elstängsel till shettis...?

Så om man har ett aggregat som ger 5000-6000 volt (i pulserna, mätt med stängselprovare) då ska det inte finnas någon risk att strömmen/pulserna är så stark/a att de bränner av trådarna i tex elband??? Säg att man har tre elband med fyra trådar i (ganska tunna) och man får ut som högst 6000 volt i pulserna, är det tillräckligt starkt för att bränna av bandet efter ett tag??? :confused:
 
Nej och ja! :)
Nej, för att det händer inte om bandet är rätt monterat och helt.
Ja, om du får gnistbildning i bandet eller mellan bandet och något föremål. T ex om metalltråden gått av och ändarna ligger med någon tiondels millimeters åtskillnad. Då kan du få en gnista som hoppar över mellanrummet. Den här gnista alstrar värme, som gör att plasten närmast sakta förkolnar. Samma sak händer om du får överslag från tråd till något jordat föremål. Även dåliga övergångar från band till handtag mm ger samma resultat.

För att bandet skall brännas av, fodras både rejält och långvarigt fel.
Var därför noga med alla typer av skravningar och övergångar mellan band(eltrådarna) och olika kopplingar. Inte minst för att ha ordentlig "kräm" i stängslet!

Det skrivs mycket om jordningens betydelse, vilket är alldeles riktigt. En bra jordning är en första förutsättning för en bra anläggning.
Däremot finns det alternativ till jordspett, nämligen att gräva ner en kopparlina eller motsvarande. Det är både effektivare och billigare! Fr a om du kan gräva ner den mot fuktigare mark.
Själv använder jag en gammal markkabel med metallhölje och utan yttre isolering, som legat mellan husen här i femtio år. Super, liksom den här på Bukefalos som sänker ner ett jorddon i en gammal vattenbrunn. Mycket effektivare än jordspett.

LIA
 
Idag har jag jordat aggregatet till vårat hus jordning. Hästen sticker ur hagen iallafall. Jag kollade staketet med grannens mätare, och det var fortfarande inte så bra ström i grejerna. Mätaren var en sådan som piper (1 m ifrån = jättebra ström ju mindre avstånd = mindre bra ström). Jag tror fortfarande att vårat nuvarande aggregat inte räcker.

Jag fick då låna grannens "toro gigant", och hon gick på staketet en gång.... Jag tror att hon aldrig mer kommer att göra om det... Jäklar va hon flög baklänges, sen ställde hon sig en bit bort och såg väldigt fundersam ut. Därför tror jag att jag skulle känna mig tryggare i frågan om att ha henne i hagen utan risk för rymning om jag hade detta uppenbarligen betydligt kraftigare aggrigatet.

Frågan var ju då bara om hästen kan ta skada av den kraftiga strömmen. Det står väldigt tydligt i manualen till detta att strömpulserna kan vara på upp till 10 000 v. Jag tyckte att det lät väldigt mycket så det var därför jag undrade om detta kan vara skadligt till en liten ponny eftersom aggrigatet är avsett för kor och tjurar och att man kan bygga en hage på upp till ca 15 mil med det aggrigatet. Jag skulle ju då ha aggrigatet till vår vinterhage till att börja med, och den hagens totala längd är ca 200 meter (ett varv, men vi har 4 trådar = 800 m tråd) och då tänkte jag att det kanske skulle bli för kraftig ström för en shettis, då jag har hört
att hästkroppen är känslig för ström?
 
Re: Farligt för hästen???

Både ja och nej.
Nej inte om hon bara går på det.
Ja om hon fastnar i det.
Allt får alltså vägas mot varandra.
 
Hej Jelly!

1 Jag upprepar! Skaffa ett mätinstrument (sådant som visar spänningen i siffror och inget annat) så slipper du tro. Tro är att inte veta!!

2 Vad gäller spänningens storlek har jag redan skrivit om den. Tänk till ... Inte ens ett barn dör av stötarna från ett aggregat. Tror du att vi skulle få använda elstängsel, om det fanns risk för det?

3 Orsaken till att det finns aggregat med hög effekt/spänning, är att det skall kunna serva ett större stängsel och/eller fungera på "hårdhudade" djur.
Orsaken till att det finns aggregat med låg effekt/spänning, är att dom blir billiga!
Sens moral: Den som inte behöver vända på slantarna, köper sig det största aggregatet och slipper fundera på om något annat är tillräckligt.

4 En varning. Man drar INTE el-matningen genom väggar etc med hjälp av stängseltråd/band/rep!! Brandfara! Man använder speciell isolerad kabel och gör det på ett fackmannamässigt sätt.

LIA
 
Re: Farligt för hästen???

Tillägger: Om hästen fastnar i stängslet, dvs snor in sig i eltråden, spelar spänningens styrka, t ex 2000 eller 6000 Volt, sannolikt ingen roll. Hästen kommer att försöka rycka och slita för att komma loss och undan från stötarna i vilket fall.

Alltså viktigt att ha ett bra stängsel och att lära hästarna vad elstängslet innebär.

LIA
 
Re: Farligt för hästen???

2-6000 volt är ju normalt.
Jag nämde när det blev högre effekt. Och inget annat.
Fastnar hästen (och då menar jag fastnar)
så VET jag att den kan dö om spänningen är för hög.

Magnumen vet jag kan ge upp till 16 000 volt i för litet staket, och visst är det bra att pållarna har respekt, men det får väl inte äventyra deras liv???

Sen har jag rått inläggs innhavaren att testa sitt staket för att jag tror hon har för lite volt ut...
 
Re: Farligt för hästen???

Det är inte spänningen i sig som dödar.

16.000 Volt? Hur vet du det? Vilket Magnum? Själv har jag inte koll.

Hursomhelst, så äventyras inte pållarnas liv av spänningarna i elstängslen.

LIA
 
Re: Farligt för hästen???

Magnum är Toros värsting för kor och tjurar, och ändå ser man folk ha detta aggregat till häst med mindre hagar. :devil:

16000 mätt med voltmeter...
 
Vad kostar ett sådant mätinstrument?

Det känns ändå som att mitt aggrigat är alldeles för klent till mina shettisar. Jag menar, även med ordentlig jord så sticker hon ju ur hagen. Det tycker jag räcker som bevis till mig. Om jag då får köpa detta "gigant" ( som är kraftigare än ´"magnum") för en billig summa och jag inte behöver vara orolig för att hennes hjärta ska stanna om hon går på staketet så behöver jag inte fundera så mkt mer. Det var ju bara det att jag har hört att just hästar ska vara mkt känsliga för ström, och då blir jag ju naturligtvis orolig för ponnyernas säkerhet. /jelly
 
Re: Farligt för hästen???

Japp, dom gör alldeles rätt! Mindre problem när växterna börja lägga sig på tråden etc.

Skillnaden för djuren är närmast att jämföra med en örfil. Dvs hur hård örfilen är.

Ser förresten i en katalog att Toro har en ännu värre variant, Toro Gigant. 20.000Volt?? ;) Ärligt talat tvivlar jag på spänningsuppgifterna, fr a under belastning, tills jag mätt upp dom själv.

LIA
 
Re: Farligt för hästen???

Det är ju "toro gigant" jag har skrivit om hela tiden!!! :D
 
Du skriver ju just om Magnum Gigant som jag berättar om i svaret till Anette. :)
Ja, det är säkert ett ordentligt aggregat för, i katalogen, runt 4.000:-. Kan du köpa den klart under den summan, så slå till!

Stängseltestare med digital visning av spänning ligger på 300-400:-. Köp inte billigare varianter med lampor etc! Testaren kan du sedan använda för att lokalisera "kortisar" i systemet, dåliga övergångar, kolla jordningen mm. Helt enkelt oumbärlig.

Hästar är känsliga för el. Men vi talar då i allmännhet om den el vi använder som energi i husen etc. Det är en helt annan sak.

Elen i stängslen är jäkligt obehaglig, men den dödar inte.

LIA
 
Re: Farligt för hästen???

Så det kan bli! Här går vi runt varandra som i den värsta ringdans. :D

Du skrev ursprungligen att ditt aggregat är: "ett "stop!"-aggrigat (rätt kraftigt)".
Ett sådant borde räcka, om anläggningen i övrigt är OK. Det var min (och övrigas?) utgångspunkt här.
Därför mitt råd, både då och nu, att du skall mäta upp vad som gäller. Ett mycket kraftigt aggregat kompenserar i viss mån för felaktigheter i anläggningen. Det är INTE fel med Giganten, men se till att allt det övriga är OK.

LIA
 
Re: Farligt för hästen???

Hej igen!

Tidigare i veckan så bad jag en kompis (elektriker) se över min hage. Han kom fram till att det inte är hagen det är fel på (jorden var mer än tillräcklig), utan att det var nåt fel med aggrigatet (stop-aggrigatet). Aggrigatet ger helt enkelt inte den effekt det borde. Han trodde att det kunde bero på åska, eller helt enkelt bara att det var gammalt.

Sedan så berättade han att det här toro gigant som jag har lånat till hagen (och funderar på att köpa) är så finurligt att det stänger av sig själv vid överbelastning tex åska. När sedan åskan passerat så kan man bara slå på det igen och det funkar som vanligt. :)

När jag nu har lånat det här gigant-aggrigatet så har inte ponnysarna varit lösa en enda gång. :D :D
/jelly
 
Re: Farligt för hästen???

Ja du ser, är aggregatet trasigt, gör det inte stor nytta. Något du direkt sett med ett instrument! ;) Usch så jag tjatar.


Beträffande åskväder, spelar det inte någon större roll om aggregatet är igång eller inte. En träff av blixten slår sönder apparaten, oavsett den är igång eller inte. Det finns bara ETT sätt att skydda el-aggregatet, och det är att ta bort både nätkabeln och anslutningen till stängslet. Så att den inte är inkopplad alls, alltså. Att komma ihåg till sommaren! :p

LIA
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 254
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 214
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 012
Senast: exotic
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 295
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp