Elstängsel -är det ett godkänt hundstängsel?

Skjøldur

Trådstartare
En av mina vänner har fått problem med att hunden rymmer. Hon har haft 3 hundar tidigare och de har gått att lära att stanna hemma på gården men inte denna sista. Hon är 75% bordercollie och har stort motions o aktivitetsbehov. Hennes matte är pensionär och ägnar massvis med tid med henne. Men snart ska hon, alltså matte, operera en fot och sen får hon svårt att gå en tid och då är det ännu viktigare med en inhägnad så att hunden får leka och springa av sig. Nu till frågan: är det lagligt att stängsla in en hund med ett elstängsel? Funkar det bra? Jag har haft häst sen jag var 20 så jag vet allt om elststängslen och jag tänkte att jag skulle kunna hjälpa min vän att sätta upp ett sådant. Vovven hoppar bra och matte har inte alls råd med ett vanligt staket.
 
En av mina vänner har fått problem med att hunden rymmer. Hon har haft 3 hundar tidigare och de har gått att lära att stanna hemma på gården men inte denna sista. Hon är 75% bordercollie och har stort motions o aktivitetsbehov. Hennes matte är pensionär och ägnar massvis med tid med henne. Men snart ska hon, alltså matte, operera en fot och sen får hon svårt att gå en tid och då är det ännu viktigare med en inhägnad så att hunden får leka och springa av sig. Nu till frågan: är det lagligt att stängsla in en hund med ett elstängsel? Funkar det bra? Jag har haft häst sen jag var 20 så jag vet allt om elststängslen och jag tänkte att jag skulle kunna hjälpa min vän att sätta upp ett sådant. Vovven hoppar bra och matte har inte alls råd med ett vanligt staket.
Från Jordbruksverket:
"Det är inte tillåtet att använda osynliga elstängsel som ger hunden en stöt när den passerar det. Synliga elstängsel som ger hunden en stöt när den kommer emot det får bara användas om utrymmet utomhus som hägnas in av elstängslet är minst 20 gånger minimimåtten för utomhusutrymme för hundar. Hunden ska kunna nå den del av stängslet som är strömförande när den står på marken och det får inte finnas någon risk för att hunden ska fastna i det."
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/sa-skoter-du-din-hund#h-Elstangsel

Sen tänker jag att det kanske vore schysstare mot hunden att skaffa avlastning under rehab-tiden.
 
Hunden kommer ändå inte att aktivera sig själv i en hage det är några få raser som patrullerar på gården själva som aktivering.

Försök att skaffa hundvakt istället för bådas skull :)
 
Kanske matte kan gå en kurs eller liknande i nosework för att kunna ge sin hund någon stimulans?
Hon har gått en lång valp-unghundskurs och hon gör nosework och några trick. Nej, rastning i en elstängslad hage är inte nog, men det är i alla fall bättre än att vara fastsatt i en lina. I en stor hage så kan ju matte leka med henne än fast hon har ont i foten.
 
Hon har gått en lång valp-unghundskurs och hon gör nosework och några trick. Nej, rastning i en elstängslad hage är inte nog, men det är i alla fall bättre än att vara fastsatt i en lina. I en stor hage så kan ju matte leka med henne än fast hon har ont i foten.
I Sverige får man dessutom inte ha hund i lina annat än tillfälligt för kortvarig rastning enligt kap 2, § 2 L102. Hon kan alltså inte rasta hunden på det sättet varje dag under denna period.
 
Elstängsel är alldeles utmärkt för hundar som tar sig förbi icke-strömförande staket. Det är många gånger bättre att hunden får en stöt och håller sig på rätt sida än att den rymmer och skadar sig själv eller någon annan. I ärlighetens namn önskar jag att det vore lika normaliserat med elstaket till rymmarhundar som det är med elstaket till lantbruksdjur. Mina gamla föräldrar har elstaket till sina hundar eftersom den ena hunden är glad i att rymma till grannarna och förse sig med kattmat, hundmat och annat ätbart som står framme på deras altan, alt för att slåss med sagd grannes hundar som går lösa men själva håller sig hemma. Morsan anser att elstaketet är den absolut bästa investeringen de gjort i hundväg någonsin... Nu kan hundarna vara ute på tomten utan att någon behöver oroa sig för att de sticker och traktens gatuhundar hålls samtidigt ute.
 
Elstängsel är alldeles utmärkt för hundar som tar sig förbi icke-strömförande staket. Det är många gånger bättre att hunden får en stöt och håller sig på rätt sida än att den rymmer och skadar sig själv eller någon annan. I ärlighetens namn önskar jag att det vore lika normaliserat med elstaket till rymmarhundar som det är med elstaket till lantbruksdjur. Mina gamla föräldrar har elstaket till sina hundar eftersom den ena hunden är glad i att rymma till grannarna och förse sig med kattmat, hundmat och annat ätbart som står framme på deras altan, alt för att slåss med sagd grannes hundar som går lösa men själva håller sig hemma. Morsan anser att elstaketet är den absolut bästa investeringen de gjort i hundväg någonsin... Nu kan hundarna vara ute på tomten utan att någon behöver oroa sig för att de sticker och traktens gatuhundar hålls samtidigt ute.

Hur tätt har din mamma mellan trådarna på staketet. Vi har problem med att min hund rymmer och hon är dessutom hundaggressiv och alldeles för nyfiken på grannens lilla vovve (vi har en schäfer). Vår hund har ingen respekt för eltråden som är i hästarnas staket, utan slinker under i raketfart. I nuläget lämnas hunden aldrig obevakad ute, men det skulle kännas tryggare om det funkar med elstaket.

/Lizzie
 
Hur tätt har din mamma mellan trådarna på staketet. Vi har problem med att min hund rymmer och hon är dessutom hundaggressiv och alldeles för nyfiken på grannens lilla vovve (vi har en schäfer). Vår hund har ingen respekt för eltråden som är i hästarnas staket, utan slinker under i raketfart. I nuläget lämnas hunden aldrig obevakad ute, men det skulle kännas tryggare om det funkar med elstaket.

/Lizzie
Jag hade haft vanligt staket med en låg eltråd på insidan till en sån hund. Så hon aldrig kommer hela vägen fram sas.
 
Hur tätt har din mamma mellan trådarna på staketet. Vi har problem med att min hund rymmer och hon är dessutom hundaggressiv och alldeles för nyfiken på grannens lilla vovve (vi har en schäfer). Vår hund har ingen respekt för eltråden som är i hästarnas staket, utan slinker under i raketfart. I nuläget lämnas hunden aldrig obevakad ute, men det skulle kännas tryggare om det funkar med elstaket.

/Lizzie

En sån hund hade jag inte lämnat obevakad oavsett eltråd eller inte.
 
Hur tätt har din mamma mellan trådarna på staketet. Vi har problem med att min hund rymmer och hon är dessutom hundaggressiv och alldeles för nyfiken på grannens lilla vovve (vi har en schäfer). Vår hund har ingen respekt för eltråden som är i hästarnas staket, utan slinker under i raketfart. I nuläget lämnas hunden aldrig obevakad ute, men det skulle kännas tryggare om det funkar med elstaket.

/Lizzie
Mina föräldrar har ett elnät av liknande modell som man har till får, men de bor utomlands så jag vågar inte svära på att det är godkänt till hund här i Sverige, bäst att kolla med JBV/LS innan man monterar något sånt. På en hund som "snabbar sig" genom ett elstaket hade jag kombinerat elstaketet med ett nätstaket typ gunnebo så att det helt enkelt inte går att bara slinka rakt igenom. Nätstaket eller annat sammanhängande staket typ trästaket, sen tre blanka eltrådar, en vid 15-20 cm som avskräcker grävande intill staketet och sen en runt 40-50 cm och vid behov ytterligare en vid 70-80. Jag föredrar blank ståltråd framför traditionell ellina när det gäller djur som har dålig respekt för staketet, det känns betydligt värre med en blank tråd än med en vanlig ellina om man får en stöt.
 
Om man inte vill sätta nätstaket som förstärkning utan enbart vill ha ellina så hade jag stängslat enligt hur man stängslar med lina till får.

stangselguide-stangselhojd-far.jpg
 
En sån hund hade jag inte lämnat obevakad oavsett eltråd eller inte.

Nej, det är inte planen heller, utan jag vill känna mig tryggare över huvud taget. Sedan ska vi ta kontakt med privattränare för att få hjälp med hunden. Tyvärr så är det TÄ till granngården som sabbat vår hund. Det omdömmet fick vi i alla fall av en hundtränare. De lät nämligen sina hundar stå och vrålskälla på vår hund i tid och otid. Framför allt när vi inte var hemma, vilket stressat upp vår hund rejält. Nu har vi en ny granne (som är supertrevlig) men vår hund har inte fattat det ännu.

Tyvärr tror jag inte vi kommer få vår jycke så säker att hon kan träffa andra hundar, men målet är att hon ska fan i att rymma.

/Lizzie
 
Om man inte vill sätta nätstaket som förstärkning utan enbart vill ha ellina så hade jag stängslat enligt hur man stängslar med lina till får.

stangselguide-stangselhojd-far.jpg

Tack! Trådar på dessa nivåer och kanske till och med på 110 cm borde funka. Och planen är att använda blank tråd för att få ut så mycket ström som möjligt trots gräs etc.

/Lizzie
 
Nej, det är inte planen heller, utan jag vill känna mig tryggare över huvud taget. Sedan ska vi ta kontakt med privattränare för att få hjälp med hunden. Tyvärr så är det TÄ till granngården som sabbat vår hund. Det omdömmet fick vi i alla fall av en hundtränare. De lät nämligen sina hundar stå och vrålskälla på vår hund i tid och otid. Framför allt när vi inte var hemma, vilket stressat upp vår hund rejält. Nu har vi en ny granne (som är supertrevlig) men vår hund har inte fattat det ännu.

Tyvärr tror jag inte vi kommer få vår jycke så säker att hon kan träffa andra hundar, men målet är att hon ska fan i att rymma.

/Lizzie

Oavsett vad som hänt tidigare så är det ju som du säger, att ni måste se till att hon inte rymmer. Är hon dessutom hundaggressiv är det ju än viktigare. El kan ju vara en hjälp på vägen men en hundaggressiv hund men ständig övervakning lär nog vara ett måste om man ska vara säker på att det inte sker ett anfall.
 
Oavsett vad som hänt tidigare så är det ju som du säger, att ni måste se till att hon inte rymmer. Är hon dessutom hundaggressiv är det ju än viktigare. El kan ju vara en hjälp på vägen men en hundaggressiv hund men ständig övervakning lär nog vara ett måste om man ska vara säker på att det inte sker ett anfall.
Absolut! Det är vi fullt medvetna om!

/Lizzie
 
Om man inte vill sätta nätstaket som förstärkning utan enbart vill ha ellina så hade jag stängslat enligt hur man stängslar med lina till får.

stangselguide-stangselhojd-far.jpg
En jättebra bild men man får tänka på att hundar hoppar. Min lille dsg hoppar lätt över 120 cm. Han hoppar utan problem 150 cm rakt upp från stillastående så ska man ha el så får man nog dubbla eller trippla antalet trådar och inte glesa ut dem alls utan hålla 15 cm emellan.
 
En av mina vänner har fått problem med att hunden rymmer. Hon har haft 3 hundar tidigare och de har gått att lära att stanna hemma på gården men inte denna sista. Hon är 75% bordercollie och har stort motions o aktivitetsbehov. Hennes matte är pensionär och ägnar massvis med tid med henne. Men snart ska hon, alltså matte, operera en fot och sen får hon svårt att gå en tid och då är det ännu viktigare med en inhägnad så att hunden får leka och springa av sig. Nu till frågan: är det lagligt att stängsla in en hund med ett elstängsel? Funkar det bra? Jag har haft häst sen jag var 20 så jag vet allt om elststängslen och jag tänkte att jag skulle kunna hjälpa min vän att sätta upp ett sådant. Vovven hoppar bra och matte har inte alls råd med ett vanligt staket.
Ett elstaket lär bli dyrt om det ska hålla inne en sådan typ av hund. Jag tror det är bättre att lägga de pengarna på att betala någon att motionera hunden under hennes konvalescens. Bättre för hunden med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 520
Senast: Milosari
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 916
Senast: Raderad medlem 142449
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 986
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp