Elnätsavgifter och överföringskostnader.

Överföringsavgiften här är 59 öre/kWh om man förbrukar mer än 8000 kWh/år, och 81 öre om man har lägre förbrukning. Jag tyckte därför att ditt angivna pris inte var så farligt. Din fasta avgift vet jag förstås inget om. EON äger elnät lite längre ut från stan; Danderyd, Djursholm, Järfälla, Upplands-Bro och Åkersberga, så har du testat random förort har du nog inte testat en EON-ansluten adress tänker jag?
Jag är nyfiken på vad fjärrvärme kostar då ”alla” villor här är eluppvärmda, ofta med förbrukning kring 15-20 000 kWh och rejält saftiga elräkningar som följd.

Jag testade sollen
@FadeAway jag tog fram vår prislista från EON och kan konstatera att du har både en väldigt låg elförbrukning och en avsevärt lägre överföringsavgift än vad vi i Stockholmsområdet har. Hur mycket kostar fjärrvärmen i drift?

Jag har testat på eons lista och de visar ju siffror på allt. Testade på Sollentuna.
 
Är inte det väldigt mycket! :crazy:
Eller drar fjärrvärme generellt mycket mer än andra källor?
Nu vet jag ju inte hur stort ni bor, det kanske är flera hus på fastigheten, men det känns som att det blir väldigt många kwh/kvadratmeter?

Jag hade känt mig lite lurad om det låg på så många kwh i bara värme.

Det är en fastighet 121m2 och källare.
Det är nog i överkant. Sextiotals hus med stora fönster.
 
Det är en fastighet 121m2 och källare.
Det är nog i överkant. Sextiotals hus med stora fönster.

Det låter väldigt mycket! Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att 15 000-20 000 kwh låter mer rimligt för värme och varmvatten. Beroende på var man bor och så. 28 000 kWh låter vansinnigt mycket, bor ni väldigt långt norrut? Vi gör av med mindre än hälften på 90 kvm plus källare, 50-talshus med dåliga fönster.
 
Litet OT kanske;
det är lätt att råka jämföra äpplen och päron när man pratar uppvärmningskostnader.
Med fjärrvärme, eller för den delen vattenburen direktel, är förbrukade kWh den energimängd som faktiskt behövs för att värma huset. Med någon variant av värmepump kan man räkna med åtminstone en halvering av bruttoförbrukningen, ofta mer - men nettoförbrukningen kvarstår förstås, det åtgår ju fortfarande lika mycket energi i slutänden för att värma huset. Alltså kan uppvärmningen genom 20 000 kWh fjärrvärme motsvara uppvärmningen genom 10 000 kWh inmatat i en bergvärmepump.

Exempel: Mitt nuvarande hus på 160+50 m2 värmer jag upp med en värmepump som drar ca 10 000 kWh/år. Värmepumpen i sin tur genererar 25 000 kWh värme som faktiskt åtgår för att värma huset. Hade jag istället värmt huset med vattenburen el, eller med fjärrvärme, så hade jag fått betala för 25 000 kWh.

Med det sagt tycker jag också att 28 000 kWh (fjärrvärme) låter i överkant för 121 m2 + källare.
 
Det låter väldigt mycket! Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att 15 000-20 000 kwh låter mer rimligt för värme och varmvatten. Beroende på var man bor och så. 28 000 kWh låter vansinnigt mycket, bor ni väldigt långt norrut? Vi gör av med mindre än hälften på 90 kvm plus källare, 50-talshus med dåliga fönster.

Det är är en mer rimlig förbrukning tyvärr så stämmer det inte överens med vad vi förbrukar under året.
Jag bor i södra småland.
 
Litet OT kanske;
det är lätt att råka jämföra äpplen och päron när man pratar uppvärmningskostnader.
Med fjärrvärme, eller för den delen vattenburen direktel, är förbrukade kWh den energimängd som faktiskt behövs för att värma huset. Med någon variant av värmepump kan man räkna med åtminstone en halvering av bruttoförbrukningen, ofta mer - men nettoförbrukningen kvarstår förstås, det åtgår ju fortfarande lika mycket energi i slutänden för att värma huset. Alltså kan uppvärmningen genom 20 000 kWh fjärrvärme motsvara uppvärmningen genom 10 000 kWh inmatat i en bergvärmepump.

Exempel: Mitt nuvarande hus på 160+50 m2 värmer jag upp med en värmepump som drar ca 10 000 kWh/år. Värmepumpen i sin tur genererar 25 000 kWh värme som faktiskt åtgår för att värma huset. Hade jag istället värmt huset med vattenburen el, eller med fjärrvärme, så hade jag fått betala för 25 000 kWh.

Med det sagt tycker jag också att 28 000 kWh (fjärrvärme) låter i överkant för 121 m2 + källare.
Eftersom ingen i tråden pratat om värmepumpar så var det lite OT ja ;) Kanske mer relevant då att påpeka att för den som har elvärme så kan det vara svårt att skilja ut vad som är uppvärmning, vad som är varmvatten och vad som är hushållsel (om man inte har en färsk energideklaration). För den som har fjärrvärme är det mycket tydligare hur mycket värmeenergi som förbrukas.
 
Eftersom ingen i tråden pratat om värmepumpar så var det lite OT ja ;) Kanske mer relevant då att påpeka att för den som har elvärme så kan det vara svårt att skilja ut vad som är uppvärmning, vad som är varmvatten och vad som är hushållsel (om man inte har en färsk energideklaration). För den som har fjärrvärme är det mycket tydligare hur mycket värmeenergi som förbrukas.
Eftersom det inte framgick i @Sedna s inlägg om det huset värms med fjärrvärme eller något annat, och @hoppsann funderade på om fjärrvärme drar mer än andra värmesätt, och att energijämförelser är lätt att råka göra utan att väga in uppvärmningssätt, så bedömde jag att det trots allt fanns en viss relevans i mitt inlägg.
 
Eftersom det inte framgick i @Sedna s inlägg om det huset värms med fjärrvärme eller något annat, och @hoppsann funderade på om fjärrvärme drar mer än andra värmesätt, och att energijämförelser är lätt att råka göra utan att väga in uppvärmningssätt, så bedömde jag att det trots allt fanns en viss relevans i mitt inlägg.

Vårt hus värms med fjärrvärme. Nämnde det tidigare i tråden men kunde såklart nämnt det i inlägget också, för mig är det dock så självklart att man inte jämför äpplen med päron. ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 732
Senast: Derivata
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 204
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp