Emil har inte haft det så lätt (Idopatiskt cystit)

Emil o Dios matte

Trådstartare
Hej
Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd.
Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter förmåga.

Det är så att min 3åriga katt Emil började kissa blod, han sprang hela tiden på lådorna (har två stycken kattlådor, stora). Det kom oftast bara droppar. Det började när vi fick nya grannar under oss som råkar vara en stökig barnfamilj (de är så pass att jag far illa av ljuden). Hyresvärde vägrar göra något åt det. Så efter att bara bott knappt ett år så måste jag flytta för min och framför allt katternas skull. Veterinären kunde intyga att detta hade ett samband med de nya grannarna, hon misstänkte Idopatiskt cystit. Ordination dyrt foder Urinary stress, blöt mat (som han inte tål) dyra kosttillskott (är slut sålt i hela Sverige) och Felway. Han fick även Metacam.

Bakgrund om Emil
Emil föddes i ett hem där katterna bodde trångt och var dåliga i magen (upptäcktes vid hämtning). Jag kontaktade min veterinär flera gånger angående att Emil efter att han kommit hem att han hade låg vikt och diarré. Sen att jag fick tvätta han i rumpan hela tiden plus textiler. Veterinären tog mig inte på allvar utan bad mig bara ge han ris. En dag så var Emil svag i bakändan och vi åkte akut till Distriktsveterinären och fick direkt hjälp. Emil fick medicin och diarrén slutade. Nu är Emil knappt några månader gammal. Jag fick göra ett antal foderbyten men smuts i rumpan försvann inte. Så i 3 år har jag fått tvätta rumpan på min katt flera gånger i veckan trotts ok konsistens på avföringen. Har även varit med detta hos veterinären som bara ordinerar foderbyte och blöt mat. Emil blir jätte dålig i magen av blötmat så då får jag tvätta hans rumpa flera gånger per dag. Han har även mjäll vilket också har diskuterats med veterinären, fick som svar foderbyte.

Emil drabbades av kräkningar en natt och det blev en akut runda till veterinären igen. Han var så dålig att jag trodde jag skulle förlora honom. Emil räddades och de gick igenom honom och kunde bara misstänka "förgiftning". Jag kom sedan fram till han troligen slickat i sig Yes diskmedel då det ofta var kvar lite i diskhon efter vi diskat. det var det ända giftiga som han hade kunnat få i sig då inga växter eller annat fanns som var giftigt. Nu rengörs diskhon efter varje disk, noga.

Vi flyttade från våran lilla trea till en stor fyra. Allt gick bra och Emil gillade den stora ytan. Emil fick en katt kompis (Dio) när han var 2 år gammal, vilket uppskattades av Emil. Mycket lek o bus blev det, de är oskiljaktiga. Emil har nu fortfarande problem med att vara smutsig i rumpan och mjäll, trotts foderbyten. Han blev dock bättre då vi valde att trimma ner han över sommaren (orange, Semilånghår) dock var detta stressande för han så vill inte göra det igen. Så vi har moss och schampo som gör det lite bättre (han accepterar dusch även om det inte är jätte kul, men han får mycket beröm o kel under tiden). Ja misstänker att han kan vara dålig på att tvätta sig just på bakkroppen för det är där det sitter, plus att det kan vara stress. Han ser ut lite som äldre katter gör i pälsen men bara baktill, annars är han jätte fin i pälsen, fina öron o tassar.

När jag läst om de som haft liknande problem med sina katter så verkar det som lille Emil har en ökad sårbarhet helt enkelt. Dock är jag inte jätte glad för att behöva byta foder ännu en gång med tanken på hans mage. Han får just nu IAMS som har gjort att jag inte behöver tvätta han i rumpan lika ofta och de har blivit mätta på det. Nu tar jag förändringar stegvis för att inte chocka honom. Har börjat då med att medicinera med Metacam, kosttillskott Cystease (som nu är slutsålt över allt, han ge Emil en burk då han är stor så krävdes flera tabletter). Jag gav han även vatten i en spruta i munnen för att verkligen skulle få i sig det, sen för att skölja bort eftersmaken.
Nu efter att tag så kom min beställning på Felway, har tidigare provat det men tycker att det inte haft effekt men ger det en ny chans och valde optimum istället. Såhär långt verkar det funka. Dock kissar han brun urin, men han kissar ordentligt och inte så ofta. Så det blir bra sakta men säkert. Anledningen till varför vi inte fick hjälp med att han började kissa blod från början var att det ofta hände på helgerna och när man pratade med dom så sa dom att så länge han kissar så vänta tills måndagen då han hade tid, annars ring akut. Så jag har hållit koll. Men sen bara slutade det, och veterinären ansåg att det inte var lönt att undersöka om det inte fanns något att gå på utan mår han bra, så skulle vi bara ringa igen om det började igen. Det hände igen men samma visa. Så jag bytte veterinär till några som lyssnade mera på mig. Och nu blev han uppkollad med sitt kissande och vi fick då hjälp med det.

Emil har inte haft tur i livet alls om man säger så och jag har gjort mitt bästa för att göra det så bra som möjligt för han. Nu letar jag med ljus o lyckta efter annan lägenhet gärna på markplan så han kan få gå ut och komma undan störande ljud från grannar. Detta var en tillfällig lägenhet tills vi skulle hitta en där de kunde få gå ut, men det var lättare sagt än gjort. Emil är väldigt rädd när man går ut med honom i koppel, blåser ett löv på fel håll så får han panik. Men samtidigt gillar han vara ute, men blir svårt då jag är rädd han skadar sig på kopplet när han får sån panik. Det måste typ vara en skog där inget typ rör sig :-/. Men har inrett balkongen åt mina katter med nät och korg upphöjt på ett bord så de får vara där så mycket det ä möjligt, så de kan sitta o titta på fåglar. Dock röker ju de nya grannarna på balkongen med, vilket inte heller hyresvärden gör något åt. Men katterna verka inte störas sig på det men det är inte så kul att ha öppet.

Övrigt så är alla dörrar öppna i lägenheten (förutom mitt rum då Dio klöser på min säng som kostade 7500kr :-/ ), de har stort katt träd, klöstunna, klöspelare, två elektroniska matar som matar flera gånger per dygn, två vattenskålar, två kattlådor, massa sovplatser o fönsterplatser att sitta. Jag har anpassat mitt hem efter mina katter så gott det går. Emil är en mycket social och helt underbar katt som jag hade kunnat bygga ett hus åt om jag hade haft råd. Han är så underbar att han känner om någon är ledsen och går för att trösta, i soffan kan han krypa upp och jag kan bara ligga där o hålla om han tills vi båda somnar. Men jag ser på han att han vill gå ut, han vill ut o få vara katt. Men jag kämpar på med att hitta ett hem så han kan få gå ut. Jag har haft katter tidigare men aldrig haft liknande problem som Emil har.

Nu blev det ett långt inlägg men tänkte det var lika bra att berätta hela lilla Emils historia. Vågar knappt fråga på någon djur sida då man ofta blir påhoppad och anklagad. Så jag hoppas jag slipper det här. Jag försöker hitta lösningar och om någon annan känner igen sig.

- Är det någon som varit med om liknande, hur har ni löst det?

- Är det bara Hills urinary stress som gäller eller finns det andra foder att välja på? Han är inte jätte glad för kyckling, men älskar fisk smak.
Finns det andra kosttillskott som har samma eller liknanden funktion då de andra är slutsålda (Cystease eller uribalance)? Behöver vara tabletter som man ger i munnen för han går inte lura med att lägga på maten för då vägrar han äta.

- Finns det någon som har en plan på hur jag kan slippa tvätta han i rumpan? Det blir ju oxå stressande för han tänker jag.

- Några andra tips o råd?

Mvh
Emils o Dios matte
 

Bifogade filer

  • 340952156_1288862208509367_8669538324161394153_n.jpg
    340952156_1288862208509367_8669538324161394153_n.jpg
    182,1 KB · Visningar: 74
Tre spontana saker jag tänkte på:

Nu har katten inte gått på Metacam jämt, men Metacam kan göra dem dåliga i magen, så tänk på att det kan vara svårt att felsöka och hitta lösningar för magen samtidigt som han går på Metacam.

Generellt så rekommenderas en låda mer än man har katter, har ni testat att ha tre kattlådor?

Hur länge har ni haft Feliway? Det kan tydligen ta upp till 30 dagar för att uppnå full effekt.
 
Har du provat att ge honom kokt, vit fisk för magen?
När min katt blev dålig av Metacam fick jag koka fisk till henne, men även byta medicin till Onsior som är mildare för magen.
Hon blev bra i magen på ett par dagar.
Eldorados Alaska Pollock var den billigaste jag hittade och jag har haft väldigt svårt att hitta ett torrfoder till henne efteråt, hon vill ha FISK!!! :D
 
Du har ju även Cystophan, som ersättare för Cystease om den är slutsåld överallt. Jag hängde inte riktigt med i huruvida katten nu äter hill's urinary stress eller inte. Du har ju annars fler varianter av rena urinstensfoder, mende är ju kycklingbaserade. Eventuellt kan du ju ha en diskussion med veterinären om katten kanske borde gå på ett magfoder istället om nu magen är ett så återkommande problem under dessa tre år, så bidrar det ju till stress för katten.
 
Tre spontana saker jag tänkte på:

Nu har katten inte gått på Metacam jämt, men Metacam kan göra dem dåliga i magen, så tänk på att det kan vara svårt att felsöka och hitta lösningar för magen samtidigt som han går på Metacam.

Generellt så rekommenderas en låda mer än man har katter, har ni testat att ha tre kattlådor?

Hur länge har ni haft Feliway? Det kan tydligen ta upp till 30 dagar för att uppnå full effekt.
Hej
Ja han är lite dålig i magen av det men brukar bli det av blötmat med. Tänkte vänta tills kuren är slut så ska jag prova igen med Mjau tetra.

Nä jag har inte haft en tanke på en tredje låda. Men det ska jag nog absolut testa! Tack :-)

Felway beställningen kom igår så den har inte varit igång så länge.
 
Har du provat att ge honom kokt, vit fisk för magen?
När min katt blev dålig av Metacam fick jag koka fisk till henne, men även byta medicin till Onsior som är mildare för magen.
Hon blev bra i magen på ett par dagar.
Eldorados Alaska Pollock var den billigaste jag hittade och jag har haft väldigt svårt att hitta ett torrfoder till henne efteråt, hon vill ha FISK!!! :D

Ja det har jag hemma! Ska koka det till kvällsmat till dom :heart
 
Du har ju även Cystophan, som ersättare för Cystease om den är slutsåld överallt. Jag hängde inte riktigt med i huruvida katten nu äter hill's urinary stress eller inte. Du har ju annars fler varianter av rena urinstensfoder, mende är ju kycklingbaserade. Eventuellt kan du ju ha en diskussion med veterinären om katten kanske borde gå på ett magfoder istället om nu magen är ett så återkommande problem under dessa tre år, så bidrar det ju till stress för katten.
Bra tänkt, det fodret jag har nu är det som faktiskt varit det bästa för hans mage hittills, de andra har inte gjort så mycket skillnad. Han får nu IAMS Vuxen med fisk smak. Veterinärerna har varit dåliga på att lyssna på hans problem med ständigt smutsig i rumpan. Så jag har försökt prata med dom. En gång betalde jag 900kr för att en veterinär skulle säga, byt foder :-/
 
Det finns en Amöba som katter som levt trångt kan få. Det ger dålig mage. Kan läka ut men inte alltid.
Medicineringen är dyr licenstillverkad medicin som ev hjälper. Vi har en katt dignotiserad med detta. Fått medicin men inte bra, har blivit lite bättre. En har haft det och det läkte ut av sig självt vilket är det vanligaste. Den kan ju ha Pandora syndrom. stressrelaterade sjukdomar. Min andra katt ligger inne nu för utredning ev

Idopatiskt cystit​

 
Det finns en Amöba som katter som levt trångt kan få. Det ger dålig mage. Kan läka ut men inte alltid.
Medicineringen är dyr licenstillverkad medicin som ev hjälper. Vi har en katt dignotiserad med detta. Fått medicin men inte bra, har blivit lite bättre. En har haft det och det läkte ut av sig självt vilket är det vanligaste. Den kan ju ha Pandora syndrom. stressrelaterade sjukdomar.
Ja jag har också funderat på detta. Samlar information så jag har kött på benen så jag kan prata med veterinären.
 
En katt som under längre tid inte tvättat bakkroppen ordentligt skulle jag åtminstone utreda om det finns någon smärta (framförallt i ryggen). Skivig, mjällig päls kan ju också bero på bristande pälsvård, behöver inte vara ett hudproblem i första hand.

Urinvägsproblem och generell stress och rädsla är ju något som blir värre med smärta.

Hur hoppar han? Hur rör han sig uppåt, neråt, i vridning? Ser du honom tvätta ryggslutet ordentligt, eller finns det platser på kroppen han låter bli att tvätta?

Vad har veterinären tagit för prover? Urinprov från blåsan? Njurvärden? Något mer som undersökts?
 
Senast ändrad:
Ja jag har också funderat på detta. Samlar information så jag har kött på benen så jag kan prata med veterinären.
Vi har en lite katt tjej på 7 månader och hon har oxå varit lite instabil i magen och då kladdig i rumpan. Det vi märkt efter lite testande är att hon tål sannolikt inte fisk. Det är tyvärr vanligt att katter inte tål fisk och det finns i nästan alla foder. Märkligt egentligen att dom tycker katter ska äta fisk eftersom dom faktiskt i grund och botten är ett ökendjur.. Hur som så bytte vi blötmaten mot mush färskfoder och uteslöt all fisk från godis etc och nu är hon superstabil i magen. Så mitt tips är att prova mush istället, vi blandar lite extra vatten i för säkerhets skull och har även blandat i lite pro Soluble för att hjälpa magen ytterligare.
 
En katt som under längre tid inte tvättat bakkroppen ordentligt skulle jag åtminstone utreda om det finns någon smärta (framförallt i ryggen). Skivig, mjällig päls kan ju också bero på bristande pälsvård, behöver inte vara ett hudproblem i första hand.

Urinvägsproblem och generell stress och rädsla är ju något som blir värre med smärta.

Hur hoppar han? Hur rör han sig uppåt, neråt, i vridning? Ser du honom tvätta ryggslutet ordentligt, eller finns det platser på kroppen han låter bli att tvätta?

Vad har veterinären tagit för prover? Urinprov från blåsan? Njurvärden? Något mer som undersökts?

Han blir borstad, framför allt nu när han fäller. Han älskar den mjuka borsten som jag köpte. Sen duschas han i mellan åt.

Han hoppar och leker, rör sig som en katt brukar. Dom älskar att jaga varandra och hoppa över soffan.

Han tvättar sig men sen stirrar jag inte på han om han tvättar just där. Men i övrigt så tvättar han.

Veterinären tog ett urinprov nu sist. Det var det för att utesluta kristaller mm. Men de hittade bara blod i urinen.

En vän till mig sa att organa katter är dåliga på hygien, men jag tror inte riktigt på det.
 
Vi har en lite katt tjej på 7 månader och hon har oxå varit lite instabil i magen och då kladdig i rumpan. Det vi märkt efter lite testande är att hon tål sannolikt inte fisk. Det är tyvärr vanligt att katter inte tål fisk och det finns i nästan alla foder. Märkligt egentligen att dom tycker katter ska äta fisk eftersom dom faktiskt i grund och botten är ett ökendjur.. Hur som så bytte vi blötmaten mot mush färskfoder och uteslöt all fisk från godis etc och nu är hon superstabil i magen. Så mitt tips är att prova mush istället, vi blandar lite extra vatten i för säkerhets skull och har även blandat i lite pro Soluble för att hjälpa magen ytterligare.

Det har jag inte tänkt på. Emil bara älskar fisk smak. Så kanske hade gått att prova att plocka bort det. Det borde ju gå att lära han få smak för något annat tänker jag.
 
Har ni varit på djursjukhus hos en duktig veterinär som är bra på katt?
Om inte hade jag börjat där.

En katt som är så rädd och osäker hade jag absolut inte haft som utekatt. Mycket bättre att näta in en trygg kattgård till honom om vi flyttar till markplan.
Är det den röda på bilden är han vanlig korthår 😊
Röda katter är inte sämre på pälsvård än andra färger.
 
Har ni varit på djursjukhus hos en duktig veterinär som är bra på katt?
Om inte hade jag börjat där.

En katt som är så rädd och osäker hade jag absolut inte haft som utekatt. Mycket bättre att näta in en trygg kattgård till honom om vi flyttar till markplan.
Är det den röda på bilden är han vanlig korthår 😊
Röda katter är inte sämre på pälsvård än andra färger.
Jag har en nu som jag tycker verkar bra. Ska resonera mera med henne tänkte jag.

Jag tror att kan han gå ut själv utan att vara kopplad så kan han gömma sig o vänja sig på annat sätt än om han sitter fast. Tänker jag. Kattgård är nog svårt att få bygga tror jag tyvärr. Men om han får sitta på trappen och titta o se att det inte är farligt kanske det blir bättre. Får ha dörren öppen när jag kommer till markplan så han fåt titta lite och kan springa in o gömma sig om han vill. Ska fråga veterinären om även detta tänkte jag :-)
 
Tycker inte du ska släppa ut honom lös, det finns så mycket faror därute för en liten katt! Träna honom att ha sele istället, det är vanligt att de sprattlar och kan få lite panik när de är ovana, men om du håller dig lugn och gör vad som går för att det ska bli en rolig grej att ha sele så brukar det gå utmärkt.

Beträffande hans smutsiga rumpa- är han smutsig för att han har svårt att göra sig ren, eller är det för att det läcker avföring? Om han är dålig på att tvätta sig kan det ha med stelhet/smärta/övervikt att göra, som någon redan skrivit. Om han läcker avföring kan det bero på både infektion (alla möjliga bakterier och virus) , parasiter (giardia, cryptosporidium, tritrichomonas, maskar) och andra medicinska tillstånd som tex. allergi. Mjällig päls kan styrka allergimisstanken.

Det jag tänker generellt om hans rumpa är att du får göra det så lätt som möjligt att hålla rent. Klipp ner päls, kanske smörja med lite snällt fett (Idomin, barnolja) som både kan hjälpa om det blir irriterat och göra det mer lättvättat. Bomullstuss att tvätta med.

En del katter med lindrigare magproblem mår bra av lite låglaktosfil/-yoghurt, det är ofarligt att testa.

Kosttillskott som ska strös över mat kan lika gärna blandas med mat i spruta och ges så.

Det låter som att ni behöver en duktig och intresserad veterinär som kan hjälpa dig med lite tester. Främst kolla vad som gör att han är dålig i magen, men även hans allmänna hälsa utifrån att han haft lite olika symptom från olika delar av kroppen.

Det låter verkligen som att han har en bra ägare iallafall, som vill hans bästa! Hoppas ni får ordning på allt!
 
Vår katt med idiopatisk cystit får cystophan och zylkene i maten varje dag. Hon gillar inte specialmaten och om hon äter dåligt ökar risken för skov, så hon får den vanliga maten som hon äter med god aptit (mush) men då istället cystophan som tillskott.
Jag brukar blanda i lite extra vatten i maten eftersom de kan bli dåliga om de får i sig för lite vätska också.

Vi hade en väldigt jobbig period när hon blev dålig om och om igen vad vi än provade. Till slut fick hon börja medicineras med låg dos kortison och det har hon nu varit symptomfri på väldigt länge.

Hon får fortiflora också, men det är mest för att hon blir kränkt om vi tar bort hennes favoritpulver😅
 
Vad gäller rumpproblem undrar jag om du har skickat in något komplett avföringsprov till SVA? Både giardia och T. foetus kan orsaka långvariga magproblem och analinkontinens. Du kan skicka in avföring själv, du behöver inte gå via veterinär. Egenremiss kan skrivas ut från SVAs hemsida.

Vad gäller urinvägsproblem så är det stressrelaterat, punkt. Katter är olika, vissa är känsliga själar andra tål vad tusan som helst och så finns det allt där emellan. MEMO (multimodal environmental modification) är nyckeln och det finns jättemånga bra peer reviewed artiklar att tillgå fritt på nätet bl.a. https://fearfreepets.com/wp-content...inton_feline_focus_disease_article_part_1.pdf. Ibland behövs psykofarmaka och jag har goda erfarenheter av buspiron, men det behöver du diskutera med din veterinär.

Att släppa ut katten... det beror på. Om utemmiljön är trygg och lugn kan det vara jättebra. Finns det många andra katter, om det är liv och rörelse med hundar, vägbyggen osv. kan det blir ännu sämre. Nyckeln är att få katten att känna sig trygg och inte uttråkad.
 
Hej
Nu verkar Emil må bra. Jag håller på att byta foder till Urinary stress foder. Har feelway i kontakten och sen har han att hon får vara ute på balkongen (som är nätad) så mycket det är möjligt. Alla dörrar är öppna i lägenheten, förutom min dörr då Dio klöser på min dyra säng. Annars så har de fritillgång till alla rum. Gjort flera ställen att gömma sig på och sova på. Har beställt stor klöspelare för att kanske få Dio att låta bli min säng då Emil gärna vill vara hos mig så då behöver dörren kunna vara öppen. Så här långt går det bra. Vill inte förändra för mycket på samma gång om nu Emil är känslig.

Han kissar inte längre blod utan vanligt, mjällar mindre och verkar vara lugnare. Nu är det då att jag måste tvätta han i rumpan :-/ Men får ta ett problem i taget. Vill verkligen denna underbara katts bästa :heart

Men ska prova allt detta och se hur det blir. Sen gå till veterinären och få bukt med hans mage. Kanske han behöver ett foder för urinen och ett för hans magen. Vet inte men hörde om en som fick göra så och ha båda.

Så tacksam för alla tips och att jag inte blivit attackerad för att jag ber om hjälp.

:heart
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 294
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 133
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vi måste på nåt sätt stoppa grannens katt från att komma in i vårt hus. Hon smiter in hela tiden och gömmer sig så vi inte hittar henne...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Flixon
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp