Elstängsel -är det ett godkänt hundstängsel?

En jättebra bild men man får tänka på att hundar hoppar. Min lille dsg hoppar lätt över 120 cm. Han hoppar utan problem 150 cm rakt upp från stillastående så ska man ha el så får man nog dubbla eller trippla antalet trådar och inte glesa ut dem alls utan hålla 15 cm emellan.
Det är rätt självklart att man anpassar höjden på staketet efter hundens förmåga att hoppa.
 
Hur tätt har din mamma mellan trådarna på staketet. Vi har problem med att min hund rymmer och hon är dessutom hundaggressiv och alldeles för nyfiken på grannens lilla vovve (vi har en schäfer). Vår hund har ingen respekt för eltråden som är i hästarnas staket, utan slinker under i raketfart. I nuläget lämnas hunden aldrig obevakad ute, men det skulle kännas tryggare om det funkar med elstaket.

/Lizzie
Det finns elnät avsett för får och ännu högre dito för getter men det är dyrt. Nät kan hunden inte krypa under. För övrigt är det effektivast för ponnyer som rymmer att ha slät eltråd, tätt mellan trådarna och med trådspännare och kraftigaste elstängselaggregatet.
 
Det finns elnät avsett för får och ännu högre dito för getter men det är dyrt. Nät kan hunden inte krypa under. För övrigt är det effektivast för ponnyer som rymmer att ha slät eltråd, tätt mellan trådarna och med trådspännare och kraftigaste elstängselaggregatet.

Hur höga elnät finns det? De jag hittar gått bara upp till 108 cm, det är inte svårt för en schäfer att hoppa över.
 
Ett alternativ om man har hoppglad hund är ju att sätta viltstängsel, det finns de som är över 2 m höga, och sen göra tillägg med eltråd både lågt och högt upp om det behovet finns. Viltstängsel är ju inte så täta i sina nät, men det blir ändå avskräckande att hoppa.
 
En jättebra bild men man får tänka på att hundar hoppar. Min lille dsg hoppar lätt över 120 cm. Han hoppar utan problem 150 cm rakt upp från stillastående så ska man ha el så får man nog dubbla eller trippla antalet trådar och inte glesa ut dem alls utan hålla 15 cm emellan.
Skulle dock säga att de flesta hundar håller sig innanför lägre stängsel än vad de fysiskt kan hoppa över. Skillnad på tunna stängsel och tex trästaket med, det sistnämnda inbjuder ofta mer till att hoppa över än tex trådar. Särskilt när de inte har möjlighet att skjuta ifrån uppe på.

90 är ju däremot för lågt för en stor hund.
 
Skulle dock säga att de flesta hundar håller sig innanför lägre stängsel än vad de fysiskt kan hoppa över. Skillnad på tunna stängsel och tex trästaket med, det sistnämnda inbjuder ofta mer till att hoppa över än tex trådar. Särskilt när de inte har möjlighet att skjuta ifrån uppe på.

90 är ju däremot för lågt för en stor hund.
Ja absolut är det så men har man en rymmare hade iallafall inte jag vågat tänka så. Speciellt inte om jag dessutom hade varit nyopererad och inte kunde rusa efter hunden och hade tänkt staketet som en lösning för att hunden ska kunna röra sig fritt under konvalescensen.
 
Hur höga elnät finns det? De jag hittar gått bara upp till 108 cm, det är inte svårt för en schäfer att hoppa över.
Vet faktiskt inte, men kombinerar man med att sätta upp stolpar och spänna upp ett par trådar över nätet så tror jag det går bra, men jag har aldrig använt elstängsel till hundar -det är ju därför jag skapade den här tråden.
 
Vet faktiskt inte, men kombinerar man med att sätta upp stolpar och spänna upp ett par trådar över nätet så tror jag det går bra, men jag har aldrig använt elstängsel till hundar -det är ju därför jag skapade den här tråden.
I princip är det inte svårt för en schäfer att hoppa över 110 cm, men ett nät skulle i alla fall min hund springa fram och sätta tassarna emot. Får hon då ström på sig, så kommer hon inte hoppa över heller.

Har kollat på fårnätet, och det är faktiskt ett alternativ.

/Lizzie
 
I princip är det inte svårt för en schäfer att hoppa över 110 cm, men ett nät skulle i alla fall min hund springa fram och sätta tassarna emot. Får hon då ström på sig, så kommer hon inte hoppa över heller.

Har kollat på fårnätet, och det är faktiskt ett alternativ.

/Lizzie
Jag har använt elnät till höns. Allra först gjorde jag en liten fålla och la ett bärnät över. Dom lärde sig att det var el på nätet och att det inte gick att flyga över. Sen kunde jag ta bort bärnätet och göra en stor hage och dom rymde ändå inte. Det fanns alltid rävar som smög omkring och dom hade säkert kunnat hoppa över men dom vågade inte. Nätet stoppade alla fyrfotade fiender.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 527
Senast: Milosari
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 942
Senast: Raderad medlem 142449
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 019
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp