånger så dyrt att överföra elen till mig om jag har en lägre säkring?
Det är bara olika sätt att ta betalt för elnätet och ett alt.för att det inte skall bli orimligt hög kostnad för dem som förbrukar väldigt lite. Finns inte alternativet 16A med ordinarie avgift per kWh och dyrare fast avgift också?
 
Då jag försöker minska mina kostnader på huset så funderar jag på att sänka vår nuvarande säkring från 25A till 16A. Vi har fjärrvärme så vi förbrukar rätt lite el och tanken är att minska avsevärt mer sen. Dock ökar överföringsavgiften med typ 300% om jag gör detta.
Vad kommer det sig att det blir tre gånger så dyrt att överföra elen till mig om jag har en lägre säkring?

Det brukar ju vara tvärtom... men personligen hade jag hållit hårt i min 25A om jag hade haft en till bra pris. Det är bra att ha om man behöver använda tyngre maskiner i stil med en vedmaskin.

Behöver man inte det är det en annan femma men blir det dyrare hade jag givetvis inte säkrat ner. Ni gör ju inte av med mer el bara för att ni har högre säkring. Plus att jag tänker att det är en fördel om ni någon gång skaffar elbil.
 
Vi har eon så bra pris har vi inte. Vedmaskin eller elbil är inte aktuellt. Jag cyklar till jobbet och vi har fjärrvärme.
 
Vi har eon så bra pris har vi inte. Vedmaskin eller elbil är inte aktuellt. Jag cyklar till jobbet och vi har fjärrvärme.

Men var ens bry sig då? Om det blir dyrare med en lägre säkring är det väl bara att låta bli? Sedan kanske ni inte kommer att bo där för all framtid och ett hus som är uppsäkrat till 25A är för många ett köpargument som ökar värdet på bostaden. Bla pga elbilar.

Jag är dock väldigt förvånad över att det skulle bli dyrare, alla andra ställen jag hört om är det svindyrt att ha säkring över 20A. Som sagt, jag hade hållit hårt i min 25A i ert fall.
 
Men var ens bry sig då? Om det blir dyrare med en lägre säkring är det väl bara att låta bli? Sedan kanske ni inte kommer att bo där för all framtid och ett hus som är uppsäkrat till 25A är för många ett köpargument som ökar värdet på bostaden. Bla pga elbilar.

Jag är dock väldigt förvånad över att det skulle bli dyrare, alla andra ställen jag hört om är det svindyrt att ha säkring över 20A. Som sagt, jag hade hållit hårt i min 25A i ert fall.

Jag får billigare elnät men dyrare överföringsavgift. Det är svindyrt. Jag betalar mycket mer för nätet än för energin jag förbrukar. Kommunens nät kostar hälften av eons men jag kan ju inte välja.
 
Jag får billigare elnät men dyrare överföringsavgift. Det är svindyrt. Jag betalar mycket mer för nätet än för energin jag förbrukar. Kommunens nät kostar hälften av eons men jag kan ju inte välja.

Vi har precis samma. Också eon. Det är nätet som kostar, inte elen..
 
Då jag försöker minska mina kostnader på huset så funderar jag på att sänka vår nuvarande säkring från 25A till 16A. Vi har fjärrvärme så vi förbrukar rätt lite el och tanken är att minska avsevärt mer sen. Dock ökar överföringsavgiften med typ 300% om jag gör detta.
Vad kommer det sig att det blir tre gånger så dyrt att överföra elen till mig om jag har en lägre säkring?
På EONs hemsida kan du räkna ut ditt elnätspris (fast avgift + överföring) och testa med olika amperetal. Har du gjort det? Jag skulle spara 2400 kr/år på att säkra ner från 25 till 16 Ampere.
 
På EONs hemsida kan du räkna ut ditt elnätspris (fast avgift + överföring) och testa med olika amperetal. Har du gjort det? Jag skulle spara 2400 kr/år på att säkra ner från 25 till 16 Ampere.

Jag har gjort det. Överföringsavgiften ökar då från 21 öre till 60 öre. Enligt beräkningar så kommer jag ändå spara på att sänka. Jag håller på att kolla upp hur förbrukningen ser ut över tid om vi klarar oss med 16A :)
 
Jag har gjort det. Överföringsavgiften ökar då från 21 öre till 60 öre. Enligt beräkningar så kommer jag ändå spara på att sänka. Jag håller på att kolla upp hur förbrukningen ser ut över tid om vi klarar oss med 16A :)
Jo men överföringsavgiften är ju bara en del i priset. Du får en mycket lägre fast kostnad och totalt sett kommer du få en lägre elnätsavgift om du säkrar ner.

Kan tipsa om att beställa timavläsning om du inte redan har det för att få bättre koll på effektbehovet. Jag använder appen Greenely men jag tror att det även går att få timvärden i EONs egen app.
 
Jo men överföringsavgiften är ju bara en del i priset. Du får en mycket lägre fast kostnad och totalt sett kommer du få en lägre elnätsavgift om du säkrar ner.

Kan tipsa om att beställa timavläsning om du inte redan har det för att få bättre koll på effektbehovet. Jag använder appen Greenely men jag tror att det även går att få timvärden i EONs egen app.

Väntar på att eon ska handhava greenly med buffrar. Eons app funkar inte här :(
 
Jag har gjort det. Överföringsavgiften ökar då från 21 öre till 60 öre. Enligt beräkningar så kommer jag ändå spara på att sänka. Jag håller på att kolla upp hur förbrukningen ser ut över tid om vi klarar oss med 16A :)
Som jag skrev så finns det två alternativ för 16A, antingen lägre abonnemangsavgift och högre överföringsavgift eller en högre fast avgift men då samma överföringsavgift som 25A.
 
Hos eon verkar den över vara för de som förbrukar + 8000kWh. Det gör inte vi.
Du kan nog välja vilket av dem du vill, men vid 8000 kWh per år är blir det samma avgift totalt för båda abonnemangen - alltså förbrukar man under 8000 kWh väljer man det med högre överföringsavgift och förbrukar man över det med lägre. Möjligen görs det valet automatiskt av EON så att man själv slipper ha koll på om man går över eller under 8000 kWH.
 
@FadeAway jag tog fram vår prislista från EON och kan konstatera att du har både en väldigt låg elförbrukning och en avsevärt lägre överföringsavgift än vad vi i Stockholmsområdet har. Hur mycket kostar fjärrvärmen i drift?
 
@FadeAway jag tog fram vår prislista från EON och kan konstatera att du har både en väldigt låg elförbrukning och en avsevärt lägre överföringsavgift än vad vi i Stockholmsområdet har. Hur mycket kostar fjärrvärmen i drift?

Vår elförbrukning ligger väl inte direkt superlågt för för fjärrvärmehus. Vet inte vad du räknat på att jag har för siffror för när jag testade random Stockholmsförort med nuvarande 16A och 25A så skulle jag få 1500-2000kr lägre kostnad om vårt hus legat där.
Fjärrvärmen ligger på 27-28000kwh per år.
 
Vår elförbrukning ligger väl inte direkt superlågt för för fjärrvärmehus. Vet inte vad du räknat på att jag har för siffror för när jag testade random Stockholmsförort med nuvarande 16A och 25A så skulle jag få 1500-2000kr lägre kostnad om vårt hus legat där.
Fjärrvärmen ligger på 27-28000kwh per år.
Överföringsavgiften här är 59 öre/kWh om man förbrukar mer än 8000 kWh/år, och 81 öre om man har lägre förbrukning. Jag tyckte därför att ditt angivna pris inte var så farligt. Din fasta avgift vet jag förstås inget om. EON äger elnät lite längre ut från stan; Danderyd, Djursholm, Järfälla, Upplands-Bro och Åkersberga, så har du testat random förort har du nog inte testat en EON-ansluten adress tänker jag?
Jag är nyfiken på vad fjärrvärme kostar då ”alla” villor här är eluppvärmda, ofta med förbrukning kring 15-20 000 kWh och rejält saftiga elräkningar som följd.
 
Jag håller på att kolla upp hur förbrukningen ser ut över tid om vi klarar oss med 16A :)
Se upp där bara så du inte lurar dig själv. Förbrukningen över tid säger som regel inget, eller åtminstone väldigt litet, om hur stor mätarsäkring (abonnemang) du behöver. Det är toppförbrukningen (på minut- eller sekundnivå) som styr, och den finns inte dokumenterad någonstans som jag känner till.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 817
Senast: Derivata
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 228
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp