Elpriserna - Del 2

bettysmatte

Trådstartare
Något jag måste säga att jag tycker är lite konstigt är medmänskligheten som verkar fattas hos elbolagen i detta. De antingen säger ingenting,, eller gör som det bolag som skickade ut brev till kunderna om att se till att spara undan 50 000 kr för vinterns elräkningar alternativt ta lån. Antagligen för att de inte tycker att de behöver, men tänk vad annorlunda man skulle tycka om sitt elbolag (jag i alla fall) om de på sin hemsida beklagade den extrema situationen och - till exempel - erbjöd någon typ av finansieringshjälp (avbetalningsplan, eller liknande). Nu är det som om de låtsas som ingenting och bara fortsätter att fakturera hej vilt oavsett vilka priser vi når upp till.... :down:
 
Något jag måste säga att jag tycker är lite konstigt är medmänskligheten som verkar fattas hos elbolagen i detta. De antingen säger ingenting,, eller gör som det bolag som skickade ut brev till kunderna om att se till att spara undan 50 000 kr för vinterns elräkningar alternativt ta lån. Antagligen för att de inte tycker att de behöver, men tänk vad annorlunda man skulle tycka om sitt elbolag (jag i alla fall) om de på sin hemsida beklagade den extrema situationen och - till exempel - erbjöd någon typ av finansieringshjälp (avbetalningsplan, eller liknande). Nu är det som om de låtsas som ingenting och bara fortsätter att fakturera hej vilt oavsett vilka priser vi når upp till.... :down:

Både Fortum och Vattenfall erbjuder avbetalningsmöjlighet och uppskov. https://www.svd.se/a/mrpp6O/efter-prischocken-pa-el-nu-vill-kunderna-ha-avbetalning
 
Känns som att för de som verkligen behöver avbetalning (dvs helt saknar tillgångar att realisera med någon/några månaders framförhållning) är det sällan en bra idé att ta en större kostnad på några månaders sikt. Det skjuter upp problemet och gör det lite större, och inte särskilt mycket lättare att göra något åt.
 
Min granne sa igår att ladda elbilen är dyrare än tabka med diesel för honom nu. Hur kan det vara så? Hur kan man räkna? Jag har ingel el-bil men en dieselbil.
En elbil drar ofta nästan 2kWh per mil, en diesel kanske 0,6 liter per mil.

Bränslekostnaden för dieselbilen med ett pris per liter på 25 kr blir 15 kr per mil.

Så då behöver elpriset vara 7,50 per kWH (totalt med alla kostnader) och så högt har inte snittpriset varit än och det krävs att man laddar bilen med högsta timpris och timprisavtal för att det ska bli dyrare. Och det är nog en paradox i sig, att man aktivt väljer timprisavtal och sedan är extra osmart med hur man förbrukar.

Men just nu är det skitdåligt för kollektivet att så mycket effekt går åt till elbilsladdning. Även om alternativet inte är bättre för utsläpp. Görs det på lågpristid påverkar det inte lika mycket.
 
Jag antar att det finns elbilsägare som inte har möjlighet att ladda hemma utan bara laddar "på stan", kanske är de priserna saftigare.
Själv har jag en känsla av att vi i SE4 når åtminstone 10 kr / kWh i vinter, kanske ytterligare några kronor.

Jag har fått upp litet flow på elcykelpendlingen nu och räknar med att cykla även i vinter oavsett temperatur så länge det är torrt väder och inte blåser hejdlöst. En normaldag åtgår ca 0,5-0,6 kWh till cykeln. (Edit: plus laddarens förluster på kanske 15-20%)
 
En elbil drar ofta nästan 2kWh per mil, en diesel kanske 0,6 liter per mil.

Bränslekostnaden för dieselbilen med ett pris per liter på 25 kr blir 15 kr per mil.

Så då behöver elpriset vara 7,50 per kWH (totalt med alla kostnader) och så högt har inte snittpriset varit än och det krävs att man laddar bilen med högsta timpris och timprisavtal för att det ska bli dyrare. Och det är nog en paradox i sig, att man aktivt väljer timprisavtal och sedan är extra osmart med hur man förbrukar.

Men just nu är det skitdåligt för kollektivet att så mycket effekt går åt till elbilsladdning. Även om alternativet inte är bättre för utsläpp. Görs det på lågpristid påverkar det inte lika mycket.

Min disel drar 0.4, så då behöver en 1kWh kosta 5kr om jag inte räknat fel.
 
Min disel drar 0.4, så då behöver en 1kWh kosta 5kr om jag inte räknat fel.
Ja och nej. Det blir lite mer av att jämföra äpple och päron eftersom du då har en liten effektiv dieselbil som kanske mer motsvarar en elbil som drar 1,5 kWh per mil, så skillnaden blir lite mindre.

Men vi är ganska nära, trots höga dieselpriser, att bränslekostnaderna är likvärdiga.
 
Vattenfall har vintersäkring man kan binda priset nov-mars man ska då få det pris som är just när man beställer vintersäkring
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/vintersakring/
Förra året vintersäkrade jag och fick ett pris på 2kr/kwh
Tänkte vintersäkra i år igen men inte till 9,65 kr/kwh O_oO_oO_o
Vilket var det man skulle få om man vintersäkrade men det rörliga priset låg just då på runt 4kr/kwh :cautious:
 
Apropå elcykelbiten - jag förbrukar ganska precis hälften av mitt 1200 Wh batteri på en t/r vända till jobbet. (Urladdningskurvan är förstås långt ifrån linjär men den är ungefär lika krokig i båda ändar så 50% indikerat är nog ungefär 50% irl.) Således 0,6 kWh på 54 km = 0,11 kWh / mil. Dock i icke-PK pendlingsfart, hade jag legat i 25 km/h så hade förbrukningen gissningsvis hamnat under hälften.
 
Apropå elcykelbiten - jag förbrukar ganska precis hälften av mitt 1200 Wh batteri på en t/r vända till jobbet. (Urladdningskurvan är förstås långt ifrån linjär men den är ungefär lika krokig i båda ändar så 50% indikerat är nog ungefär 50% irl.) Således 0,6 kWh på 54 km = 0,11 kWh / mil. Dock i icke-PK pendlingsfart, hade jag legat i 25 km/h så hade förbrukningen gissningsvis hamnat under hälften.
Icke-PK? Så det är "pk" att följa lagen nu alltså? 😜
 
Fick en räkning på 355 kr för 100 kWh
Plus 198 för nätavgifter
Funderar starkt på att binda
Men inte för fem kr kwh
 
Min senaste elräkning var på 43 kronor, för 40 kWh i maj. Snart får jag se hur mycket jag förbrukat i juni-augusti.
 
Min augustinota för 400 kWh blev drygt 1600 kr. Exklusive nätavgift och skatt. Tur man har besparingar att ta av till vintern när man ska vara föräldraledig...Vi har i alla fall ägnat helgen åt att justera ner värmepumpen och installera en rumsgivare för värmen. Tidigare hade vi bara utegivare. Om man kan dra några slutsatser redan efter 5 dagar så har det gått åt ca 8 kWh mindre per dag, ca 50 % än innan justeringen. Alltid något.
 
Stör mig lite på att man i prisdiskussioner är så slarvig med att berätta vad man avser. Ikväll var det ett inslag på nyheterna att en standardvilla i Stockholmsområdet kan få en elräkning på 85 000 kr under vintermånaderna. Apropå de 50 000 som något elbolag varnade för härom dagen.

Men man berättar inte om man menar per månad eller för alla månader i perioden, och vad den prognos man använt visar (på mitt jobb tar vi vanligen fram max-troligt-min med vissa sannolikhetsintervall och dessa tre värden är ju helt olika).

Sedan störde jag mig också på den de intervjuar som visade upp sitt "hemmakontor" och konstaterade att det hade blivit kallt så han blivit tvungen att sätta på infravärmen (hemmakontoret var en inglasad veranda) och konstaterat att det blir dyrt. Dyrt elpris ÄR ju ett reellt problem, då tycker jag att de kanske kunde skakat fram ett lite mer lämpligt tycka-synd-om-exempel 🤣

Men det blir en uppmaning även till er i tråden som redovisar era elkostnader. Skriv ut om kostnaden avser 1 eller flera månader, enbart elförbrukning eller också nätavgiften, och om ni skriver om pris ni bundit på, skriv ut om siffran är inklusive moms och avgifter.
 
Vi hade 1300 i elräkning den här månaden, helt sjukt förra året hade vi knappt 700 eller något sådant med alla avgifter. Här ska snålas in delux vill jag lova. Pappa hade 3800 i räkning mot förra året där den var 1700.
Funderar starkt på om vi inte ska byta alla lysrör i stallet bland annat. Det har nu förtiden knappt en lampa tänd ute trots att det bor mitt i skogen. Vi hade innan tänt i stallet fram tills sista fordringen men det blir det stopp på nu. Inga lampor vid hagen när det blir mörkt osv. Utan man får tända under den stunden man tar in dem eller se till att det är inne innan det blir mörkt. Min kära lilla häst vill gärna stå vid lampan när mörkret faller. Snark känns som vi iaf kommer få vrida på varje krona i vinter.
 
Vi hade 1300 i elräkning den här månaden, helt sjukt förra året hade vi knappt 700 eller något sådant med alla avgifter. Här ska snålas in delux vill jag lova. Pappa hade 3800 i räkning mot förra året där den var 1700.
Funderar starkt på om vi inte ska byta alla lysrör i stallet bland annat. Det har nu förtiden knappt en lampa tänd ute trots att det bor mitt i skogen. Vi hade innan tänt i stallet fram tills sista fordringen men det blir det stopp på nu. Inga lampor vid hagen när det blir mörkt osv. Utan man får tända under den stunden man tar in dem eller se till att det är inne innan det blir mörkt. Min kära lilla häst vill gärna stå vid lampan när mörkret faller. Snark känns som vi iaf kommer få vrida på varje krona i vinter.
Vi hade drygt 2800 kr för augusti :meh: - förra året 1200 kr. Förbrukningen ungefär den samma. Priserna är inklusive allt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp