EM i Rotterdam - Dressyr

Klippta hästar i samband med det fuktiga vädret kan göra att de blir extra känsliga. Hästen är antagligen inte så känslig i vanliga fall, då hade hon valt en annan sporre eller lämnat päls vid skänkeln. Rida utan sporrar är ju tyvärr inget alternativ då det inte är tillåtet.
Jag har också varit med om att sporrar när de blir äldre och nöts kan råka nypa.

Måste man rida med sporrar? Så dumt :down:
 
Var står det att det har nötts hål?Hästen kan lika väl hoppat iväg för nått innan eller under ritt och ryttaren tappat balansen och råkat skada hästen

Ja självklart behöver det inte vara nöta hål, självklart beror det på väder, eller vind eller en ryttare som tappat balansen eller en för dagen känslig häst eller så är sporrarna gamla och har nypit fast.

KL
Själv tycker jag det är märkligt att modellen är tillåten, må så vara att trissorna är "avrundade" men ser ingen utom jag alla taggar?
 
Jag vet inget annat om att det är frivilligt men du kanske kan länka att sporrar då isåfall skulle vara tvång på just den här nivån?

35356
 
Ja självklart behöver det inte vara nöta hål, självklart beror det på väder, eller vind eller en ryttare som tappat balansen eller en för dagen känslig häst eller så är sporrarna gamla och har nypit fast.

KL
Själv tycker jag det är märkligt att modellen är tillåten, må så vara att trissorna är "avrundade" men ser ingen utom jag alla taggar?

Sådana sporrar med avrundade trissor är tillåtna.
 
Måste man rida med sporrar? Så dumt :down:

Vi får väl se om det finns någon regel som säger att man måste rida med sporrar. Men det vore ju synd om det finns en i Sverige är det fritt oavsett klass och vi brukar ju följa FEI där det i deras TR iaf står att sporre är frivilligt .
 
Jag läste bara början;) jamen då finns ju det alternativet kan ju vara bättre då än -även om de är avrundade- mer vassa stjärnsporrar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sista helgen i augusti 2025 är det dags för nästa europamästerskap i dressyr, ett EM som kommer att ridas i slovakiska Samorin.
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Se dagens sändning från EM i dressyr i tyska Riesenbeck.
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Torsdagen på EM i dressyr innebär att den andra halvan av startfältet i lagtävlingen kommer äntra banan i Riesenbeck. Ridsport är på...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i dressyr från Riesenbeck, Tyskland – Grand Prix special med de 30 bästa ryttarna från onsdag och torsdag.
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp