EM i Rotterdam - Dressyr

Så tråkigt två hästar avblåsta för hälta tidigare och så Charlotte utesluten
Har det kommit någon officiell förklaring?
 
FB_IMG_1566311283507.jpg
 
Inte än, kollade precis Hippson.
Verkligen tråkigt!

Det är väl tråkigt att det händer men bra att de åker ut. Och tja Charlotte kan tydligen hacka eller gnida med sporren hon också.

Och sedan undrar jag, är de ohalta vid veterinärchecken? eller får de flera försök och kan på något vis värmas upp? och då jag assisterat vet på tävling-hältkontroll då bla - görs det samma som i Sverige? en liten bit lufs på rakt spår? lär finnas hästar som går "rent" på rakt men skulle gå ojämt på böjt.
 
Det är väl tråkigt att det händer men bra att de åker ut. Och tja Charlotte kan tydligen hacka eller gnida med sporren hon också.

Och sedan undrar jag, är de ohalta vid veterinärchecken? eller får de flera försök och kan på något vis värmas upp? och då jag assisterat vet på tävling-hältkontroll då bla - görs det samma som i Sverige? en liten bit lufs på rakt spår? lär finnas hästar som går "rent" på rakt men skulle gå ojämt på böjt.
Ja jag menade såklart att det är tråkigt att det är orena hästar med och tävlar, inget annat!
 
Ja jag menade såklart att det är tråkigt att det är orena hästar med och tävlar, inget annat!

Ja väldigt märkligt att så duktiga ryttare inte känner om det är fel.
Men jag är ju både elak o krass, jag tror rent generellt att de flesta som upptäckts halta innan är överbehandlade på så vis att allt har satts in o lite till utom vila, men så gick det inte ändå.
 
Måndag, 19 augusti:
Dressyr, Grand Prix (lag), första omgången.
08.45–09.10 i SVT2
09.10–16.30 i SVT1

Tisdag, 20 augusti:
Dressyr, Grand Prix (lag), andra omgången.
07.55–09.10 i SVT2
09.10–15.40 i SVT1

Onsdag, 21 augusti:
Hoppning, tidshoppning.
13.45–18.00 i SVT1

Torsdag, 22 augusti:
Hoppning, laghoppning.
09.50–14.00 i SVT1

Dressyr, GP Special.
16.00–18.00 i SVT1
18.00–20.00 i SVT2
20.00–22.30 i SVT24

Fredag, 23 augusti:
Laghoppning, final.
14.45–18.00 i SVT1
18.00–18.30 i SVT2

Lördag, 24 augusti:
Dressyr, Grand Prix Kür.
14.55–17.50 i SVT2
17.50–19.00 i Kunskapskanalen

Söndag, 25 augusti:
Hoppning, individuell final i två omgångar.
14.30–17.15 i SVT1

EM i fälttävlan i Luhmühlen

Lördag, 31 augusti:

Fälttävlan terräng.
09.40–15.30 i SVT1

Söndag, 1 september:
Fälttävlan hoppning.
10.40–15.45 i SVT2

---------------------

Samt SVTplay om man inte har möjlighet att hänga vid tvn under direktsändningen.
 
Själv kollade jag på första svenskan idag och så sista halvtimmen av sändningen idag. Jösses vad spännande det var under Patriks ritt och vad bra han gjorde det! Sen var det ju inte mindre nervöst att följa de sista två ryttarna, att följa procenten som gick lite upp och ner under Edwards Gals ritt var gastkramande och sen omkastningen i resultatlistan. Man kastades verkligen mellan hopp och förtvivlan, till att bli lite ledsen för lagets skulle till att jubla. Det är ju otroligt tråkigt för England och Charlotte men jag tycker ändå att Sverige var så bra att de var värda sin bronsmedalj eftersom de bara låg tiondelar efter Holland som nu kom tvåa.
 
Sååå tråkigt med Charlotte! Självklart rätt att hon elimineras men ändå en av mina favoritryttare. Såg henne med Valegro på Your Horse Live i England 2011 på en clinic med Hester och sen dess har jag avgudat alla tre. (Side note så såg jag även Sylvia Loch och fick två signerade böcker med hem. DEN kvinnan kan rida! Och förändrade hela min bild av dressyr :love: )
Men glad att Hester är kvar, han är ju ändå mästaren!

Sveriges placering känner jag dock mindre för då den svenska dressyren inte imponerar lika mycket på mig, tyvärr. Dock blir jag vansinnig på SVT Play! VARFÖR lägger man en thumb nail från prisutdelning?! Jag visste ju resultatet redan innan jag såg sändningen :rage:
 
Måndag, 19 augusti:
Dressyr, Grand Prix (lag), första omgången.
08.45–09.10 i SVT2
09.10–16.30 i SVT1

Tisdag, 20 augusti:
Dressyr, Grand Prix (lag), andra omgången.
07.55–09.10 i SVT2
09.10–15.40 i SVT1

Onsdag, 21 augusti:
Hoppning, tidshoppning.
13.45–18.00 i SVT1

Torsdag, 22 augusti:
Hoppning, laghoppning.
09.50–14.00 i SVT1

Dressyr, GP Special.
16.00–18.00 i SVT1
18.00–20.00 i SVT2
20.00–22.30 i SVT24

Fredag, 23 augusti:
Laghoppning, final.
14.45–18.00 i SVT1
18.00–18.30 i SVT2

Lördag, 24 augusti:
Dressyr, Grand Prix Kür.
14.55–17.50 i SVT2
17.50–19.00 i Kunskapskanalen

Söndag, 25 augusti:
Hoppning, individuell final i två omgångar.
14.30–17.15 i SVT1

EM i fälttävlan i Luhmühlen

Lördag, 31 augusti:

Fälttävlan terräng.
09.40–15.30 i SVT1

Söndag, 1 september:
Fälttävlan hoppning.
10.40–15.45 i SVT2

---------------------

Samt SVTplay om man inte har möjlighet att hänga vid tvn under direktsändningen.
Ser så mycket fram emot küren!
 
Menar du att det är otur om en ryttare på nivå som denna nöter hål på hästens sida?

Det behöver inte vara att hon har nött hål. Det kan vara så att hästen är jättekänslig för friktion helt enkelt?

Så är det med min häst. Speciellt när han svettas bara rasar pälsen av och han får skav superlätt. Jag använde ett par kulsporrar med sporrskydd i gummi och hade jätteproblem med skänkelskav. En gång satte jag på mig sporrarna, red ett program på tävling, och när jag kom ut 7 min senare var all päls borta i skänkelläget på höger sida och den satt fast på min stövel/sporre. Kul. Nu har jag bytt sporrar och verkar (peppar, peppar) inte ha samma problem längre.

Jag säger inte att så är fallet, men det behöver inte vara så att Charlotte nött hål på hästen. Det kan också vara så att hon råkat nypa hästen i skinnet, och jag hoppas verkligen att det inte är något hon gjort med avsikt :)
 
Jag säger inte att så är fallet, men det behöver inte vara så att Charlotte nött hål på hästen. Det kan också vara så att hon råkat nypa hästen i skinnet, och jag hoppas verkligen att det inte är något hon gjort med avsikt :)
Men gör någon ryttare det med avsikt? alltså med avsikt så gör man något medvetet och som i detta fall då veta att resultatet sannolikt blir ett sår.
 
Klippta hästar i samband med det fuktiga vädret kan göra att de blir extra känsliga. Hästen är antagligen inte så känslig i vanliga fall, då hade hon valt en annan sporre eller lämnat päls vid skänkeln. Rida utan sporrar är ju tyvärr inget alternativ då det inte är tillåtet.
Jag har också varit med om att sporrar när de blir äldre och nöts kan råka nypa.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sista helgen i augusti 2025 är det dags för nästa europamästerskap i dressyr, ett EM som kommer att ridas i slovakiska Samorin.
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Se dagens sändning från EM i dressyr i tyska Riesenbeck.
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Torsdagen på EM i dressyr innebär att den andra halvan av startfältet i lagtävlingen kommer äntra banan i Riesenbeck. Ridsport är på...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i dressyr från Riesenbeck, Tyskland – Grand Prix special med de 30 bästa ryttarna från onsdag och torsdag.
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp