Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag anser att de börjar i fel ände. Det måste ju finnas alternativ innan man börjar straffa folk.
Och jag har väldigt svårt att tro att man inte kommer införa skatter på el när flera köper elbil. Jag tror inte ett ögonblick på att förlusten av de enorma inkomster till staten som bränsle/bilskatterna innebär, är nått man kommer låta vara.
 
Yipeeee!! Precis när jag sitter och läser den här tråden, så kommer det ett mejl från EON att jag får ett presentkort på hela 150 kr för att jag är kund hos dem. Är det inte gentilt, säg??? Tyvärr får jag inte använda pengarna till elräkningen, utan bara för att handla böcker eller fika. Ja, ja, man får väl vara nöjd ändå (obs - ironi!)

Ang det skenande elpriset så har det avhandlas på EU-nivå idag. Det är ju inte bara vi som drabbas, utan även övriga länder, speciellt södra Europa där man är beroende av dyr naturgas. EU-kommissionen uppmanar till nationella åtgärder i form av bidrag, skattesänkningar mm för att kompensera både privata konsumenter och företag för de höga elpriserna.
Ska bli intressant att se om svenska elkonsumenter får ta del av någon kompensation.
 
Jag anser att de börjar i fel ände. Det måste ju finnas alternativ innan man börjar straffa folk.
Och jag har väldigt svårt att tro att man inte kommer införa skatter på el när flera köper elbil. Jag tror inte ett ögonblick på att förlusten av de enorma inkomster till staten som bränsle/bilskatterna innebär, är nått man kommer låta vara.
Har varit på tapeten förr om att införa någon form av skatt beroende på uträkningar om hur mycket el hushållet förbrukar.
 
Yipeeee!! Precis när jag sitter och läser den här tråden, så kommer det ett mejl från EON att jag får ett presentkort på hela 150 kr för att jag är kund hos dem. Är det inte gentilt, säg??? Tyvärr får jag inte använda pengarna till elräkningen, utan bara för att handla böcker eller fika. Ja, ja, man får väl vara nöjd ändå (obs - ironi!)

Ang det skenande elpriset så har det avhandlas på EU-nivå idag. Det är ju inte bara vi som drabbas, utan även övriga länder, speciellt södra Europa där man är beroende av dyr naturgas. EU-kommissionen uppmanar till nationella åtgärder i form av bidrag, skattesänkningar mm för att kompensera både privata konsumenter och företag för de höga elpriserna.
Ska bli intressant att se om svenska elkonsumenter får ta del av någon kompensation.
Troligen får vi inte ta del av det.
Eller företag kan få det men inte privatpersoner.
 
Har varit på tapeten förr om att införa någon form av skatt beroende på uträkningar om hur mycket el hushållet förbrukar.

Ja, och man har väl redan höjt priserna ordentligt för laddning ute på fältet så att säga. Eller pratat om i alla fall.
Jag är med i en grupp för Kiaägare och folk där är ju generellt jättenöjda med sina elbilar, just för att de är så billiga att äga. Frågan är hur länge det håller i sig som sagt.
 
Den långsiktiga lösningen är att södra Sverige börjar producera sin egen el, särskilt i och med att satsningarna på industrin i norra delarna kommer kräva mer el och det därför sannolikt blir mindre över till södra Sveriges elkonsumtion.
 
Blir ingen skillnad om Sverige gör något heller. Svenskarna kan inte godhetsknarka ihjäl sig.

Jag kallar inte att visa vägen och ta ansvar för att visa hur man kan ha en hög levnadsstandard med lågt klimatavtryck för våra medmänniskor i andra länder som kommer kräva utveckling av sin levnadsstandard - för godhetsknarkande. Jag skulle mer vara inne på begrepp som förbannad skyldighet, självbevarelsedrift och möjlighet till massor av företagande.
 
Den långsiktiga lösningen är att södra Sverige börjar producera sin egen el, särskilt i och med att satsningarna på industrin i norra delarna kommer kräva mer el och det därför sannolikt blir mindre över till södra Sveriges elkonsumtion.
Du menar som det var mer förr och kunde fortsatt varit med lite lätt uppgradering av våra reaktorer istället för nedmontering?
 
Ja, och man har väl redan höjt priserna ordentligt för laddning ute på fältet så att säga. Eller pratat om i alla fall.
Jag är med i en grupp för Kiaägare och folk där är ju generellt jättenöjda med sina elbilar, just för att de är så billiga att äga. Frågan är hur länge det håller i sig som sagt.
Alltid hört att kia är billiga att köpa men dyra att äga. Har det ändrats?
 
Jag tycker det låter som ganska mycket pengar för en låginkomsttagare, och sen så blir det ju elkostnader på det också. Går väl bra så länge man inte råka tappa något på sätet osv, hört att det brukar bli dyrt :nailbiting:
Finns mycket snick snackhistorier om leasing. Jag känner mig trygg och som sagt, det är en billigare totalkostnad än vad min 6 år gamla Clio kostade mig.
Finns billigare elbilar än min också. Nissan leaf tex.
 
Det var överraskande billiga däck, även resten gränsar till verklighetsfrämmande låga kostnader. Men det är bara att gratulera.
Det var de priset jag fått när jag handlat senast, det är möjligt att de gått upp något sedan dess men på ett ungefär stämmer de, det förutsätter förstås att jag själv servar bilen.

Edit. Kollade priset nu på de Goodyeardäck jag köpte senast och de har gått upp ca 30 % så något i underkant var det men jag kommer ändå under 10 kr milen :)
 
Det var de priset jag fått när jag handlat senast, det är möjligt att de gått upp något sedan dess men på ett ungefär stämmer de, det förutsätter förstås att jag själv servar bilen.

Edit. Kollade priset nu på de Goodyeardäck jag köpte senast och de har gått upp ca 30 % så något i underkant var det men jag kommer ändå under 10 kr milen :)
Det finns givetvis alla typer av priser och kvalitéer på däck som i mycket annat men för 500:- st så är det inget vidare bra gummi i däcken vilket ju påverkar grepp och bromssträcka. Man får nog ha en riktigt bra kontakt som säljer helt utan vinst om man ska få ett bra däck så billigt :)
 
Håller fullkomligt med dig. Dessutom ska man skattas till vansinne.
Ja vad gör man egentligen här.

Jag undrar på riktigt vad folk tror ska hända när el- och drivmedelspriserna är som de är och varorna ute i handeln kommer kosta dubbelt så mycket? Kommer miljönissarna vara nöjda då? Alltså jag är på riktigt undrande.
Undrar också, förstår de inte att folk kommer gå under till slut?
 
Med tanke på vilken extrem nivå svenskar ligger på globalt i disponibla pengar, börjat jag undra om ingen annan känner till det förhållandet? Det blir liksom lustigt att läsa hur katastrofalt det är och hur folk ska gå under. Perspektiv. Tack.

För att inte tala om de enorma förmögenheterna.
Jag sitter iaf inte på någon enorm förmögenhet. Ingen i varken min eller min mans familj heller.

Köpa hus för oss innebär ca 17-18k/månad minst i bara ränta och amortering. Det är då ett hus långt från mitt jobb = många tusen i bensin. Sen höga elpriser på det också = ännu mer tusen bort. Köpa elbil inte aktuellt. Köpa hus närmare jobb inte aktuellt = skulle kosta oss typ 30-35/månad för då måste vi låna till stor del av kontantinsats av flera shady banker. Lägg till ökade räntor på detta så jo då går vi under.

Perspektiv tack
 
Jag sitter iaf inte på någon enorm förmögenhet. Ingen i varken min eller min mans familj heller.

Köpa hus för oss innebär ca 17-18k/månad minst i bara ränta och amortering. Det är då ett hus långt från mitt jobb = många tusen i bensin. Sen höga elpriser på det också = ännu mer tusen bort. Köpa elbil inte aktuellt. Köpa hus närmare jobb inte aktuellt = skulle kosta oss typ 30-35/månad för då måste vi låna till stor del av kontantinsats av flera shady banker. Lägg till ökade räntor på detta så jo då går vi under.

Perspektiv tack
Äga hus ? Då är man redan på topp procent i världen. Alla har inte förmögenheter men många har investerat på börsen och har ganska stora tillgångar.
 
Äga hus ? Då är man redan på topp procent i världen. Alla har inte förmögenheter men många har investerat på börsen och har ganska stora tillgångar.
Jaha det hjälper ju inte oss som inte har förmögenheter? Jag tycker Sverige blivit helt sjukt. Allt ska skattas in i döden på, det drabbar många människor negativt. Om du inte inser det lever du i en väldigt priviligerad bubbla helt utan perspektiv.

Ja oj vad lyxigt att köpa hus, not. Man har ju inget val? Det finns knappt några hyresrätter och de som oftast finns är nyprod vilket också är sjukt dyrt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 945
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 743
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 756
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 042
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp