elstängsel till shettis...?

J

jelly

En av mina shettisar rymmer HELA tiden ur våra hagar... Vi har nu ett "stop!"-aggrigat (rätt kraftigt) men det verkar inte stoppa henne..... Nu har vi fått erbjudande från våra grannar att köpa ett "toro gigant" och jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det till småponnyer? Jag menar, köper vi det så behöver vi inte vara direkt oroliga över att hon ska rymma, men det är inte så att det är FÖR stark ström i ett gigant? Jag är väldigt tacksam för svar på denna något svamliga fråga...*s*
 
Skall du få henne till att stanna låter det ju som om du skulle ha ett kraftigt aggregat.
Det som kan hända om aggregaten är för kraftigt är motsats effekt, d.v.s i stället för att backa tillbaka in i hagen kan din häst råka i panik och spränga tråden i stället.
Men knappast troligt på en Shettis.

När jag själv stängt in små ponnier har jag inte haft kraftiga aggregat utan i stället fler trådar.
Den lägsta tråden ca 10 cm från marken.Eftersom dom oftast tar sig ut via manen.
De sänker huvudet under tråden och får ofast bara ström i manen, och därför inte känner strömmen.
Förstår du?
Känns som om du inte är ensam om att svamla :D
 
Jag håller med om det där med trådarna, det är lika viktigt som styrkan på aggregatet!
Sätt en tråd så lågt att det inte går att krypa, det brukar hjälpa... ;)
Jag har tre trådar i mina hagar. Vita elband i de två översta, så att de syns bra. Sen har jag vanlig "ståltråd" nederst, för den leder bäst och numera rymmer inte ponnyn.... :devil:
 
En kompis har minishettisar och hon har 3 trådar och den lägsta är bara en liten bit från marken. Hur stark ström hon har vet jag inte. Hon säger att hon inte kan ha band utan har istället smala rep för hästarna har så tjock päls och banden bara lägger sig ovanpå pälsen och hästarna känner inget. Det får inte heller vara för långt mellan linorna så dom sticker ut huvudet.
Lena
 
Men jag har 5 stycken trådar, och den understa är ca 15 cm ovanför marken...och jag har ordentlig jord. På beskrivningen av "toro gigant" står det: "dåliga stängselförhållanden, håriga djur..Inget stoppar gigant".
Det var därför jag tänkte att det är kanske det aggrigatet jag behöver eftersom det är såpass kraftigt att det stoppar håriga småponnyer.. :rofl:
 
Jordspett!!!

Du behöver c:a 1m jordspett för varje joule du önskar få ur ditt aggregat.

Jag har ett ganska vekt aggregat och 3 rediga jordspett, och här går inga hästar (eller kalvar) ut längre. Efter att jordspetten inskaffats och bankats ned i marken, 70cm/st, samt anslutits.
 
Har du en stängseltestare så du vet hur mycket det går ut i staketet?

Du kan ju alltid prova våran lilla "rymdutstyrsel" för ponnies. Vi virar en ståltråd några varv runt nackdelen på grimman och låter ändaran sticka upp ca 30cm. På ståltrådsändarna sätter vi frigolitkulor (gärna i olika färger för att förhöja effekten av rymdhäst :rofl:)så att de inte kan sticka några andra hästar eller sig själva om de lyckas böja trådarna. När de sedan försöker gå ut så läggs ståltrådarna imot strömtråden och det killar gott i nacken på hästen. De brukar inte försöka igen på ett tag...
Detta låter kanske lite rått men hästen kan råka väldigt illa ut om den är utanför och springer.

Prova dig fram med jordning och stängseltestare innan du köper ett nytt aggregat. Jag var på väg att köpa ett nytt men sen grävde vi ner en ordentlig kopparlina sen har inga hästar gått ut mer...

Lycka till
/Mia
 
Jag håller med ovanstående, LÅGA trådar och ordent5ligt jordning stänger in de flesta shettisar...
Om jag vore i dina skor skulle jag börja med att bättra på jordningen ÄNNU mer, för heller för mycket jordning än för lite! (själv har jag ett 5-meters jordspett nedsänkt i en gammal kasserad brunn.... INGEN har gått igenom trådarna sen vi satte dit det.. :devil:)

Sen ska du nog kolla vad du har för typ av trådar! Det bästa är ståltråd, som inte ger med sig när pålle försöker springa under dem. (jag har 2,5 mm tjock ståltråd, funkar super! OBS! Det ska vara tråd, INTE vajer!!) Ståltråden har dessutom den fördelen att den alltid leder fram strömmen.
Har du elband så är risken väldigt stor att de yttepyttetunna ledarna har gått av på många ställen, framförallt om trådarna har blivit uttänjda av rymmande ponnysar vid flera tillfällen. Och har ledarna gått av så har du ingen ström... VIll du ha kvar elbandets visuella effekt, så låt banden sitta kvar och sätt ståltråd OCKSÅ i samma isolatorer!

Mina staket stänger in allt från små LAMM till halvblodshingsten...
Det är alltså 4 st ståltrådar på 30, 60, 90 och 120 cm höjd, med bra jordning. :D
 
Jag har alltid haft bara ståltråd, 2,5 mm. + att jag har bra jord och jag har testat med stängseltestare med BRA resultat. Men hon rymmer iallafall!! Hon har väldigt tjock man, och hon står och trycker mot tråden med sänkt huvud för att komma åt gräset utanför. Sen kan hon bara trycka sig ut, och hon sliter av ståltråden så den andra ponnyn följer ju då naturligtvis också med ut.... Det var därför jag undrade om jag ska byta till ett sånt där superduperaggrigat. Det jag har blivit erbjuden att köpa är tänkt för kor, och man kan bygga typ 15 mil hage med det, och det behöver ju inte jag göra...*s*

Men jag undrar om strömmen isåfall blir FÖR stark!? Tänk om hon går på staketet och får en sån jättestöt så att hjärtat stannar och hon dör!!? Kan det hända med ett för starkt aggrigat?
 
Om hon klarar av att trycka mot tråden med sänkt huvud så är din undertråd för hög. Sänkt den till max 10 cm eller sätt dit en extra tråd.
 
Hon trycker alltså med nosryggen mot undertråden och mankammen mot nästa tråd. Den understa tråden sitter ca 15 cm ovanför marken.
 
Om din häst trycker med nosryggen mot tråden och inte reagerar så har du ingen ström i ditt staket, se över jorden.
Hur många Mj ut hade du?
 
Kanske läge för att sätta TRÄSTAKET längst ner på stängslet då? Det kan hon ju inte forcera...
I många fall behöver man göra något så drastiskt för att bryta beteendet, så att pålle lär sig att man ska stanna i hagen.
 
Jag tror också på det där med trästaket. Mitt lilla monster (läs: shettis) började med att krypa under eller spränga den understa tråden. bytte agrregat och jordade, ja då tog han sats och sprang, det var rpecis som om han tyckte att lite smällar får man ta för att komma ut.
Nu har jag trästaket på 25 och 50 cm höjd och så tråd ovanför, har inte ens trästaket runt hela hagen utan bara där han brukade rymma (dvs mot stallet) och han har inte varit ute sedan dess. Han försökte trycka sig igenom trästaketet också men norrländsk gran knäcker man inte så lätt :devil:
 
jo, det är ström i staketet. Men hon trycker på ändå, och ruskar bara lite på huvudet när strömpulsarna kommer. Jag har själv fått stötar från vår hage, och jag tycker att strömmen borde vara tillräckligt stark. Jag vet inte hur många Mj jag har ut, men jag har tre jordspett med ca 2 meters mellanrum st, och dom sitter drygt en meter ner st.

det är därför jag undrar om jag skulle ta och byta elaggrigat till ett kraftigare. Tyvärr så kommer det nog inte att bli trästaket däruppe, för det skulle kosta oss en hel del. Så när jag då blev erbjuden detta toro gigant från våran granne så tänkte jag att den strömmen kanske skulle bli FÖR stark och det undrar jag fortfarande.
 
Köp dig en spänningsmätare för elstängsel så VET du konditionen på både stängsel och aggregat. Den är oumbärlig, när man felsöker!
Strömmen i ett elstängsel är aldrig för stark. Det är spänningen i pulserna som varierar. I båda fallen är det ofarligt, om man inte t ex har dåligt hjärta. Gäller både människor och djur.

LIA
 
Det står i beskrivningen för toro-aggrigatet att strömpulsen kan vara upp till 10 000 volt.....
 
Utan att veta säkert(jag går på erfarenhet), så tvivlar jag på att aggregatet ger 10kV, fr a inte under belastning. Även om, så kan man inte jämföra dessa 10kV med den vanliga högspända elen som finns i högspänningskablar.
Ur aggregaten kommer bara mycket korta pulser, vanligen på 3000-5000V, men inte med någon strömstyrka att tala om, dvs energinnehållet är försvinnande litet. Därför är det ofarligt för folk och fä. Någon med t ex dåligt hjärta kan kanske dö av chocken (kraftig reaktion, alltså) när stöten kommer, men man skadas inte av elen i sig.

Jämför med dom 240V vi har i våra vägguttag. Den elen är vida mycket farligare för oss, just beroende på att den tillgängliga strömstyrkan (därmed även effekten) är så mycket större.

Spänning mäts i Volt, strömstyrkan i Ampere.


Upprepar rådet att köpa ett mätinstrument så du i siffror kan se, hur ditt stängsel fungerar. Det går inte att anvnda vanliga mätinstrument. Bättre idé än att köpa nytt aggregat på vinst och förslust.

LIA
 
Ska det vara lönt att ens fundera på ett kraftigare aggregat så måste du bnog ha ÄNNU fler jordspett! Annars får du inte ut mer effekt av det ändå...
Och faktum är att du kanske ska BÖRJA med att slå ner fler jordspett och se om det kanske räcker! För det kan ju också vara så att marken där spetten sitter inte är världens bästa "jordningsmark", så att du behöver betydligt fler spett än du tror...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 247
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 213
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 012
Senast: exotic
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 294
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp