Emla till vaccinationer

Riru

Trådstartare
Kom att tänka på detta när jag läste om vaccinationer här.
Varför erbjuds inte emla till små barn? Det ska väl inte vara någon fara i vaccinationsåldrarna? Tyckte jag läste att det endast inte ska användas till prematura samt bebisar 0-2 mån. Annars rekommenderades det just till vaccinationerna.
Så varför nämner dom inte detta på BVC? Är ju vidrigt att sitta och hålla i sin bebis när nålen kommer och man ser smärtan och rädslan i hela kroppen.:cry:
 
Kom att tänka på detta när jag läste om vaccinationer här.
Varför erbjuds inte emla till små barn? Det ska väl inte vara någon fara i vaccinationsåldrarna? Tyckte jag läste att det endast inte ska användas till prematura samt bebisar 0-2 mån. Annars rekommenderades det just till vaccinationerna.
Så varför nämner dom inte detta på BVC? Är ju vidrigt att sitta och hålla i sin bebis när nålen kommer och man ser smärtan och rädslan i hela kroppen.:cry:

Vi fick såna plåster på BVC.
 
Vår prematur har fått använda emla vid blodprovstagning. 1 plåster i max 1 timme, efter 3 månaders ålder 1-2 plåster i max en timme.
Vid senaste provtagningen lyckades de dock inte på den hand där han hade plåstret och han reagerade inte alls på sticket på handen som inte var bedövad - han var nämligen redan förbannad över att vara fasthållen :angel:.
Vid vaccinationen i veckan reagerade han inte på sticken, dock verkade det svida när det sprutades in så då blev han lite upprörd. Det gick dock över fort.
 
Ni som har använt Emla, tycker ni att det hjälper vid vaccination? Jag har förstått det som @lil-sis säger, att det inte i första hand är sticket som gör ont utan själva injektionen, och salvan bedövar ju bara huden. Och vad har era bebisar sagt om att ta av plåstret?

(När mina barn blivit lite större har jag dock alltid erbjudit Emla och tyckt att det fungerar bra, utom då når jag råkat sätta plåstret fel i förhållande till stickstället :o)
 
Kom att tänka på detta när jag läste om vaccinationer här.
Varför erbjuds inte emla till små barn? Det ska väl inte vara någon fara i vaccinationsåldrarna? Tyckte jag läste att det endast inte ska användas till prematura samt bebisar 0-2 mån. Annars rekommenderades det just till vaccinationerna.
Så varför nämner dom inte detta på BVC? Är ju vidrigt att sitta och hålla i sin bebis när nålen kommer och man ser smärtan och rädslan i hela kroppen.:cry:

Jag känner inte alls igen beskrivningen du ger. När mitt barn var bebis fick hon sockerlösning innan vaccination och reagerade väldigt lite på sticket och framförallt fattade hon inte vad sprutan var så nån rädsla i ögonen när sprutan kom fram var det definitivt inte. Om en bebis reagerar med rädsla på att bara se en spruta så är det nog för att föräldern tydligt signalerar att nu händer det nåt farligt.

Sen tycker jag att det är bättre att de lär sig att det inte är farligt att få en spruta d.v.s. föräldrarna ska inte överföra eventuell egen spruträdsla till barnet. Är man rädd för sprutor och inte kan hålla det för sig själv så är det nog bättre om någon annan är med barnet när det ska vaccineras. Kanske den andra föräldern inte är rädd? Eller en mor-/farförälder, moster/faster/morbror/farbror?
 
Kom att tänka på detta när jag läste om vaccinationer här.
Varför erbjuds inte emla till små barn? Det ska väl inte vara någon fara i vaccinationsåldrarna? Tyckte jag läste att det endast inte ska användas till prematura samt bebisar 0-2 mån. Annars rekommenderades det just till vaccinationerna.
Så varför nämner dom inte detta på BVC? Är ju vidrigt att sitta och hålla i sin bebis när nålen kommer och man ser smärtan och rädslan i hela kroppen.:cry:

Emlaplåster ska ju sitta på i en timme innan och det känns ju helt orimligt att alla barn ska komma en timme i förväg innan vaccinering för att få plåster? Framför allt i förhållande till den korta smärta sprutan innebär.

Min son har fått Emla en gång (i annat sammanhang) och han reagerade betydligt mer på att ta bort plåstret än de vaccinationssprutor han har fått.
 
Själva sticket känns nästan inte alls så emla är ganska värdelöst vid vaccinationer. Det är vätskan som känns och där beror det dels på hur skicklig givaren är, dvs. om hen sprutar in vätskan tillräckligt sakta så känns inte det heller i många fall och dels på vilken typ av vaccination det är, i vissa fall så gör själva vätskan ont. Vid en stelkrampsvaccination t ex gör själva vätskan ont men att spruta in sakta minskar smärtan även där.

Om man ammar kan man göra det under vaccinationen och ammar man inte så kan man ge ersättning eller sockerlösning. Att bebisen är lagom varm, lugn och äter minskar smärtan mest av allt. Förvånande att inte alla BVC praktiserar det. Det var många år sedan den forskningen kom.
 
Vet inte om jag tycker det behöver erbjudas av BVC gratis, det är ju inte nödvändigt och är ju skattepengar det med. Däremot har jag köpt själv och satt på på mina barn 1-2 h innan sprutorna och det är väldigt effektivt. Vissa säger att det inte är effektivt då det inte är själva sticket som gör ont, men vi har provat både med och utan och jag upplever faktiskt att det är väldigt stor skillnad på hur barnen reagerar.
 
Rädslan är din egen och en känsla du möjligtvis överför till barnet. Smärta är inte farligt och en vaccination på sin höjd lite obehaglig. Tror inte på Emla som en standardlösning, det signalerar ju bara att sprutan är något att frukta.
 
Vid senaste vaccinationen var det en annan läkare än varan vanliga, han sa att han föredrog vaccinsputor med mindre nal (jag visste inte ens att det fanns olika) för att det gjorde mindre ont.
Varan husläkare later barnen sitta i knät och da upplever jag att barnet grater mindre än som hon var barnläkare där barnet halls fast pa skötbordet.

När jag fragar mina äldre barn upplever dom ocksa att det är när dom sprutar in som svider inte själva sticket.
 
Rädslan är din egen och en känsla du möjligtvis överför till barnet. Smärta är inte farligt och en vaccination på sin höjd lite obehaglig. Tror inte på Emla som en standardlösning, det signalerar ju bara att sprutan är något att frukta.
Fast just när det gäller barn som är så små att man inte kan förklara för dem varför det gör ont och varför man behöver ta spruta så tycker i alla fall jag att det känns bra att förbereda med emla. Självklart ska varje förälder göra som hen själv tycker är bäst 😊.
 
Fast just när det gäller barn som är så små att man inte kan förklara för dem varför det gör ont och varför man behöver ta spruta så tycker i alla fall jag att det känns bra att förbereda med emla. Självklart ska varje förälder göra som hen själv tycker är bäst 😊.

Ja det är absolut upp till var och en, men tycker inte det är något som bör erbjudas av BVC.
 
Rädslan är din egen och en känsla du möjligtvis överför till barnet. Smärta är inte farligt och en vaccination på sin höjd lite obehaglig. Tror inte på Emla som en standardlösning, det signalerar ju bara att sprutan är något att frukta.

Fast för en bebis så signalerar ju emlaplåster precis lika lite som sprutan innan stickögonblicket!
 
Men på tal om hur man hanterar den smärta som vaccinationen ändå ger måste jag säga att jag upplevt mina mest frustrerade stunder på BVC minuterna efter en del vaccinationer, när sköterskan käckt försökt avleda genom att vifta med leksaker och gud vet vad. Låt mig få trösta min bebis ifred :arghh: - så länge hen fortfarande är upprörd så vill jag hjälpa till att lugna, inte försöka stoja bort känslan med något lajbans :meh:
 
  • Gilla
Reactions: ako
Fast för en bebis så signalerar ju emlaplåster precis lika lite som sprutan innan stickögonblicket!

Men någon gång skapas ju en förståelse för sambandet emla och spruta. Emla torde ju främst fungera på bebisar för att föräldern förväntar sig att det fungerar och därmed bidrar till en avslappnad miljö. Sprutor är inte alls speciellt obehagliga om man är lugn och avslappnad. Bebisar är i det avseendet en reflektion av föräldern. En spänd förälder ger en spänd bebis. Jag tror alltså det finns en poäng med emla i vissa fall, men inte alla. Ofta är en lugn miljö i kombination med matning fullt tillräckligt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 461
Senast: fejko
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 607
Kropp & Själ Hjälp mig, bukeakuten. Om jag sover på rygg, ens bara en kvart, så fuckar min ländrygg ur. Jag vaknar av smärtan, och den är...
Svar
16
· Visningar
3 083
Senast: Whirlie
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp