Elstöd utbetalning

fejko

Trådstartare
Jag gick in på Swedbank och skulle ange mitt bankkonto så de kan betala ut elstöd, men fastnade i en loop som slutade med att jag skulle kontakta närmaste bankkontor. Ska det verkligen behöva vara så omstänligt 2023? Är det någon som lyckats knappa in kontot och sluppit uppsöka ett bankkontor?
 
Jag gick in på Swedbank och skulle ange mitt bankkonto så de kan betala ut elstöd, men fastnade i en loop som slutade med att jag skulle kontakta närmaste bankkontor. Ska det verkligen behöva vara så omstänligt 2023? Är det någon som lyckats knappa in kontot och sluppit uppsöka ett bankkontor?

Kan vara så enkelt som att det är många som försöker utföra detta samtidigt, så att sidan inte fungerar korrekt. Har varit det problemet till och från för Swedbank de senaste veckorna.

För mig gick det hur smidigt som helst att logga in med bankID och byta det kontonummer jag haft reggat sen tidigare till det som nu är korrekt.
 
Jag hade lite strul med inloggningen (i mobilen), men det löste sig. Mitt konto är registrerat sedan ett antal år, kommer inte ens ihåg att jag registrerat det men vet att det är gjort (får papper från Swedbank när jag fått utbetalning från försäkringar, bl.a), så jag loggade bara in för att kontrollera det.
 
Vi betalar ut löner på jobbet via Swedbank och jag skulle skicka en förklaring till en anställd hur denne skulle göra för att ändra sitt konto. För att kunna beskriva hur man skulle göra var jag tvungen att försöka logga in där själv, och det var väldigt krångligt!! Jag kom till samma svar som du - "kontakta bankkontor" - om och om igen men på fjärde försöket (i en inkognitoflik i webbläsaren, men det tror jag inte spelade nån roll) så lyckades jag komma in! Så jag tror på överbelastning... Försök igen (och igen) är mitt tips.
 
jag får sjukpension genom fk, har tolkat det som att jag inte behöver något swedbank konto då? nån som vet?
Jag tror man får gå in och kolla. Det finns om du loggar in på FK en "Kolla här om du har rätt konto registrerat" flik att klicka på. Jag har samma som du och har ju rätt konto eftersom mitt är Sparbanken Skåne som en gång i tiden var Swedbank. Så när jag skulle logga in och kolla så visades mitt konto helt enkelt.
 
jag får sjukpension genom fk, har tolkat det som att jag inte behöver något swedbank konto då? nån som vet?
Har man ett registrerad konto nr hos FK betalas pengarna dit oavsett bank, att registrera sig hos swedbank behövs inte.

Finns dock en fördel med konto hos swedbank, och det är att pengarna finns på kontot direkt vid bankernas första körning (oftast vid midnatt) medan kunder i övriga banker kan få vänta upp till ett dygn innan pengarna syns på kontot.
 
Har man ett registrerad konto nr hos FK betalas pengarna dit oavsett bank, att registrera sig hos swedbank behövs inte.

Finns dock en fördel med konto hos swedbank, och det är att pengarna finns på kontot direkt vid bankernas första körning (oftast vid midnatt) medan kunder i övriga banker kan få vänta upp till ett dygn innan pengarna syns på kontot.
Halvt kl
Hmm … har läst samma på annat forum men varför har de då informerat så mycket om det på nyheterna, elbolagens hemsidor och fks hemsida? Jag har t.o.m. fått mail både från elnätsföretaget och elbolaget.
Att man måste lägga in sitt konto i kontoregistret alltså, de har inte sagt nåt om att alla som får utbetalningar från fk (och det är ju många) inte behöver göra det.
 
Halvt kl
Hmm … har läst samma på annat forum men varför har de då informerat så mycket om det på nyheterna, elbolagens hemsidor och fks hemsida? Jag har t.o.m. fått mail både från elnätsföretaget och elbolaget.
Att man måste lägga in sitt konto i kontoregistret alltså, de har inte sagt nåt om att alla som får utbetalningar från fk (och det är ju många) inte behöver göra det.

På FK:s sida säger de bara att utbetalningen kommer snabbare in på kontot om man registrerar sig hos Swedbank. Spelar med andra ord ingen större roll för de flesta av oss. Pengarna kommer in ändå.

För egen del vill jag inte ha en bank till som börjar tjata om kund kännedom mm.
 
På FK:s sida säger de bara att utbetalningen kommer snabbare in på kontot om man registrerar sig hos Swedbank. Spelar med andra ord ingen större roll för de flesta av oss. Pengarna kommer in ändå.

För egen del vill jag inte ha en bank till som börjar tjata om kund kännedom mm.
Det behövs ingen kundkännedom för att genomföra en utbetalning av statliga pengar. De behöver bara veta vilket konto pengarna ska till.
 
För att bli kund i en ny bank, som jag uppfattade var det @Pegasus63 menade, behöver banken ju ha kundkännedom.
Men det är ju inte bli kund i banken det handlar om? Det handlar om att registrera vilket konto i din egen bank som utbetalningen ska göras till.

Du blir inte kund i din arbetsgivares bank bara för att de använder den för att göra utbetalningar till dig. Du blir inte kund i Swedbank för att staten använder den för att göra en utbetalning till dig.
Swedbank kommer oavsett att genomföra utbetalningen enligt det uppdrag de fått om det så blir på avi till slut. Men de kräver inte kundkännedom om alla som deras egna kunder gör betalningar till.
 
För egen del vill jag inte ha en bank till som börjar tjata om kund kännedom mm.

Ingen blir inte kund hos Swedbank bara för att försäkringskassan (och andra) använder dem för utbetalning. Man öppnar ju inget konto där, man lägger bara in sitt befintliga kontonummer som man redan har i vilken bank det än må vara.

Varför gör man det? Jo för att få sin utbetalning fortare och direkt in på sitt konto.
 
Inget elstöd i sikte ännu. Jag uppfyller, mig veterligen, alla krav på kontouppgifter, osv. Men det skulle väl betalas ut i omgångar, eller hur det var. Med min vanliga tur lär jag väl hamna i den sista omgången....
 
Inget elstöd i sikte ännu. Jag uppfyller, mig veterligen, alla krav på kontouppgifter, osv. Men det skulle väl betalas ut i omgångar, eller hur det var. Med min vanliga tur lär jag väl hamna i den sista omgången....
Jag har inte heller fått än. Läste nånstans att utbetalningarna registreras den 20e och finns på kontot den 23e.
Fast de gör det säkert i ”etapper”.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar Vi är 4 hushåll på vår väg. Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor...
Svar
5
· Visningar
1 026
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 804
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
834
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp